Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskydning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Centurion » 2. jul 2013, 11:18

Morten273 skrev:
"Jeg tror du har ret, hvis vi skal undgå skamskydninger og anskydninger, så skal vi få "os" jægere, til ikke at kende vores evner men nærmere, begrænsninger. Så man lader vær med at skyde til bukken på 200 meter, hvis man aldrig har skudt andet end på 100 meter banen.

Jeg tror så ikke det er nyjægere der er problemet altid, (har ikke set om tråden har gået i den retning, men gør det tit med sådanne tråde). Sidst jeg var med på jagt, var vi 2 unge og 8 gamle jægere, og os 2 unge jægere, ville nødig lave fejl, og holdte lidt igen, ham den anden skød ikke til en fasan, fordi han ikke følte for at skyde henover en af de andre jægere.
Jeg skød ikke til et rålam, fordi jeg ikke føler at det er rigtigt at skyde rådyr, med hagl, da jeg frygter for at lave en anskydning, så dem napper jeg kun med riflen.
Vi begge fik bagefter lidt påtale fra nogle af de gamle:

"hvorfor skød i ikke? den lå da lige til højrebenet"
"Skal i med i naturfredningsforeningen"
"I lod vær med at skyde, fordi ellers ville der blive skudt mere end i har satset jeres penge på" (tradition, at alle mand satser 100kr, pengene går til ham/dem med jagten, men ham der rammer tættest på hvor meget der bliver skudt, vinder en flaske vin og lidt)

Altså lidt små kække kommentarer, men som ellers prøver at presse en lidt til at lave skydet næste gang, selvom man måske ikke er villig.
De gamle begyndte så også på en "konkurrence" om hvem der kunne skyde måger længst væk, og de mente sagtens man kunne skyde en måge 40-45 meter. og de begyndte derefter at skyde til måger der var meget meget langt oppe!
Sådan har jeg tit oplevet de jagter jeg har været med på, især fordi jeg typisk har været den eneste unge og resten nogle gamle haner!
Så jeg føler nogle gange man bliver presser til først ikke at ville lave fejl, men også at man nogle gange bliver presset lidt, til bare at trykke af på noget der har jagttid."


Du har været uheldig at rende på nogle kedelige eksemplarer af racen, der nok er opvokset i en tid, hvor alle bondeknolde havde haglbøssen hængende i entreen.
Dengang kunne en hver bøhtosse købe sig en skyder og more sig med den om søndagen.
Håber at du kan komme på jagt uden at skulle omgås sådanne nogle karle. Nogen steder kan det være svært, men prøv.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 2. jul 2013, 11:48

Bessie4ever skrev:
Marius skrev:Jeg mener at det er en illusion at tro, at 5 ud af 5 træffere til jagtprøven vil mindske antallet af anskydninger - tværtimod kan det give nogle en falsk fornemmelse af egen ufejlbarlighed.

Som det er i dag er der åbenhed om risikoen ved at anskyde, som er et vilkår man accepterer, hvis man ønsker at drive jagt. Det er samme åbenhed som gør, at vi andre kan lære af andres uheldige erfaringer - uden at de som oplever anskydninger stemples som dårlige jægere.

Jeg frygter at en 5/5 prøve kan føre til samme type jægere som de bilister man kan møde i trafikken, der tror at de er ufejlbarlige og kan derfor køre på marginalerne.
Det må ikke opfattes som et tegn på svaghed at ringe after en schweisshund, og det kan det let udvikle sig til med en 0-fejlskultur.

i følge din teori, så ville en yderliger forringelse af prøven give bedre riffeljæger, er det korrekt forstået?
Ifølge din teori så ville en yderligere strammelse af prøven give bedre riffeljæger, er det korrekt forstået?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Marius » 2. jul 2013, 12:18

Bessie4ever skrev: i følge din teori, så ville en yderliger forringelse af prøven give bedre riffeljæger, er det korrekt forstået?
Hvis 'forringelsen' fx. bestod i at nyjægere skulle skyde på en bane med ukendte afstande mod 3D mål delvis dækket af bevoksning - og derfor havde færre dræbende træffere, så 'ja'. Men pointen er at jeg ser det vigtigste formål med riffelprøven som det at indgyde nyjægere viden om vigtigheden af løbende at pleje sine skydefærdigheder. Derfor kan et dårlig resultat under realistiske forhold godt siges at have bedre pædagogisk effekt end et sideskud på kendt afstand med fast anlæg.
I manglen af realistiske træningsmuligheder for praktisk riffelskydning er det derfor en fin pointe, at man kan skyde 1/6 forbi til prøven.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Freezion » 2. jul 2013, 12:22

Bessie4ever skrev:
Carsten Bo skrev:Tænke, tænke, tænke.

Hvad med et skydekursus på feks 3 x 2 timer på bane og elg eller hjorteprøve. Afsluttende med en jagtfeltskydning. Så kunne man få stemplet sit jagttegn riffeljagt tilladt. Vi er ud over den meget stressende prøve og en masse reel indlæring vil blive foretaget.
Og hvad så hvis man går igennem uden at ha ramt?

Tænker på en af dem jeg hjalp med at blive klar til riffelprøve nr 3, den lovlige forbier så forrest i køllen og de 5 nødvendige brugte hele den 20 cirkel. Hvis jeg fik liv til at tage en ekstra med på jagt ville jeg absolut ikke tage ham med og han må heller ikke jage hos mig. Risikoen for anskydninger er bare for stor og jagtherren skal ligge navn til eftersøgninger på nabo jagtterræn. Han får der imod den ene invitation til skydebanen efter den anden, som han afslår !
men hvad nu hvis det var de første 5 skud der sad inden for cirklen og han derefter bestod hvis prøven var ændret?
så ville det jo teoretisk set være det skud som der var udenfor som ville være skudt på jagten og have anskudt et dyr.

det er fint nok at man skulle vise at man kan skyde, men man skal altså passe på at der ikke går for meget elitist i det.
et andet alternativ i stedet for at kunne stramme prøven kunne man sætte et krav om hvor mange gange man skal have været på riffelbanen/hvor mange skud man skal have skudt før man kan gå op til prøven. ligesom kravet til den normale jagtprøve er at man skal have skudt X antal skud for at du har ''bestået'' våbenkursuset.
bare sig '' du skal have været på riffelbanen mindst X gange og skudt mindst X skud før du kan gå op til prøven'' og selvfølgelig så skal der jo være dokumentation så et dokument hvor en instruktør har skrevet under på skudantallet og de gange man har været på banen, og hvis man dumper, skal man selvfølgelig igennem hele turen igen.

jeg tror personligt ikke at det er prøven der er noget galt med, men helt udelukkende at folk ikke vedligeholder deres skydeevner godt nok, både før og efter prøven.

den ene fejl symboliserer ikke at det er ok at anskyde, men at der kan forekomme fejl. selv den fabriksammo du bruger mest, og som aldrig har fejlet dig kan have en ''mandagsproduktion'' og fejle, og dem kan du jo ikke bare lige skyde af en gang før prøven for at tjekke at alle patroner virker som de skal.
en strammere prøve giver ikke bedre jægere, der er INGEN som der er en god jæger i det sekund de har bestået prøven.

men hvis vi skal stramme det op, så kan vi ligeså godt også sige at man skal ramme alle lerduer til den normale jagtprøve, ramme alle skiver til buejagtprøven og ved du hvad, nu hvor vi er i gang kan vi lige så godt sætte et krav om at man skal have et 12 i alle fag før du kan bestå en folkeskole, gymnasie m.m. for det betyder jo åbenbart at vi får folk som er bedre til at arbejde i følge den her logik.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af The Yeti » 2. jul 2013, 12:47

Man skal vel også have en kandidat grad i jura så vi kan være sikre på at den kommende jæger forstår alle fremtidige ændringer af jagtloven.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Sierra13 » 2. jul 2013, 13:25

Centurion skrev:
Du har været uheldig at rende på nogle kedelige eksemplarer af racen, der nok er opvokset i en tid, hvor alle bondeknolde havde haglbøssen hængende i entreen.
Dengang kunne en hver bøhtosse købe sig en skyder og more sig med den om søndagen.
Håber at du kan komme på jagt uden at skulle omgås sådanne nogle karle. Nogen steder kan det være svært, men prøv.

Jeg er ked af at skuffe dig, men sådan har jeg oplevet det en del steder efterhånden. Det er godt jeg nu har min eget stykke, hvor jeg med et par gode kammerat kan drive lidt jagt. og evt den gamle med også, da han er rimelig fornuftigt :D

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Hurricane » 2. jul 2013, 17:21

Jeg mener også, at riffelprøven trænger til en revision... den bør gøres mere jagtrelevant og kvalificere aspiranten bedre til praktisk riffeljagt.

Måske skulle aspiranten deltage i jagtfeltskydninger arrangeret af anerkendte foreninger (Danmarks Jægerforbund, Nordisk Safari Klub...) og kunne derved dokumentere at have opnået en nærmere defineret %-del af maksimum point for at få påstemplet "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet. Dette ville give en mere jagtrelevant træning, og aspiranten ville få en øget forståelse for den jagtrelaterede skydning med riffel.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Marius » 2. jul 2013, 18:02

Hurricane skrev:Jeg mener også, at riffelprøven trænger til en revision... den bør gøres mere jagtrelevant og kvalificere aspiranten bedre til praktisk riffeljagt.

Måske skulle aspiranten deltage i jagtfeltskydninger arrangeret af anerkendte foreninger (Danmarks Jægerforbund, Nordisk Safari Klub...) og kunne derved dokumentere at have opnået en nærmere defineret %-del af maksimum point for at få påstemplet "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet. Dette ville give en mere jagtrelevant træning, og aspiranten ville få en øget forståelse for den jagtrelaterede skydning med riffel.
Sikkert fine skydninger, men man kan også sætte barren så højt, at en gruppe ikke længere har mulighed for at tage jagttegn. Jeg mener, at vi skal have færre regler og krav, men flere muligheder for at træne - tendensen synes at være det modsatte og risikerer at gøre det surere og dyrere at være jæger.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BentxBetjent » 2. jul 2013, 19:00

Man kan forbyde sig til lovløshed.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af The Yeti » 2. jul 2013, 20:18

Marius skrev:
Hurricane skrev:Jeg mener også, at riffelprøven trænger til en revision... den bør gøres mere jagtrelevant og kvalificere aspiranten bedre til praktisk riffeljagt.

Måske skulle aspiranten deltage i jagtfeltskydninger arrangeret af anerkendte foreninger (Danmarks Jægerforbund, Nordisk Safari Klub...) og kunne derved dokumentere at have opnået en nærmere defineret %-del af maksimum point for at få påstemplet "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet. Dette ville give en mere jagtrelevant træning, og aspiranten ville få en øget forståelse for den jagtrelaterede skydning med riffel.
Sikkert fine skydninger, men man kan også sætte barren så højt, at en gruppe ikke længere har mulighed for at tage jagttegn. Jeg mener, at vi skal have færre regler og krav, men flere muligheder for at træne - tendensen synes at være det modsatte og risikerer at gøre det surere og dyrere at være jæger.

... Og til sidst er der så få at næsten ingen brokker sig når jagt helt forbydes. Nej, lad os nu skifte kurs mod et samfund med mindre regulering og mere frihed til den enkelte borger.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BoPe » 2. jul 2013, 22:55

Tja, hvad kan jeg skrive... Jeg læser stadig en masse subjektiv vurdering af denne og hins skydefærdighed, men meget lidt om anskydnings statistik...
Så længe de dårlige skytter er gode jægere nok til at lade være med at tage en chance de ikke magter, så er der vel reelt ikke noget problem?

Det eneste problem jeg kan se i denne her tråd er, at nogle (undskyld jeg skriver det så uhøvisk) bøver op om forbud.

Det virker altid stærkt når det kommer fra "egne rækker" - det så man kun alt for tydeligt i luftgevær sagen - vupti så er jagt stort set umulig for nyjægere pga. formelle prøvekrav.

Hvad er det I reelt regner med? Billigere jagtleje når antallet af jægere går ned? Vil I buste naboen for forældet skydeprøve så I kan nappe hans kronhjort?

Hvad er den reelle plan bag al den fine omsorg for vildtet?

Skydeprøven virker jo fint nok (at den reelt er overflødig er noget andet), anskydningerne er for nedadgående (man kan altid brokke sig over hastigheden). Weekendkursus jægerne har (det jeg har oplevet) en super fin moral og kendskab til egne ringe evner. De dårlige anekdoter fylder så ikke i anskydningstatistikken. Selv den arme Rosemunthe kunne jo intet grave frem om stigende anskydninger og måtte forlade sig på et perfidt krav om 100 % perfektion, som ikke engang et slagteri kan opfylde (en idé hun åbenbart har til fælles med flere af dette sites brugere?) http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE8 ... aligheder/

Her er et lille citat fra en af Skov og Naturstyrelsens rapporter om anskydninger:
For at fastholde fokus på problemet har Na-
turstyrelsen i perioden 2008-2011 bedt Danmarks Miljøundersøgelser videreføre en monitering
af handlingsplanens effekter på de tre arter. De nye undersøgelser tyder klart på, at handlings-
planens positive virkninger er fastholdt for ederfugl og ræv i 2008-2011. Her er der intet i resul-
taterne, der tyder på, at andelen af anskudte individer igen er begyndt at stige, og resultaterne
må fortolkes sådan, at de positive virkninger af handlingsplanen er fastholdt.
Kilde: http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyr ... 200811.pdf

I samme rapport er nævnt at antallet af anskudte kortnæbbende gæs er steget, men her er der norske jægere til at dele æren med. Om de kortnæbbede gæs siger rapporten i øvrigt (S. 9):
Et fald på ca. 50% i antallet af anskydninger er derfor nok den mest realisti-
ske vurdering for kortnæbbet gås (Noer m.fl. 2007), men så hører det og-
så med i vurderingen, at ca. 1/3 af udbyttet bliver taget i Norge, mens
forbedringerne i jagten nok hovedsageligt er sket i Danmark.
Nu er trådens emne så riffel jagt. Og her kunne man kigge på Schweisshunde brugen. Jægerforbundet har en artikel her: http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=1068

Af artiklen fremgår det at brugen af schweisshunde er eksploderet. 60 % flere udrykninger til trafikramte dyr, 80 % flere på efterårsjagterne hvor der ikke har været tradition for at bruge schweisshund. MEN der hvor der kun jages med riffel OG hvor der har været tradition for schweisshund er brugen kun gået 45 % frem.

Så konklusionen må uværgeligt blive, at ikke alene er jagtmoralen (målt på forsøg på etisk aflivning af råvildt vha. schweisshund) højnet fænomenalt - antallet af anskydninger under riffeljagt må jo være faldet - for elles skulle stigningen i anvendelse jo være proportional med den alm. stigning (60 % og 80 %) i brugen af schweisshunde.

Hvad er problemet? Forholdsvis små informations kampanger alene er tilsyneladende nok til at sænke anskydningerne radikalt. Og både jæger moral og skydefærdighed er åbenbart på vej op i takt med at weekend kursus jægerne invaderer revirerne med deres uafprøvede haglbøsseevner

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Timber » 2. jul 2013, 23:44

BoPe skrev:Selv den arme Rosemunthe kunne jo intet grave frem om stigende anskydninger og måtte forlade sig på et perfidt krav om 100 % perfektion, som ikke engang et slagteri kan opfylde (en idé hun åbenbart har til fælles med flere af dette sites brugere?) http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE8 ... aligheder/
LOL, sikke en svada.. Og rockerne skal da lige drages ind i det også....
Jagtvåben misbruges som bekendt til meget andet end dyreskydning. Mon ikke det er et spørgsmål om tid, før rockere og utilpassede personer opdager, hvor nemt man skaffer sig en våbentilladelse?
Jeg tænker da at rockerne er temmelig ligeglade med tilladelser. Det har da ikke været noget problem for dem at skaffe våben indtil videre. Og desuden vil det da være temmeligt dumt at bruge et våben der er registreret i ens eget navn, til en forbrydelse... Nåh, hvad ved jeg. Så mange grønsager spiser jeg sgutte, så jeg kommer til at forstå den logik.....
:giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 3. jul 2013, 07:12

Hvis jeg må henlede opmærksomheden på buejagt prøven. Her skyder man 6 pile på ukendt afstande. Man må have en misser. Den prøve virker meget jagtrelevant, ihvertfald når man tager den i Stenlille Jagtforening i et rigtigt jagtterræn. Man kan have samme prøve til en jagtfeltskydning. Skyd til bukken på seks forskellige afstande. Og her vil jeg gerne henvise til Ringsteds jagtfeltskydning. Hvor man skyder på afstande fra 50 meter liggende. 90, 130 og 230 meter frit valg skydende, samt afsluttende med 50 meter stående uden hjælpemidler. Jeg føler at efter sådan en jagtfeltskydning så kommer man ud i den anden ende som en bedre jæger. Man kommer til at kende sine begrænsninger. Kan man ramme ræven på 90 meter eller hvordan med vildsvinet på de 130 meter. Eller kronhjorten på de 230 meter. Det er altså spændende at komme ud og se prikkerne når der skal klistres. Men manddomsprøven er trods alt afslutningen, skydningen på de 50 meter, stående uden rem eller andre hjælpemidler. Ofte så er der en let brise og det er nok til at skubbe til en således at det er svært at placere en god kugle.

Jeg går til jagtfeltskydning fordi det er spændene og jeg lærer mine begrænsninger samtidig med at jeg får flyttet mine grænser for hvor god en skytte jeg er.

Min søn på 13 år kan bestå riffelprøven anyday, men det gør ham altså ikke til jæger. Måske nogen har glemt hvad det handler om?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 3. jul 2013, 19:30

Når jeg lige får tid gennemgår jeg tråden og lavet en kort oversigt over de forskellige brugers argumenter. Så kan alle hurtigt se, hvem der mener hvad uden at læse hele tråden igennem.
Er der nogen som vil ha ændret retning inden?
Perfect! Thats is good enough for me

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Sierra13 » 3. jul 2013, 20:38

.
Senest rettet af Sierra13 5. jul 2013, 09:26, rettet i alt 1 gang.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Vels » 4. jul 2013, 01:18

Bessie4ever skrev:...en kort oversigt... ..hvem der mener hvad uden at læse hele tråden igennem...
Jeg forstår ikke helt din motivation for at gøre det - hvorfor tage andre brugeres indlæg, smide en stor del af informationen væk (en kort oversigt som du skriver), for derefter at opsummere det DU mener er folks mening uddraget fra hele indlæg?

Jeg forstår heller ikke hvorfor du fremfører de samme synspunkter igen og igen igennem tråden. Ja, der er nogle brugere der er uenige med dig, men hvorfor gentage sig selv på det grundlag ?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Lasse68 » 4. jul 2013, 07:53

Vels skrev:
Bessie4ever skrev:...en kort oversigt... ..hvem der mener hvad uden at læse hele tråden igennem...
Jeg forstår ikke helt din motivation for at gøre det - hvorfor tage andre brugeres indlæg, smide en stor del af informationen væk (en kort oversigt som du skriver), for derefter at opsummere det DU mener er folks mening uddraget fra hele indlæg?

Jeg forstår heller ikke hvorfor du fremfører de samme synspunkter igen og igen igennem tråden. Ja, der er nogle brugere der er uenige med dig, men hvorfor gentage sig selv på det grundlag ?

Jeg er meget enig.

Man bør ikke, hverken som trådstarter eller part i en diskusion, begynde at uddrage hvad folk mener. Det har de selv forklaret tidligere. Hvis der er nogen der ikke gider læse hele tråden, kan de bare lade være. Jeg mister ikke noget fordi der er en der ikke gider læse mit indlæg, men jeg mister noget hvis andre, særligt dem jeg ikke er enige med, begynder at fortælle hvad jeg mener.

Jeg kunne skrive meget mere om dette, men det ville ikke være godt for debatten fremadrettet.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
ASH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 4. jun 2008, 08:06
Interesser: Skydning / jagt
Geografisk sted: Kolding
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af ASH » 4. jul 2013, 09:09

Jeg har lige yderligere en vinkel på hele 5 ud af 5 problematikken. Da jeg for ikke alt for mange år siden var til riffelprøve, bestod jeg med 7 træffere ud af 6 mulige... Min sidemand havde altså ved et uheld kommet til at sætte et skud på min skive i stedet for sin egen. Dette er jo ikke en jagtmæssigt relevant fejl, og han var i øvrigt ganske godt skydende, så som reglerne er i dag, bestod han med 5 ud af 6. Havde reglen heddet 5 ud af 5 var han dumpet på en ikke jagtrelevant fejl, på trods af at han skød fint. Shit happens til prøver, men det ville da være tåbeligt at argumentere for at han skulle op til prøve igen!

Er i øvrigt enig med flere af de tidligere indlæg, om at det vigtigste ikke er om man kan ramme en myg på en kilometers afstand (ja ok, det er en tolkning jeg selv har foretaget :blink: ), men derimod at kende sine egne begrænsninger. Der bliver nævnt jagtfeltskydninger med bukke på ud til 230m afstand, personligt kunne jeg ikke finde på at skyde til en buk på den afstand, og jeg ville da være træt af at dumpe en evt. fremtidig jagtfelt-baseret riffelprøve på grund af at jeg ikke rammer en buk på en afstand jeg under alle omstændigheder ikke kunne finde på at skyde på til jagt.

I øvrigt kan man nok ikke altid bruge sweisshundestatistikken direkte. Har et eksempel på min svigerfar der sidste år "an"skød en lille gaffelbuk, som han måtte have sweisshund på. Og det på trods af at da vi fik den lukket op havde han truffet hjertet/lungerne, og han skyder med en 30.06 med 11,7g alaska kugle. Der gik bare lige 20 meter før bukken opdagede at den faktisk var død. Men fordi det foregik i tæt granskov, turde han ikke tage chancen at eftersøge den selv, med risiko for at ødelægge sporet for sweisshunden. Så der kan altså i statistikken være tilfælde hvor vildt har været eftersøgt af sweisshund på trods af at de er ramt rigtigt, med en kaliber og kugle der rigeligt burde kunne gøre det, men hvor andre forhold har gjort sweisshund nødvendigt.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 4. jul 2013, 10:09

ASH skrev:Jeg har lige yderligere en vinkel på hele 5 ud af 5 problematikken. Da jeg for ikke alt for mange år siden var til riffelprøve, bestod jeg med 7 træffere ud af 6 mulige... Min sidemand havde altså ved et uheld kommet til at sætte et skud på min skive i stedet for sin egen. Dette er jo ikke en jagtmæssigt relevant fejl, og han var i øvrigt ganske godt skydende, så som reglerne er i dag, bestod han med 5 ud af 6. Havde reglen heddet 5 ud af 5 var han dumpet på en ikke jagtrelevant fejl, på trods af at han skød fint. Shit happens til prøver, men det ville da være tåbeligt at argumentere for at han skulle op til prøve igen!

Er i øvrigt enig med flere af de tidligere indlæg, om at det vigtigste ikke er om man kan ramme en myg på en kilometers afstand (ja ok, det er en tolkning jeg selv har foretaget :blink: ), men derimod at kende sine egne begrænsninger. Der bliver nævnt jagtfeltskydninger med bukke på ud til 230m afstand, personligt kunne jeg ikke finde på at skyde til en buk på den afstand, og jeg ville da være træt af at dumpe en evt. fremtidig jagtfelt-baseret riffelprøve på grund af at jeg ikke rammer en buk på en afstand jeg under alle omstændigheder ikke kunne finde på at skyde på til jagt.

I øvrigt kan man nok ikke altid bruge sweisshundestatistikken direkte. Har et eksempel på min svigerfar der sidste år "an"skød en lille gaffelbuk, som han måtte have sweisshund på. Og det på trods af at da vi fik den lukket op havde han truffet hjertet/lungerne, og han skyder med en 30.06 med 11,7g alaska kugle. Der gik bare lige 20 meter før bukken opdagede at den faktisk var død. Men fordi det foregik i tæt granskov, turde han ikke tage chancen at eftersøge den selv, med risiko for at ødelægge sporet for sweisshunden. Så der kan altså i statistikken være tilfælde hvor vildt har været eftersøgt af sweisshund på trods af at de er ramt rigtigt, med en kaliber og kugle der rigeligt burde kunne gøre det, men hvor andre forhold har gjort sweisshund nødvendigt.
Først rigtig klog beslutning omkring bukkesøg og schweisshundehjælpen. :thumbup:

Nu er der ikke nogen der har forlangt at du skulle ramme en buk på 230 meters afstand. Men jagtrelevant så ville det være hamrende pædagogisk at skyde på bukkeskiven på 230 meters afstand med alle tænkelige midler som du kunne tænke dig at slæbe med på jagt. Når man så står ude ved skiven og er lidt i tvivl om man i det hele taget får brug for plastre så sætter det tankerne i gang. Og i min filosofi er det rigtig meget vigtigere end 5 i 5.

over and out. :getout:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Torben Dahl » 4. jul 2013, 16:47

hej alle det med riffel prøven er lidt svær .ligesom med køre kort hvem starter som elite billist,det er nok de færeste ,men jeg har været til et kursus som blev afholdt i noget som hed vindblæs på Himmerland ,jeg vidste egentlig ikke hvad det indeholdt før tid anden at det var skydetrænning. vi skød på 100m og 200m og fra skydestige og på løbende vildt på en bane de havde sat op lige som hjorte bane og der var forskellige situationer hvor der var forskelligt type svejs efter hvor dyret var anskudt og rørknogler hvis det var løb eller kæbe der var ramt .se det var perfekt til en riffelprøve hvor man kommer ud for forskellige jagt situationer både med skud og eftersøg,det er jo ellers noget man må lære sig selv når man står i lort til halsen ,det har i hvert fald hjulpet mig meget at man kan se om det er lungesvejs eller leverskud,men hensyn til hvor langt dyret kan være væk,eller om det overhoved er ramt
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Kjeldand » 4. jul 2013, 16:59

LFuppen skrev:
Stillekaj skrev:Dem der påstår at de aldrig har skudt forbi, eller anskudt. De har enten ikke skudt ret meget, eller også har de lige så dårlig hukommelse som mig.
Det er også kun en påstand du kommer med.

Hvorfor skal folk da skyde forbi eller skamskyde et stykke vildt i deres jægerliv ?
Personligt har jeg dræbt det jeg sigtede på med et riffel i 1. skud.............. og det har jeg til hensigt at blive ved med :blink:
Så skal du stoppe med at gå på jagt lige nu,for jeg vil love dig du kommer til at bomme før eller siden. :razz:
Jeg kan ikke skyde tætter grupper end 30 cm på 100 meter,og det ved jeg,så derfor skyder jeg ikke på vildt der er længere end 20 meter væk.Skal jeg så stoppe med at gå på jagt ?
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 4. jul 2013, 17:20

Jeg kan ikke skyde tætter grupper end 30 cm på 100 meter,og det ved jeg,så derfor skyder jeg ikke på vildt der er længere end 20 meter væk.Skal jeg så stoppe med at gå på jagt ?
Hilsen Kjeld[/quote]

Du mener da 3 cm ik?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 4. jul 2013, 17:24

Torben Dahl skrev:hej alle det med riffel prøven er lidt svær .ligesom med køre kort hvem starter som elite billist,det er nok de færeste ,men jeg har været til et kursus som blev afholdt i noget som hed vindblæs på Himmerland ,jeg vidste egentlig ikke hvad det indeholdt før tid anden at det var skydetrænning. vi skød på 100m og 200m og fra skydestige og på løbende vildt på en bane de havde sat op lige som hjorte bane og der var forskellige situationer hvor der var forskelligt type svejs efter hvor dyret var anskudt og rørknogler hvis det var løb eller kæbe der var ramt .se det var perfekt til en riffelprøve hvor man kommer ud for forskellige jagt situationer både med skud og eftersøg,det er jo ellers noget man må lære sig selv når man står i lort til halsen ,det har i hvert fald hjulpet mig meget at man kan se om det er lungesvejs eller leverskud,men hensyn til hvor langt dyret kan være væk,eller om det overhoved er ramt

Det er en reaktiv handling at uddanne i swiss og bensplinter,at stille krav til skydefærdigheder er derimod proaktiv.
Perfect! Thats is good enough for me

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Kjeldand » 4. jul 2013, 18:07

Bessie4ever skrev:Jeg kan ikke skyde tætter grupper end 30 cm på 100 meter,og det ved jeg,så derfor skyder jeg ikke på vildt der er længere end 20 meter væk.Skal jeg så stoppe med at gå på jagt ?
Hilsen Kjeld
Du mener da 3 cm ik?[/quote]
NEJ DET ER 30 CM jeg mener
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 4. jul 2013, 18:09

Ja hvor vil du hen med det. Forsvinder anskydningerne, påkørslerne fordi nogle jægere kan skyde 5i5? Du er ved at male dig op i et hjørne.
Uddannelse er også at rydde op efter sig. Feks så har jeg været med til en eftersøgning hvor alt var korrekt, bukken lå bare ikke ved påskudssteddet. Her er det vigtigt at kunne læse skudstedet. Bukken gik 50meter i noget af det tætteste krat jeg endnu har været igennem. Lunge og hjerteskud til trods så skulle der en schweisshund til at finde dyret.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Låst