Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskydning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Låst
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 4. jul 2013, 22:39

Kjeldand skrev:
Bessie4ever skrev:Jeg kan ikke skyde tætter grupper end 30 cm på 100 meter,og det ved jeg,så derfor skyder jeg ikke på vildt der er længere end 20 meter væk.Skal jeg så stoppe med at gå på jagt ?
Hilsen Kjeld
Du mener da 3 cm ik?
NEJ DET ER 30 CM jeg mener
Hilsen Kjeld[/quote]

Keld du er desværre i den kategori som jeg vil ha sorteret fra via en tvungen prøve hvert 10. År
Perfect! Thats is good enough for me

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Slettes3 » 4. jul 2013, 23:52

keld rammed sømmet på hovedet.....det handler om at kende sine begrænsninger og ikke prøve at overgå dem. Keld er i min optik en rigtig etisk korrekt jæger.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 5. jul 2013, 06:58

Jeg har endnu ikke hørt nogen argumenter for hvordan du bessie vil sænke antallet af anskydninger. Du er modstander af etisk korrekt jagt. Du er modstander af reaktivt arbejde. I bedste fald vil du forhindre Keld i at gå på jagt om ti år, hvis dine planer kommer igennem. Har du undgået en anskydning? Er der i det hele taget nok baner i dk til at alle riffelskytter kan komme til prøve og træning? Ja der kommer jo ikke ligefrem flere baner.
Hvis der er noget der er proaktivt så er det da at jage en flok skytter ud på en jagtfeltskydning så finder de hurtigt deres begrænsning med de evner og våben de har.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Corysan » 5. jul 2013, 10:24

Carsten Bo skrev:
Hvis der er noget der er proaktivt så er det da at jage en flok skytter ud på en jagtfeltskydning så finder de hurtigt deres begrænsning med de evner og våben de har.
God ide - da der er mange jægerer der skyder dårligt så kaster vi os over skytterne... :puke:
Hvis man ikke magter at skyde på en tilfredsstillende måde og udfører jagten efter sine evner bør man nok stoppe...
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 5. jul 2013, 10:38

Jeg forstår ikke dit opkast. Og jeg forstår heller ikke din kritik af at lade folk finde deres begrænsning istedet for at lade dem skyde 5 skud på en papskive og så lade det være salliggørende. Kom nu ind i kampen og få gjort noget ved anskydningerne. Kritik og papskiver hjælper ikke. Der er ikke noget pædagogisk formål med at skyde 5i5. Det er blot en øvelse i korrekt våbenhåndtering og så ellers trykke på knappen. Hvis du finder vej til en pointopgørelse fra en jagtfeltskydning så vil du finde ud af at der er rigtig mange point mellem nr 1 og nummer sjok. Nummer sjok behøver ikke være en dårlig jæger som nogen sinde har lavet en anskydning eller vil komme til det. Hans evner er måske bare ikke til at prikke hul i en skive på 230 meters afstand. Og det er der vel ikke nogen fejl i. Vi kan jo tage et realitetschek inde på jægers hjemmeside og finde de jagtetiske regler frem for riffelskydning. Reglerne er godt nok frivillige og vejledende.

Ved riffeljagt:
Bør du ikke skyde uden fast anlæg, skyde på afstande over 100 m eller skyde til løbende vildt, medmindre du igennem omfattende jagtrelevant træning har opnået rutine heri.

Skyd kun, hvis der er frit skudfelt.

Skyd ikke hals­ eller hoved­ skud, og skyd ikke i ugunstige vinkler.

• Skyd ikke, hvis der er risiko for, at flere dyr rammes af skuddet.
• Skyd kun andet skud til et friskt stykke vildt, hvis chancen for et dræbende skud er lige så stor som
ved første skud.
• Hvis det første skud anskyder, skift da ikke til et nyt mål.
• Forsøg kun at doublere, hvor chancen er oplagt. Doubler aldrig råvildt med hagl.
• Ved jagt på klovbærende vildt:
> Skyd ikke til frisk vildt, hvis allerede påskudt vildt ikke ligger
synligt forendt.
• Skyd ikke mere vildt, end at du kan gøre rede for, hvor hvert stykke er faldet, og hvordan det er ramt. Hjælp til med, at alt skudt og anskudt vildt bliver samlet op.
• Hjælp til med at eftersøge og nedlægge vildt, der er anskudt af andre jægere.
• Ved haglbøssejagt bør forbruget af patroner ikke overstige tre pr.nedlagt stykke flyvende vildt – og to pr. stykke løbende vildt.
• Ved riffeljagt bør antal afgivne skud ligge meget tæt på antallet af nedlagte stykker vildt.
• Hold øje med alt påskudt vildt, så længe det lader sig gøre. Marker så vidt muligt anskudssted og det sted, hvorfra skuddet blev afgivet.
Informer hundeførerne præcist om alle detaljer ved skudafgivelsen.

Edit.

Corysan. Jeg kaster mig ikke over nogen, men prøver på at argumentere for at 5i5 ikke løser anskydningsproblematikken. Det eneste der kan løse anskydningsproblematikken er en ændret adfærd hos de mennesker der skyder. Jeg syntes at jagtfeltskydning giver en god forståelse for egne evner. Det må være op til den enkelte at træffe valget om at skyde eller ikke skyde.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Hurricane » 5. jul 2013, 11:10

Corysan skrev:
Carsten Bo skrev:
Hvis der er noget der er proaktivt så er det da at jage en flok skytter ud på en jagtfeltskydning så finder de hurtigt deres begrænsning med de evner og våben de har.
God ide - da der er mange jægerer der skyder dårligt så kaster vi os over skytterne... :puke:
Hvis man ikke magter at skyde på en tilfredsstillende måde og udfører jagten efter sine evner bør man nok stoppe...
Mon ikke Carsten Bo refererer til jægere, når han bruger udtrykket "skytter" :blink:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 5. jul 2013, 11:15

Hurricane skrev:
Corysan skrev:
Carsten Bo skrev:
Hvis der er noget der er proaktivt så er det da at jage en flok skytter ud på en jagtfeltskydning så finder de hurtigt deres begrænsning med de evner og våben de har.
God ide - da der er mange jægerer der skyder dårligt så kaster vi os over skytterne... :puke:
Hvis man ikke magter at skyde på en tilfredsstillende måde og udfører jagten efter sine evner bør man nok stoppe...
Mon ikke Carsten Bo refererer til jægere, når han bruger udtrykket "skytter" :blink:
Beklager, godt grebet Hurricane. I min verden er en jæger også skytte når han er på bane. Omvendt så er en skytte jæger når han er på jagt. :oops:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Hurricane » 5. jul 2013, 11:57

Kjeldand skrev:
LFuppen skrev:
Stillekaj skrev:Dem der påstår at de aldrig har skudt forbi, eller anskudt. De har enten ikke skudt ret meget, eller også har de lige så dårlig hukommelse som mig.
Det er også kun en påstand du kommer med.

Hvorfor skal folk da skyde forbi eller skamskyde et stykke vildt i deres jægerliv ?
Personligt har jeg dræbt det jeg sigtede på med et riffel i 1. skud.............. og det har jeg til hensigt at blive ved med :blink:
Så skal du stoppe med at gå på jagt lige nu,for jeg vil love dig du kommer til at bomme før eller siden. :razz:
Jeg kan ikke skyde tætter grupper end 30 cm på 100 meter,og det ved jeg,så derfor skyder jeg ikke på vildt der er længere end 20 meter væk.Skal jeg så stoppe med at gå på jagt ?
Hilsen Kjeld
Jeg har lige prøvet at drage en parallel til kørekort/trafik... i begge tilfælde har man ansvaret for et "værktøj", der kan forårsage utilsigtede skader.

Hvis en bilist ikke ser sig i stand forsvarligt at køre med de anbefalede hastigheder eller for den sags skyld at bestå (køre)prøven, men forsvarer sig med, at vedkommende aldrig kører over en given (meget lav) hastighed og i øvrigt aldrig har lavet en skade... er det så forsvarligt at lukke en sådan bilist ud i trafikken?

Jeg mener, at en jæger bør besidde et minimum af "jægerhåndværk"(så kan man altid diskutere hvad dette indebærer - men pt. er det jo hvad riffeljagt angår "5 ud af 6 indenfor 20 cm/100m") og derudover kende sine begrænsninger. I den forbindelse har jeg endnu ikke set nogen bedre jagtrelateret træning med riffel end jagtfeltskydning.

Et samfund som vores vil (heldigvis) altid stille visse krav til bl.a. jægere. I den sammenhæng kan jægerne være medspillere og derved have chance for at få stor indflydelse - eller modspillere med risiko for at få ringe indflydelse...

Jagt er ikke nogen selvfølgelighed i et moderne samfund :axe ... jeg håber, at de kommende generationer fortsat vil have mulighed for at opleve jagtens glæder... derfor! :thumbup:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 5. jul 2013, 16:56

Til Carsten bo. Det første jeg vil bidrage til er at ændre mindsettet 1 SHOOT, 5/6 kill til 1 SHOOT one kill. Dernæst obligatorisk prøve mindst hver 10. År. Hvis en jæger ikke kan lære at ramme 20cm på 100meter så er de velkommen til at forberede sig bedre og komme igen når de er klar.
Men lad os nu starte med trin 1 så er der jo i mellemtiden nogle som via naturlig afgang aldrig kommer op til opfølgningsprøven. Når man ikke sikkert kan køre bil mere fratager lægen jo også vedkommendes kørekort. Et stærkt Mindsetpåvirkning er nødvendigt for at starte en kulturændring. Bare se hvor stærk kulturen på NVF er! Vi vil ha lov til at gå på jagt selv om vi ikke kan ramme inden for 20cm på 100meter. Der skal en lovændring til og den kommer, så snart en journalist læser denne tråd og begynder at rode i det. Jeg kontakter selv naturstyrelsen og får en forklaring på hvad de mener retfærdiggør forbiskuddet.
det kan jo være de har en god forklaring eller bare ikke er bevidst om signalværdien.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af 308 W » 5. jul 2013, 17:14

Jeg desværre ikke fået læst alle indlæg, men det er svært at blive en bedre skytte/jæger, når banerne sjældent har åbent :cry:

HJC torsdag 17-21
Gludsted onsdag 18-21

Jeg har 35 km til begge... Det er svært at træne i midtjylland :cry:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 5. jul 2013, 17:23

Skytteforeningerne har masser af barekapacitet og så kan du slide på deres rifler til billige penge. 15 meter salon kan hæve alles niveau på de mørke vinter aftener
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BentxBetjent » 5. jul 2013, 20:27

Bessie4ever skrev:Til Carsten bo. Det første jeg vil bidrage til er at ændre mindsettet 1 SHOOT, 5/6 kill til 1 SHOOT one kill. Dernæst obligatorisk prøve mindst hver 10. År. Hvis en jæger ikke kan lære at ramme 20cm på 100meter så er de velkommen til at forberede sig bedre og komme igen når de er klar.
Men lad os nu starte med trin 1 så er der jo i mellemtiden nogle som via naturlig afgang aldrig kommer op til opfølgningsprøven. Når man ikke sikkert kan køre bil mere fratager lægen jo også vedkommendes kørekort. Et stærkt Mindsetpåvirkning er nødvendigt for at starte en kulturændring. Bare se hvor stærk kulturen på NVF er! Vi vil ha lov til at gå på jagt selv om vi ikke kan ramme inden for 20cm på 100meter. Der skal en lovændring til og den kommer, så snart en journalist læser denne tråd og begynder at rode i det. Jeg kontakter selv naturstyrelsen og får en forklaring på hvad de mener retfærdiggør forbiskuddet.
det kan jo være de har en god forklaring eller bare ikke er bevidst om signalværdien.
:puke:

Tror straks jeg vil tage fat i de våbensagkyndige hos Rigspolitiet og spørge dem om det virkeligt kan være rigtigt at jægere må have flere rifler, endda i samme kaliber.
Det øger jo kriminelles adgang til stjålne våben til et fuldstændigt utilstedeligt niveau. Hvis hver jæger max. måtte have en .22'er og én riffel i større kaliber......
........
Så ville bandekrigen stoppe med kort varsel..

Edit: For ikke at nævne signalværdien af et sådant tiltag..... :wall:
Edit2: Jeg har jagttegn men ikke riffeltegn. Selvom jeg nok er lidt rusten... :krykke: så tror jeg at jeg kunne bestå riffelprøven med min 6.5x55 med dioptersigte.....fritstående.... så mit grundlag for at stejle over et sådant tiltag har intet at gøre med min situation.

Ironi/sarkasme kan forekomme...
Senest rettet af BentxBetjent 5. jul 2013, 23:09, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Freezion » 5. jul 2013, 20:38

Bessie4ever skrev:Skytteforeningerne har masser af barekapacitet og så kan du slide på deres rifler til billige penge. 15 meter salon kan hæve alles niveau på de mørke vinter aftener
ja gid mine evner med en .22 matchriffel på 15m. kunne projekteres over i .308'eren, men sådan fungerer det altså bare ikke. :impatient:
man kan ikke bare gå fra at skyde perfekt med en jagtriffel ved at træne med en match salonriffel ved at udskifte våbenet, det er to forskellige våben og er anderledes at håndtere/skyde med, akkurat ligesom at biler er forskellige at køre i.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 5. jul 2013, 21:01

Skytteforeninge har skam 6.5x55 og en god 9grams kugle så kan man også træne med med lidt rekyl faktisk vil det være tæt på riffelprøvens setup (fast anlæg og stor skive)
Det drejer sig i bund og grund jo om at kunne lære at placere skuddet hvor man sigter.
Der kan man også træne mens andre skyder ved siden af. Så jo skytteforeningen kan hæve jægers niveau :biggrin:
Jeg ser en kommende fusion naturstyrrelse+skytteforeningen= naturskytter :giggle:
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Kalthoff » 5. jul 2013, 21:58

Bessie4ever skrev:Til Carsten bo. Det første jeg vil bidrage til er at ændre mindsettet 1 SHOOT, 5/6 kill til 1 SHOOT one kill.
Da jeg var til riffelprøven, var der nogle som dumpede, nogle som bestod med 5 ud af 6 træffere, nogle som havde 6 træffere men hvor enkelte var nær kanten af cirklen og så nogle hvor alle 6 træffere sad indenfor en 10 cm cirkel. Det var kun dem i sidstnævnte gruppe som så tilfredse ud i ansigtet og kropsholdningen..

Den prøve var en nydelig illustration af at riffelskydning ikke er så let endda. Den besked gik tilsyneladende rent ind. Der var flere af dem som bestod, der på vej væk sagde til hinanden "jeg må mere på skydebanen inden jagten"
Bessie4ever skrev:Et stærkt Mindsetpåvirkning er nødvendigt for at starte en kulturændring.
Hvilken kultur vil du have ændret?

Er det de voksne ansvarlige jægere som tager bestik af egne evner og holder sig til at skyde indenfor rammerne af hvad de ved de formår, som du vil "mindset påvirke"?
Bessie4ever skrev:Der skal en lovændring til og den kommer, så snart en journalist læser denne tråd og begynder at rode i det. Jeg kontakter selv naturstyrelsen og får en forklaring på hvad de mener retfærdiggør forbiskuddet. det kan jo være de har en god forklaring eller bare ikke er bevidst om signalværdien.
Vil du ikke godt lade være med at gøre dette.

Det sidste vi har behov for er endnu en lov lavet af dem som gav os knivloven og luftbøsseloven.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 5. jul 2013, 22:30

Det er fint nok at appelere til selv disciplin , men basere man noget på dette i en kæmpe stor gruppe, så går man vandgang . Det kan kun gøres ved en skrappere prøve som sender det rigtige signal: ram eller kom igen når du kan. Det er jo ikke, som nogen skriver "elitekrav" jeg mener der skal det, bare fuldt hus på en kæmpe stor 20cm cirkel. 20cm for pokker da. Det er ikke engang 20cm indskreven cirkel på en ræv så 20cm det skal man altså kunne præstere med fast anlæg til prøven.
Jeg bliver nød til at få en forklaring på forbiskuddet berigtigelse fra naturstyrelsen, beklager.
Og hvis i som ikke har samme holdning har fat i den lange ende, så sker der da heller ikke nogen ved at jeg stiller dem spørgsmålet.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BentxBetjent » 5. jul 2013, 22:43

Øøøh Bessie. Læser du de andre poster, eller skimmer du bare?

Synes da der er væsentligt grundlag og forklaringer for IKKE at gøre det...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 5. jul 2013, 22:50

Jeg læser da alle indlæg og jeg undre mig da også over mange af dem.
troede faktisk ikke NVF var stedet hvor man forsvarede dårlig skydning, men jeg blev da klogere
Men det ændre altså ikke min holdning til den nuværende prøve.
Perfect! Thats is good enough for me

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2013, 23:09

http://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM

trolololololololo TROLLololololololo .......

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Kalthoff » 5. jul 2013, 23:20

Bessie4ever skrev:troede faktisk ikke NVF var stedet hvor man forsvarede dårlig skydning, men jeg blev da klogere
Kan du pege på de indlæg der forsvarer dårlig skydning? Jeg kan ikke få øje på dem.

Jeg tror du misforstår indlæggene hvis du læser dem som et "forsvar for dårlig skydning".

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 08:23

Du kan have ret men resultater er det samme.
Der forlanges fortsat ret til at må skyde 1 skud uden for de 20 cm og det mener jeg er en moralsk katastrofe. Prøven sætter barren for lavt. Der er forskellige personprofiler og nogen er i stand til at hæve deres skydefærdigheder efter en dårlig bestået prøve, men det er kun en lille del. De andre gør bare ikke mere ved det.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 6. jul 2013, 08:33

Prøv nu for engang skyld at svare på hvad du vil gøre for at sænke antallet af anskydninger når nu alle skyder 5i5 og der stadig er anskydninger og behov for schweisshunde.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 08:41

Carsten Bo skrev:Prøv nu for engang skyld at svare på hvad du vil gøre for at sænke antallet af anskydninger når nu alle skyder 5i5 og der stadig er anskydninger og behov for schweisshunde.


Via sky
Hej Carsten Bo
Det undre mig at du ikke kan forstå at jeg vil sænke antal anskydninger ved at ændre Mindsettet ved at få prøven til at sende det rigtige signal.
Har du ikke noget bagland som kan hjælpe med at analysere essensen i det jeg skriver ?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 6. jul 2013, 08:43

Nej. Jeg fatter ikke at du tror på det. Er du politiker?


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af Taby » 6. jul 2013, 08:54

Hej

Jeg har en ældre jagtkammerat som sandsynligvis ikke kan bestå prøven som den er i dag. Han har en sygdom som gør han ryster en del og har gjort det i mange år. Jeg har kendt ham i 15-20 år og han har haft rystelserne i al den tid, dog er det blevet være her siden han nærmer sig de 70. Han har i den tid jeg har kendt ham skudt ca 50 stykker vildt med riffel og har kun haft hund på 2 stykker vildt. 1 buk som forsvandt ind i en mose (blev fundet med fin bladkugle kort inde i mosen) og en hind som var gået i noget tæt fyr (blev også fundet med god kugle). Han kender sine begrænsninger og handler derefter og skyder aldrig på vildt længere ude en 50-60 meter. Synes du bessie at det ville være rimeligt at han ikke må gå på jagt?
Jeg har lant mere respekt for ham som jæger en dem der skal tage chancer eller forsøge sig med headshot på 250 meter fordi de er nogle fantastiske skytter.

Mvh taby

Sendt fra min GT-N5120 med Tapatalk2

Låst