Bud på en god 9mm?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Helveg
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29. dec 2011, 12:14
Interesser: .22 pistoler
Geografisk sted: Sjælland

Bud på en god 9mm?

Indlæg af Helveg » 8. jul 2013, 19:36

Hej
Da jeg har besluttet mig for langt om længe at gå ud og investere i egen 9mm pistol.
Så ville høre om der er nogle der havde nogle gode forslag? Min favorit disciplin er terrænskydning, men den skal også være god på bane. Jeg søger noget med et godt justerbart aftræk, samt at sigtemidlerne også skal være indstillelige.

Helveg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Bofhenator » 8. jul 2013, 23:33

Helveg skrev:Hej
Da jeg har besluttet mig for langt om længe at gå ud og investere i egen 9mm pistol.
Så ville høre om der er nogle der havde nogle gode forslag? Min favorit disciplin er terrænskydning, men den skal også være god på bane. Jeg søger noget med et godt justerbart aftræk, samt at sigtemidlerne også skal være indstillelige.

Helveg
Hvilken prisklasse?

Til det brug kunne jeg rigtig godt tænke mig en sig 210 super target, men det er jo ikke en helt billig skyder.

Jeg må indrømme jeg ikke tror aftrækket kan indstilles umiddelbart, men mon det er nødvendigt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2013, 00:06

bofhenator skrev:
Helveg skrev:Min favorit disciplin er terrænskydning, men den skal også være god på bane. Jeg søger noget med et godt justerbart aftræk, samt at sigtemidlerne også skal være indstillelige.
Hvilken prisklasse?
Til det brug kunne jeg rigtig godt tænke mig en sig 210 super target, men det er jo ikke en helt billig skyder.
Jeg må indrømme jeg ikke tror aftrækket kan indstilles umiddelbart, men mon det er nødvendigt?
Jeg tænker også Pardini GT9? Den har en vidunderlig lav bore axis, og et lækket aftræk som jeg <tror> kan justeres. Den har i hvert fald justerbare sigtemidler. GT9 er vist heller ikke svine dyr.
Hvad er det der skal kunne justeres i aftrækket?
De fleste 9mm har ikke justerbart aftræk, men SVI Infinity, som jeg skyder med, har trigger inserts som kan udskiftes, hvorved man kan bestemme om man vil have en lige eller buet trigger, og hvilken længde den skal være (i 3 længder, men lidt justerbart er det dog). Infinity er desværre indbegrebet af dyr...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Sierra13 » 9. jul 2013, 00:30

CZ laver nogle lækre pistoler, der bare bliver ved med at skyde uanset hvad du gør ved dem! langt færre funktionsfejl end feks noget så fint og farligt som STI.
Elsker CZ's pistoler, de laver generelt godt værktøj til få penge!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2013, 10:09

Morten273 skrev:CZ laver nogle lækre pistoler, der bare bliver ved med at skyde uanset hvad du gør ved dem! langt færre funktionsfejl end feks noget så fint og farligt som STI.
Det er jeg temmelig uenig i!
Jeg har haft 2 STI pistoler, og til sportsbrug er det noget af det bedste. CZ slår dem ihvertfald ikke på driftssikkerhed. (Har lige indkøbt ekstra slædestop til vores klubpistoler - CZ SP01 - for de knækker nemlig. Den der lige knækkede, har ikke rundet 5000 skud!)
Alle pistoler går i stykker af og til, og på det punkt tror jeg ikke der er noget nævneværdig forskel på CZ og STI.

Jeg synes også CZ laver gode pistoler, men hvilke modeller har de som er rigtig gode til terrænskydning?
Hos STI kunne man vælge en TargetMaster i 6", så bliver det vist ikke meget bedre. Lang sigtelinje, tung ramme, godt aftræk... Men jeg ville personligt nok hellere vælge en Pardini GT9 :blink:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Sierra13 » 9. jul 2013, 14:42

Fast Fumble skrev:
Morten273 skrev:CZ laver nogle lækre pistoler, der bare bliver ved med at skyde uanset hvad du gør ved dem! langt færre funktionsfejl end feks noget så fint og farligt som STI.
Det er jeg temmelig uenig i!
Jeg har haft 2 STI pistoler, og til sportsbrug er det noget af det bedste. CZ slår dem ihvertfald ikke på driftssikkerhed. (Har lige indkøbt ekstra slædestop til vores klubpistoler - CZ SP01 - for de knækker nemlig. Den der lige knækkede, har ikke rundet 5000 skud!)
Alle pistoler går i stykker af og til, og på det punkt tror jeg ikke der er noget nævneværdig forskel på CZ og STI.

Jeg synes også CZ laver gode pistoler, men hvilke modeller har de som er rigtig gode til terrænskydning?
Hos STI kunne man vælge en TargetMaster i 6", så bliver det vist ikke meget bedre. Lang sigtelinje, tung ramme, godt aftræk... Men jeg ville personligt nok hellere vælge en Pardini GT9 :blink:

tjaa hver sin erfaring, jeg synes ikke der skal meget til før en STI jammer. kender flere der skyder med CZ og nogle af dem har godt nok snart rundet mange skud uden der har været noget særligt.. :)

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Gunslinger » 9. jul 2013, 15:23

Morten273 skrev:

tjaa hver sin erfaring, jeg synes ikke der skal meget til før en STI jammer. kender flere der skyder med CZ og nogle af dem har godt nok snart rundet mange skud uden der har været noget særligt.. :)
Nu har det også meget at gøre med hvordan skyderen bliver behandlet og hvilken ammunition man benytter. Min første Tanfoglio skød de første 90.000 skud upåklageligt, det var først da jeg begyndte at rode og rage at den blev en smule ustabil. Min nye Tanfoglio begyndte at té sig efter 20.000 skud, men den bliver også kørt hårdt. Min kærestes CZ duede ikke da hun tog den ud af kassen... den måtte forbi en bøssemager før den begyndte at fungere ordentligt, hendes slædestop knækkede desuden efter 10.000 skud. Jeg kender folk som har skudt 10.000 skud med en STI/SVI uden en eneste funkfejl.

At du ser en skyder jamme ude på skydebanen siger INTET om kvaliteten af den pågældende pistol, men mere om skytten der bruger det. Du kan jo ikke se hvor gammel den er, hvor mange skud den har skudt, om den er tilstrækkelig smurt, om skytten har gummiarm eller benytter for slap/slidt rekylfjeder eller måske noget ringe fabrikeret ammunition.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2013, 16:03

Morten273 skrev:tjaa hver sin erfaring, jeg synes ikke der skal meget til før en STI jammer. kender flere der skyder med CZ og nogle af dem har godt nok snart rundet mange skud uden der har været noget særligt.. :)
Ja, hver sin erfaring. :blink:
Hvis man kigger mod IPSC skytterne, finder man de skytter som - uden sammenligning - skyder flest skud, og behandler deres skydere hårdest. Hvis udsagnet "ikke der skal meget til før en STI jammer" skulle holde stik, ville der ikke være så mange STI pistoler i IPSC, hvor et jam koster MEGA mange point.
IPSC er en fremragende driftssikkerhedstest, og er en pistol populær blandt IPSC skytterne, så kan man ihvertfald udlede en ting: Den er driftssikker!

Man finder iøvrigt også mange CZ'er i IPSC, primært i Production klassen, hvor CZ's modeller passer godt til klassens restriktioner. Det understøtter meget godt dit indtryk af, at de også er driftssikre.

IPSC kan ikke bruges som en generel rettesnor for hvad der er godt. Fx finder man kun meget få af den Pardini GT9 som jeg foreslog OP, men det er fordi den klasse den passer ind i - Standard - domineres af andre pistoler, primært fordi Pardini'en har lavere magasinkapacitet end fx STI, Tanfoglio, CZ osv. Men de 16 skud den kan holde, er riiigeligt til terrænskydning. 6" pistoler, som er optimale til terrænpistol, ser man heller ikke i IPSC, fordi IPSC kun tillader 5" pistoler, bortset fra i klassen for deciderede race-guns - Open.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2013, 16:08

Gunslinger skrev:At du ser en skyder jamme ude på skydebanen siger INTET om kvaliteten af den pågældende pistol, men mere om skytten der bruger det. Du kan jo ikke se hvor gammel den er, hvor mange skud den har skudt, om den er tilstrækkelig smurt, om skytten har gummiarm eller benytter for slap/slidt rekylfjeder eller måske noget ringe fabrikeret ammunition.
Hæ, hæ, hæ...
Jeg kommer lige i tanke om at jeg for nylig så en skytte få 5-6 funkfejl med en Glock.
Vi kan godt blive enige om at en Glock er særdeles driftsikker, ikke? Det er en pistol man kan udsætte for hvadsomhelst, den skyder bare altid.
Men der er EN tin som en Glock ikke er særlig tolerant overfor: Limp-wristing.
Hold den i et fast greb, så virker den, hold den i en løs gummiarm, så kan den ikke genlade. Skytten her skylle skyde noget IPSC i en sær en-hånds stilling, og kom til at holde den ret løst. DET ville den bare ikke! Funkfejl, funkfejl, funkfejl.
Det er ikke altid pistolens skyld. :blink:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Bud på en god 9mm?

Indlæg af japh » 9. jul 2013, 19:53

aww maan kom jeg for sent til en omgang 2011-bashing? :wall: :popkorn:

Anyway, det var først da jeg skiftede til CZ at jeg begyndte at have reservedele med til matches :giggle:
-jens

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Bud på en god 9mm?

Indlæg af Ssaaby » 9. jul 2013, 20:04

Enig med Fast Fumble:
Pardini GT9, eller
STI Target Master 6" eller den lidt billigere Trojan 6".
Dog ville jeg også kigge på en Sig Sauer P226 X-Six. Den lækker godt i min hånd, ligger lige som Pardinien lavt og en ret lækker feature med et sigtemiddel, der kan indstilles og indskydes på 3 forskellige afstande (lidt lir, men lækkert lir).

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af GT9 » 9. jul 2013, 21:07

Fast Fumble skrev: Fx finder man kun meget få af den Pardini GT9 som jeg foreslog OP, men det er fordi den klasse den passer ind i - Standard - domineres af andre pistoler, primært fordi Pardini'en har lavere magasinkapacitet end fx STI, Tanfoglio, CZ osv. Men de 16 skud den kan holde, er riiigeligt til terrænskydning.
Enig med FF GT9 ligger godt i hånden; med en dejlig lav sigtelinje.

Vil man udvide kapaciteten i sin GT9 findes der +2 bunde så man kommer op på 18 ikke nok; men bedre en 16 patroner.

Kommer man en magwell og et andet greb på, så ser den da OK ud. Grebet er lidt smallere så det passer bedre i min hånd.

Magasin udløser extended; men ikke så meget at magasinet kan udløses ved bord start. Den røde knap så kan jeg huske hvor magasinudløseren er. :biggrin:
Vedhæftede filer
IMG_0205v 448-336.jpg
IMG_0205v 448-336.jpg (56.95 KiB) Vist 6095 gange
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Bud på en god 9mm

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2013, 22:11

På billedet her, kan man også se en anden grund til at GT9 er god til præcisions discipliner: Grebsvinklen!
Langt de fleste 9mm pistoler har en grebsvinkel der er ret stejl, grebet er forholdsvis tæt på vinkelret på piben.
På GT9 er vinklen noget fladere, så du kan "låse" håndledet lidt mere, så det bliver lettere at holde rekyloptagelse i armene, uden større risiko for at det forplanter sig i håndledet. Det lidt mindre "lift" der bliver resultatet, gør det lettere at lave et stabilt sigte og færre aftræksfejl. (Jeg har været instruktør i mange år, og grebsvinklen på en pistol er bestemt ikke ligegyldig til precisions discipliner. Man kan lige så godt tage den hjælp man kan få.)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bud på en god 9mm?

Indlæg af T-REX » 10. jul 2013, 12:26

Jeg kan huske, fra det lidt jeg fik skudt, med min GT9, at den lave pibelinie + grebsvinkel gør, at rekyl nærmest går "ind" i hånden, i stedet for at vippe pistolen op.

Det gør at rekyl kan føles en smule hårdere, til gengæld "hopper" den meget mindre.
Jeg ville nu godt have haft den, i .45 :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Bud på en god 9mm?

Indlæg af X-Ray » 11. jul 2013, 00:44

Hvis jeg var dig ville jeg se nærmere på den Pardini 6" GT 45 de har i Østjydsk våbenhandel den har det hele inkl. Bull barrel, der dog er et polygonløb der ikke er godt til bly men en super pistol.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Besvar