Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Stillekaj » 10. jul 2013, 15:10

Ølgaard skrev:Jeg mødte en Svensk skytte/jæger, som var i København for at tale med en våbenhandler ang. salg af lyddæmpere.
Han var ikke klar over at vi havde så store restriktioner på dæmpere, så handelen gik vist nok i vasken.

Vi fik en god sludder for jeg er ikke velbevandret i dæmpere, men er klar over det man ser på film ikke holder stik. :biggrin:

Han lavede dem i forskellige kalibre, men en fik jeg lov til at tage foto af, da jeg ikke mente at den ville gavne noget på en riffel, og sagde jeg havde et Forum som vidste alt om dæmpere :fun:

Den skulle være til en 300 Winchester, men hvad ved jeg :blink:

Bare for nysgerrighedens skyld, kan den noget som kan bruges :what: den ser umiddelbart ud til at være i god kvalitet, gevindet skulle vist hedde 18+1, hvad det så end betyder.

:razz: :razz:
Det var vel Roger fra RCC du talte med.
Han laver dæmpere som virker meget godt i forhold til størrelse og vægt

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. jul 2013, 15:29

Ølgaard skrev: gevindet skulle vist hedde 18+1, hvad det så end betyder.
Jeg er sikker på betegnelsen er M18x1

Dvs at ydre diameter på selve gevindet er = 18mm i diameter.
Gevindstigningen er = 1mm pr omdrejning. Dvs at gevindet "flytter" lyddæmperen 1mm, hver gang du drejer en omdrejning.

Gevindstigningen kan variere alt efter hvilket fabrikat eller land delene kommer fra - der er ikke en større "standard" som folk holder sig til.

Af samme årsag laver jeg lyddæmpergevind på rifler for folk, i gevindene 1/2"x20, 1/2"x28, M13x1, M14x1, M15x1, M18x1 og M18x1,5 - plus et par ukorante jeg ikke lige har i langtidshukommelsen.
Man ender pludselig med mange slags gevind, når der ikke findes en fælles standard.

Så man må som kunde lige tænke sig en smule om, før man får ideen at få lavet gevind til rekyldæmper, måske mundingsbremse - som også måske skal bruges til lyddæmper.
De kan godt udelukke hinanden en smule, idet visse typer man kan lide i dag - ikke findes med samme gevind som den lyddæmper man køber i morgen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 10. jul 2013, 16:04

Det var vel Roger fra RCC du talte med.
Han laver dæmpere som virker meget godt i forhold til størrelse og vægt[/quote]

Han hed ikke Roger, hvad firmaet hedder bed jeg ikke mærke i da jeg ikke skulle købe noget.
Jeg mener han var nystartet med at lave dæmpere, og han sagde han lavede dæmpere til 9mm med det såkaldte Nielson system, som skulle fungere med en fjeder anordning, så 9mm ikke jammer.
Sådan noget som dette her.
Jeg har ingen ide om hvad dæmpere koster, men han sagde han var billig :???: Og havde solgt en hel del gennem Skytteforum i Sverige.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
suppressordetail001.jpg
suppressordetail001.jpg (59.02 KiB) Vist 5382 gange

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af 308 W » 10. jul 2013, 17:52

S&L hardcore kan man skifte gevindet, så man kan bruge samme dæmper på flere rifler.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 23. jul 2013, 23:48

Er der nogen der har noget nyt fra RPLT /JM vedr. åbning af tilladelser til dæmpere.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 23. jul 2013, 23:57

308 W skrev:S&L hardcore kan man skifte gevindet, så man kan bruge samme dæmper på flere rifler.

Syntes der var snak om at lyddæmperen bliver "parret" sammen med en specifik riffel - så den kun må bruges sammen med én riffel.?!?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 24. jul 2013, 07:16

HappyNanoq skrev:
308 W skrev:S&L hardcore kan man skifte gevindet, så man kan bruge samme dæmper på flere rifler.

Syntes der var snak om at lyddæmperen bliver "parret" sammen med en specifik riffel - så den kun må bruges sammen med én riffel.?!?
Derfor er det stadig muligt ;)

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 7 times

Indlæg af Gammeltoft » 24. jul 2013, 07:38

S&L hardcore kan man skifte gevindet, så man kan bruge samme dæmper på flere rifler.
Ja, de udstyres med en stålbøsning til det aktuelle gevind.
De er IKKE beregnet til at skifte rundt idet bøsningen limes i for ikke at gå løs under brug.
Vil på det kraftigste fraråde at begynde at pille stålbøsningerne ud!

At de skulle være parret sammen med en enkelt riffel giver ingen mening!
Shoot low, they might be crawling!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 24. jul 2013, 08:23

Gammeltoft skrev:
Ja, de udstyres med en stålbøsning til det aktuelle gevind.
De er IKKE beregnet til at skifte rundt idet bøsningen limes i for ikke at gå løs under brug.
Vil på det kraftigste fraråde at begynde at pille stålbøsningerne ud!

At de skulle være parret sammen med en enkelt riffel giver ingen mening!
Jeg forholder mig bare til hvad Kristian fra Våvensmeden udtaler i en kort dokumentar på YouTube.

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 24. jul 2013, 10:47

Gentager, den er IKKE beregnet til at blive udskiftet hele tiden!

Bøsningen er monteret fordi alu gevindet ikke tåler hyppig montage.

Dette har jeg så fra manden der har udviklet dæmperen :blink:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 24. jul 2013, 10:50

Du behøver ikke gentage det flere gange, tror godt folk kan læse :shock:

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 24. jul 2013, 11:01

Nå så det tror du :blink:
Måske det hjælper på forståelsen :fun:

Har delene liggende på værkstedet. Kan da godt tage lidt billeder og smide på......

Bøsningen er fra fabrikken monteret med Loctite (eller lignende fabrikat) varmefast lim.

For at få bøsningen ud er du nødt til at bruge et specialværktøj som du varmer op og stikker ned i bøsningen for at overføre varme for at "løsne" limen.
Værktøjet passer ned i de to kærve der er og du kan vha disse skrue bøsningen løs.

Limningen er foretaget fordi bøsningen ellers vil skrue sig løs og destruere alugevindet efter ret få skud.
Monteres bøsningen uden lim, udelukkende med et højere moment er du over hvad alu´en kan tåle og ødelægger derved gevindet efter ret få af/på monteringer.

Det er derfor faktuelt ikke godt at anvende den generation dæmpere på flere rifler (med forskellige gevind).

Er det samme gevind kan den så længe geometrien på løbet og kaliberen tillader det, anvendes på mange forskellige rifler.

Vil på det kraftigste fraråde at bruge en Hardcore dæmper på denne måde, da der fysisk er fare for uheld.

Havde man rent teknisk en meget langt gevind i aludelen så var det en anden sag.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 24. jul 2013, 13:48

308 W skrev:
HappyNanoq skrev: Syntes der var snak om at lyddæmperen bliver "parret" sammen med en specifik riffel - så den kun må bruges sammen med én riffel.?!?
Derfor er det stadig muligt ;)
Det jeg tænkte på, var at jeg læste et sted - at lyddæmperen bliver "parret" med en specifik riffel PÅ TILLADELSEN. Så lyddæmperen kun må bruges sammen med dén specifikke riffel.

Og når det kræver specialværktøj (ud over hvad man finder i Harald Nyborg/BilTema) og at delen er limet i med Loctite - så er det selvfølgelig "stadig muligt", men okay, alt er muligt. Jeg kan bare ikke se det hverken er praktisk eller anbefalelsesværdigt at gøre det så.?!?

Er det noget specielt højtemperatur Loctite.?
Og hvordan har S&L'erne det med at man gentagle gange skyder dem varme.?!? (når varme jo "opløser"/løsner Loctite) ?!?

Er bare nysgerrig, da jeg godt kan lide den "nye" generation S&L (der ikke ligner en space age dildo med S/m-riller) - og kunne måske finde på at købe en af nysgerrighed og måle den på egne våben op imod andre fabrikater af dæmpere som jeg har liggende.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 24. jul 2013, 15:16

Er der væsentlig forskel på effekten - både rekyl og lydniveau på hhv. "over-barrel" modeller (aner ikke hvad de benævnes på dansk) og så dem man bare skruer på i forlængelse af piben?

Jeg har jo en lang pibe :giggle: - og balancen går fløjten med en lyddæmper, men jo kortere jeg kan holde den, jo bedre.

Og de der tilladelser, jeg tror det bliver lovligt fra 16. august. Så har ministeren været på arbejde i 14 dage, længere tid kan det ikke ta' at skrive det der under...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 24. jul 2013, 16:01

Der er en lille smule forskel på "over-barrel" (eller "teleskopiske" lyddæmpere som man også kalder dem) - og dem der hovedsagelig forlænger løbet.

Det er "kun" en ringe vægt som lyddæmperen udgør, men ifølge fysikkens love om "Kraft x Arm = Moment", ja så må man kigge på lyddæmperens masse og tyngdepunkt. Men da der i dag ikke er stor forskel på vægten af lyddæmpere, så kan man mindske "armen", altså hvor tyngdepunktet påvirker skytten.

Så er der pludselig større fordel i at have en lyddæmper der går ind over løbet, idet tyngdepunktet så vil virke fra måske 10-15cm inde på løbet fra mundingen af.
Kontra en "løbs-forlængende" model, hvor tyngdepunktet "hænger" 10-15cm ude foran mundingen.

"Over Barrel"-modellerne har typisk den fordel, at de støtter på løbet i to punkter.
Det ene "punkt" er gevindet - og det andet punkt er bagkanten af lyddæmperen, hvor der sidder en fiber-bøsning som drejes ud til en diameter der er 5/100 til 1/10 af en mm større end løbets diameter.
Dermed kan en "Over barrel"/"teleskopisk" lyddæmper med fiber-bøsning tåle at gå løs i gevindet, uden at lyddæmperen "falder ned" foran projektilet.

Hvorimod den "løbsforlængende" lyddæmper, når den går løs, så vil den pga at gevindets tollerancer og at den er det eneste "punkt", falde ned foran projektilet og kan i værste fald helt optage projektilet - og i bedste fald foranledige et "baffel-strike" som sender projektilet af helvede til i en endnu ukendt retning.

Kan se at S&L i nogle tilfælde præsenteres som "teleskopisk", men det er meget begrænset hvor langt de går ind over løbet. Max jeg har set er (på øjemål) ca 5-6cm ind over løbet - hvor den stadig "kun" har gevindet som eneste fastholdelsespunkt på riflen.

Men en dæmpers virkning er størst, jo større volumen den har og jo flere "rum/kamre" dæmperen er inddelt i. (forsimplet opstillet)

Jo mindre volumen man har, jo flere "rum/kamre" har man næsten behov for, for at kunne lave en effektiv gas-restriktion, altså opbremsning af gasser.
Gasserne skal bremses så meget at de ikke undslipper til fri luft, som en pludselig eksplosion - men nærmere bliver til et kort "pust".

En lyddæmper med stort volumen har nemmere ved at gøre dette.

En "Teleskopisk" lyddæmper, som eks den gennemskårne der vises på : http://www.soundmoderators.co.uk
Der kan man se "midterrøret" som er det rør hvor gevindet sidder helt til højre i røret. Dette rør begrænser voluminet af hele det første "rum/kammer".
Disse rør kan fås i forskellige diametre, og vælges alt efter løbets diameter. Det vælges så det er mindst muligt, for at maximere voluminet i lyddæmperen.
BR Reflex har 2 eller 3 forskellige af disse rør man kan vælge imellem.

En anden parameter man kan vælge, som BR Reflex også benytter, er at man kan vælge hvor mange "baffelplader" der sidder i dæmperen.
Altså hvor mange gange gassen skal igennem et hul for at komme til næste "rum/kammer".

Standarden er 8 kamre, men man kan bestille med 12 eller 16 kamre, hvor opbremsningen af gasser bliver bedre jo flere baffelplader der er.
De har også enkelte "Scout" modeller som er "lette" modeller, hvor man godt nok ønsker en vis dæmpning, men man behøver ikke nødvendigvis maximal dæmpning - så der er det også muligt at vælge at få lavet en dæmper med kun 4 baffelplader. Det giver en lidt kortere dæmpere og en lidt lettere dæmper.

Baffelpladerne har naturligvis en gennemboring til projektilet - og her duer det ikke så godt at benytte en cal .50 dæmper til en cal .222Rem eksempelvis, idet det gennemgående hul i .50 dæmperen mister sin virkning når .223Rem'en "spytter" gasserne igennem hullet.
Til en hvilken som helst given kaliber er det naturligvis bedst at vælge en dæmper, der har så lille et gennemgående hul som man kan slippe afsted med.
Dette er naturligvis for at maximere lyddæmperens mulighed for at bremse gasserne i at ekspandere til fri luft.

Så der er mange kombinationer at tage hensyn til i sin opbygning af lyddæmper.

BR Reflex'erne er ret voluminøse og virker ret godt faktisk - men for at holde vægten nede, har de valgt noget tyndt materiale som lige kan holde til trykket i de kalibre de laver dem til.
Det kan så give en side-effekt, som udmønter sig i at eks .308win og .30-06 lyddæmperne, samt større, kan have en tendens til at give en virkelig træls "PLINNNGG"-lyd når hele lyddæmperen optager braget/gasserne fra skuddet.
Dette er tydeligst når man står 3-4-5m væk, men har ingen betydning ude ved målet.
Omvendt kan de også bruges til automatvåben, hvis man vælger en dæmper til dét - så har dæmperen en lille smule større gennemgående hul end man elelrs ville vælge, for at bortventilere gasserne. Og her er den store diameter en hjælp, da den større overflade er med til at bortskaffe varmen noget hurtigere.

De kunne godt have lavet diameteren mindre, men så mister de effekt af dæmperen - trykket stiger, der skal måske flere baffelplader til i en trangere tollerance, der skal sikkert kraftigere materiale til som giver højere vægt trods reduktionen i størrelse.

Alt i alt må man bare vælge en dæmper som man syntes man kan lide, hvis den giver den dæmpning man er ude efter. :)
"Løbsforlængende" kontra "Over barrel"/"Teleskopisk"
"Med udskiftelig gevind" hvis man syntes dét er fedt - eller man kan vælge den nemme løsning, som er at få lavet samme gevind på alle riflerne (husk uanset om lyddæmperen kan have flere gevindtyper, så skal riflerne stadig have lavet gevind).
4-6-8-10-12-14-16-xx baffelplader.?
Yderdiameter?
Længde?
Materiale/Vægt?

Til en riffel som ens min Rem 700 med 26" løb, vil jeg gerne have en "Over barrel" dæmper, og den må gerne gå langt ind over løbet for at vinde volumen - hvis den så er lavet i et ordentligt materiale, så holdes vægten stadig nede.
Det store volumen hjælper med til at baffelpladerne nemmere kan bremse gasserne (større volumen = mindre tryk i første kammer som udgangspunkt).
Færre baffelplader er omvendt lig med kortere dæmper foran løbsmundingen. (jo flere baffelplader, jo længere bliver dæmperen foran mundingen.!)

Til en kort riffel som min Rem 700 med 20" løb, er jeg egentlig ligeglad om den er teleskopisk, eller "løbsforlængende". =o) så der har jeg valgt en dæmper der skrues direkte på en taktisk mundingsbremse efter behov.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 24. jul 2013, 17:16

Om det er uforsvarligt at pille gevindet ud, bekymrer jeg mig ikke om da jeg ikke har behov for det eller planer om det, men jeg forholder mig stadig til at der er en kendt våbensmed der fortæller om det.

https://www.youtube.com/watch?v=NJdshGv ... ata_player

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 24. jul 2013, 20:10

@Happy, ved ikke hvilken type det er, bare at det skal varmes noget op før det er muligt at fjerne gevindet.
Når dæmperen varmes op sker det stadig med gevindet forspændt.

Nu har du kva din uddannelse modtaget undervisning i konstruktionsteknik, og ved, at gentagne gange forspænding af et gevind med alu/stål snitflade VIL medføre rivning før eller siden. Det er ikke stålbøsningen der bliver ødelagt.
Specielt når nu indgrebsfaktoren er meget lille er det absolut ikke anbefalelsesværdigt.
Jeg mener at den Hardcore jeg har stående på værkstedet tager op til 18x1, kan ikke huske det præcist, så alu gevindet må være enten 20x1 eller 22x1.

I øvrigt er de nye dæmpere som konstruktøren af Hardcore laver, Sonic 45 ej heller beregnet til at blive skiftet gevindbøsning i tide og utide.

Vi er enige om at det er fysisk muligt, men det er absolut at fraråde, de mulige komplikationer taget i agt.

@308W,
ja så må det jo passe, selv om konstruktøren af dæmperen ikke anbefaler det....... :freak:

Skulle det have været anbefalelsesværdigt, skulle der have været en ekstra bøsning i, så man havde en stål/stål snitflade!!

Og dog, jeg kan godt se det salgstekniske argument. Vi får solgt en masse dæmpere :eek:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 24. jul 2013, 20:16

Gammeltoft skrev: @308W,
ja så må det jo passe, selv om konstruktøren af dæmperen ikke anbefaler det....... :freak:

Skulle det have været anbefalelsesværdigt, skulle der have været en ekstra bøsning i, så man havde en stål/stål snitflade!!

Og dog, jeg kan godt se det salgstekniske argument. Vi får solgt en masse dæmpere :eek:
Ja, våbenhandleren påtager sig jo et ansvar, ved at melde sådan noget ud. I hvert fald for de dæmpere han sælger, da det kan betragtes som et salgsargument elelr markedsføring af produktet - så hvis S&L ikke skriver noget om det, så har våbenhandleren lige udvidet hvad produktet "skal kunne".

Det er dog nok våbenhandleren der kommer til at hænge på regningen, hvis ikke S&L udtrykkeligt har delagtiggjort ham i at produktet er beregnet til netop dét.

Det er jo kun fint for forbrugeren, når der kan henvises til eksempelvis sådan en video. :blink:
S&L kan benægte det, hvis det ikke står i medfølgende papirer - og så er der kun én der står med håret i postkassen.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 24. jul 2013, 22:33

Gammeltoft skrev:

@308W,

Jeg har ikke argumenteret for om det passer, jeg forholder mig stadig til hvad en S&L forhandler udtaler :roll: :?

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 25. jul 2013, 08:13

Og fordi det ligger på Youtube, så er det sandt???

Man må dælme ikke håbe der umiddelbart er for mange der tager det for gode varer uden at forholde sig teknisk kritisk til det!
Der har man så et problem når det er folk uden teknisk indsigt.

Som sagt, er der tale om stål/stål snitflader så er problemet ikke så stort.
Det synes jeg sælgeren mangler at informere om, idet der er meget vigtigt i den nævnte situation.

Alt i alt, jo flere ødelagte gevind, jo flere solgte dæmpere :blink:

Jeg glæder mig skam også til dæmpere bliver lovlige.
Det bliver stort at kunne montere 20-30 dæmpere om dagen :eek:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 25. jul 2013, 09:18

Gammeltoft skrev:Og fordi det ligger på Youtube, så er det sandt???

Man må dælme ikke håbe der umiddelbart er for mange der tager det for gode varer uden at forholde sig teknisk kritisk til det!
Der har man så et problem når det er folk uden teknisk indsigt.

Som sagt, er der tale om stål/stål snitflader så er problemet ikke så stort.
Det synes jeg sælgeren mangler at informere om, idet der er meget vigtigt i den nævnte situation.

Alt i alt, jo flere ødelagte gevind, jo flere solgte dæmpere :blink:

Jeg glæder mig skam også til dæmpere bliver lovlige.
Det bliver stort at kunne montere 20-30 dæmpere om dagen :eek:
Du er lidt tung i det...

Jeg har hverken sagt at det passer eller det er sandt!

Jeg forholder mig til hvad han siger..... Det rager mig en høstblomst og gevindet kan skiftes ud...

Jeg har hverken behov eller planer om det...

Jeg er ikke uddannet våbensmed.. Ergo piller jeg ikke ved sådanne ting, som efter min opfattelse ikke er lovligt.

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 25. jul 2013, 11:00

Du kan sku selv være tung i det.

Men du kan sku få meldingen fra en anden såkaldt anerkendt våbemsmed endda med konstruktionsuddannelse.
Den dæmper er IKKE lavet til det. Så hvem det er tung i det vil jeg så ikke udtale mig om.
Tror du også på alt du ser i f.eks avisen?

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 25. jul 2013, 11:08

Så syntes jeg lige vi skal finde den konstruktive tone frem tak :shame:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. jul 2013, 13:25

Ja tak, den konstruktive tone.

Fortæl mig lige, hvad sådan et gevind i en almindelig Sauer 202 pibe i 6,5 koster at få lavet? Og hvad kan man gøre for at undgå rust på/i det gevind? Som vel bliver blottet for brunering?

(Sygt så mange penge der skal listes ud af den fælles budgetkonto inden længe :blink: )

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 29. jul 2013, 13:46

Hm... :Agents:

Jeg er sikker på, at det inden længe bliver lovligt med lyddæmperen, og hvis det ellers går som jeg har forstået det, så bliver det frit slag på alle hylder. Ingen licenser og ingen serienummer på lyddæmperen.

Mind mig lige om det her indlæg senere på året :blink:

Besvar