Jagt på 4 tønder land

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Paulsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:48
Interesser: Jagt og guns
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times

Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Paulsen » 14. sep 2008, 14:30

Jeg har netop fået et tilbud fra en dame som har en jagt hun gerne vil leje ud. Området er ikke så stort og hun spurgte mig, da hun ikke selv har nogen erfaring med jagt, om hvad en fair pris ville være. Helt ærlig er jeg også selv meget i tvivl om det. Har ikke selv været jagtlejer eller udlejer så prismæssigt aner jeg ikke hvad en god pris ville være. (udover gratis naturligvis :razz: )
Hun siger der er meget liv på området, både råvildt og fugle og har da også selv set fasaner i området.
Nogen foreslag til hvad jeg skal sige til hende?

Christian
Remington 700 XCR Tactical Long range .308

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Jesper1973 » 14. sep 2008, 15:21

Hejsa
hvis området kun er 4 tønder land (2 ha) er det kun ejers husstand der må drive jagt på området - med andre ord - deter forbudt at leje det ud til jagt (det burde du vel også vide som jæger).
Mindste område der må lejes ud er 5 Ha (10 tønder land)
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Brugeravatar
SUPERFLY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. sep 2007, 22:45
Geografisk sted: Øen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af SUPERFLY » 14. sep 2008, 17:18

Jesper1973 skrev:Hejsa
hvis området kun er 4 tønder land (2 ha) er det kun ejers husstand der må drive jagt på området - med andre ord - deter forbudt at leje det ud til jagt (det burde du vel også vide som jæger).
Mindste område der må lejes ud er 5 Ha (10 tønder land)
:;_()
Det hele er IKKE nok...

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Christensen » 14. sep 2008, 19:05

Jesper1973 skrev:Hejsa
hvis området kun er 4 tønder land (2 ha) er det kun ejers husstand der må drive jagt på området - med andre ord - deter forbudt at leje det ud til jagt (det burde du vel også vide som jæger).
Mindste område der må lejes ud er 5 Ha (10 tønder land)
Hej Jesper

Hvis vi kikker i loven er det ikke helt rigtigt, det du skriver. Jeg kender ingen loven der fastsætter mindste område jagten må lejes ud på, men kun love der fastsætter hvor stort arealet skal være før man må drivejagt på det.
Den lov der har med dette emne at gøre er "Lov om jagt og vildtforvaltning" helt specifikt paragraft 18, specielt stykke 2 og 3 har i denne sammenhæng særlig interesse:
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Stk. 3. Begrænsningerne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis der er indgået aftale om, at jagten på arealet udøves sammen med jagten på tilgrænsende arealer, således at det samlede areal overstiger de nævnte arealgrænser. Tilstedeværelsen mellem arealerne af vej eller jernbane, der lovligt kan krydses til fods, medfører ingen begrænsninger i adgangen til at indgå aftale.

Stk. 4. Begrænsningen i stk. 1 gælder ikke for øer, der er mindre end 1 ha, når jagt er tilladt på det omkringliggende fiskeriterritorium eller dele heraf.

Stk. 5. På arealer, der ejes af mindst 4 personer i fællesskab, må der ikke drives jagt, medmindre der er indgået en skriftlig aftale om jagtudøvelsen, som er tiltrådt af mindst 3/4 af ejerne.

Stk. 6. Reglen i stk. 5 gælder ikke, hvis der til en anpart er knyttet rådighed over en bestemt, afgrænset del af arealet. Jagt på sådanne delarealer er omfattet af reglerne i stk. 1-3.

Stk. 7. Miljøministeren kan fastsætte regler om udøvelse af jagt i nærheden af indhegninger, bure og lignende, hvor der opdrættes eller har været opdrættet vildt.
Ovenstående er taget fra retsinfo.dk
Hvis rmkdeb lejer jagten og får en aftale om at udøvejagten i samarbejde med tilgrænsende arealer så det samlede arealer hvor jagten bliver udøvet i samarbejde er over 5 Ha kan rmkdeb lovlige leje jagten og udøve den. Hvis man gør brug af dette vil en skriftlig samarbejdsaftale være langt at foretrække.

Hvis der er andre love udover denne der regulere udleje af jagt vil jeg være meget interesseret i at høre om dem.

Mvh
Christensen

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Jesper1973 » 14. sep 2008, 19:13

Hej Christensen
Du har selvfølgelig ret - men hvis vi nu går ud fra at udøvelsen af jagt hænger sammen med leje af jagt, så er han jo stadig bundet af reglen om 5 Ha
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Carsten Bo » 14. sep 2008, 19:21

Hvis vi starter forfra, så drejer det sig om værdifastsættelsen af jagten på 4 tdr. Det er ikke lovligt at leje arealer ud mindre end 5 ha. Der gives ingen oplysninger om at tilstødende arealer kan tillejes. Men hvis lejer/forpagter kan leje/forpagte brugsretten over arealet så følger jagten med som et gode. Det er vigtigt at påpege at jagten ikke er den primære udlejningsårsag. Det er ikke muligt at leje arealer mindre end 5 ha ud. Hvis du kan parre det med naboens stykke så du kommer over 5 ha så har du jagtretten på mere end 5 ha hvilket er lovligt.

mvh

carsten bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Jesper1973 » 14. sep 2008, 19:24

Der i er jeg fuldstændig enig :9
Hvis vi så kigger på værdifastsættelsen, er vi vel nødt til at vi hvor stedet liggerm, da der er store forskelle på priserne i Nordsjælland, vestsjælland kontra jylland
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Paulsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:48
Interesser: Jagt og guns
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Paulsen » 14. sep 2008, 19:57

Tak for svarene.

Super at få lidt afklaring på problemet.
Det skal siges at jagten ligger i nordsjælland
Remington 700 XCR Tactical Long range .308

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Christensen » 14. sep 2008, 20:54

Carsten Bo skrev:Hvis vi starter forfra, så drejer det sig om værdifastsættelsen af jagten på 4 tdr. Det er ikke lovligt at leje arealer ud mindre end 5 ha. Der gives ingen oplysninger om at tilstødende arealer kan tillejes. Men hvis lejer/forpagter kan leje/forpagte brugsretten over arealet så følger jagten med som et gode. Det er vigtigt at påpege at jagten ikke er den primære udlejningsårsag. Det er ikke muligt at leje arealer mindre end 5 ha ud. Hvis du kan parre det med naboens stykke så du kommer over 5 ha så har du jagtretten på mere end 5 ha hvilket er lovligt.

mvh

carsten bo
Hej Carsten

Jeg vil meget gerne have underbygge de 2 ting jeg har understreget og fået skrevet med kursiv. Jeg kender intet hjemmel i dansk lovgivning for en sådan påstand, men vil selvfølge gerne oplyses om en sådan hvis jeg skulle tage fejl.


Til tråd starter:
Rimelig eller markedspris?
350-500 per ha.
Markeds Pris op til 750 per ha.
Hvis der er kronvildt på har jeg mødt priser på over 2000kr per ha.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Carsten Bo » 14. sep 2008, 22:42

Som svar på dit spørgsmål så svar her.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Derudover så forstår jeg ikke dit indlæg

Evt brug søgfunktionen. Emnet har været vendt herinde før.

mvh

carsten bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Jesper Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Jesper Hansen » 14. sep 2008, 23:15

Carsten Bo skrev: Evt brug søgfunktionen. Emnet har været vendt herinde før.

mvh

carsten bo
Jeps det vendes af og til :razz:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=12605
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Christensen » 15. sep 2008, 15:44

Carsten Bo skrev:Som svar på dit spørgsmål så svar her.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Derudover så forstår jeg ikke dit indlæg

Evt brug søgfunktionen. Emnet har været vendt herinde før.

mvh

carsten bo
Sådan som jeg læser dit indlæg siger du det er ulovligt at leje jagtretten medmindre man kan leje et samlet stykke på over 5 ha.
Min pointe er at jeg ingen hindring ser i loven for at leje retten til at drive jágt ud på arealer mindre 5 Ha, men udøvelsen af jagt er ulovlig iflg. paragraf 18§.

Dette kan fx. være relevant hvis man går nogle stykker sammen om at lave en forvaltningsplan for en vildt art men der ligger en lille klat jord under 5ha inde i midten hvor ejeren fx. ikke ønsker at være med. Hvis en af deltager i forvaltnings planen hvis jord ikke ligger i forbindelse med den klat jorden i midten ønsker at leje jagtretten for at sikre sig at forvaltnings planen kan fungere uden indblading fra andre, så er det ulovligt ilfg. din udlægning af loven. Så længe jagtretten ikke bliver udøvet kan jeg ikke se nogen juridisk grund til at det ikke skulle være lovligt.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Carsten Bo » 15. sep 2008, 16:47

Christensen skrev:
Carsten Bo skrev:Som svar på dit spørgsmål så svar her.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Derudover så forstår jeg ikke dit indlæg

Evt brug søgfunktionen. Emnet har været vendt herinde før.

mvh

carsten bo
Sådan som jeg læser dit indlæg siger du det er ulovligt at leje jagtretten medmindre man kan leje et samlet stykke på over 5 ha.
Min pointe er at jeg ingen hindring ser i loven for at leje retten til at drive jágt ud på arealer mindre 5 Ha, men udøvelsen af jagt er ulovlig iflg. paragraf 18§.

Dette kan fx. være relevant hvis man går nogle stykker sammen om at lave en forvaltningsplan for en vildt art men der ligger en lille klat jord under 5ha inde i midten hvor ejeren fx. ikke ønsker at være med. Hvis en af deltager i forvaltnings planen hvis jord ikke ligger i forbindelse med den klat jorden i midten ønsker at leje jagtretten for at sikre sig at forvaltnings planen kan fungere uden indblading fra andre, så er det ulovligt ilfg. din udlægning af loven. Så længe jagtretten ikke bliver udøvet kan jeg ikke se nogen juridisk grund til at det ikke skulle være lovligt.
Jeg har svaret efter bedste evne på et desværre nogen gange lidt indviklet spørgsmål. At du så vil gøre det til flueknebberi om ordspil må være dit problem. Næste gang nogen spørger om et problem så blander jeg mig da bare uden om. Frem for at blive overfaldet af bedrevidende, navleskuende personer som prøver på at bøje og omgå loven, så er det da meget bedre at tage tyren ved hornene og feje for egen dør frem for andres.

Men for at skære det ud i pap så læs denne linje igen. "Hvis du kan parre det med naboens stykke så du kommer over 5 ha så har du jagtretten på mere end 5 ha hvilket er lovligt."

Igen så forstår jeg ikke dit indlæg, medmindre du ikke kan læse indenad.

mvh

carsten bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Christensen » 15. sep 2008, 17:23

Jeg har fuld respekt for at du forsøger at hjælpe på bedstevis. Endvidere har jeg ingen interesse i at forsøge at hævde mig.

Men jeg ser ingen grund til at kriminalisere leje af små areal, når det iflg jagt loven ikke er kriminalt. Det bliver først kriminelt når du udøver jagt på en sådan måde det ikke er i overenstemmelse med Paragraf §18. Om du mener det er flueknapperi, er din egen holdning. Jeg mener ikke det er, da det kan have betydning i forskellige situationer. Derfor mener jeg det er i alles interesse at der skabes et retvisende billed af jagtloven.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Marius » 15. sep 2008, 19:19

Christensen skrev:...Om du mener det er flueknapperi, er din egen holdning. Jeg mener ikke det er, da det kan have betydning i forskellige situationer. Derfor mener jeg det er i alles interesse at der skabes et retvisende billed af jagtloven.
:;_()
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Cp-Medic » 27. jul 2013, 22:40

Lige et lidt off topic spørgsmål. Hvor stort skal et stykke jord være før man må jage eller regulere på det og man selv ejer det? Jeg skal nemli til at kigge efter et sykke jord at købe

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Taby » 27. jul 2013, 22:53

Cp-medic skrev:Lige et lidt off topic spørgsmål. Hvor stort skal et stykke jord være før man må jage eller regulere på det og man selv ejer det? Jeg skal nemli til at kigge efter et sykke jord at købe
1 hektar i hvertfald hvad jagt angår.

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Cp-Medic » 27. jul 2013, 23:39

Okay ingen problem så men hvor har du det fra siden du skriver "i hvert fald" enten er det en hektar og opefter ellers er det ikke?

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af DB89 » 27. jul 2013, 23:40

Christensen skrev:
Carsten Bo skrev:Som svar på dit spørgsmål så svar her.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Derudover så forstår jeg ikke dit indlæg

Evt brug søgfunktionen. Emnet har været vendt herinde før.

mvh

carsten bo
Sådan som jeg læser dit indlæg siger du det er ulovligt at leje jagtretten medmindre man kan leje et samlet stykke på over 5 ha.
Min pointe er at jeg ingen hindring ser i loven for at leje retten til at drive jágt ud på arealer mindre 5 Ha, men udøvelsen af jagt er ulovlig iflg. paragraf 18§.

Dette kan fx. være relevant hvis man går nogle stykker sammen om at lave en forvaltningsplan for en vildt art men der ligger en lille klat jord under 5ha inde i midten hvor ejeren fx. ikke ønsker at være med. Hvis en af deltager i forvaltnings planen hvis jord ikke ligger i forbindelse med den klat jorden i midten ønsker at leje jagtretten for at sikre sig at forvaltnings planen kan fungere uden indblading fra andre, så er det ulovligt ilfg. din udlægning af loven. Så længe jagtretten ikke bliver udøvet kan jeg ikke se nogen juridisk grund til at det ikke skulle være lovligt.
Nu skal det lige siges at jeg hverken har jagttegn eller er jurist, men finder det til tider interessant at sidde og nærlæse og tolke paragraffer.
Men sådan som jeg læser dit eksempel så vil du gerne have jagtretten selvom du ikke drive jagt på arealet? Lige bortset måske fra dele af §18stk2 gælder §18 så ikke kun for at drive jagt på arealet? Hvis det bare er fordi du ikke ønsker at der bortskydes vildt på det lille areal, ville en logisk løsning i praksis så ikke bare være at man indgår en skrift aftale/kontrakt med grundejer om at han, til gengæld for en betaling på XXXX kr, lover at der ikke vil blive drevet jagt på det jordstykke? Så burde man helt kunne slippe for diskussionen om §18 og §18stk3.

Kunne dog være interessant hvis man kunne få et svar fra en jurist ved feks Miljøministeriet, det ender dog så sikkert lige så langt ude i hampen som spørgsmålet i en anden tråd om opbevaring af afskudte hylstre :wall:
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Stk. 3. Begrænsningerne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis der er indgået aftale om, at jagten på arealet udøves sammen med jagten på tilgrænsende arealer, således at det samlede areal overstiger de nævnte arealgrænser. Tilstedeværelsen mellem arealerne af vej eller jernbane, der lovligt kan krydses til fods, medfører ingen begrænsninger i adgangen til at indgå aftale.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af DB89 » 27. jul 2013, 23:42

Cp-medic skrev:Okay ingen problem så men hvor har du det fra siden du skriver "i hvert fald" enten er det en hektar og opefter ellers er det ikke?
Er det ikke i det her han finder det?
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Cp-Medic » 28. jul 2013, 03:43

Jo men hvorfor "i hvert fald over 1 hektar" i stedet for "over en hektar" det var det jwg studsede over men nu er det så på plads. 1hk og ingen krøller eller finter i det:)

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Gråskæg » 28. jul 2013, 04:20

Paulsen skrev:Jeg har netop fået et tilbud fra en dame som har en jagt hun gerne vil leje ud. Området er ikke så stort og hun spurgte mig, da hun ikke selv har nogen erfaring med jagt, om hvad en fair pris ville være. Helt ærlig er jeg også selv meget i tvivl om det. Har ikke selv været jagtlejer eller udlejer så prismæssigt aner jeg ikke hvad en god pris ville være. (udover gratis naturligvis :razz: ) Hun siger der er meget liv på området, både råvildt og fugle og har da også selv set fasaner i området.
Nogen foreslag til hvad jeg skal sige til hende? Christian
Der er faktisk kun to muligheder - måske tre, hvis du vil gå på jagt på den lille mark.

1. Du køber jorden, hvis det er lovligt og muligt.
2. Du flytter ind hos damen og bliver derved en del af hendes husstand.
3. Du lejer jagten på den tilstødende jord, så du samlet råder over mindst 5 hektar.

Den der med at leje jagten for "ikke at gå på jagt", som en oppe i tråden er inde på, den holder naturligvis ikke, hverken i Byretten eller i virkeligheden.
Og tænk så lige på, at du formodentlig ikke lovligt vil kunne skyde med din riffel på et så lille stykke, idet der formodentlig ikke vil være tilstrækkelig kuglefang.
Og herregud, vildtet skal vel også have fred nogle steder?

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af Carsten Bo » 28. jul 2013, 07:35

Nu har jeg godt nok lovet at blande mig udenom. Men det er jo muligt at forpagte brugsretten til arealet. Når man har brugsretten så har man også jagtretten. Det er så ikke nødvendigt at udøve jagtretten. Hvis arealet er over 1 ha men under 5 ha så må den person der har brugsretten også vælge at gå på jagt eller lade være. I forpagtningsaftalen følger jagtretten altid med hvis den ikke er specifikt nævnt som værende ikke indeholdt i forpagtningen. Altså når man forpagter et stykke jord så følger jagtretten altid med medmindre det specifikt er nævnt i kontrakten. Det ville løse Christensens problem fra 08. Du kan ikke leje jagtretten alene på arealer under 5 ha. Da det ikke er lovligt at gå på jagt. Der er så igen de samme undtagelser med tilstødende arealer og at offentlig vej ikke deler et stykke i to.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af LQS » 30. jul 2013, 11:31

GRÅSKÆG er ganske enig med dig, i det meste altså. der er dog mig bekendt intet krav om at kuglefanget skal være på dit eget revir.
der er et krav om at et evt skud kan afgives sikkert og forsvarligt, bla mht kuglefang.
sat på spidsen er riffeljagt nok tvivlsom på mange af vores små flade jordstykker i dk. svenskerne tager emnet og pt. temaet er nul vådeskudsulykker. det med at blot man sidder i et lille tårn, så er alt i sin bedste orden sikkerhedsmæssigt, holder desværre ikke helt.
MVH søren der også mener de små arealer ikke bør lejes ud.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Jagt på 4 tønder land

Indlæg af The Yeti » 30. jul 2013, 18:32

Jeg synes at det er helt fint at små områder lejes ud. Men jeg synes at dem der lejer dem skal være opmærksomme på ikke at skyde mere end den jagt de har kan bære. Hygger man sig med at regulere sortfugle og skyde en fasan og et par duer og måske ellers bruger området til hundetræning er der vel ingen problemer i at en mindre aktiv jæger har lejet et lille område.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar