Optimere aftræk på Tikka T3

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 3. jul 2013, 22:31

Halløj folkens,

Ville ændre lidt på aftrækkeren på en standard T3 Hunter da jeg ikke var helt tilfreds med den. Først vil jeg vise hvordan man blot mindsker og øger vægten på standard aftrækkeren. Der er nemlig også indkøbt en speciel fjeder :biggrin:

På billede 1 ved at skrue den påpegede skrue ind bliver aftrækkeren hårdere og modsat hvis man skruer den ud bliver aftrækkeren lettere. På den almindelige fjeder ved at skrue den helt ud så den går imod den store skrue blev vægten målt på min til 1 kilo.
1.jpg
1.jpg (78.7 KiB) Vist 10048 gange
For at vende tilbage til det oprindelige formål, nemlig at vise hvordan man skifter fjederen i aftrækkeren som var/er en kæmpe opgradering.

For at afmontere aftrækkeren skrues den store skrue af (billede 2)
2.jpg
2.jpg (85.9 KiB) Vist 10048 gange
Så skulle man gerne ende med følgende sæt: (billede 3)
3.jpg
3.jpg (86.67 KiB) Vist 10048 gange
Så skruer man den lille skrue helt ud: (billede 4)
4.jpg
4.jpg (88.33 KiB) Vist 10048 gange
Og komme frem til følgende resultat: (billede 5)
5.jpg
5.jpg (76.82 KiB) Vist 10048 gange
På billede 6 kan man så se forskellen på den originale standard fjeder og den nye: (billede 6)
6.jpg
6.jpg (93.94 KiB) Vist 10048 gange
Når den skal monteres tilbage kan man lige lure på billede 7:
7.jpg
7.jpg (93.02 KiB) Vist 10048 gange
Selvfølgeligt er det meget subjektivt men synes den nye fjeder er en stor opgradering og ifølge sælgeren er den mellem 340 og 570 gram. Har ikke fået den målt endnu.

Forresten, det bedste er at den nye fjeder koster ca. 100 kroner... Mange penge for en simpel fjeder men billigt for en så stor opgradering. :biggrin:
Living to enjoy life!

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af KXE » 3. jul 2013, 23:22

Fedt. Tak for en god guide. Det tror jeg at jeg vil gøre ved min Tikka. Jeg har den indstillet på letteste indstilling (helt ude) og synes godt aftrækket må være lidt lettere. Hvor har du skaffet den fjeder?

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Sv: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 3. jul 2013, 23:45

Takker :-) eBay.com med søgeordene tikka T3 spring. Bestilte faktisk to så har en i overskud så hvis du er i nærheden af Herning Silkeborg ellers Århus en gang i mellem kan du prøve den om det var noget...

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Living to enjoy life!

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af KXE » 3. jul 2013, 23:49

Det lyder meget godt.. Sender lige en PB i morgen.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Radis » 4. jul 2013, 16:58

Rigtig god guide!
Måske man skulle gøre noget ved dyret :biggrin:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af RKN » 4. jul 2013, 17:47

Åh bare det var lige så nemt på en Remington. :sad:

Skickat från min Samsung
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 4. jul 2013, 18:24

Takker :biggrin:

Glemte dog lige at skrive at selve aftrækkeren er nem at lirke af riflen når den store skrue er skruet af...
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Sort » 4. jul 2013, 19:25

Hvordan klarer fjederen fra en almindelig kuglepen jobbet?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Brønden » 4. jul 2013, 21:25

Nu skal jeg lige forstå, har du fået sat dit aftræk ned til 350 gram. ??? For det er jo direkte skørt at rende rundt med på jagt.
Har du prøvet at bange kolben mod gulvet uden patron i selvfølgelig. ?

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Rahan » 4. jul 2013, 21:32

Min T3 er sat på små 200 gram.
Den bliver også brugt på jagt.
Men der slår jeg først sikringen fra når der skal skydes!
Og det fungerer fint, da jeg aldrig har haft brug for at banke kolben i jorden før jeg skal skyde !?

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Brønden » 4. jul 2013, 21:52

Jeg ville genre vide om kraften fra en riffel der falder ned på siden eller bliver sat fast på jorden er nok til at få skuddet til at gå af.?? 200 gram er jo ren snelle på et system der ikke er designet til det. På en kold vinterdag med hansker kan man ikke engang nå at føle aftrækkeren inden den går af. Beklager, men jeg finder det direkte uansvarligt.
800-1000 gram. Mindre bør ikke være lovligt af sikkerhedsmæssige årsager. Både konkurrence pistoler og rifler mener jeg skal kunne holde 1000 gram.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Topcat » 4. jul 2013, 22:02

Brønden skrev:Jeg ville genre vide om kraften fra en riffel der falder ned på siden eller bliver sat fast på jorden er nok til at få skuddet til at gå af.?? 200 gram er jo ren snelle på et system der ikke er designet til det. På en kold vinterdag med hansker kan man ikke engang nå at føle aftrækkeren inden den går af.
800-1000 gram. Mindre bør ikke være lovligt af sikkerhedsmæssige årsager. Både konkurrence pistoler og rifler mener jeg skal kunne holde 1000 gram.
Pjat, Så lader man selvfølgelig være med at bruge handsker og holder i øvrigt fingeren væk fra aftrækkeren indtil sigtemidlerne er på målet.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 4. jul 2013, 22:03

Brønden skrev:Jeg ville genre vide om kraften fra en riffel der falder ned på siden eller bliver sat fast på jorden er nok til at få skuddet til at gå af.?? 200 gram er jo ren snelle på et system der ikke er designet til det. På en kold vinterdag med hansker kan man ikke engang nå at føle aftrækkeren inden den går af.
800-1000 gram. Mindre bør ikke være lovligt af sikkerhedsmæssige årsager. Både konkurrence pistoler og rifler mener jeg skal kunne holde 1000 gram.

Mener bestemt også, at til jagt er den mindste lovlige vægt 1000 gram.

Jeg kan dog godt overskue at skifte mellem de to fjedre på jagt og til leg på skydebanen men det er vel op til en samvittighed og tillid til riflen at afgøre hvor meget man tør. De gram som jeg har opgivet er kun i forhold til sælgerens side og har ikke fået den målt endnu...
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 4. jul 2013, 22:12

Saze skrev:
Brønden skrev:Jeg ville genre vide om kraften fra en riffel der falder ned på siden eller bliver sat fast på jorden er nok til at få skuddet til at gå af.?? 200 gram er jo ren snelle på et system der ikke er designet til det. På en kold vinterdag med hansker kan man ikke engang nå at føle aftrækkeren inden den går af.
800-1000 gram. Mindre bør ikke være lovligt af sikkerhedsmæssige årsager. Både konkurrence pistoler og rifler mener jeg skal kunne holde 1000 gram.

Mener bestemt også, at til jagt er den mindste lovlige vægt 1000 gram.

Jeg kan dog godt overskue at skifte mellem de to fjedre på jagt og til leg på skydebanen men det er vel op til en samvittighed og tillid til riflen at afgøre hvor meget man tør. De gram som jeg har opgivet er kun i forhold til sælgerens side og har ikke fået den målt endnu...
Og det var forresten ikke for at lyde arrogant men hold kæft hvor er jeg blevet glad for min moment nøgle. Har flere gang prøvet at skille hele lortet ad og samle det igen med samme moment og den er præcis...
Living to enjoy life!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2013, 23:30

Saze skrev:
Brønden skrev:Jeg ville genre vide om kraften fra en riffel der falder ned på siden eller bliver sat fast på jorden er nok til at få skuddet til at gå af.?? 200 gram er jo ren snelle på et system der ikke er designet til det. På en kold vinterdag med hansker kan man ikke engang nå at føle aftrækkeren inden den går af.
800-1000 gram. Mindre bør ikke være lovligt af sikkerhedsmæssige årsager. Både konkurrence pistoler og rifler mener jeg skal kunne holde 1000 gram.

Mener bestemt også, at til jagt er den mindste lovlige vægt 1000 gram.

Jeg kan dog godt overskue at skifte mellem de to fjedre på jagt og til leg på skydebanen men det er vel op til en samvittighed og tillid til riflen at afgøre hvor meget man tør. De gram som jeg har opgivet er kun i forhold til sælgerens side og har ikke fået den målt endnu...

det markeret med rød skal være noget nyt så, for da jeg tog jagttegn for 2 år siden var det ikke sådan.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Sv: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 6. jul 2013, 01:06

Der var jeg galt på den... havde sandsynligvis denne her i tankerne men det er kun anbefaling:
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplev ... riffel.htm

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Sort » 9. jul 2013, 21:09

Morten273 skrev:det markeret med rød skal være noget nyt så, for da jeg tog jagttegn for 2 år siden var det ikke sådan.
Ikke bare nyt men også helt usandsynligt dumt.

Lovgivere ødelægger skydesport, at påkalde eller ønske deres interesse er at bede om problemer.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af YoungDane » 31. jul 2013, 09:45

Har du fået målt aftræksvægten?

Mht. til det og brug på jagt, så står min 202 (til jagt) på 650 gram, og det er minimum uden at skifte dele på min model. Det føler jeg er perfekt til mig, jeg kan mærke aftrækkeren på fingeren, men skal ikke spænde musklerne i fingeren for at tage aftræk.

TGA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 28. jan 2008, 08:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 16 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af TGA » 31. jul 2013, 18:32

syntes det er lidt sjovt :rolf:
de fleste jægere som ikke skyder særlig godt og træner måske 1 gang om året (2 skud ) den sider hvor den skal.......
de skal have justeret deres aftræk til 5-600g og helst have snelle som står til 200g :giggle:

os skytten der skyder konkurance og skyder 3000-5000 skud om året skyder med et aftræk på 1500g
og alligevel laver de 2cm grupper knælende på 200m :biggrin:

så derfor syntes jeg det er noget pjat med de lette aftræk på jagt våben .........kom ud og træn istedet
et aftræk på 1000-1200g er helt fin der kan man putte fingeren på aftrækkeren selv i en stres situation
på jagt eller på hjortebanen er der sku ikke nogle som tænker over aftræksvægten


det eneste der betyder noget på et aftræk er at det står rent
så er vægten underordnet :mad:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af YoungDane » 1. aug 2013, 10:04

Nå, jamen der er vi så helt uenige. Det er de færreste jægere jeg kender, der har justeret, endsige overvejet, hvordan deres aftræk står.

Men jeg skyder pænt meget, også på jagt, og selvom mit aftræk er helt sprødt, så vil jeg helst ha' det til at stå sådan, at jeg ikke føler, at jeg skal spænde i fingeren. Og det er noget gøgl der opstod da jeg skød meget pistol.

Hvis du spændte mit aftræk op til 1,5 kg, så ville jeg lave aftræksfejl, for det kan jeg simpelthen ikke håndtere.

Måske jeg bare har muskelsvind i pegefingeren :what:

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 1. aug 2013, 13:17

Er helt enig med dig YoungDane, de fleste jægere som jeg også kender har ikke pillet ved aftrækkeren.

TGA, dine argumenter kan man "diskutere" fra to sider:

1. Det er desværre ikke alle der har tiden og økonomien til at skyde 3-5 tusinde skud om året (ville dog ønske at jeg kunne), så kan man jo sige det er en lille genvej at man ikke skal bruge så mange kræfter på at affyre et skud og dermed formindske eventuelle fejl. Jeg er af den klare overbevisning at ,symbolsk sagt, når noget er lettere at gøre kan man gøre også det bedre (uanset om det er et rent eller sprødt aftræk). Ikke for at tage noget fra dig for de grupper du påstår du laver på 200 meter er imponerende, men når man skyder på de længere afstande, eksempelvis 600 meter har en lille ændring mere at sige og chancen for den lille ændring er minimeret ved at man ikke skal bruge så mange kræfter.

2. Er komplet enig med dig at de mange jæger heller ikke får trænet nok, og nogle gange kan det ligefrem være rystende at se attituden overfor våben og skydning på jagt.

Nu vil jeg ikke spille smart for er bestemt ikke god til at skyde, har også selv skudt forbi på jagt, men det er jo sindsygt fedt og spændende både at gå på jagt og skyde på bane. :razz:

Et godt råd jeg har fået nogle gange og har set mange andre steder er at det vigtigste ved skydning er at være konsekvent med de ting man gør.

Endelig bliver tingene lidt blandet i den her tråd, både med kritikken ang. vægten og brugen af sådan en aftrækker til på jagt vs. bane, mit formål med guiden er blot at vise at det er forholdsvis nemt at udføre så er det jo op til folk selv hvad guiden bruges til.


Ps. Lige så snart aftrækket bliver målt skriver jeg det lige ind.
Living to enjoy life!

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Brønden » 9. aug 2013, 15:01

Snelle er vel på de ca 300 gram. Og det er fint. det er en bevist handling man laver og systemet er designet til det.

Jeg finder det mærkeligt at ingen af folkene med 2-300 grams aftræk vil svare mig om de kan banke kolben i jorden uden at deres riffel går af. Og fint hvis den kan, men hvad med om 5 år. Når den riffel åbenbart har skudt 15.000 skud og har fået skiftet pibe 4 gange bliver aftrækket også skiftet så.

Jeg er 100% enig i at et aftræk på 1,5kg plus kan give aftræk fejl.

En pistol skal også kunne holde 1000gram til enhver klasse. Så der er ingen vej uden om at lære at lave et ordenligt aftræk uden at skulle tænke over det.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Sort » 12. aug 2013, 22:05

Jeg mindes ikke at have haft behov for hverken at gå rundt med eller slå med en ladt riffel, selv hvis jeg havde behovet, ville jeg se på sikringen længe før jeg overvejede om aftrækket var for let/farligt.

Visse sikringer, holder jo netop hverken til stød eller slitage.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Optimere aftræk på Tikka T3

Indlæg af Saze » 18. aug 2013, 19:11

Har i sidste weekend haft to eksperter tage aftrækket hvor fjederen står som på følgende billede. Begge to gættede uafhængigt af hinanden på ca. 700 gram. Så kan man i det mindste få en ide om hvordan fjederen er.
2013-08-10 14.23.14-2.jpg
2013-08-10 14.23.14-2.jpg (70.55 KiB) Vist 8940 gange
Living to enjoy life!

Besvar