Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Indlæg af YoungDane » 31. jul 2013, 08:29

:goodpost:

Ja, men jeg sprang jo ned til mine egne indlæg, kan da ikke huske så mange dage baglæns :oops:

Men jeg vil skrive til dem, og det svar vil jeg så medbringe på X sted, hvor jeg skal aflevere mine tomme afskudte, men stadigt pissefarlige våbendele.

Mail sendt til JM.

Ps.
Hvis jeg finder et tomt patronhylster drevet i land på stranden, skal jeg så ringe 112 og sige jeg har fundet et ulovligt våben?

>edit: stavemongo<

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 31. jul 2013, 09:47

Det jo direkte absurd at ville have at afskudte patron hylstre skal ligge i et våben skab, de er jo ikke farlige mere efter de er afskudt :wall:

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 31. jul 2013, 17:22

Thor1975 skrev:Det jo direkte absurd at ville have at afskudte patron hylstre skal ligge i et våben skab, de er jo ikke farlige mere efter de er afskudt :wall:
Jo da! Tænk hvor mange glide/faldulykker der undgås ved at låse de små banditter inde. De danske husmødre takker JM for at bidrage til at deres mænd rydder ordentligt op.*

(*Ironi og sarkasme kan forekomme. )
Quis custodiet ipsos custodes?

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 31. jul 2013, 19:56

Jeg har nogle ama hylstre som jeg ikke kan genlade så hvis der er nogen der vil med ned og aflevere dem på valby politigård skal jeg nok filme deres ansigtsudtryk med skjult kamera

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Bessie4ever » 31. jul 2013, 20:11

Jeg har en kasse skrothylstre som skrothandleren ikke vil tage pga jern indholdet.
Under politiets næste "Frit Lejde" tager jeg dem med og stiller dem på skranken :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 31. jul 2013, 20:23

I stedet for alle de gakkede ideer om at slæbe hylstre med på stationen og belaste
sagesløse og uvidende (ikke sagt negativt) politifolk med unødigt komik,
ville det så ikke være bedre om alle og enhver især sendte en skrivelse til JM
og spurgte om hvordan de brugte hylstre skal håndteres, hvorledes man
på korrekt vis og uden mulighed for straf kan få lov til at transportere
dem til anført opsamlingssted, samt eventuelt også spurgte ind til hvad
man skal gøre med alt det man finder på strandbredden, marken...
Nåja - samt om det er tilladt på egen hånd at destruere hylstrene - om det
er nok at klaske dem flade med en mukkert, eller om de skal gennemskæres på langs
( eller om dette kun må udføres af en bøssemager) ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Re: Sv: Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Indlæg af KXE » 31. jul 2013, 20:48

Skal vi udarbejde en skrivelse, som man så selv kan tilpasse og sende til JM?
Det vil måske give lidt gehør på kontorerne, hvis der dumper sådan en 50 - 100 stykker ind om dagen.. Selvfølgelig fra forskellige borgere, der virkelig gerne vil overholde loven til punkt og prikke?

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 31. jul 2013, 23:25

Robse skrev:I stedet for alle de gakkede ideer om at slæbe hylstre med på stationen og belaste
sagesløse og uvidende (ikke sagt negativt) politifolk med unødigt komik,
ville det så ikke være bedre om alle og enhver især sendte en skrivelse til JM
og spurgte om hvordan de brugte hylstre skal håndteres, hvorledes man
på korrekt vis og uden mulighed for straf kan få lov til at transportere
dem til anført opsamlingssted, samt eventuelt også spurgte ind til hvad
man skal gøre med alt det man finder på strandbredden, marken...
er nok at klaske dem flade med en mukkert, eller om de skal gennemskæres på langs
Faktisk ikke nogen dum ide!! Hvis nogen prøver må i lige give tilbagesvar på resultatet!! Man skulle måske prøve selv??
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 1. aug 2013, 00:19

Jeg er helt sikkert med på ide'en, jeg tror dog det vil havde en større effekt hvis vi selv forfatter vores breve, så får JM ikke den ide at det er organiseret, men mere en udbredt bekymring blandt befolkningen, som det jo også er :blink:

Er der en speciel adresse vi skal sende vores breve til ?
Holmux

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 1. aug 2013, 00:58

Holmux skrev:Jeg er helt sikkert med på ide'en, jeg tror dog det vil havde en større effekt hvis vi selv forfatter vores breve, så får JM ikke den ide at det er organiseret, men mere en udbredt bekymring blandt befolkningen, som det jo også er :blink:

Er der en speciel adresse vi skal sende vores breve til ?
http://www.justitsministeriet.dk/kontakt

jm@jm.dk

Dertil eventuet:
Lovkvalitetskontoret - Lovkvalitetskontoret@jm.dk

Samt:
Sikkerheds- og Forebyggelseskontoret - Sikkerhed.Forebyggelseskontoret@jm.dk ( :giggle: )
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 1. aug 2013, 09:56

:rolf:

Ja, jeg har i første omgang "kun" sendt mit til JM@jm.dk - afventer så et svar derfra.

Kan så være, at det udløser en række nye spørgsmål, til alt og alle.

Ps. Hvad er den formodede svartid på sådan en email? Og er svaret fra JM på nogen måde en form for...hvad hedder den slags...bindende? Eller er det bare et sådan ca svar?

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 1. aug 2013, 13:07

YoungDane skrev: Ps. Hvad er den formodede svartid på sådan en email? Og er svaret fra JM på nogen måde en form for...hvad hedder den slags...bindende? Eller er det bare et sådan ca svar?
Svartiden kan være enten meget kort eller meget lang.

Hvis JM blot henviser til det senest afgivne svar, kan du få et svar i løbet af få dage. Hvis de vil overveje sagen, kan det tage meget lang tid jf. spørgsmålene om nye kalibre og halvauto på SKV-tilladelse.

Kunne du ikke delagtiggøre os i, hvad det er du nøjagtig har skrevet?

Svaret er naturligvis ikke bindende. Det er kun domstolene, der kan afgøre den endelige fortolkning af landets love.

Med skyttehilsen

Fisc
Senest rettet af Fisc 1. aug 2013, 21:57, rettet i alt 1 gang.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 1. aug 2013, 16:26

Jo jo, meget fra hoften, i ren og skær irritation:

Att. rette vedkommende.

Vedrørende bortskaffelse af tomme, afskudte patronhylstre.

Jagtsæsonen står jo snart for døren, og jeg vil i den forbindelse gerne have oplyst, hvordan jeg skal bortskaffe mine tomme afskudte patronhylstre fra efterårets jagter?

Ifølge våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 3 anses tomme patronhylste jo nu for at være en ammunitionsdel omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 3, og skal på den baggrund opbevares i sikringsskabe, boksrum mv. i overensstemmelse med reglerne i våbenbekendtgørelsens § 21.

Det betyder jo, at jeg ikke kan smide de afskudte hylstre i skraldespanden, da det vil være en overtrædelse af våbenloven. Samtidigt vil det også gøre skraldemanden til kriminel, såfremt hans skraldebil bliver ransaget, og ammunitionsdelene fundet.

Jeg kan heller ikke efterlade dem på genbrugspladsen - helt ærligt, så kan jeg ikke selv komme på en lovlig måde at bortskaffe dem.

Hvordan skal jeg forholde mig til de tomme hylstre - for uanset våbenloven, så er de for mig kun ubrugeligt skrald.

MVh.
Mig

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 1. aug 2013, 16:30

Du må bare købe et våbenskab mere. Og et mere, og et mere. Eller genlade de samme 25 patroner, så er der ikke så meget at opbevare. :nutkick:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 2. aug 2013, 09:50

Carsten Bo skrev:Du må bare købe et våbenskab mere. Og et mere, og et mere. Eller genlade de samme 25 patroner, så er der ikke så meget at opbevare. :nutkick:
Jeg vil ikke have genladningstilladelse, for så kan politiet komme og med hjemmel kigge ind i mit hus.

Men der er da en del genladere i nabolaget, så ja, det kunne nok lade sig gøre. Men...

På trækjagt i prammen, jeg skyder med Rem 870 pump, hyslteret falder i havet. Hvad gør jeg så? Det hylster er jo pænt farligt :twisted:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 2. aug 2013, 09:53

YoungDane skrev:
Carsten Bo skrev:Du må bare købe et våbenskab mere. Og et mere, og et mere. Eller genlade de samme 25 patroner, så er der ikke så meget at opbevare. :nutkick:
Jeg vil ikke have genladningstilladelse, for så kan politiet komme og med hjemmel kigge ind i mit hus.
Men der er da en del genladere i nabolaget, så ja, det kunne nok lade sig gøre. Men...
På trækjagt i prammen, jeg skyder med Rem 870 pump, hyslteret falder i havet. Hvad gør jeg så? Det hylster er jo pænt farligt :twisted:
Det' da fiskene og krabbernes problem, Du har jo lige foræret dem dit hylster...?
-S :giggle:
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 2. aug 2013, 10:32

Har d.d sendt følgende til jm@jm.dk

Til Justitsministeriet.

Vedrørende korrekt opbevaring / bortskaffelse af afskudte patronhylstre.

Det er kommet til min opmærksomhed at der er regler i "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" herefter benævn våbenloven samt "Bekendtgørelse om våben og ammunition mv." herefter benævnt våbenbekendtgørelsen, der er ret svære at efterleve, hvorfor jeg spørger Dem som rette myndighed til råds.

Det drejer sig om våbenlovens §1 3) - hvoraf det fremgår at patronhylstre kommer under samme regler som ammunition til skydevåben.
Sammenholder man den viden med våbenbekendtgørelsens §21 Stk. 2. - skal afskudte patronhylstre altså opbevares som om det var ammunition - og dermed i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.

Det er da meget vanskeligt at få plads til afskudt ammunition i sit våbenskab, og det bliver ikke efterlevet rundt omkring på skydebaner. Er denne regel ikke alt for restriktiv?
Det svækker i hvert tilfælde min retsfølelse betragteligt når landets lovgivere indfører love, der ikke kan efterleves - men så øjensynligt heller ikke bliver håndhævet.

Når så mit våbenskab er ved at være fyldt med afskudte patronhylstre, hvordan kan jeg så komme af med dem. Jeg kan jo ikke smide dem i skraldespanden, så kommer skraldemanden jo - omend kortvarigt - i besiddelse af hylstrene. Han vil dermed overtræde våbenloven og våbenbekendtgørelsen. En mulighed kunne være at aflevere dem på politistationen - så kan politiet bekymre sig om at få dem bortskaffet på korrekt vis ? Mon de ville bryde sig om at modtage flere tusinde afskudte patronhylstre hver eneste dag? Sikkert ikke..

Jeg håber at jeg med nærværende skrivelse har kastet et lille lys over en problematik i nuværende lovgivning. Det er simpelt hen ikke rimeligt at vi skal betragte patronhylstre som ammunition - jeg vil anmode om at den del fjernes fra loven.

Mvh Kenneth Egholm - en bekymret borger, jæger og sportsskytte.

Taby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times

Indlæg af Taby » 2. aug 2013, 11:34

Hej

Der er vel kun 1 ting at gøre. Gemme alle hylstre og når der så er frit lejde må man jo på politigården og aflevere alle de tomme hylstre. Mon ikke politiet vil skubbe på for en lovændring når de står med et par lastbilfulde tomme hylstre på hver station....

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk 4 Beta

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 2. aug 2013, 11:52

Taby skrev:Hej

Der er vel kun 1 ting at gøre. Gemme alle hylstre og når der så er frit lejde må man jo på politigården og aflevere alle de tomme hylstre. Mon ikke politiet vil skubbe på for en lovændring når de står med et par lastbilfulde tomme hylstre på hver station....

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk 4 Beta
Det kan slet ikke gøre det.. Jeg har f.ex. lige været på en ikke navngiven flugtskydningsbane, hvor der stod flere hele containere (altså dem der skal hentes af en hel lastbil af gangen) med afskudte hylstre.. Det vil slet ikke være muligt for dem at håndtere alle disse hylstre efter loven.

Den lov er (også) noget CRAP!, hr. Bødskov.

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 3. aug 2013, 12:28

Cp-medic skrev:Jeg har nogle ama hylstre som jeg ikke kan genlade så hvis der er nogen der vil med ned og aflevere dem på valby politigård skal jeg nok filme deres ansigtsudtryk med skjult kamera
Uha nej, det vil jeg alvorligt advare dig imod!

Hvis du ikke kan fremvise kvittering for indkøb af Ama patroner fra en forhandler, så vil du for det første blive anklaget for ulovlig våbenbesiddelse.
For det andet vil du blive sigtet for tyveri, for så du kan jo pr. definition kun have tyvstjålet dem fra forsvaret :rolf:

Fisc

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Sv: Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Indlæg af Lycon » 3. aug 2013, 12:54

Fisc skrev: Hvis du ikke kan fremvise kvittering for indkøb af Ama patroner fra en forhandler, så vil du for det første blive anklaget for ulovlig våbenbesiddelse.
For det andet vil du blive sigtet for tyveri, for så du kan jo pr. definition kun have tyvstjålet dem fra forsvaret :rolf:

Fisc
Ulovlig våbenbesiddelse kan der aldrig blive tale om såfremt man har tilladelse til pågældende kaliber. Måske tyveri, hæleri, eller ulovlig omgang med hittegods, men inden det kommer såvidt er det stadig (så længe det varer) politiet der skal løfte bevisbyrden.
Sendt via TapaTalk
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 3. aug 2013, 14:56

Fisc skrev:
Cp-medic skrev:Jeg har nogle ama hylstre som jeg ikke kan genlade så hvis der er nogen der vil med ned og aflevere dem på valby politigård skal jeg nok filme deres ansigtsudtryk med skjult kamera
Uha nej, det vil jeg alvorligt advare dig imod!

Hvis du ikke kan fremvise kvittering for indkøb af Ama patroner fra en forhandler, så vil du for det første blive anklaget for ulovlig våbenbesiddelse.

Fisc
Det for de lidt svært ved for de kan nogle gange fås i butikkerne. Jeg vil da bevidst brænde mine kvitteringer for jeg skal IKKE overhovedet bevise noget som helst!!! Jeg har da også 29 blandede colt stålmags og nogle plastdiemaco mags og hvad så, det er da ikke kun forsvaret der har det.
Hvorfor ulovlig våbensiddelse??

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 8. aug 2013, 08:37

Jeg tror JM holder ferie.

Indtil da, så opbevarer jeg mine afskudte hylstre i en stor sort sæk lige uden for døren. Der er gitter omkring, det er vel en ok sikring...

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. aug 2013, 09:09

Nu har jeg rykket for svar igen.

Jeg skal jo vide, hvad jeg gør, når jeg kommer hjem med lommerne fulde af tomme hylstre søndag aften.

Afleverer dem ved døgnpolitistationens skranke på vejen hjem?

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 27. aug 2013, 14:13

KXE skrev:Har d.d sendt følgende til jm@jm.dk

...Det er da meget vanskeligt at få plads til afskudt ammunition i sit våbenskab, og det bliver ikke efterlevet rundt omkring på skydebaner. Er denne regel ikke alt for restriktiv?...

Mvh Kenneth Egholm - en bekymret borger, jæger og sportsskytte.
[/color][/size]

Selvom det måske nok er rigtigt, så synes jeg det er uheldigt at begynde at påpege lovbrud, ligegyldigt hvor fjollede de er. Man skal aldrig forsvare noget med "jamen de andre gør også sådan". Det får man sjældent slækket egne regler af, kun strammet dem for andre.

Det ville være træls hvis vi skulle få lukket skydebaner på grund af sådan noget her. Lad os nøjes med at påpege det latterlige i loven, og hvis vi skal pege fingre af nogen, så hold det til politiet og forsvaret, som ikke samler deres op :) de bliver nok ikke lige lukket pga. en stramning af våbenloven :)

Paranoid sølvpapirshat slut. :tinfoil:

Jeg har også selv lavet en skrivelse til JM, hvor jeg bla. påpeger at der ikke er nogle retningslinier for hvordan man lovligt kan skaffe sig af med hylstrene, med en forespørgsel om hvorvidt de skal afleveres til destruktion ved politiet, samt en løftet finger om at politiet ikke samler hylstre op på banen, selvom det er en overtrædelse af våbenlovense §2 stk 1 og 2

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.
Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.

Besvar