Grej til Long Range Skydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 6. aug 2013, 08:06

Indledning
Jeg bliver tit spurgt om, hvad der kræves af grej for, at komme til og skyde lang distance skydning og selvfølgelig behøver man ikke fare ud og købe en Accuracy International, meget mindre kan gøre det.

Der er i sagens natur rigtig mange riffel- og kikkerter producenter at vælge imellem og mange af dem laver nogle rigtig fine og fornuftige ting, som er til at betale. I indlæget vil jeg først forsøge at give nogle grundlæggende råd og derefter skrive lidt om hvad JEG synes virker. Nu er jeg ikke det alt vidende orakel inden for lang distance skydning, så hvis jeg ikke lige nævner en specifik riffel eller dims, betyder det ikke at den ikke kan bruges, det er måske bare noget jeg ikke har erfaring med.

Grundlæggende råd/tanker
Det man skal have for, at være godt skydende ud til de magiske 1.000m er

Riffel
Der er mange gode kalibre at vælge imellem, men hvis det ikke skal være så avanceret/dyrt kunne man vælge en 6.5x55, den er fladt skydende, billig i ammunition og let tilgængelig. Alternativt er der 308Win som også er rigtig fin. Fordelen er at rigtig mange jagtrifler er i disse kalibre og der findes en masse producenter der laver god/billig trænings ammunition til dem, de er ikke optimale til 1.000m men det kan godt lade sig gøre, jeg vil umiddelbart sige at 800m er grænsen med fabriksladet ammunition.

Da man typisk skyder mange skud på bane, er det vigtigt at piben er af en hvis tykkelse. På almindelige jagtrifler er piben ikke særlig tyk, hvilket også er lige meget da man ikke skyder så mange skud i streg på jagt, men baneskydning er noget anderledes. Her kan man sagtens skyde 5-10 skud i streg og her vil den tykke pibe ikke blive nær så varm, som piben på en almindelig jagtriffel. På en jagtriffel vil skudende typisk begynde og ”vandre” da piben bliver sindssygt varm allerede efter 3 skud.

For at få en større overflade og en pibe der køler hurtigere ned, ser man på nogle piber det der hedder flutninger, de er samtidig også med til at give en lettere riffel. Jeg har haft piber både med og uden flutninger og ved sgu ikke rigtig hvad jeg skal synes om dem, nogle synes det ser fedt ud og jeg kan da godt have en tendens til og give dem ret, men om de køler hurtigere ned ved jeg nu ikke rigtig :-)

Aftrækket er selvfølgelig også vigtigt, men jeg har vist aldrig skudt med en riffel hvor jeg syntes at aftrækket var decideret dårligt, det er som regel også noget man altid kan få justeret, dog ville jeg overlade jobbet til en bøssemager der ved hvad han gør.

Skæftet har også en del og sige, jo tungere riffel, jo mindre rekyl og jo mere rolig kan man håndtere skyderen. Skæfter fås i et utal af varianter og materialer, dog ville jeg gå efter et laminat skæfte hvis det absolut skulle være et træskæfte, da ”normalt” træ har det med og arbjede efter vejr og vind. Mest optimalt er nok et skæfte i et glasfiber/komposit materiale.

Kikkert
Her bliver man nød til og få en kikkert med kliktårne, det er simpelthen et must, da det ikke er optimalt og ligge på 600m og holde så og så meget over målet, en mere professionel måde er og finde ud af hvordan ens ammunition skyder og så kompensere for det i kikkerten ved at klikke efter afstanden. Kikkerter i dag klikker i enten MOA eller MIL, MOA er den amerikanske standard der arbejder i tommer/yards, hvor MIL er den europæiske der arbejder i cm/m. Jeg har haft begge systemer og begge virker upåklageligt, men det er nu engang nemmere at arbejde i cm/m når man er dansker.

Der findes et utal af fancy/taktisk trådkors, nogle er rent lir og andre kan man bruge til og estimere afstand med. Et meget kendt sigte er mil-dot sigtet, som de fleste nok kender. Alt i alt vil jeg sige at det er fint nok og have muligheden, men jeg må indrømme at jeg aldrig bruger det, da det er nemmere bare og bruge sin laserafstandsmåler.

Trådkorsene fås i første fokalt plan (FFP) eller andet fokalt plan (SFP), det betyder egentlig bare om korset er medforstørrende, dvs. når man skruer op på forstørrelsen, så ændre trådkorset sig med forstørrelsen (FFP). Det har den fordel, at man kan afstandsbedømme på alle forstørrelser, men den ulempe at trådkorset kan blive ”meget tykt i det” og man risikere at dække for små mål på de lange hold, hvor man bruger den store forstørrelse. I SFP har man ikke dette problem, men skal huske og stille kikkerten på en bestemt forstørrelse, hvis man vil afstandsbedømme med den.

Mht. forstørrelsen er det nok lidt forskelligt, hvad folk foretrækker og hvad skal man så vælge? Man skal gøre sig klart at kikkerter med kraftig forstørrelse ikke nødvendigvis er super gode i alle sammenhæng, jo større forstørrelse, jo mere markant bliver alle rystelser i kikkerten og det kan endvidere være svært at finde målet igen når man har skudt. I ”gamle dage” var 10x fast forstørrelse de facto standarden, f.eks. brugte USMC med stor succes Unertl 10x fast forstørrelse i mange år på deres M40A1 rifler.

Man skal også være opmærksom på at kikkerter med variabel forstørrelse ikke er lige så gode, som kikkerter med fast forstørrelse, det har simpelthen noget med det tab og gøre, som lyset mister når det skal gennem flere linser.
Når alt det så er sagt, er der sket rigtig meget med coatningen på linserne de senere år og det er da bestemt dejligt og kunne se skiven klart og tydeligt på 600m, lige pt. er der rigtig mange producenter der laver kikkerter i zoom området 5-25, eller noget i den stil, og her er man dækket rigtig godt ind til det meste.

Montage
En ordentlig kvalitets montage er et must hvis kikkerten skal sidde ordentligt på riflen og ikke gå ud af indskydning. Montagen består typisk af en base (det der sidder på riflen) og et sæt ringe (det der sidder på kikkerten). Basen kan man få, hvor der er indlagt en hældning på f.eks. 20MOA, det betyder egentlig bare, at hvis man har en kikkert der ikke er så mange klik i, kan man ”hente” noget her og nå lidt længere ud.

Basen kan fås i en one piece, hvilket vil sige at den er fræset ud af et stykke metal i hele låsens længede, fordelen ved denne løsning skulle være et bedre/stivere fundament. På dyre rifler er basen nu om stunder fræset direkte i låsestolen og det må siges og være den mest optimale løsning.

Riffel producenter
Jeg har altid haft en forkærlighed for remington, da man kan købe alt i aftermarked tilbehør til dem og de er forholdsvis billige (8.000 kr - 10.000 kr) endvidere skyder de ret godt out of the box. En anden rigtig fin løsning kunne også være en Sauer 200 STR i 6,5x55, den har matchpibe, 5 skuds magasin og kan vel findes til en 6.000 kr

Der ud over er der alle de andre, Tikka Tactical, Mauser, Blaser osv. osv.

Hvis man går efter en færdig deluxe løsning kunne man overveje
Sako TRG http://www.sako.fi/sakotrg.php
Blaser LRS http://www.blaser.de
Unique Alpine TPG-1 http://www.unique-alpine.org/
DSR Nr. 1 http://www.dsr-precision.com/
Accuracy International AW www.accuracyinternational.com
DTA SRS-A1 www.deserttacticalarms.com

Byg en riffel fra bunden
Hvis man går med en drøm om og bygge en super lækker riffel lige så stille, og som økonomien tillader det, så vil jeg anbefale en remington 700 platform, man kan simpelthen få ALT til den lås og der er også rigtig mange firmaer der laver deres egen klon af den, bare bedre men også væsentlig dyre. Man ender sikkert op med en riffel i 40.000 kr klassen, men hvis det sker over en årrække, er det måske mere ”spiseligt” for mange. Jeg har prøvet og liste det, i den rækkefølge jeg ville skifte komponenterne.

Jeg ville nok starte med en remington LTR i 308, det er en fantastisk lækker lille riffel og den kommer som standard med et rigtig lækkert skæfte fra HS Precision og en tyk 20” fluted pibe.

Det første jeg ville opgradere var montagen og ringene til kikkerten, hvor jeg ville vælge en one piece base med 25MOA hældning samt ringe fra Near Mfg. i rustfrit stål (http://www.nearmfg.com). Alternativt samme sæt fra Badger Ordnance (http://badgerordnance.com).

Dernæst ville jeg udskifte grebet på bundstykket med en Tactical Bolt Knob fra Badger Ordnance, da jeg synes at grebet kommer meget tæt på kikkerten og jeg får sgu altid mine fede fingre i klemme mellem kikkerten og bundstykket med det alm. greb, med den nye bliver bundstykket forlænget lidt og repeteringen bliver så meget nemmere og hurtigere. I dag er der også rigtig mange bøssemagere der laver de greb selv til fornuftige penge.

Så ville jeg udskifte det faste magasin og tilføje en magasinbrønd til riflen, så jeg kunne benytte AI’s 5 og 10 skuds magasiner. Der er flere der laver en rigtig fin løsning bla. Badger Ordnance, men i de senere år er vi også kommet rigtig godt med i DK og man kan efterhånden få et nyt bundmetal for 1.500 kr komplet monteret, det er sgu billigt. Alternativt kan man købe et bundmetal fra HS Precision som laver en rigtig lækker løsning, her skal man dog være opmærksom på, at man skal bruge de magasiner som HS Precision laver til systemet og de er lidt dyre end AI’s standard magasiner. Fordelen ved HS Precision’s løsning er at magasinet ikke ”rager” ud fra bunden af riflen.

Så ville jeg opgradere skæftet til et McMillan A-4 (www.mcmillanusa.com), det vil give mig en tungere og mere rolig riffel i skudøjeblikket og helt klart have en gunstig effekt på præcisionen.

Så ville jeg opgradere piben til en svær 26” fluted pibe fra Krieger (www.kriegerbarrels.com) eller Border (www.border-barrels.com) alt efter hvad der lige var nemmest og skaffe. Kaliber valget ville nok blive en 6.5x47 Lapua, da jeg så kunne beholde bundstykke, magasin osv.

Så ville jeg opgradere aftrækket til et two stage match fra Jewell Triggers Inc.

Til sidst ville jeg skifte lås/bundstykke ud med en lås fra Surgeon Rifles (www.surgeonrifles.com) Derved kunne jeg så sætte min remington 700 lås, og Near base til salg, da Surgeon låsene i dag kommer med en integreret rail fræset direkte i låsestolen.

Sideløbende ville jeg opgradere kikkerten, en rigtig fed ”starter” kikkert kunne være en Leupold Mark 4 (www.leupold.com) i zoom området 6,5-20. Hvis man er lidt heldig kan den findes brugt, eller til fornuftige penge i USA, hvis man kan få lusket den med hjem.
Når/hvis den skulle udskiftes, ville jeg overveje følgende producenter:

Hensoldt
Schmidt & Bender (www.schmidtbender.com)
Premier Reticles (www.premierreticles.com)
U.S. Optics (www.usoptics.com)
Nightforce (www.nightforceoptics.com)

Ud over riffel, kikkert og montage ville jeg købe en Harris Bipod (www.harrisbipods.com) men i den sammenhæng er det jo en lille billig ting :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 557
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Hammertime » 6. aug 2013, 08:24

Endnu en totalt overdreven tråd med din umådelige viden. fedt og tak for din deling Kelle :smile:

Sendt fra min GT-I9001 med Tapatalk2
Legends never die

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 6. aug 2013, 08:33

Af hjertet tak :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Senserazer » 6. aug 2013, 08:38

Labert! :thumbup:

Hvis nu man ville bygge selv, helt fra bunden, kender du så til nogle europæiske actions ala Defiance Deviant, Surgeon osv. (integral recoil lug og rail)? Eller en europæisk forhandler af disse. :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Carsten Bo » 6. aug 2013, 08:38

Igen en fed starter. :DancingBanana:

Hvad med pgm rifler? De skulle også være nær toppen af poppen.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Sierra13 » 6. aug 2013, 08:39

Kelle, you'r the man! :numberone:
:bowdown:

Hvor fanden får du alle dine guldkorn fra?
Keep 'em coming!
:respekt:


Hvis man nu påtænker at skifte skæftet rimelig tjept, er SPS så ikke ellers ikke næsten identisk med LTR netop lige bortset fra skæftet?
så hvis man skiftede skæftet fra starten så "nøjes" med at købe SPS? eller er der en anden Rem model der har tyk pibe osv, men måske et "blødt" skæfte der bare skal udskiftes med et lækkert GRS eller macmillian

Edit: SPS Tactical modellen jeg tænkte på.. :)

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 6. aug 2013, 09:49

Jeg kender ikke så mange europæriske producenter af remmington kloner, der findes sikkert nogle, men dem jeg kender til er typisk produceret i USA. RPA er produceret i UK, ellers er dem jeg lige kender listet her

Stiller - USA
Bat Machines - USA
Suregon - USA
Barnard Precision - NZ
Borden RimRock - USA
Farley Mfg. - USA
Haverkamp - USA
Pierce Eng. - USA
RPA Eng. - UK
Savage - USA
Stolle (Kelbly) - USA

Jeg kender ikke så meget til de franske PGM rifler, jeg har set dem dog ikke skudt med dem. Uden og vide en skid om det, er de sikkert på fuld højde med AI, Sako osv.

SPS og LTR er næsten ens, skæftet og piben er vist det der adskiller dem. Jeg ville klart gå efter LTR modellen hvis det var mig, SPS skæftet er alt for blødt og der er flere der døjer med at piben røre skæftet når man bruger støtteben. LTR bruger som sagt et HS Precision, hvor SPS bruger et Hogue skæfte. På de nye modeller har de vist også udskiftet aftrækket, men det ryger jo alligevel til fordel for et Jewell :-)

Istedet for LTR og SPS kunne man også overveje en Scendero, den er satme også nice og kommer med et alu. bedded kevlar skæfte fra HS Precision og tyk pibe

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Superliga » 6. aug 2013, 16:52

Totalt fed tråd :numberone:

Sidder lige nu og nedkæmper min trang til at indkøbe udstyr til det vilde finskytte setup :sniper:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 6. aug 2013, 17:20

Jeg har også måtte tage mig selv i flere gange, ikke og købe en LTR og geile den helt vildt :biggrin: det er et helt vildt sjovt projekt og der findes bare så mange fede skæfter og andre sager til den platform, som kunne være rart og ha' :blink: jeg er sikker på besidderglæden i sig selv kunne være det hele værd.

Skæfter man kunne savle lidt over :biggrin:

AICS/AIAX - http://www.accuracyinternational.com/aics_kits.php
SABER FORSST Modular Fifle Chassis System - http://www.ashburyprecisionordnance.com ... pandable=0
J. Allen Enterprices JAE700 - http://www.jallenenterprises.com/jae700_overview.htm
McMillan - http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-stocks-tactical.php
HS Precision - https://www.hsprecision.com/shop2/stocks.html

Jeg er især vild med SABER og JAE700, de er bare så f#%/€ svedige at det gør helt ondt

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Sierra13 » 6. aug 2013, 18:08

Kelle, du er jo også helt vild med bling bling, og noget der skal ligne en dræber robot :D

En sako TRG mums! eller en ganske almidelig AIAW med thumbhole skæfte uden foldestock!

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Hurricane » 6. aug 2013, 23:03

kelle skrev:... Der er mange gode kalibre at vælge imellem, men hvis det ikke skal være så avanceret/dyrt kunne man vælge en 6.5x55, den er fladt skydende, billig i ammunition og let tilgængelig. Alternativt er der 308Win som også er rigtig fin. Fordelen er at rigtig mange jagtrifler er i disse kalibre og der findes en masse producenter der laver god/billig trænings ammunition til dem, de er ikke optimale til 1.000m men det kan godt lade sig gøre, jeg vil umiddelbart sige at 800m er grænsen med fabriksladet ammunition...

... Så ville jeg opgradere piben til en svær 26” fluted pibe fra Krieger (http://www.kriegerbarrels.com) eller Border (http://www.border-barrels.com) alt efter hvad der lige var nemmest og skaffe. Kaliber valget ville nok blive en 6.5x47 Lapua, da jeg så kunne beholde bundstykke, magasin osv.

... Kelle
Spændende læsning :thumbup: ... du anbefaler 6,5x47 - hvorfor anser du 6,5x47 for bedre egnet til 1000 m skydning end den omtalte 6,5x55?
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 06:35

Den er mere præcis og så har den næsten samme ballistik som en .338lm, den er selvfølgelig bare mere vindfølsom.....og så har jeg jo allerede hylstre, die sæt osv. til den ;-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Carsten Bo » 7. aug 2013, 08:34

Jeg ved det egentlig godt. Men nøjagtig hvor meget bedre skytte bliver man? :getout:






Jeg er selv ved at søge forskellige jagtbutikker af for at finde en billig ltr. De er snart dyrere brugt end de var nye.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Sierra13 » 7. aug 2013, 08:44

Carsten Bo skrev:Jeg ved det egentlig godt. Men nøjagtig hvor meget bedre skytte bliver man? :getout:






Jeg er selv ved at søge forskellige jagtbutikker af for at finde en billig ltr. De er snart dyrere brugt end de var nye.



Ja kan selv se flere til salg som står til salg brugt for nyprisen cirka, eller en 500-1000kr mindre....
Så er det faktisk billigere at prutte den ned hos en forhandler og evt få lidt ekstra et eller andet med.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Hurricane » 7. aug 2013, 09:17

kelle skrev:Den er mere præcis og så har den næsten samme ballistik som en .338lm, den er selvfølgelig bare mere vindfølsom.....og så har jeg jo allerede hylstre, die sæt osv. til den ;-)

Kelle
Præcisionsmæssigt har 6,5x47 Lapua tilsyneladende et rigtig godt rygte. Men hvor meget mere præcist er kaliberet i forhold til 6,5x55? (70 cm S&L pibe på min Sauer STR, laver konsekvent 5-skudsgrupper under ½ moa med Lapua 139 fabrikammo på både 100m og 200 m... og kan skyde lerduer på 600 meter)

Hvilke ladninger giver en markant bedre ballistik med 6,5x47 end 6,5x55?
Mht. ballistik har jeg kigget på Lapua' eget ladedata for 6,5x47 contra 6,5x55 med 139 grains projektilet og fundet følgende max. ladninger:

6,5x47 Lapua
139 Scenar
N540, 37.4, 836 m/s
Test barrel: 700 mm

6,5x55 SM/SKAN
139 Scenar
N560, 49.1, 872 m/s
Test barrel: 700 mm
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Hurricane » 7. aug 2013, 09:25

kelle skrev: Sideløbende ville jeg opgradere kikkerten, en rigtig fed ”starter” kikkert kunne være en Leupold Mark 4 (http://www.leupold.com) i zoom området 6,5-20. Hvis man er lidt heldig kan den findes brugt, eller til fornuftige penge i USA, hvis man kan få lusket den med hjem.
Når/hvis den skulle udskiftes, ville jeg overveje følgende producenter:

Hensoldt
Schmidt & Bender (http://www.schmidtbender.com)
Premier Reticles (http://www.premierreticles.com)
U.S. Optics (http://www.usoptics.com)
Nightforce (http://www.nightforceoptics.com)

Kelle
Måske kunne Kahles føjes til listen over god optik til denne form for skydning?
Jeg har flere steder læst, at Kahles skulle have virkelig gode modeller udviklet til konkurrence- og taktisk skydning. Forsvaret fik i øvrigt sidste år monteret 20 stk. af K624i modellen. http://www.kahles.at/eng/products/competition-k/models/
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 09:35

Nu er en 6.5x55 på ingen måde en dårlig kaliber, men det er nu et faktum at en 6.5x47 er mere præcis. I benchrest hvor de går fuldstændig amok i små skudgrupper, der er det 6mm br, 6.5x47 og 6mm creedmoor der er de facto standarden, jeg er sikker på der er en grund til det :-)

Jeg er ikke ekspert ud i udvikling af kalibere, men jeg fik engang fortalt at de små hylstre, hvor man har en god fyldningsgrad af krudt og de stejle skuldre på hylstret, skulle give en mere ensartet forbrænding fra skud til skud og deraf en større ensartethed i skudene.

Kahles er fine kikkerter til jagt, jeg ville bare ikke overveje dem til LR skydning, men det er bare min holdning.


Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Lassescout » 7. aug 2013, 12:00

Interessant diskussion om man skal foretrække 6,5X55 eller 6,5X47. Det kommer jo i høj grad an på, hvad man vil med sin skydning. Det giver helt sikkert selvtillid og ejerglæde at vide, at det grej man har bare er noget af det mest præcise der findes. Det er også sjovt at sætte sig ind i nyhederne og selv erfare hvor meget anderledes end det gammelkendte det fungerer.Dette taler for 6,5X47.

Men hvis man skyder på lange hold for at udfordre sig selv teknisk, og blive bedre til at ramme når man er på jagt, og man ikke gider genlade hver eneste patron selv, så tror jeg vægten hælder mod 6,5x55. Det er altså fedt at købe en kasse med 200 patroner som går temmelig præcist i ens riffel, og kun betale godt 1.000 kr. for dem, samtidig med, at man efter at have brugt patronerne har 200 første klasses hylstre til genladning.

Mine overvejelser i den diskussion hælder mod kaliber 6,5x55 AI. Faktisk har jeg besluttet, at når den nuværende pibe på min sauer 200 STR skal skiftes, så bliver det sådan en svend der kommer på. Den giver mig alle fordelene ved tilgængelighed af ammunition, for den kan jo sagtens skyde med de almindelige skytteforeningspatroner. De hylstre jeg får ud af det, vil så have større krudtvolumen, bedre hylsterlevetid og muligheden for at lade med helt sublim præcision.

Så selvom det kunne være lækkert, så står der ikke 6,5 x 47 på min ønskeseddel for tiden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 13:09

Du har ret Lasse, det var også derfor jeg anbefalede 6.5x55 eller 308 til og starte med, MEN nu snakker vi custom/drømme riflen. Om man vælger den ene eller den anden kaliber, tror jeg i sidste ende er ligemeget da de fleste slet ikke skyder så godt, at de kan se forskel på 6.5x55 og feks. 6.5x47, mig selv inklusiv.

Når man vælger en 6.5x47 er det som du skriver også for og lege lidt og prøve noget andet, samt det er en hobby i hobbyen at lave sit ammunition selv. Jeg synes det er sjovt og nørde med og lade patronerne selv og prøve, at optimere hver enkelt lille del. At der så er nogle der skyder bedre end mig, med en fabriksladet 6.5x55 i en standard riffel, ødelægger ikke min dag. Når jeg skyder konkurrencer eller træner, skyder jeg mod mig selv og forsøger at skyde bedre end jeg gjorde sidste gang, jeg er sådan set ligeglad med hvordan andre skyder. Med den tid og de penge jeg smider i mit skydning, er jeg ganske godt tilfreds som jeg skyder nu, og jeg har heldigvis ikke skudt forbi eller anskudt noget på jagt endnu.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af 007 » 7. aug 2013, 13:31

Kan vi se et billede af riflen :goodpost:
Mvh

MIg

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 13:46

Hvis det er min 6.5x47 Lapua, så står der lidt om den her

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=23219

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Rixen » 7. aug 2013, 15:29

Skulle vi aldrig se en gruppe på 600m med din 6,5x47?

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af The Mauer » 7. aug 2013, 17:01

Det er spændende læsning. Og du er helt sikker inde i stoffet.

Men hvordan med at komme i gang med at skyde regelmessigt på der der lange hold over 300 meter? For det syntes jeg næsten er det sværeste når nu man bor her på hovedøen.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 17:17

Billeder af grupper tilgår :blink:

Nu ved jeg ikke hvordan i gør på Sjælland, her i Jylland er der masser af steder og skyde langt, så det er da bare og tage sin bil og så komme afsted :blink:

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 18:01

Rixen skrev:Skulle vi aldrig se en gruppe på 600m med din 6,5x47?
Her kommer lidt....

100m indskydning - 5 skud med lidt små justeringer

Billede


600m gruppe - 5 skud med de 2 obligatoriske fuck'ups jeg åbenbart altid skal lave

Billede


100m indskydning en anden dag - 5 skud med lidt justeringer som sædvanligt. 2 skud sad lidt for meget til venster og 3 der sad lidt højt.

Billede


600m gruppe - 5 skud med de 2 obligatoriske fuck'ups jeg åbenbart altid skal lave

Billede


Jeg laver selv mine skiver, hver firkantet felt er 1x1cm og skiverne er laves således, at 100m indskydningen er 2cm i diameter, 200m er 4cm ...600m er 12cm i diameter. På den måde er størrelsesforholdet det samme uanset afstand, så man i teorien har samme størrelse mål på alle afstande og burde kunne lave samme grupper :blink: ....i teorien :biggrin:

Så ind til videre ikke nogle gruppe på 600m hvor alle skudende røre hinanden, der skal jeg nok træne lidt mere :oops: men kan da nogenlunde holde 5 skud inden for en diameter på 12cm på 600m og det er da ikke så tosset....taget træningsmængden i betragtning :mrgreen:

Kelle
Senest rettet af Kelle 8. aug 2013, 18:12, rettet i alt 1 gang.
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Besvar