Lovligheden af en integreret lyddæmper
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Re: Lovligheden af en integreret lyddæmper
Der er allerede folk der har piber med integrerede lyddæmpere.
Så det er da ikke umuligt.
Så det er da ikke umuligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Så er der mail fra Politiet.
Jeg har aldrig set så mange " anvendt i en mail. Så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal mene.
Især når jeg selv ligger inde med en shrouded luftbøsse.
Bedøm selv: (Mailen er direkte copy+paste).
Jeg har aldrig set så mange " anvendt i en mail. Så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal mene.
Især når jeg selv ligger inde med en shrouded luftbøsse.

Bedøm selv: (Mailen er direkte copy+paste).
Jeg har endnu ikke svaret manden, for jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal svare, andet end 'tak'. - Kom gerne med et bud eller bare et eller andet brugbart.Så har jeg fået ”svar” fra København, og de mener også, at konstruktionen ”tæller” som lyddæmper, da den er konstrueret til at montere på et skydevåben…
De skriver så også, at der skulle være et nyt våbencirkulære på vej ”her til efteråret” og rygtet vil, at i denne bliver lyddæmpere ”lovliggjorte”/fritaget for tilladelser, hvilket også er nyt for mig…
Med ”tidsregningen her i firmaet kan ” efteråret” altså godt betyde ”vinter” og sommetider ”forår”, men det er da under alle omstændigheder ”godt nyt”..
med venlig hilsen
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
"Tak" for "svaret"...?Rixen skrev: Jeg har endnu ikke svaret manden, for jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal svare, andet end 'tak'. - Kom gerne med et bud eller bare et eller andet brugbart.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- UDMELDT AF NVF
Slet ikke noget dårligt budTopcat skrev:"Tak" for "svaret"...?Rixen skrev: Jeg har endnu ikke svaret manden, for jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal svare, andet end 'tak'. - Kom gerne med et bud eller bare et eller andet brugbart.

- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
+1Topcat skrev:"Tak" for "svaret"...?Rixen skrev: Jeg har endnu ikke svaret manden, for jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal svare, andet end 'tak'. - Kom gerne med et bud eller bare et eller andet brugbart.

Men så må man jo bare vente... Når nu dæmpere snart bliver lovlige.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Du kan skrive, tak for hans behjælpelighed, og at det lyder rigtig godt at der er lys forude 

-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Jeg glæder mig! Kan næsten ikke vente.
Det bliver godt for mine slidte ører.
En S&L lyddæmper kan fås for 1600-2000 kroner har jeg læst.
Holder det vand?

Det bliver godt for mine slidte ører.
En S&L lyddæmper kan fås for 1600-2000 kroner har jeg læst.
Holder det vand?
Frihed frem for alt
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: Lovligheden af en integreret lyddæmper
Det er omkring de 1500, i hvert fald ikke 2000.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Håber ikke det er alt for off-topic
, men hvor får man drejet gevind i en pibe, og kan det lade sig gøre når piben ikke umiddelbart kan afmonteres. Det drejer sig om en Steyr Scout i .376. Der er ikke så meget godt at gøre med, så ved slet ikke om det ville kunne lade sig gøre, uden for stor chance for at ødelægge piben.

- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Får fat I en extender med gevind... Sådan en der spændes omkring løbet....NSander skrev:Håber ikke det er alt for off-topic, men hvor får man drejet gevind i en pibe, og kan det lade sig gøre når piben ikke umiddelbart kan afmonteres. Det drejer sig om en Steyr Scout i .376. Der er ikke så meget godt at gøre med, så ved slet ikke om det ville kunne lade sig gøre, uden for stor chance for at ødelægge piben.
Sørg for at den er af god kvalitet OG spændt godt fast. Har hørt om at de kan ryge af..

Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
-
- UDMELDT AF NVF
Jeg har fået krympet en extender med gevind på min salonriffel. Piben Ø12,7 så jeg kunne godt slå et 1/2" UNF, men ville så ikke have nogen krave/støtte til mundingstilbehøret.
Jeg tager lige et billede når jeg kommer hjem. Det er en rigtig elegant løsning imo.
Jeg tager lige et billede når jeg kommer hjem. Det er en rigtig elegant løsning imo.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der skal du nok snakke med en Steyr Mannlicher-våbensmed, idet det er et specialværktøj som skal anvendes til at afmontere piben med.NSander skrev:Håber ikke det er alt for off-topic, men hvor får man drejet gevind i en pibe, og kan det lade sig gøre når piben ikke umiddelbart kan afmonteres. Det drejer sig om en Steyr Scout i .376. Der er ikke så meget godt at gøre med, så ved slet ikke om det ville kunne lade sig gøre, uden for stor chance for at ødelægge piben.
De vil helst ikke sælge det til folk som ikke kender systemet.
Købte et hjemmeflikket værktøj af én af forummedlemmerne her på NVF, så jeg har værktøjet hvis det er. Det er ganske nemt at afmontere piben.
Så Steyr Scout er intet problem - der har jeg afmonteret en hel del piber og lavet gevind på dem selv. :)
Så det kræver nok lidt ringen rundt, men du skal nok finde en våbensmed der har værktøjet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Nu kender jeg jo din løsning...Rixen skrev:Jeg har fået krympet en extender med gevind på min salonriffel. Piben Ø12,7 så jeg kunne godt slå et 1/2" UNF, men ville så ikke have nogen krave/støtte til mundingstilbehøret.

Kunne evt. være på samme måde som koblinger sættes på glatte aksler, det ville ikke gøre noget når der var dæmper på.... æstetisk...
Og den er nem at tage af når dæmperen ikke skal bruges.....
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 30 times
Re: Sv: Lovligheden af en integreret lyddæmper
Anders hattings drejebænk, kan lave gevind uden at piben skal af.
Han lavede gevind i min 8 mm Remington. :-D
Sendt fra min GT-S5690 med Tapatalk2
Han lavede gevind i min 8 mm Remington. :-D
Sendt fra min GT-S5690 med Tapatalk2
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- UDMELDT AF NVF
Det gør du i hvertfaldBentxBetjent skrev:Nu kender jeg jo din løsning...Rixen skrev:Jeg har fået krympet en extender med gevind på min salonriffel. Piben Ø12,7 så jeg kunne godt slå et 1/2" UNF, men ville så ikke have nogen krave/støtte til mundingstilbehøret.
Jeg tager lige et billede når jeg kommer hjem. Det er en rigtig elegant løsning imo.Jeg vil ikke foreslå krympning på en .376.... Den burde være stærk nok, lavet med de rigtige mål og opvarmning, meeen lige der tror jeg en fastspændingsløsning ville være at foretrække, selvom den er lidt mere "knoklet".
Kunne evt. være på samme måde som koblinger sættes på glatte aksler, det ville ikke gøre noget når der var dæmper på.... æstetisk...
Og den er nem at tage af når dæmperen ikke skal bruges.....

Her er lige et par billeder som lovet. Jeg syntes det er en rigtig fin løsning, og jeg er overbevist om at den også fint skal holde til de større våben.
- Vedhæftede filer
-
- nonono1.jpg (78.36 KiB) Vist 5138 gange
-
- nonono2.jpg (73.33 KiB) Vist 5138 gange
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Som en sidebemærkning ja der vil være fedt med lyddæmper til jagt eller til montering på SKV våben men jeg ville personligt ikke undlade at bruge høreværn.
mener at have læst at dæmpningsfaktoren ligger imellem 20-40 dB alt efter produktet og kaliberen og hvis et skydevåben støjer et eller andet sted imellem 135-165 dB.....ja tallene taler for sig selv.
mener at have læst at dæmpningsfaktoren ligger imellem 20-40 dB alt efter produktet og kaliberen og hvis et skydevåben støjer et eller andet sted imellem 135-165 dB.....ja tallene taler for sig selv.
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Muligvis et dumt spørgsmål, men hvor får man fat i en "extender med gevind", er det fra en bøssemager eller noget der kan "købes ved siden af"?
-
- Gold Member
Ja. Omkring 160 db larmer en kaliber 7,62. En typisk lyddæmper tager 30 db. Et godt høreværn og ørepropper indenunder tager samlet 40 db. Så er vi nede på 90 db, hvilket er fornuftigt.Scooter skrev:Som en sidebemærkning ja der vil være fedt med lyddæmper til jagt eller til montering på SKV våben men jeg ville personligt ikke undlade at bruge høreværn.
Men 130 db uden høreværn er stadig meget, meget dumt at udsætte sine ører for. Jeg har tinnitus, så tro hestens mund!
Frihed frem for alt
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Så længe vi har forbud mod lyddæmpere på rifler, kan man nok ikke få godkendt en riffel med fastmonteret/indbygget lyddæmper. Så simpelt må det absolut være. Men ellers en fantastisk idé, håber vi snart får lov...
-
- UDMELDT AF NVF
Jinz skrev:Muligvis et dumt spørgsmål, men hvor får man fat i en "extender med gevind", er det fra en bøssemager eller noget der kan "købes ved siden af"?
Jeg ved ikke hvor du kan købe en extender. Min er hjemmegjort...
Tonnytot skrev:Ja. Omkring 160 db larmer en kaliber 7,62. En typisk lyddæmper tager 30 db. Et godt høreværn og ørepropper indenunder tager samlet 40 db. Så er vi nede på 90 db, hvilket er fornuftigt.Scooter skrev:Som en sidebemærkning ja der vil være fedt med lyddæmper til jagt eller til montering på SKV våben men jeg ville personligt ikke undlade at bruge høreværn.
Men 130 db uden høreværn er stadig meget, meget dumt at udsætte sine ører for. Jeg har tinnitus, så tro hestens mund!
Det er så "kun" op til 140 dB(A) at rifler larmer.
Kilde:
http://jaegernesmagasin.dk/artikler/hor ... horeskader
EGJ skrev:Så længe vi har forbud mod lyddæmpere på rifler, kan man nok ikke få godkendt en riffel med fastmonteret/indbygget lyddæmper. Så simpelt må det absolut være. Men ellers en fantastisk idé, håber vi snart får lov...
Lyddæmpere er ikke forbudte, men kræver tilladelse. Ganske som din riffel gør. Det er bare praktisk umuligt at få tilladelsen.
Og så har politiet fjernet gætteriet for os. Det kan du se hvis du læser lidt mere i tråden.
-
- Gold Member
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Rixen skrev: Lyddæmpere er ikke forbudte, men kræver tilladelse. Ganske som din riffel gør. Det er bare praktisk umuligt at få tilladelsen. Det er sådan set det jeg mener, men lad os bare sige at de ikke er forbudte men at man ikke kan få tilladelse til dem. :)
Og så har politiet fjernet gætteriet for os. Det kan du se hvis du læser lidt mere i tråden. Tak for tippet. Fint når tvivlen fjernes, men endnu bedre er det, at der antydes en lysere fremtid for lyddæmpere. Det rygte har jeg dog hørt tidligere, og jeg har også hørt at det ikke er pålideligt. Tvivl råder stadig på det område.