Minimums alder for eje af 9mm pistol?
-
- Newbie
- Interesser: Skydning, fodbold og PC
- Geografisk sted: Nordjylland
Minimums alder for eje af 9mm pistol?
Hej NVF
Jeg har været medlem af den lokale skytteforening i knap 10 år og indtil nu holdt mig til riffelskydning, hvilket er endt på et ret højt niveau hvor jeg idag skyder med en Feinwerkbau 2700 Super Match.
Jeg har nu fået den ide at jeg godt kunne tænke mig en pistol, nærmere tænkt en 9mm. Jeg opdagede dog her tidligere idag at der på armis's SKV vejledning at der under pistol står at man skal have en alder på 20 år, hvilket er et problem eftersom jeg selv er 18år.
Før jeg fandt ud af dette spurgte jeg foreningens formand om sådan en pistol hvor han nævnte en alder på 18år. Desuden kender jeg også en anden som erhvervede sig en brugt glock 17 lovligt da han var 18 eller 19.
Jeg har altså et sted fra at man kun skal være 18. På Armis står der derimod 20år.
Så midt spørgsmål til jer herinde er; er jeg gammel nok til at erhverve mig en 9mm pistol??
På forhånd tak
Jeg har været medlem af den lokale skytteforening i knap 10 år og indtil nu holdt mig til riffelskydning, hvilket er endt på et ret højt niveau hvor jeg idag skyder med en Feinwerkbau 2700 Super Match.
Jeg har nu fået den ide at jeg godt kunne tænke mig en pistol, nærmere tænkt en 9mm. Jeg opdagede dog her tidligere idag at der på armis's SKV vejledning at der under pistol står at man skal have en alder på 20 år, hvilket er et problem eftersom jeg selv er 18år.
Før jeg fandt ud af dette spurgte jeg foreningens formand om sådan en pistol hvor han nævnte en alder på 18år. Desuden kender jeg også en anden som erhvervede sig en brugt glock 17 lovligt da han var 18 eller 19.
Jeg har altså et sted fra at man kun skal være 18. På Armis står der derimod 20år.
Så midt spørgsmål til jer herinde er; er jeg gammel nok til at erhverve mig en 9mm pistol??
På forhånd tak
- Mibo
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
- Geografisk sted: Østhimmerland
- Been thanked: 1 time
Re: Minimums alder for eje af 9mm pistol
Mener helt bestemt at det er 18 år, men du skal til gengæld have været aktiv pistolskytte i 2 år, før du kan erhverve din egen pistol.
- VHP
- Bronze Member
- Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 2 times
§ 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis
1) ansøgeren er fyldt 20 år,
2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening som nævnt ovenfor eller en skytteforening under forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger.
Stk. 2. Formanden for ansøgerens skytteforening skal skriftligt bekræfte, at stk. 1, nr. 3, er opfyldt.
1) ansøgeren er fyldt 20 år,
2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening som nævnt ovenfor eller en skytteforening under forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger.
Stk. 2. Formanden for ansøgerens skytteforening skal skriftligt bekræfte, at stk. 1, nr. 3, er opfyldt.
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Man skal være 20år. Tag et kig på side 18 i skyttebogen http://www.google.dk/#bav=on.2,or.r_qf. ... kyttebogen
- Mibo
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
- Geografisk sted: Østhimmerland
I har helt ret, fandt det også efterfølgende
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.

-
- Newbie
Hmm, tak for hjælpen
Så må det have fungeret sådan for ham jeg kender at pistolen egentlig tilhørte foreningen, men at det så kun var ham der brugte den fordi han så har købt den til foreningen
Det er vel også sådan det må blive for mig
Så må det have fungeret sådan for ham jeg kender at pistolen egentlig tilhørte foreningen, men at det så kun var ham der brugte den fordi han så har købt den til foreningen
Det er vel også sådan det må blive for mig
- Thor1975
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
- Geografisk sted: Høng
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Du kan jo godt købe en pistol på en SKV4 og have liggende i klubben og som kun du bruger og den dag du fylder 20, kan du på laver den om til en SKV2 tilladelse og få den med hjem.hejhej1212 skrev:Det er vel også sådan det må blive for mig
-
- Newbie
Re: Minimums alder for eje af 9mm pistol?
Lyder godt
Jeg har selv et ret godt øje til sådan en Glock 17. Er der nogen som har erfaringer med den?
Jeg synes selv den ser ret så flot ud og det er vel en Glock, så kvaliteten må vel være ret god.
Jeg har selv et ret godt øje til sådan en Glock 17. Er der nogen som har erfaringer med den?
Jeg synes selv den ser ret så flot ud og det er vel en Glock, så kvaliteten må vel være ret god.
- Zax85
- Bronze Member
- Interesser: Historisk- og kombi skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Har gode erfaringer med Glock.hejhej1212 skrev:Lyder godt

Der er dog efter min mening ikke så meget "WOW" faktor over pistolen, men der skal meget til at sætte den ud af spillet.
Kort fortalt (mine oplevelser):
1. Pålidelig
2. Robust
3. Nøjagtig
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Prøv en 17DK en 17L og en 34. jeg syntes 34 er den bedste af dem, men aftrækket er noget spøjst når man er vandt til et godt match aftræk.hejhej1212 skrev:Lyder godt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Jeg vil komme med det sædvanlige råd: prøv så mange pistoler som muligt, før du køber. Så har du go' chance for at undgå at stå med en pistol som egtl. ikke passer til dig. Jeg var f.eks. overbevist om at jeg skulle ha' en H&K USP, både af tekniske grunde, og fordi jeg kunne li' den måde den så ud på. Heldigvis havde en skyttekammerat sådan en, som jeg fik mulighed for at skyde med en del gange, hvorefter jeg kom til den konklusion at jeg skød væsentligt bedre med andre af de pistoler jeg havde lånt.hejhej1212 skrev:Jeg har selv et ret godt øje til sådan en Glock 17. Er der nogen som har erfaringer med den?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Hvis det vigtigste ved en pistol er, hvordan den ser ud, så er en Glock nok det rigtige til dig. Den er billig, og den er driftssikker.hejhej1212 skrev:Jeg har selv et ret godt øje til sådan en Glock 17. Er der nogen som har erfaringer med den?
Men... Hvad skal den bruges til?
Meget erfarne skytter kan godt skyde gode resultater med den, men for uerfarne skytter er den nok den sværeste pistol at lære at ramme med. Den er meget let i næsen og har et ret langt og "sært" aftræk, og dens sigtemidler er ... ikke verdens bedste.
Man ser næsten aldrig sportsskytter skyde 25m baneskydning med Glock, for det er der andre pistoler der er meget bedre til. Man ser dem heller ikke meget til Terrænpistol, det er de heller ikke specielt gode til. Man ser dem oftere til Tjenestepistol, men tit i hænderne på militærfolk der har skudt tusindvis af skud med Glock, eller i hænderne på begyndere. Og i IPSC ser man dem også, men næsten kun i Production klassen.
Alle dem der har Glock i min forening, er ansat ved militæret, eller har været det. Jeg tror der er en eller to undtagelser, hvis ikke de har fået solgt dem igen.
Overvej også CZ SP-01 eller nogle af SIG X-five modellerne, eller Tanfoglio. Åh, der er så mange fede pistoler derude...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Fuldstændig enig!Mapzter skrev:Jeg vil komme med det sædvanlige råd: prøv så mange pistoler som muligt, før du køber. Så har du go' chance for at undgå at stå med en pistol som egtl. ikke passer til dig.
Og den skyttekammerat, det var så mig. Jeg fik den solgt igen, men tabet er større når man absolut skal have en NY pistol, end hvis man gør sine erfaringer på en brugt.Mapzter skrev:Jeg var f.eks. overbevist om at jeg skulle ha' en H&K USP, både af tekniske grunde, og fordi jeg kunne li' den måde den så ud på. Heldigvis havde en skyttekammerat sådan en, som jeg fik mulighed for at skyde med en del gange, hvorefter jeg kom til den konklusion at jeg skød væsentligt bedre med andre af de pistoler jeg havde lånt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Been there - done that. Glock er... noget særligt! Den har en masse gode egenskaber og nogle knap så gode.hejhej1212 skrev:Lyder godt
Personligt har jeg aldrig kunne blive venner med dem, selvom jeg gerne ville! De er billige og robuste, men jeg kan ikke ramme med dem.
Jeg har det på samme måde med andre mærker - dyre, som billige.
Så, jeg stemmer i koret; prøv dig frem og find den, der passer dig bedst. Tag ud i foreningen og spørg om du prøve de forskellige klub- og medlemsvåben og find ud af, hvad der passer dig bedst.
Du bør også overveje hvad pistolen skal bruges til og købe derefter - påtænker du f.eks. at bruge den til terrænskydninger er lang sigtelinje mere vigtig, mens du til tjenestepistol bør kigge efter en pistol med mulighed for hurtig magasinsskifte m.m.
Vedr. kalibervalget, så er jeg gammeldags og vil anbefale gode mængder træning med .22'er, også sideløbende med din grovskydning. Det giver simpelthen en masse - synes jeg
-
- Newbie
Det som jeg vil bruge den til er simpelthen skydning for sjov.
Grunden til dette er at jeg idag skyder riffel på et nogenlunde højt niveau og når man er 18 betyder det altså at det kan virke meget stift og "professionelt". Man kan godt nogle gange køre lidt død i det når man skal bruge 15 minutter på at iføre sig sit skydetøj, stille sig op i en sindssygt svær stående skydestilling hvor man skal måle afstanden mellem sine fødder osv. Jeg synes at nogengange bliver det lidt for alvorligt, det svarer lidt til at spille fodbold også aldrig få lov til bare at junglere med bolden.
Jeg har dog samtidig ingen planer om at skrue ned for riffelskydning, derfor er det at jeg godt kunne tænke mig en pistol som man kan skyde med 1 eller 2 gange om måneden hvor man ikke skal tænke så meget over sin stilling og hvordan skuddene sidder. Det er lidt for at holde riffelskydningen sjov.
Grunden til dette er at jeg idag skyder riffel på et nogenlunde højt niveau og når man er 18 betyder det altså at det kan virke meget stift og "professionelt". Man kan godt nogle gange køre lidt død i det når man skal bruge 15 minutter på at iføre sig sit skydetøj, stille sig op i en sindssygt svær stående skydestilling hvor man skal måle afstanden mellem sine fødder osv. Jeg synes at nogengange bliver det lidt for alvorligt, det svarer lidt til at spille fodbold også aldrig få lov til bare at junglere med bolden.
Jeg har dog samtidig ingen planer om at skrue ned for riffelskydning, derfor er det at jeg godt kunne tænke mig en pistol som man kan skyde med 1 eller 2 gange om måneden hvor man ikke skal tænke så meget over sin stilling og hvordan skuddene sidder. Det er lidt for at holde riffelskydningen sjov.
- Zax85
- Bronze Member
- Interesser: Historisk- og kombi skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Må jeg anbefale, at du så starter af med noget som er lidt billigere end en Glock.hejhej1212 skrev:Det som jeg vil bruge den til er simpelthen skydning for sjov.
-evt. kig efter mærket Taurus

"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
-
- Newbie
Du må anbefale alt det du har lyst til
Har dog bare på fornemmelsen at jeg aldrig eller i hvert fald ikke indenfor fo de kommende mange år kommer til at købe flere pistoler end den jeg søger nu, så jeg vil gerne have en "ordentlig" en, dermed ikke sagt at Taurus er dårligt. Og lige præcis sådan en Glock ser ud til at være noget for mig.

Har dog bare på fornemmelsen at jeg aldrig eller i hvert fald ikke indenfor fo de kommende mange år kommer til at købe flere pistoler end den jeg søger nu, så jeg vil gerne have en "ordentlig" en, dermed ikke sagt at Taurus er dårligt. Og lige præcis sådan en Glock ser ud til at være noget for mig.
- P22
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med riffel og pistol
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 11 times
[quote="Raptor357"][quote="hejhej1212"]Lyder godt
Jeg synes selv den ser ret så flot ud og det er vel en Glock, så kvaliteten må vel være ret god.[/quote]
Prøv en 17DK en 17L og en 34. jeg syntes 34 er den bedste af dem, men aftrækket er noget spøjst når man er vandt til et godt match aftræk.[/quote]
Det sidste er jeg helt enig i. Hvor får man et 1 kg aftræk her i Dk??
Jeg synes selv den ser ret så flot ud og det er vel en Glock, så kvaliteten må vel være ret god.[/quote]
Prøv en 17DK en 17L og en 34. jeg syntes 34 er den bedste af dem, men aftrækket er noget spøjst når man er vandt til et godt match aftræk.[/quote]
Det sidste er jeg helt enig i. Hvor får man et 1 kg aftræk her i Dk??
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Jeg startede med 9mm og en lille smule .22 jeg skød nok under 500 skud med en .22 de første 3 år af min tid med pistol skydning og omkring 30.000 med 9mm
For ikke alt for mange måneder siden fik jeg en .22 der passer til mig og som jeg bare syntes skyder super dejligt, siden har jeg skudt omkring 5500 skud med den, vedsiden af har jeg skudt 2400 9mm, 400 .38 og omkring 750 .357 magnum. skud antallet er steget en lille smule, ikke meget, men der er sket en del positive ting for min skydning. jeg har fundet ud af hvornår det er jeg bliver træt i armene så jeg ikke kan ramme mere, jeg har fundet ud af at jeg bliver hurtigere træt jo kraftigere patron jeg skyder med, næsten, for forskellen på 9mm og .357 er meget lille. powerfaktor er henholdsvis 135 for 9mm og 221 for .357 ammoen er hjemmeladet af gode grunde, 1 økonomi og 2, jeg kan få det jeg vil have.
Så det er lidt et opråb til at du ikke stirer dig blind på en 9mm til for sjov skydning. det er sjovere at skyde ubehageligt godt med en .22 end at blive ved med at lave ottere og syvere med en 9mm.
Min skytte historie ligner din meget, skudt en hulens masse riffel og vil så skyde lidt pistol. pas på det er farligt og stærkt vanedannende. så jeg vil anbefale en .22 du syntes er lækker OG en pistol eller revolver der kan give den store tilfredsstillelse med et ordentligt brag.
For ikke alt for mange måneder siden fik jeg en .22 der passer til mig og som jeg bare syntes skyder super dejligt, siden har jeg skudt omkring 5500 skud med den, vedsiden af har jeg skudt 2400 9mm, 400 .38 og omkring 750 .357 magnum. skud antallet er steget en lille smule, ikke meget, men der er sket en del positive ting for min skydning. jeg har fundet ud af hvornår det er jeg bliver træt i armene så jeg ikke kan ramme mere, jeg har fundet ud af at jeg bliver hurtigere træt jo kraftigere patron jeg skyder med, næsten, for forskellen på 9mm og .357 er meget lille. powerfaktor er henholdsvis 135 for 9mm og 221 for .357 ammoen er hjemmeladet af gode grunde, 1 økonomi og 2, jeg kan få det jeg vil have.
Så det er lidt et opråb til at du ikke stirer dig blind på en 9mm til for sjov skydning. det er sjovere at skyde ubehageligt godt med en .22 end at blive ved med at lave ottere og syvere med en 9mm.
Min skytte historie ligner din meget, skudt en hulens masse riffel og vil så skyde lidt pistol. pas på det er farligt og stærkt vanedannende. så jeg vil anbefale en .22 du syntes er lækker OG en pistol eller revolver der kan give den store tilfredsstillelse med et ordentligt brag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 5 times
Hvis det bare er til at skyde med for sjov, har din forening så ikke pistoler du kan bruge?
Jeg er selv riffelskytte, der skød lidt pistol for sjov ved siden af når det bare skulle være hyggeligt og man ikke gad at klæde om, nu er jeg dog halvvejs "konverteret" da jeg pga. en knæskade ikke kan skyde knælende mere (og det er sgu for kedeligt bare at skyde liggende imho). Jeg havde ingen intentioner om at købe min egen pistol da det bare var for sjov, men nu hvor jeg egentlig skyder mere pistol end riffel, har jeg anskaffet mig en .22 og en .32, og skyder så grovrevolver med foreningens våben.
Nu er der jo god tid til at du kan købe din egen, men vær også opmærksom på at kalibre over .32 kræver min. et halvt års erfaring med grovvåben ud af de 2 år man skal have været aktivt skydende. Det er din formand der skal skrive under på (og dermed stå inde for) begge dele.
Jeg er selv riffelskytte, der skød lidt pistol for sjov ved siden af når det bare skulle være hyggeligt og man ikke gad at klæde om, nu er jeg dog halvvejs "konverteret" da jeg pga. en knæskade ikke kan skyde knælende mere (og det er sgu for kedeligt bare at skyde liggende imho). Jeg havde ingen intentioner om at købe min egen pistol da det bare var for sjov, men nu hvor jeg egentlig skyder mere pistol end riffel, har jeg anskaffet mig en .22 og en .32, og skyder så grovrevolver med foreningens våben.
Nu er der jo god tid til at du kan købe din egen, men vær også opmærksom på at kalibre over .32 kræver min. et halvt års erfaring med grovvåben ud af de 2 år man skal have været aktivt skydende. Det er din formand der skal skrive under på (og dermed stå inde for) begge dele.
Improvise, adapt, overcome!
-
- Newbie
Jeg har det bare sådan at jeg indenfor skydning gerne vil have mit eget. Min Feinwerkbau riffel som jeg har haft i ca. 5år er aldrig blevet brugt af andre end mig selv så en eventuel pistol som skulle fungere som et mere useriøst afbræk i noget normalt meget seriøst skydning, så denne pistol vil jeg i det mindste selv bestemme hvem der skal skyde med den; det skal ikke bare være en pistol som har været brugt at massevis af fremmede.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Du kan sagtens have en pistol liggende i klubben som er din og kun benyttes af dig.hejhej1212 skrev:Jeg har det bare sådan at jeg indenfor skydning gerne vil have mit eget. Min Feinwerkbau riffel som jeg har haft i ca. 5år er aldrig blevet brugt af andre end mig selv så en eventuel pistol som skulle fungere som et mere useriøst afbræk i noget normalt meget seriøst skydning, så denne pistol vil jeg i det mindste selv bestemme hvem der skal skyde med den; det skal ikke bare være en pistol som har været brugt at massevis af fremmede.
Desuden kan det være ganske spændende at tænke på hvor mange der har haft fingre i,
pillet ved, modificeret og skudt med en pistol man køber som brugt. Du kan ikke se
om en pistol har skudt 1000 eller 50000 skud, har været tabt på gulvet 15 gange,
er blevet modificeret af ukyndige, om stumper er skiftet til noget der måske fungerer
perfekt netop nu og de næste 1000 skud... men så
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Newbie
Jeg kan sagtens forstå dit synspunkt.
Ved mig vil jeg dog kun syntes at det ville være spændende med den information hvis man havde et gammelt historisk våben. Jeg ville ikke synes om ikke at vide om ens Glock eller USP har været tabt eller fiflet med
Ved mig vil jeg dog kun syntes at det ville være spændende med den information hvis man havde et gammelt historisk våben. Jeg ville ikke synes om ikke at vide om ens Glock eller USP har været tabt eller fiflet med
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Been thanked: 7 times
Du bør også tænke på, at der er meget stor forskel på at skyde riffel og pistol. Ved riffelskydning bærer du våbnets vægt med den ene arm, og kan koncentrere højre om at foretage aftrækket. I pistolskydning er det den samme arm og hånd, der både skal bære våbnets vægt, sigte, foretage aftrækket og modtage rekylet. Det er meget få, der har klaret, at være topskytter på både riffel og pistol.
Jeg skal være den første til at indrømme, at en pistol med en kraftig ladning i en stor kaliber, er sjovere at skyde med, end en "lille" .22'er. Men uanset om man kun "hyggeskyder", er der altid en vis tilfredsstillelse ved at kunne ramme, og med den holdning, der har fået dig frem indenfor riffelskydning, vil du næppe være tilfreds med at høre og mærke, at det siger bang, og at projektilet (forhåbentlig) ender et sted i nærheden af skiverne.
Det største problem for mange nybegyndere er rekylet. Derfor vil det ideelle være at starte med at lære at skyde med en .22'er, eller endnu bedre, med en luftpistol, hvor der ikke er nævneværdigt rekyl. Forbavsende mange grovpistolskytter er ikke i stand til at opnå samme resultat, som de kan med mindre kalibre. Det gælder især når der skydes med magnum patroner f.eks. .357 magnum. Prøv at lade en revolver med 4 eller 5 magnumpatroner, drej tromlen, så skytten ikke ved hvor det tomme kammer er, og se hvad der sker, når skytten når frem til et tomt kammer. I mange tilfælde vil skytten enten skubbe revolveren fremad for at modvirke rekylet, eller rykke våbnet opad, i forventning om et rekyl.
Og start med at lære at skyde med én hånd. Hvis du starter med tohåndsfatning, får du aldrig lært at skyde med én hånd. Men kan du skyde med én hånd, bliver det bare lidt lettere at holde våbnet stille med to hænder.
Men når du har fået lidt styr på at skyde med en pistol, vil jeg anbefale dig at prøve terrænskydning. Der kan man både skyde med .22'er og grovpistol/revolver og det er en af de mere underholdende skydeformer, der dog kun foregår i sommerhalvåret.
Husk også at det ikke er våbnets skyld, hvis du ikke kan ramme (undtagen hvis du skyder med en Glock
). Mange har brugt en mindre formue på at købe "bedre" våben, før de erkendte at dem, der var mest "heldige" ved konkurrencer, også var dem, der trænede mest 
Jeg skal være den første til at indrømme, at en pistol med en kraftig ladning i en stor kaliber, er sjovere at skyde med, end en "lille" .22'er. Men uanset om man kun "hyggeskyder", er der altid en vis tilfredsstillelse ved at kunne ramme, og med den holdning, der har fået dig frem indenfor riffelskydning, vil du næppe være tilfreds med at høre og mærke, at det siger bang, og at projektilet (forhåbentlig) ender et sted i nærheden af skiverne.
Det største problem for mange nybegyndere er rekylet. Derfor vil det ideelle være at starte med at lære at skyde med en .22'er, eller endnu bedre, med en luftpistol, hvor der ikke er nævneværdigt rekyl. Forbavsende mange grovpistolskytter er ikke i stand til at opnå samme resultat, som de kan med mindre kalibre. Det gælder især når der skydes med magnum patroner f.eks. .357 magnum. Prøv at lade en revolver med 4 eller 5 magnumpatroner, drej tromlen, så skytten ikke ved hvor det tomme kammer er, og se hvad der sker, når skytten når frem til et tomt kammer. I mange tilfælde vil skytten enten skubbe revolveren fremad for at modvirke rekylet, eller rykke våbnet opad, i forventning om et rekyl.
Og start med at lære at skyde med én hånd. Hvis du starter med tohåndsfatning, får du aldrig lært at skyde med én hånd. Men kan du skyde med én hånd, bliver det bare lidt lettere at holde våbnet stille med to hænder.
Men når du har fået lidt styr på at skyde med en pistol, vil jeg anbefale dig at prøve terrænskydning. Der kan man både skyde med .22'er og grovpistol/revolver og det er en af de mere underholdende skydeformer, der dog kun foregår i sommerhalvåret.
Husk også at det ikke er våbnets skyld, hvis du ikke kan ramme (undtagen hvis du skyder med en Glock

-
- Newbie
Jeg er glad for dit svar, men jeg tror muligvis at du tror jeg vil skyde mere seriøst med pistol end jeg egentlig vil. Jeg har ingen planer om at deltage i nogen konkurrencer indenfor pistolskydning, det er ikke derfor jeg vil skyde med pistol.
Jeg vil skyde for at få et afbræk i det seriøse riffelskydning.
Jeg vil skyde for at få et afbræk i det seriøse riffelskydning.