Transporttilladelse

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Oscar99
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. aug 2013, 20:26
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordsjælland

Transporttilladelse

Indlæg af Oscar99 » 19. aug 2013, 20:35

Hej NVF

Jeg håber jeg er landet rette sted med mit spørgsmål.

Jeg har ledt efter hvor tidsbegrænsningen i en transporttilladelse til pistol udstedt af klubformanden kommer fra. Typisk er ordlyden 3 dage på forskellige fora. Eller fra dagen før stævne til dagen efter.
Dog er jeg faldet over et stykke skrift på våbenbekendtgørelsen nr. 997 fra 19/10 2009 og her er ikke nævnt nogen tidsbegrænsningen mig bekendt.

Så, er der nogen derude der kan sige hvor tidsbegrænsningen kommer fra?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2013, 22:36

Jah, det er lidt sjovt...

Tidsbegrænsningen kommer fra reglerne om midlertidig opbevaring.
Folk der ikke har våbentilladelse, han typisk heller ikke våbenskab. De kan derfor ikke opbevare skydevåbnet på samme sikre og betryggende vis som folk med våbentilladelse, men må ty til reglerne for midlertidig opbevaring. Og i de regler står noget med at midlertidig opbevaring skal begrænses til tidsrummet fra dagen før stævnet, til dagen efter.

På udenby'sk hedder det "implicit restrictions". Er det ikke sjovt?
(Jeg er vist ved at blive liiiidt for nørdet nu).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Raptor357 » 19. aug 2013, 22:43

Godt spørgsmål.
Måske er det en gammel regl som er forsvundet men stadig håndhæves ?

FAKTA

SKV’s vejledning underbygges af nedenstående udsnit af bekendtgørelsen - BEK nr. 997 af 19.10.2009 gældende - Offentliggørelsesdato: 28.10.2009 af Justitsministeriet:


§ 11. Et bestyrelsesmedlem for en skytteforening under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan tillade, at medlemmer af foreningen til brug ved nærmere angivne skydekonkurrencer og øvelsesskydninger transporterer:
1) våben og ammunition tilhørende skytteforeningen,
2) våben og ammunition tilhørende skytteforeningens medlemmer,
3) våben og ammunition tilhørende andre skytteforeninger under samme hovedorganisation, og
4) våben og ammunition tilhørende medlemmer af andre skytteforeninger under samme hovedorganisation.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis bestyrelsesmedlemmet og medlemmet af foreningen er godkendt hertil af politidirektøren, jf. § 37, eller har våbenpåtegning. Tilladelsen udstedes på en særlig blanket til det pågældende medlem personligt. Udstedelsesdato, udløbsdato og formål skal fremgå af tilladelsen. Tilladelsen skal medbringes under transport af våbnene.
Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 bortfalder, når medlemskabet af foreningen ophører, og kan på ethvert tidspunkt tilbagekaldes.
Stk. 4. En skytteforening må kun give tilladelse efter stk. 1, hvis den holder politidirektøren underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.


Slået af FF.

Men hvis medlemmet nu har et våbenskab, kan man så lave den til f.eks. en uge ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Kruffe » 19. aug 2013, 22:45

Fast Fumble skrev:Jah, det er lidt sjovt...

Tidsbegrænsningen kommer fra reglerne om midlertidig opbevaring.
Folk der ikke har våbentilladelse, han typisk heller ikke våbenskab. De kan derfor ikke opbevare skydevåbnet på samme sikre og betryggende vis som folk med våbentilladelse, men må ty til reglerne for midlertidig opbevaring. Og i de regler står noget med at midlertidig opbevaring skal begrænses til tidsrummet fra dagen før stævnet, til dagen efter.

På udenby'sk hedder det "implicit restrictions". Er det ikke sjovt?
(Jeg er vist ved at blive liiiidt for nørdet nu).
Hvad så med dem, der har våbenskab og dermed kan opbevare våbnet på betryggende vis?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2013, 23:27

Raptor357 skrev:Men hvis medlemmet nu har et våbenskab, kan man så lave den til f.eks. en uge ?
Ja, det ser jeg ikke noget til hinder for.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Siggy » 20. aug 2013, 00:11

Fast Fumble skrev:
Raptor357 skrev:Men hvis medlemmet nu har et våbenskab, kan man så lave den til f.eks. en uge ?
Ja, det ser jeg ikke noget til hinder for.
Det vil jeg ikke mene man kan, da der stadig er tale om midlertidig opbevaring, dvs. et andet sted end hvor våbnet er registreret.

Når man opbevarer et våben midlertidigt skal det ske forsvarligt og har man et våbenskab skal man naturligvis bruge dette.
At der så også er andre muligheder nævnt er det for trods alt at gøre det lettere for den enkelte, så man ikke er bundet op på at skulle låse et våben inde i et En 1143-1 grade 0 skab, hvis man eksempelvis overnatter på et hotel med sit våben.

Våbenbek. paragraf 22 nævner intet om en differenciering af midlertidige opbevaringslængder afhængig af hvor forsvarligt det måtte være.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Oscar99
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. aug 2013, 20:26
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Oscar99 » 20. aug 2013, 06:34

Hejsa

Tak for de mange svar. Jeg læste selv bekendtgørelsen som at der ikke var nogen decideret begrænsning. Nu har jeg våbenskab i forbindelse med Jagt, så jeg kunne opfylde regler om opbevaring hvis det var over længere tid.
Spørgsmålet er opstået da der i løbet af den kommende vintersæson er en indendørs skytteklub tættere på min nuværende som jeg ville benytte mig af. Jeg har et foreningsvåben i klubben som jeg så med en længevarende transporttilladelse kunne opbevare i mit våbenskab hjemme.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Raptor357 » 20. aug 2013, 07:45

Oscar99 skrev:Hejsa

Tak for de mange svar. Jeg læste selv bekendtgørelsen som at der ikke var nogen decideret begrænsning. Nu har jeg våbenskab i forbindelse med Jagt, så jeg kunne opfylde regler om opbevaring hvis det var over længere tid.
Spørgsmålet er opstået da der i løbet af den kommende vintersæson er en indendørs skytteklub tættere på min nuværende som jeg ville benytte mig af. Jeg har et foreningsvåben i klubben som jeg så med en længevarende transporttilladelse kunne opbevare i mit våbenskab hjemme.
Den går næppe, men den anden forening kan låne pistolen i vinter halvåret. det er der intet til hinder for.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Siggy » 20. aug 2013, 10:36

Raptor357 skrev:
Oscar99 skrev:Hejsa

Tak for de mange svar. Jeg læste selv bekendtgørelsen som at der ikke var nogen decideret begrænsning. Nu har jeg våbenskab i forbindelse med Jagt, så jeg kunne opfylde regler om opbevaring hvis det var over længere tid.
Spørgsmålet er opstået da der i løbet af den kommende vintersæson er en indendørs skytteklub tættere på min nuværende som jeg ville benytte mig af. Jeg har et foreningsvåben i klubben som jeg så med en længevarende transporttilladelse kunne opbevare i mit våbenskab hjemme.
Den går næppe, men den anden forening kan låne pistolen i vinter halvåret. det er der intet til hinder for.
Det vil jo også være en omgåelse af 2 års reglen i våbencirkulærets § 20 stk. 1 3. ;-)
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Fast Fumble » 20. aug 2013, 12:10

Siggy skrev:
Fast Fumble skrev:
Raptor357 skrev:Men hvis medlemmet nu har et våbenskab, kan man så lave den til f.eks. en uge ?
Ja, det ser jeg ikke noget til hinder for.
Det vil jeg ikke mene man kan, da der stadig er tale om midlertidig opbevaring, dvs. et andet sted end hvor våbnet er registreret.

Våbenbek. paragraf 22 nævner intet om en differenciering af midlertidige opbevaringslængder afhængig af hvor forsvarligt det måtte være.
Har lige tjekket, og det har du helt ret i Siggy. Nej, opbevaringen er stadig kun fra dagen før til dagen efter.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Yamamoto » 25. aug 2013, 21:31

Det kommer lidt an på hvem man spørger hvilket svar man får. Spørger man DDS (eller DGI Skyd) hedder det max 3 dage, spørger man unionen kan der skrives op til 14 dage på en transporttilladelse.

Spørger man DDS kan man kun skrive transporttilladelse på SKV-4 våben, men unionen vil godt tillade at der skrives transporttilladelse på et SKV-2 våben.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Raptor357 » 25. aug 2013, 22:48

Siggy skrev:
Raptor357 skrev:
Oscar99 skrev:Hejsa

Tak for de mange svar. Jeg læste selv bekendtgørelsen som at der ikke var nogen decideret begrænsning. Nu har jeg våbenskab i forbindelse med Jagt, så jeg kunne opfylde regler om opbevaring hvis det var over længere tid.
Spørgsmålet er opstået da der i løbet af den kommende vintersæson er en indendørs skytteklub tættere på min nuværende som jeg ville benytte mig af. Jeg har et foreningsvåben i klubben som jeg så med en længevarende transporttilladelse kunne opbevare i mit våbenskab hjemme.
Den går næppe, men den anden forening kan låne pistolen i vinter halvåret. det er der intet til hinder for.
Det vil jo også være en omgåelse af 2 års reglen i våbencirkulærets § 20 stk. 1 3. ;-)
Da ikke hvis det er en anden forening der langtids låner pistolen og den ligger der.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15. sep 2009, 22:10
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af Fisc » 26. aug 2013, 09:52

Hej moderator

Skulle vi ikke tage at flytte dette emnne til love og regler?

Mvh

Fisc

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Transporttilladelse

Indlæg af 1407 » 5. sep 2013, 18:51

måske skal man lige tilføje at, man skal være skv3 godkendt skytten.dk har udgivet en vejledning http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1970
mvh Christian
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Besvar