Takker! :DRefraktorius skrev:![]()
Jeg tror nu det er noget jeg vil forsøge mig med!
Takker! :DRefraktorius skrev:![]()
Hej, og velkommen :-)Senserazer skrev:
Mit "spørgsmål" er dette. Våbenloven opstiller rammer for selve kniven, at den skal være under 7 cm, ikke må låse, skal være tohåndsbetjent, loven siger også at en kniv ikke må bæres ved skulderhylster eller omkring halsen, men er der, ifølge loven, nogen hindring for at bære en lovlig foldekniv, men i udfoldet position i skede? Umiddelbart kan jeg ikke finde noget i lovgivningen der siger at foldekniven SKAL bæres sammenfoldet. Noget helt andet er at fætter blå jo nok ville give en heat over det, men hvis lovgivninge intet siger så...
Laaang første post, I know, men håber nogen kan hjælpe!
Haha den går nok ikke, da det jo ikke er foldkeniv såLasse68 skrev:Så er det jo bare at købe en med fast klinge.
Den opbevares "udfoldet" i skeden og er særdeles "låst"
Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign.
Den sag er tabt på få sekunder. Enhver anklager vil påpege, at du bare kan løsne den når du kommer hjem, så er den fold-bar igen.Refraktorius skrev:Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign.
Det vil du så komme til at diskutere med en dommer om stadig tæller som en foldekniv, og du må meget gerne orientere os andre om resultatet hvis du tester det mod retssystemet.
Men er målet ikke netop at den SKAL være foldbar, så kan den jo bruges til EDC. At den så går så stramt at den ikke kan klappe ned over poterne, det er vel det man kan komme op at diskutere med anklageren. Er det i virkeligheden en fastbladet kniv, der ikke må bruges til EDC?Fast Fumble skrev:Den sag er tabt på få sekunder. Enhver anklager vil påpege, at du bare kan løsne den når du kommer hjem, så er den fold-bar igen.Refraktorius skrev:Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign.
Det vil du så komme til at diskutere med en dommer om stadig tæller som en foldekniv, og du må meget gerne orientere os andre om resultatet hvis du tester det mod retssystemet.
Jo lige præcis. Som min EDC kniv går nu så er den ret stram at folde ud, netop fordi den ikke skal klappe sammen (og self fordi den ikke må kunne betjenes med 1 hånd).bofhenator skrev:Men er målet ikke netop at den SKAL være foldbar, så kan den jo bruges til EDC. At den så går så stramt at den ikke kan klappe ned over poterne, det er vel det man kan komme op at diskutere med anklageren. Er det i virkeligheden en fastbladet kniv, der ikke må bruges til EDC?Fast Fumble skrev:Den sag er tabt på få sekunder. Enhver anklager vil påpege, at du bare kan løsne den når du kommer hjem, så er den fold-bar igen.Refraktorius skrev:Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign.
Ja de er omfattet af nøjagtigt de samme bestemmelser i våbenloven som almindelige knive.BasicReality skrev:Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?
Beklageligt, men ikke overraskende.Lycon skrev:Ja de er omfattet af nøjagtigt de samme bestemmelser i våbenloven som almindelige knive.BasicReality skrev:Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?
Hvis ikke det var tilfældet, så ville loven jo absolut ingen funktion haveBasicReality skrev:Beklageligt, men ikke overraskende.Lycon skrev:Ja de er omfattet af nøjagtigt de samme bestemmelser i våbenloven som almindelige knive.BasicReality skrev:Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?
Tak.
Grunden til at jeg lavede enLasse68 skrev:Det var jo et meget præcist svar på et meget enkelt spørgsmål....![]()
...Men jeg er ikke sikker på hvad meningen med spørgsmålet var.
Selvfølgelig er en kniv omfattet af våbenloven, uanset hvilket materiale den er lavet af men det er jo ikke det samme som at sige den er forbudt.
Ikke korrekt antaget, jeg spurgte fordi de ikke er lavet af stål, og forsøger du at bruge en ceramik kniv offensivt vil bladet højt sandsynligt knække.Lycon skrev:Grunden til at jeg lavede enLasse68 skrev:Det var jo et meget præcist svar på et meget enkelt spørgsmål....![]()
...Men jeg er ikke sikker på hvad meningen med spørgsmålet var.
Selvfølgelig er en kniv omfattet af våbenloven, uanset hvilket materiale den er lavet af men det er jo ikke det samme som at sige den er forbudt.
smiley efter mit svar, var at jeg troede at det OP mener med spørgsmålet er, om der er et forbud mod keramiske/Polymer knive pga. de ikke er detekterbare i almindelige kropsscannere.
God pointe, men som jeg nævnte tidligere, beklageligt men ikke overraskende.LQS skrev:http://www.fyens.dk/article/2382183:Ode ... foldeknive ....
hvis man er i tvivl, kan man blot læse avisen!
MVH søren
Ikke burde være undtaget, naturligvisCp-medic skrev:Nu har jeg haft carbonforstærkede platicknive der var lavet med taktisk/selvforsvars formål så jeg kan godt se hvorfor fx en tveægget dagger i plast burde være undtaget. Loven ville ikke give mening så
Den er enhånds-betjent, så det er no-go i DK.. DesværreJohanGR skrev: Her fandt jeg denne Smith & Wesson kniv http://www.amazon.com/gp/product/B001TK ... PDKIKX0DER
Bladet overstiger ikke de 12 cm og jeg tror egentlig den er lovlig, men det er nu mere forsendelsen jeg tænker på. Er det ulovligt at få importeret denne kniv fra USA? Det ville være virkelig ærgeligt at få en kæmpe bøde og en plettet straffe attest bare fordi jeg skal bruge en fiske kniv.
Håber i kan hjælpe mig
-Johan