http://www.fyens.dk/article/2380482:Ode ... ngens-HaveHer havde vidner set syv drenge, omkring de 16 år, der fjollede rundt med en pistol. Pistolen viste sig at være af plastik - og rekvisit i den film, de syv drenge var ved at optage med deres mobiltelefon.
- Men de risikerer altså stadig en sigtelse for overtrædelse af våbenloven og en bøde på 4.000 kroner, fortæller Fyns Politis vagtchef, Kenneth Taanquist.
Det er nemlig ulovligt at gå rundt med en vellignende legetøjspistol, så alle kan se det.
- Den skal faktisk pakkes godt ned, så man ikke risikerer at forskrække folk, siger han og fortsætter:
Det kan både være almindelige legetøjspistoler, vandpistoler - og andre legetøjsvåben, der skal pakkes grundigt væk. Alt legetøj, der kan forveksles med en ægte version.
Med grundlag i hvilken paragraf kan politiet hævde at vandpistoler skal transporteres tildækkede, og at man ikke må lege med dem i offentligheden?
Frygter jeg selv er stor kriminel, for da jeg var ca 7 år gammel købte jeg hos den lokale købmand en sort plastic vandpistol der på en prik lignede en Neuhausen P210. Den gav points hos de andre drenge for den var jo "ligesom hærens". Den var da rundt på villavejene og cykelstierne en del gange om sommeren når der skulle leges krig med nabo børnene.
Det er nok ca 20 år siden den vandpistol afgav sit sidste sprøjt og endte i en skraldespand. Så kan jeg håbe på ikke at blive sigtet, ved at henvise til at sagen er forældet.