Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Senserazer » 12. aug 2012, 09:46

Refraktorius skrev: :welcome:
Takker! :D

Jeg tror nu det er noget jeg vil forsøge mig med!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 235 times
Been thanked: 222 times

Indlæg af Kenned » 23. aug 2012, 14:54

Senserazer skrev:
:what: Mit "spørgsmål" er dette. Våbenloven opstiller rammer for selve kniven, at den skal være under 7 cm, ikke må låse, skal være tohåndsbetjent, loven siger også at en kniv ikke må bæres ved skulderhylster eller omkring halsen, men er der, ifølge loven, nogen hindring for at bære en lovlig foldekniv, men i udfoldet position i skede? Umiddelbart kan jeg ikke finde noget i lovgivningen der siger at foldekniven SKAL bæres sammenfoldet. Noget helt andet er at fætter blå jo nok ville give en heat over det, men hvis lovgivninge intet siger så...

Laaang første post, I know, men håber nogen kan hjælpe! :biggrin:
Hej, og velkommen :-)

Derudover kunne jeg RIGTIG godt tænke mig at vide hvornår en lås er en lås. Hvor mange kræfter må der skulle til for at folde et knivsblad ned på en foldekniv ?

Din foldeknivs skede kunne så kombineres med en foldkniv der er MEGET svær at folde sammen.

Som sådan har jeg ikke noget at bruge ovenstående til, udover at jeg ikke har lyst til at risikere at en kniv klapper sammen om mine fingre, men derudover er det en lov der i al sin tåbelighed bør udfordres.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 23. aug 2012, 15:00

Så er det jo bare at købe en med fast klinge.

Den opbevares "udfoldet" i skeden og er særdeles "låst"

:thumbup:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 23. aug 2012, 15:32

Lasse68 skrev:Så er det jo bare at købe en med fast klinge.

Den opbevares "udfoldet" i skeden og er særdeles "låst"

:thumbup:
Haha den går nok ikke, da det jo ikke er foldkeniv så :blink:

Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign. :biggrin:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 23. aug 2012, 15:36

Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign. :biggrin:

Det vil du så komme til at diskutere med en dommer om stadig tæller som en foldekniv, og du må meget gerne orientere os andre om resultatet hvis du tester det mod retssystemet.
:popkorn:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 23. aug 2012, 15:53

Jeg har en folder på vej med tilhørende kydex hylster (udfoldet), så lad os se! :biggrin:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. aug 2012, 16:02

Refraktorius skrev:
Senserazer skrev: Men jeg regner da med bare at voldspænde min folder og så sætte den i skede. Den burde stadig ku lukkes med en gummihammer eller lign. :biggrin:

Det vil du så komme til at diskutere med en dommer om stadig tæller som en foldekniv, og du må meget gerne orientere os andre om resultatet hvis du tester det mod retssystemet.
Den sag er tabt på få sekunder. Enhver anklager vil påpege, at du bare kan løsne den når du kommer hjem, så er den fold-bar igen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 23. aug 2012, 16:09

Fast Fumble skrev:
Refraktorius skrev:

Den sag er tabt på få sekunder. Enhver anklager vil påpege, at du bare kan løsne den når du kommer hjem, så er den fold-bar igen.
Men er målet ikke netop at den SKAL være foldbar, så kan den jo bruges til EDC. At den så går så stramt at den ikke kan klappe ned over poterne, det er vel det man kan komme op at diskutere med anklageren. Er det i virkeligheden en fastbladet kniv, der ikke må bruges til EDC?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 23. aug 2012, 16:49

bofhenator skrev:
Fast Fumble skrev:
Refraktorius skrev:

Men er målet ikke netop at den SKAL være foldbar, så kan den jo bruges til EDC. At den så går så stramt at den ikke kan klappe ned over poterne, det er vel det man kan komme op at diskutere med anklageren. Er det i virkeligheden en fastbladet kniv, der ikke må bruges til EDC?
Jo lige præcis. Som min EDC kniv går nu så er den ret stram at folde ud, netop fordi den ikke skal klappe sammen (og self fordi den ikke må kunne betjenes med 1 hånd).
Jeg kan intet finde i loven der siger jeg skal bære min foldekniv sammenfoldet, så det vil jeg ikke gøre :biggrin: :giggle:

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 17 times

Indlæg af Schmidt » 8. sep 2013, 22:31

Jeg har lige købt mig en Enzo PK70 som EDC, den har 7 cm klinge og kan ikke låses.
Men, så kom jeg til at tænke på om der er steder hvor jeg ikke må have den på mig, altså steder med særregler?

Ville ikke oprette en tråd for sig selv, så håber nogen kigger i de gamle tråde.
Har læst den hele igennem, og syns ikke jeg fandt et svar.

I ørvrigt en rimelig lækker kniv. :thumbup:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 8. sep 2013, 22:51

Du kan læse om baggrunden for de mange stramninger af lovteksten her. Se specielt det om "Ændring i 2012", hvor det vil være en skærpende omstændighed at have en kniv på sig "på værtshus, til koncert, til fodboldkamp eller andre steder, hvor der vil kunne opstå tilspidsede situationer".

Ellers er en foldekniv med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position, tilladt at have på sig.

/Mogens

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 7. okt 2013, 20:11

Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 7. okt 2013, 20:17

BasicReality skrev:Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?
Ja de er omfattet af nøjagtigt de samme bestemmelser i våbenloven som almindelige knive. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 8. okt 2013, 09:12

Lycon skrev:
BasicReality skrev:Er der nogen der ved om polymer/ceramik "knive" er omfattet af våbenloven?
Ja de er omfattet af nøjagtigt de samme bestemmelser i våbenloven som almindelige knive. :blink:
Beklageligt, men ikke overraskende.

Tak.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. okt 2013, 09:26

BasicReality skrev:
Lycon skrev:
Beklageligt, men ikke overraskende.

Tak.
Hvis ikke det var tilfældet, så ville loven jo absolut ingen funktion have :blink:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 8. okt 2013, 09:41

Det var jo et meget præcist svar på et meget enkelt spørgsmål.... :biggrin:
...Men jeg er ikke sikker på hvad meningen med spørgsmålet var.

Selvfølgelig er en kniv omfattet af våbenloven, uanset hvilket materiale den er lavet af men det er jo ikke det samme som at sige den er forbudt.

:giggle:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. okt 2013, 12:11

Lasse68 skrev:Det var jo et meget præcist svar på et meget enkelt spørgsmål.... :biggrin:

Selvfølgelig er en kniv omfattet af våbenloven, uanset hvilket materiale den er lavet af men det er jo ikke det samme som at sige den er forbudt.

Grunden til at jeg lavede en :blink: smiley efter mit svar, var at jeg troede at det OP mener med spørgsmålet er, om der er et forbud mod keramiske/Polymer knive pga. de ikke er detekterbare i almindelige kropsscannere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 8. okt 2013, 15:33

Lycon skrev:
Lasse68 skrev:Det var jo et meget præcist svar på et meget enkelt spørgsmål.... :biggrin:

Grunden til at jeg lavede en :blink: smiley efter mit svar, var at jeg troede at det OP mener med spørgsmålet er, om der er et forbud mod keramiske/Polymer knive pga. de ikke er detekterbare i almindelige kropsscannere.
Ikke korrekt antaget, jeg spurgte fordi de ikke er lavet af stål, og forsøger du at bruge en ceramik kniv offensivt vil bladet højt sandsynligt knække.

Det samme gælder for polymer, de er sjælendt skarpe, men spidse.

Sidst men ikke mindst, så er langt de fleste producenter af PR-mæssige grunde valgt at indsætte metal i både ceramik og polymer "knive" netop for at det ikke skal kunne misbruges.

Det hele bundende i at jeg så mig lun på nogle folde knive i ceramik, men modellen bliver desværre ikke lavet til det danske market, så den kan både låses og enhåndsbetjenes, også selvom den kun er 5.5cm lang. Det var påtænkt brug til filering af fisk i felten.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 9. okt 2013, 15:55

http://www.fyens.dk/article/2382183:Ode ... foldeknive ....
hvis man er i tvivl, kan man blot læse avisen!
MVH søren

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 9. okt 2013, 16:57

LQS skrev:http://www.fyens.dk/article/2382183:Ode ... foldeknive ....
hvis man er i tvivl, kan man blot læse avisen!
MVH søren
God pointe, men som jeg nævnte tidligere, beklageligt men ikke overraskende.

Var nok godt inderst inde klar over at forbud/lovgivningen omfattede livsfarlige ceramik/polymer knive, når det omfatter ting som dødbringende hobby knive og kina knæk luftbøsser osv.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 9. okt 2013, 18:39

Nu har jeg haft carbonforstærkede platicknive der var lavet med taktisk/selvforsvars formål så jeg kan godt se hvorfor fx en tveægget dagger i plast burde være undtaget. Loven ville ikke give mening så

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 9. okt 2013, 18:40

Cp-medic skrev:Nu har jeg haft carbonforstærkede platicknive der var lavet med taktisk/selvforsvars formål så jeg kan godt se hvorfor fx en tveægget dagger i plast burde være undtaget. Loven ville ikke give mening så
Ikke burde være undtaget, naturligvis

JohanGR
Newbie
Newbie
Interesser: Fiskeri

Indlæg af JohanGR » 13. jan 2014, 15:51

Det kan godt være at jeg ikke har læst det ordenligt igennem, men nu spørger jeg alligevel.
Jeg kan godt lide at fiske men mine forældre vil ikke have at jeg bruger vores køkkenknive til fisk jeg har fanget. Derfor ville jeg købe en kniv til den slags brug. Jeg syntes at knive er meget dyre og ikke et særligt stort udvalg af dem her i Danmark og derfor tjekkede jeg lige amazon ud.

Her fandt jeg denne Smith & Wesson kniv http://www.amazon.com/gp/product/B001TK ... PDKIKX0DER

Bladet overstiger ikke de 12 cm og jeg tror egentlig den er lovlig, men det er nu mere forsendelsen jeg tænker på. Er det ulovligt at få importeret denne kniv fra USA? Det ville være virkelig ærgeligt at få en kæmpe bøde og en plettet straffe attest bare fordi jeg skal bruge en fiske kniv.
Håber i kan hjælpe mig
-Johan

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Has thanked: 17 times

Indlæg af Schmidt » 13. jan 2014, 22:06

JohanGR skrev: Her fandt jeg denne Smith & Wesson kniv http://www.amazon.com/gp/product/B001TK ... PDKIKX0DER

Bladet overstiger ikke de 12 cm og jeg tror egentlig den er lovlig, men det er nu mere forsendelsen jeg tænker på. Er det ulovligt at få importeret denne kniv fra USA? Det ville være virkelig ærgeligt at få en kæmpe bøde og en plettet straffe attest bare fordi jeg skal bruge en fiske kniv.
Håber i kan hjælpe mig
-Johan
Den er enhånds-betjent, så det er no-go i DK.. Desværre

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 25. jan 2014, 19:29

På facebook kørte der en ophedet debat omkring knive og hvad man måtte og ikke måtte... Og der satte jeg mig og skrev nedenstående, som en "lægmands fortolkning" af de gældende regler... Jeg prøver altså at gennemgå de enkelte regler på tværs af teksterne, og komme med en konklusion på hvad man må og ikke må.
... Jeg er ikke uddannet jurist, og tager ikke ansvar for nedenstående, men det er en gennemgang af reglerne efter bedste evne - og jeg har trods alt en anelse juridisk baggrund. :blink:

I alt det nedenstående prøver jeg ikke at finde ud af hvad praksis er, eller hvad politiet plejer at gøre - jeg kigger RENT på hvad der rent faktisk står i loven, for det er den lovtekst man skal have i hånden hvis man en dag står foran en dommer!
Nu er loven fint citeret i fuld længde ovenfor, så vi kan nøjes med at tage de vigtige her, og husk på at det her er de CIVILE REGLER... Og jeg har flere forskellige lovtekster med, vi starter med bekendtgørelse 1248, som er citeret ovenfor:

BEK 1248, §16 "hvis det du har i hænderne er ét af følgende, så må du ikke have det" - hvis du ikke har en særlig tilladelse!
1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,
(Herefter masse irrelevant om køller og peberspray osv.)...
Stk 2 er i al væsentlighed ligegyldig for almindelige privatpersoner, den regulerer primært handel mellem tilladelseshavere.
Stk 3 giver enkelte undtagelser til Stk 1, litra 1, altså til den ENE LINIE der beskriver knivens LÆNGDE.

Det vil sige at...
HVIS din kniv er over 12 cm, så er den forbudt (stk 1 litra 1)
HVIS din kniv kan åbnes med én hånd, så er den forbudt (stk 1 litra 5)
... Og naturligvis alt det andet, springknive, kastestjerner osv, men det er ikke særligt relevant for os lige nu.

Vi ved nu, at hvis en kniv er over 12cm ELLER hvis den kan åbnes med én hånd, så er den ulovlig... UANSET om den har låsbart blad eller ej. Ordet "låsbart" findes ikke i loven, og der bliver IKKE SKELNET for om bladet kan låses eller ej.

Så er der en UNDTAGELSE.
§16 stk. 3 giver os lov til at anvende knive over 12 cm uden tilladelse hvis anvendelsen er til erhverv, jagt osv. Det er her det "anerkendelsesværdige formål" træder i kraft. Denne undtagelse går udelukkende på LÆNGDE, og intet andet.

Det vil sige at...
Hvis du IKKE HAR EN SÆRLIG TILLADELSE, så må du ALDRIG nogensinde, under nogen omstændigheder, uanset om du er hjemmeværnsmand, ninja eller bjergbestiger, besidde en ENHÅNDSBETJENT foldekniv, uanset om den har låsbart blad eller ej. Det gælder uanset om kniven er 2cm eller 2 meter. Hvis den er enhåndsbetjent, er den forbudt. Færdig, slut.

Hvis du har en FASTBLADET kniv, altså en kniv der ikke kan foldes sammen, så må du uden videre besidde den, hvis den er under 12cm. Hvis den er OVER 12cm, må du uden tilladelse besidde og bære den hvis du gør det på baggrund af udøvelse af jagt, erhverv osv... Altså det "anerkendelsesværdige formål".

De samme regler gælder for en TOHÅNDSBETJENT FOLDEKNIV, uanset om den har låsbart blad eller ej. Hvis bladet er under 12cm, så må du uden videre besidde den, hvis den er over 12cm, må du have den hvis du har et anerkendelsesværdigt formål.

Jamen, hov. Hvad så med de 7cm og det låsbare blad?!
Den formulering findes i "Bekendtgørelse om våben og eksplosivstoffer, LBK 1005", §4 stk 1.
Der står følgende:
"§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position."

Jamen, hvad betyder det for alle de andre regler?!
Nu skal vi have tungen lige i munden, for de første regler fra BEK 1248, de regulerer hvad du som person må besidde og anvende (hvad du må eje)... Og LBK1005 regulerer HVOR DU MÅ BÆRE DET.
§4 stk 1 skal tolkes som følger:
"Offentligt tilgængelige steder" - allevegne hvor posten kommer. Det vil sige, denne regel gælder så snart du forlader privat matrikel/grund/lejlighed/hus! Bemærk at din bil (rent juridisk) er et "offentligt tilgængeligt sted", så det er ikke godt nok hvis stumperne ligger i bagagerummet!

Men - når du er et offentligt tilgængeligt sted, så må du KUN BESIDDE EN KNIV/DOLK/WHATEVER hvis du helt faktuelt er igang med erhvervsudøvelse eller anerkendelsesværdigt formål (som ovenfor i BEK 1248)...
Der er dog en undtagelse, og det er hvis kniven er en FOLDEKNIV UNDER 7CM UDEN LÅSBART BLAD.
Det vil sige, at de ENESTE KNIVE der er tilladt til "everyday carry" er foldeknive med et blad på maksimalt 7cm der IKKE kan fastlåses. En kniv med fast blad er IKKE tilladt som EDC.
ALT ANDET må kun bæres i forbindelse med erhvervsudøvelse, jagt eller andet.

Hvad så med TRANSPORT?
Når du er på vej til og fra dit anerkendelsesværdige formål, så må du naturligvis bære kniven på dig - altså have den i bæltet. Du må også gerne udføre handlinger på vejen der ligger i forlængelse af disse aktiviteter. Det vil sige, at du gerne må køre ind forbi og samle din kollega eller jagt-buddy op inde i byen. Du må også gerne tanke bilen. Du må alt hvad der vil betragtes som "en del af" at være på vej til og fra dette anerkendelsesværdige formål.

Du må IKKE svinge forbi den lokale bodega på vejen hjem, for pludseligt er det ikke længere en del af det anerkendelsesværdige formål mere, nu er det en social anledning. Her må du IKKE BÆRE kniven længere!

Reglerne for transport af våben (herunder også ALLE ANDRE knive end foldeknive på under 7cm, uden låsbart blad) er reguleret i BEK 1248, §9. Det er iøvrigt samme bestemmelse der regulerer transport af skydevåben:
"§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde."

Hvad betyder det så?!
På godt dansk, der kan vi samle reglerne sammen til følgende:

En foldekniv, der ikke er enhåndsbetjent, og som har et ikke-låsbart blad på højest 7cm, den må du ALTID have på dig. Hvis din kniv eller dit multitool ikke overholder ALLE betingelserne her, så må du ikke have den på dig til hverdag.

ALLE ANDRE TILLADTE KNIVE må du have på din person (bære og anvende) hvis du er PÅ VEJ TIL OG FRA et anerkendelsesværdigt formål, eller ER IGANG med sådan et formål.

Hvad du til gengæld GERNE må, er at lægge knivene "tildækket i aflåst transportmiddel" når du skal på restaurant med alle gutterne bagefter jagten. Der må dine våben iøvrigt også godt ligge. Forskellen er her i ordet BÆRE og ordet BESIDDE.
For du BESIDDER et våben der ligger i dit aflåste transportmiddel (BEK 1248, §9), men du BÆRER det ikke.

Det blev en meget lang smøre, og det beklager jeg... Men jeg håber jeg har fået forklaret meget godt hvad reglerne betyder, sådan på tværs af de forskellige lovtekster.

Hvis nogen har yderligere spørgsmål til lovtekster eller tolkning deraf, så sig endeligt til...
... Og hvis nogen mener jeg tager fejl, så lad mig endeligt vide det, så retter jeg gerne indlægget til. :)

Besvar