spis mikkel ræv!

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
StefanFusager
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. okt 2013, 21:07
Interesser: jagt fiskeri
Geografisk sted: fynn

spis mikkel ræv!

Indlæg af StefanFusager » 8. okt 2013, 21:12

er i tvivl om placieringen af indlæget ! men det er jo et lidt unormalt gør det selv projekt! ;)

SÅ drenge og piger nu skal i høre ! en lille fortæling som jeg håber i alle vil læse..jeg er opvokset og opdraget med små jagter og maks 3-4 mand afsted! og jeg har nydt det men det har også givet nogle personlige jægerholdninger med på vejen som jeg er stolte af at have fået med! nu er jeg selv blevet jæger! og står stærkt ved specielt en holdning...jeg skyder intet uden at jeg har intentioner om at spise det! og da jeg tog mit jagttegn gik det mere og mere op for mig..at der blev skudt virkeligt mange ræve som bare blev "smidt for hunden" eller røg i skraldespanden..for ræv smager jo FORFÆRDELIGT og af RÆVEPIS..men når jeg så har spurgt folk...har du smagt ræv? nej folk har bare hørt og hørt og tror på det uden at have i tankerne det er forsøget værd....nu skal i høre..der kom en ung knægt på nu 19 år som var fast besluttede på at prøve at tilberede ræv lidt på opfordring fra nakogæd..men han er jo kok..så han kan vel rede det meste..men kunne jeg?! med hjælp fra en bekendt fik jeg en ræv og nu skal i se !

jeg fik en besked fra en bekendt om en anden havde skudt en ræv i søndags! så skyndte mig at skrive til ham og fik lidt tips med da jeg kom for at hente den omkring hvordan man tog skindet helt af sådan en! da jeg kom hjem og fik den skåret op gik jeg meget op i at fjerne alt muligt fedt da jeg tænkte på fårekød som vi heller ikke spiser hvor den grimme smag sider i fedtlaget! efterfølgende skar jeg det op i småkød og stegte et par små stykker rent og det smagte..meget specielt så blev endnu mere skeptisk over for mit fortagende...men hva pokker...vi smider ikke noget ud før vi har prøvet det! så kom mandagen hvor jeg tænkte på edderfuglen..den vander man jo ud i kærnemælk..så jeg tog kødet op af fryseren og lagde det i kærnemælk natten over (cirka 24 timer) det var det værd!

tirsdag efter aften stod den på fødselsdags middag med råvildt på menuen - men med ræv som "ekstra måltid!" jeg stod for ræven og en anden passede råvildtet! og nu får i en hurtig opskrift på ræv...!

2 gullerøder
1 ung ræv vandet ud i kærnemælk skåret i små tern
2 løg groft hakket
1 helt løg
5-8 hvidløg
lidt citronskræl og saft
en flaske god mørk øl
lidt grapeskræl (kan fravælges vis øllen er lidt bitter)
3 æbler
lidt soltøret tomater (groft hakket)
lidt chilli
et skvat blåskimmelost
og en klat ribsjele
og en halv litter piske fløde!
en håndfuld bacon

smelt smøret (evt en blanding med lidt olie)
svits gullerøder løg hvidløg soltøret tomater og en en halv håndfuld æbletern samt bacon sammen med lidt paprika salt og pebber
tilsæt rævekødet og lad det brune godt af og tilsæt evt rester af div.grønsager samt citron skræl og lidt citron saft (gem det hele løg og 1 helt æble)
når det er brunet godt af tilsættes en halv spise skefuld honning og smeltes godt sammen med det hele og så tilsættes der øllet uden låg skal det nu stå og koge ind så der næsten ikke er mere væske tilbage tilsæt her et skvat fløde 2 halve æblet og 2 halve løg og lad det stå og simre under jævn svag varme til det passer under låg når det har simret tilpas længe så det er blevet en halvtyk mørk sovs tilsmages det med lidt honning (vis det er bittert) samt lidt citron salt peber og evt et lille strøj sukker vis i vil trække lidt mere smag fra retten frem! her efter tilsættes der fløde blåskimel og ribsgele (smages til tilføj i begrænset mængder til den ønskede og cremede smag er opnået) og lad nu stå og koge lidt ind uden låg til den bliver dejlig tyk og rund i smagen serveres evt med kartofelmos - evt med lidt pore gullerøder og muskat nød :)!

alle mine egne tvivl blev gjort til skamme..det smagte fantastisk..havde ALDRIG gættet det var ræv..det samme sagde 3 andre som også fik smagt! alle var positivt overrasket...kan kun tilråde jer der skyder ræve til at prøve dette! bare prøv..det er ingen skam at sige nej tak efterfølgende men prøv! det smager virkelig fantastisk :) !

lidt magert men velsmagende kød efter den her behandling..en god lidt diskret vildt smag god fornøgelse og igen! tak til alle dem der hjalp til med at dette eksperiment kunne gå i opfyldelse ! - og husk at gennemstege kødet rigtigt godt ! - meget vigtigt -

(undskyld det lange indlæg ;) ) :beback: :numberone: :numberone: :razz:

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af Niisa » 8. okt 2013, 22:42

:welcome: :NVFrules:
Du skal apsolut ikke undskylde for noget som helst. Jeg syntes det lyder spændene, & det skal prøves.
Men hvordan er det lige med trekiner i ræve? kan det ikke blive et problem :???:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: spis mikkel ræv!

Indlæg af RKN » 8. okt 2013, 22:53

Lyder faktisk lækkert. Men har du fået trikin testet det kød. ????
Ved godt at de siger, bare det er ordenligt gennem stegt , så er det ok. Men har sku ikke lyst til og sætte livet på spild. Har skudt en del vildsvin, som alle har været testet for trikin. Havde bare et, af de dyr været positiv, så var det ik blevet spist . Tør simpelthen ikke. :roll:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

StefanFusager
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. okt 2013, 21:07
Interesser: jagt fiskeri
Geografisk sted: fynn

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af StefanFusager » 9. okt 2013, 06:03

nu er jeg ung..og tager måske mange ting lidt mindre forsigtigt end man burde (ryger jo også..og det er pengepungen og ikke sundheden der gør jeg overvejer at stoppe= :alcohol:

jeg har læst mig frem til at chancen for trikiner i det danske land er ubetydelig lille af den grund har vi sær status i eu til heller ikke at skulle tjekke vores svin..så jeg "tog chancen" for de fleste trikin arter dør ved varme eller frost..og kun få arter (som jeg har forstået det) lever videre efter den behandling

men det står jo en frit for at lave en trikin undersøgelse på sin ræv! og jeg kan råde alle til at gøre det da vi kun kan opret holde den særstatus i eu vis dk får testet 300 ræve og 50 test
se her - http://www.vet.dtu.dk/Nyheder/2011/12/R ... 20trikiner

det er en ricici men man har muligheden for at få det tjekket :rock: lidt som med vildsvin

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af YoungDane » 16. okt 2013, 14:14

Trikin. Test. Gør det.

Det syntes jeg alvorlig talt du skulle gøre. Jeg ved risikoen er lille, men havde du fodret mig med potentielt trikin-inficieret kød, uden min viden, så var jeg gået amok.

Dit kød bliver pænt tørt før trikiner dør + 75 grader, i kernetemperatur, og den med at de ikke klare kulde, har jeg aldrig hørt.

Hvis du vil vide mere om dem:
http://da.wikipedia.org/wiki/Trikin

Og tænk så lige på dine gæster og kammerater også. De må vel selv få valget.


Og når jeg så er færdig med mit brok, så :thumbup: for at lave og spise en ræv. Det er godt gået! Jeg har selv fået noget røget en gang, men jeg var ikke så stor fan :puke:

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af EGJ » 16. okt 2013, 16:19

I Kina spiser de som bekendt hunde, og det er vel lidt af samme sag.

Vi har ikke tradition for at spise rovdyr i den vestlige verden. Èn af forklaringerne på dette er, at der i alle dyr ophobes nogle affaldsstoffer/miljøgifte som kroppen ikke kan nedbryde. Rovdyr akkumulerer disse affaldsstoffer i store mængder fra alle byttedyrene de spiser. Derfor er det ofte de sidste led i fødekæden der rammes hårdest af miljøgifte. Umiddelbart virker det derfor ikke tiltalende på mig, at spise ræv.

StefanFusager
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. okt 2013, 21:07
Interesser: jagt fiskeri
Geografisk sted: fynn

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af StefanFusager » 16. okt 2013, 18:38

kan sige med det samme at alle fik at vide den ikke var testet men ingen tog det så tungt :) og jeg er ikke blevet syg så hva pokker men vil helt klart tage jeres råd til efterretning frem over - mener dog personligt det er ret bøvlet at finde frem til hvor og hvordan man lige sender den ind :)

og ingen tvivl om dette forsøg gjorde jeg kunne finde på at holde på en ræv vis den skulle komme forbi ;o)

tja..tror nu heller ikke vores genetisk mishandlede købehøns er voldsomt sunde når det kommer til stykket samt diverse fisk indholder jo også en del affaldsstoffer men nu ikke noget jeg tror man skal tage voldsomt tungt! :)

og tror bestemt det gjorde meget at vande det ud i kærnemælk...tror det har gjort hele forskellen!
og tror bestemt ikke det smager som hund..for...uden man har gjort noget ekstra ved kødet smager det ikke godt!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af Carsten Bo » 16. okt 2013, 19:41

Du har misforstået noget. Hvis du spiser trikiner så er det en dødsdom. Den vil indtræde inden for en kort årrække. Kan ikke behandles.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af 300win » 16. okt 2013, 23:10

Carsten Bo skrev:Du har misforstået noget. Hvis du spiser trikiner så er det en dødsdom. Den vil indtræde inden for en kort årrække. Kan ikke behandles.


Via sky
Sikke noget vrøvl, læs linket ovenover...

Mvh Anders

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af Carsten Bo » 16. okt 2013, 23:30

Jammen så huskede jeg forkert. Beklager. Kan se at sygdommen er mindre belastende i dag end da jeg tog min grundskole.
For at præcisere så kan sygdommen altså behandles i dag. Det er da godt nyt.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af Refraktorius » 17. okt 2013, 12:30

:welcome:
(og hvilket indlæg at indlede med :numberone: )

Jeg ville ikke være nervøs for trikiner i retten.
- små tern
- brunet
- koge længe nok til at det meste af øl og saft er dampet af
Der er ingen tvivl om, at der har været kernetemperatur langt over de 95°.

(Køkkenhygiejnen ville jeg til gengæld være hysterisk med!)

Ophobning af affaldsstoffer ville heller ikke bekymre mig, da "Ræveragout" ikke ligefrem er hverdagskost.
Gift er primært et spørgsmål om mængde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af NielsM » 17. okt 2013, 17:09

Meget apropos - så har svenskjakt lige smidt en artikel op vedrørende trikintest/smitte

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013 ... -trikiner/

"Trikinos är ovanligt i Sverige och risken att smittas är liten. Trikiner kan finnas i bland annat kött av gris, vildsvin, björn och häst.
Det är viktigt att köttet är väl genomstekt, minst 68 grader, för att undvika smitta"
Pew pew pew.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af YoungDane » 18. okt 2013, 09:31

Citeret:

HUSK ALTID TRIKINPRØVE
smid ikke slagteaffald i naturen,

Et skudt svensk vildsvin havde store mængder trikiner i sig.
Der er fundet store mængder trikiner i et vildsvin, som blev skudt i Småland i Sverige.

Vildsvinet var bærer af mellem 1.000 og 2.000 larver pr. gram kød. Det er blandt den højeste mængde trikiner, man har fundet i kød fra en vildtlevende dyr.

For at et menneske kan blive smittet skal der være mellem 50 og 100 larver pr. gram kød.

Derfor opfordres jægere nu til ikke at lade slagterester ligge i skoven.

Det skudte vildsvin er en galt i toårsalderen, som blev skudt i en skov mellem Älmhult och Häradsbäck i Sverige, skriver atl.nu.

mle

Fakta om trikiner
Ifølge Fødevarestyrelsen er trikinen en parasit med en helt speciel livscyklus. De voksne orm lever i tarmen, hvor formeringen foregår. Larverne vandrer fra tarmen ud i værtens krop, hvor de opsøger en muskel for derefter at kapsle sig inde og gå i en slags dvale. Hvis værten dør og bliver ædt, vil larverne aktiveres i den nye vært og udvikle sig til voksne orm, der starter en ny livscyklus.

Dyr bliver tilsyneladende ikke syge af smitten, men mennesker kan blive alvorligt syge med tarmproblemer, feber, utilpashed og muskelsmerter; symptomer som nemt kan forveksles med banale infektioner. Et hyppigt symptom er hævelser omkring øjnene. Ved massiv smitte kan muskulaturen, især i hjertet, tage så meget skade, at det bliver livstruende. Diagnosen kan være svær at stille, og behandling er vanskelig.

I de sidste 75 år er danske svin systematisk blevet undersøgt for trikiner, uden at ormen er blevet påvist. De sidste godt 15 år er der hvert år undersøgt cirka 20 mio. svin, idet alle svin på eksportslagterierne er blevet undersøgt. I samme periode er ingen mennesker blevet smittet med trikiner fra dansk svinekød.

EU har lavet en lovgivning om undersøgelse for trikiner. Denne gælder for alle medlemsstater, men Danmark har fået en særstatus, fordi risikoen er ubetydelig i Danmark. Dette giver mulighed for at overgå fra at undersøge så godt som alle slagtede svin til at gennemføre en risikobaseret overvågning, hvor dyr i særlig risiko undersøges (udendørssvin, søer og orner, vildsvin, heste o.a.).

Billig trikin-test - og hurtigt svar:
http://www.jphastveda.com/frames.html

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af Charlie Bravo » 18. okt 2013, 09:41

Jeg har prøvet ræv og det smagte ganske glimrende. Jeg marinerede den natten over i olie, hvidløg og salvie og så fik den en tur i ovnen. Det blev ganske udmærket.

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. jul 2012, 15:29
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 10 times

Re: spis mikkel ræv!

Indlæg af P-F-V-A-C » 22. feb 2014, 01:00

Jeg var også inviteret på rævegrydde her til aften, hvor jeg selv have medbragt lidt røget grævling til forret bare lige for at toppe den anderles menu af.
Det hele smagte dejligt, vi jager for sult og ikke trofæer :blink:
Panzer er det nye sort.

Besvar