Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Slettes3 » 26. okt 2013, 21:46

..I love it.. :razz:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af 308 W » 30. okt 2013, 13:12

Artikel om lyddæmper fra jægerforbundet http://www.jaegerforbundet.dk/Lydd%C3%A ... .1698.aspx

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 30. okt 2013, 13:59

god artikel. der er nok en enkelt lille fejl. med høj nok projektilvægt er det muligt at overholde de 2000j på 100m.
citat= Jævnfør bekendtgørelsen om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. af 17. december 2012, skal jagtammunition til riflede våben, der må anvendes til jagt på og regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der i øvrigt må skydes med riffel, have en kuglevægt på enten mindst 9 g og en anslagsenergi E100 (E100 = energi målt 100 meter fra mundingen) på mindst 2.700 J, eller en kuglevægt på mindst 10 g og en anslagsenergi E100 på mindst 2.000 J. Ingen af disse krav kan fysisk opnås ved en hastighed på under 340 m/s. =citat slut.
det nu ikke mange der ejer sådan et våben. men de findes da.
MVH søren der glæder sig til lovliggørelsen af lyddæmpere.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 30. okt 2013, 14:27

Uanset hvad, så er der altså også et kugleslag derude - det siger også en lyd.

Yes, kom glad med de licenser!

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af 357Magnum » 30. okt 2013, 14:49

LQS skrev:god artikel. der er nok en enkelt lille fejl. med høj nok projektilvægt er det muligt at overholde de 2000j på 100m.
Jeg studsede også over denne skrivelse og prøvede for sjov at udregne, hvad det kræver, hvis udgangshastigheden er låst til 340 m/s:

800 Joule på 100 meter til råvildt:
.308 Win eller .30-06 med et Sierra Match King 240 gr. (kan den stabiliseres?)
.338 WinMag eller .338-06 med et Barness TSX 250 gr.
9.3x62 mm med et Hornady RN 286 gr.
... sidstnævnte falder ca. 45 cm fra pibe-niveau på 100 m mod 11 cm med normal hastighed.

2.000 Joule på 100 meter til kronvildt mv.:
650 grains projektil med BC på 0.300 (vi snakker nok en doubleriffel i kaliber .500 NE eller tilsvarende)
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 31. okt 2013, 13:50

Det var planen at gøre lyddæmpere lovlige i morgen den 1. november. Men nu oplyser Justitsministeriet, at grundet tekniske omstændigheder, så træder de nye regler først i kraft den 5. november – på tirsdag.
http://www.huntersmagazine.com/article/ ... 8.facebook

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 31. okt 2013, 13:56

Rixen skrev:
Det var planen at gøre lyddæmpere lovlige i morgen den 1. november. Men nu oplyser Justitsministeriet, at grundet tekniske omstændigheder, så træder de nye regler først i kraft den 5. november – på tirsdag.
http://www.huntersmagazine.com/article/ ... 8.facebook
Det var sgu hurtigt!

Det må da næsten være uden nævneværdige ændringer af udkastet???
Måske nogle af de foreslåede ændringer så kommer senere... (Forhåbentligt, og så mange som muligt af dem)
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 31. okt 2013, 17:34

Så hvordan ser det så ud? kan vi søge om tilladelse efter den 5.November? :biggrin:

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 1. nov 2013, 00:56

Det er lige før jeg begynder at tro på julemanden :biggrin:
Holmux

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 1. nov 2013, 02:01

efter de nye regler, skal dæmpere have våben nummer stemplet, som de kan registreres på. havde en samtale med våbenkontoret i Viborg i tirsdags. jeg har fået afslag på forlængelse af min tilladelse til lyddæmper.
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 1. nov 2013, 08:56

Batler Britton skrev:efter de nye regler, skal dæmpere have våben nummer stemplet, som de kan registreres på. havde en samtale med våbenkontoret i Viborg i tirsdags. jeg har fået afslag på forlængelse af min tilladelse til lyddæmper.
Jeg tror ALDRIG på hvad våbenkontoret på en politistation siger om "kommende ændringer".
De er SÅ fulde af l... :mrgreen:
Frihed frem for alt

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 1. nov 2013, 10:36

Umiddelbart kan jeg ikke se hvilken del af det nye cirkulære(udkastet) der angiver at der skal serienummer på, men lad os nu se hvordan den endelige version bliver :biggrin:

Hilsen Kenneth

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 1. nov 2013, 10:41

Haha, nej. De har absolut ikke mere viden på det område end vi andre.

Og jeg nægter at tro på, at de vil ha' serienumre og våbentilladelser på dem, for en del af begejstringen gik jo netop på det med at der ikke skulle bruges ekstra tid og ressourcer.

Det er også oplægget i høringssvarene.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 1. nov 2013, 20:17

nu høre der til historien, at jeg ikke på noget tidspunkt havde spurgt ind til de nye regler. lene nævnte selv at der skulle være våben nr. på dæmpere efter de nye regler.

det hele startede med at jeg fik afslag på fornyelse af min tilladelse til lyddæmper i maj (gyldighed 5 år), og jeg skulle afhænde dæmperen på lovlig vis. jeg blev så ringet op fra Viborg våbenkontor først på ugen, fordi de ville have at vide horledes jeg havde afhændet dæmperen.
jeg måtte indrømme at jeg havde syltet den sag, da jeg håbede på de nye regler ville træde i kraft i sommers (den havde de regnet ud) :oops:
lene spurgte derefter om der var et nummer på min dæmper, for det ville blive et krav efter de nye regler.
nu er den afleveret til vagthavende på den lokale politistation.
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 1. nov 2013, 21:11

Batler Britton skrev: nu er den afleveret til vagthavende på den lokale politistation.
Er du så også blevet sigtet for ulovlig våbenbesiddelse efter der er i politiets varetægt indtil d 5/11?

Iflg MVP kan man ikke have våben i kommision hos en handler hvis ens tilladelse er udløbet /kan ikke fornys.
Var selv i retten pga ovenstående. Afventer dom om en uges tid.
Og 20kkr fattigere til advokat!

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 2. nov 2013, 00:18

Ped skrev:
Batler Britton skrev: nu er den afleveret til vagthavende på den lokale politistation.
Er du så også blevet sigtet for ulovlig våbenbesiddelse efter der er i politiets varetægt indtil d 5/11?

Iflg MVP kan man ikke have våben i kommision hos en handler hvis ens tilladelse er udløbet /kan ikke fornys.
Var selv i retten pga ovenstående. Afventer dom om en uges tid.
Og 20kkr fattigere til advokat!
Det er langt ude, jeg har haft en lignende sag, men der fik jeg besked på at levere mine våben til opbevaring, jeg fik tre valgmuligheder: våbenkontoret, en våben handler eller overdrage dem til en anden jæger, jeg valgte at betale våben licenser for svigerfar og flyttede dem ind i hans våbenskab for en tid.

Håber Du får medhold i din sag og kommer ud som vinder :razz:
Holmux

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 2. nov 2013, 00:40

Hvad eller hvem er MVP?
Hvis det er en person, behøves navnet selvsagt ikke udbasuneres.
Dixi !

Vetten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Been thanked: 1 time

Indlæg af Vetten » 2. nov 2013, 00:49

Froe skrev:Hvad eller hvem er MVP?
Hvis det er en person, behøves navnet selvsagt ikke udbasuneres.
Mon ikke det er Midt og Vestsjællands Politi nu når Ped er fra Roskilde ? :blink:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 2. nov 2013, 13:55

Batler Britton skrev:efter de nye regler, skal dæmpere have våben nummer stemplet, som de kan registreres på. havde en samtale med våbenkontoret i Viborg i tirsdags. jeg har fået afslag på forlængelse af min tilladelse til lyddæmper.
Nahhhhh, det kommer vist ikke helt til at blive sådan, med mindre at det lokale Politi opfinder nogle regler som de (endnu engang) ikke har hjemmel til.

Det er helt klart i Bekendtgørelsens §53 at det kun er de våben som er nævnt i Våbenlovens §3a stk. 1 til 3 som skal have serienummer, eller for ammunitions vedkommende "headstamp" indgraveret eller i-slået.

Det som vi rent juridisk skal forholde os til som borgere er Våbenloven og Bekendtgørelsen, Cirkulæret er kun en "instruks" eller "tjenstlig befaling" og omhandler kun dem som forvalter loven og bekendtgørelsen.

Et cirkulære forpligter aldrig borgeren.

For en god ordens skyld er der her et uddrag af den nye, og fra den 5. nov. gældende, bekendtgørelse som jeg har sakset lidt i for at kun vise det som vi snakker om her.

---------------
Mærkning af skydevåben og ammunition

§ 53. Mærkning af skydevåben efter våbenlovens § 3 a, stk. 1-3, skal ske ved, at mærket indhugges eller indgraveres i våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.

Stk. 2. Mærket efter våbenlovens § 3 a, stk. 1, 1. pkt., skal indeholde oplysninger efter nr. 1 eller nr. 2. Oplysningerne skal påføres våbnet i den oplistede rækkefølge.

1) Oplysning om

a) fabrikantens navn eller en numerisk kode til identifikation af fabrikanten,
b) fremstillingslandets officielle navn eller landekode,
c) våbnets fremstillingsår (firecifret) og
d) våbnets serienummer.
-------------------
Uddrag af våbenloven :

§ 3 a. Skydevåben og genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse med fremstillingen af våbnet m.v. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.

Her har jeg for forståelsens skyld lige byttet om på §§ 1 og 3

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
..
..
..
..
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
------------

Som alle jo kan se er lyddæmpere nævnt særskilt i pkt. 9 og er derfor ikke omhandlet af mærkning som nævnt i bekendtgørelsens §53.

Og nu kommer jeg så til det som vi i virkeligheden alle venter på, nemlig den nye §7 i våbencirkulæret, som fortæller hven Politiet må (og skal) udstede tilladelse på lyddæmper til :

§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.

DET VIL SIGE (som jeg læser hele bekendtgørelsen):

Der er ikke, som i oplægget til den nye bekendtgørelse, nogen begrænsninger på om dæmperen skal bruges til jagt eller træning, eller hvilken form for tilladelse man har og at man derfor kan søge tilladelse hvis man har en riffel med gevind, på en SKV-2

:beback:
Senest rettet af Rigsby 3. nov 2013, 17:57, rettet i alt 2 gange.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 2. nov 2013, 14:36

Rigsby
Hvor har du den info fra, efter det jeg har opfattet, er bekendtgørelsen endnu ikke helt færdig. Officielt fordi JM har haft tekniske problemer, men onde rygter siger at det bare var fordi, hende der skulle færdigbehandle sagen havde ferie i ugen op til den 1. november

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 2. nov 2013, 15:14

Stillekaj skrev:Rigsby
Hvor har du den info fra, efter det jeg har opfattet, er bekendtgørelsen endnu ikke helt færdig. Officielt fordi JM har haft tekniske problemer, men onde rygter siger at det bare var fordi, hende der skulle færdigbehandle sagen havde ferie i ugen op til den 1. november
:mrgreen: Ja se, det var en interessant oplysning, men desværre helt forkert. :rolf: men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du har dine oplysninger fra.

Informationen kommer direkte fra "hestens mule" og NEJ, hun har ikke haft ferie, fri, barselsorlov eller noget andet, årsagen til at det ikke blev offentliggjort igår er at sidste hånd blev lagt på sagen i forgårs torsdag og der blev indført nogle enkelte rettelser i forhold til udkastet, derfor kunne det ikke offentliggøres før idag (kl. 00:13).

Når man skal offentliggøre en ny lov eller en ny bekendtgørelse skal det altid offentliggøres i Lovtidene for at være "rundspredt" korrekt.

Da bekendtgørelsen (og cirkulæret for den sags skyld) reelt blev færdigbehandlet og dermed afsluttet d. 1/11 kunne det ikke nå at komme med i Lovtidene samme dag.

Det er så kommet med idag (lidt over midnat) med gyldighed d. 5/11-2013.

Ikrafttræden
§ 58. Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. november 2013.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009 om våben og ammunition mv. ophæves.

-----------------------
Her er uddrag af kapitel 10 fra cirkulæret:

Registrering og ikrafttræden mv.

§ 43. Cirkulæret træder i kraft den 5. november 2013. Samtidig ophæves cirkulære nr. 9325 af 27. juni 2013 om våben og ammunition mv.

§ 44. Tilladelser og samtykker mv., der er meddelt før den 5. november 2013, bevarer deres gyldighed.

----------------------

Rygter har det med at vende sig om og bide en i røven når man mindst venter det :giggle:

Jeg håber at det var forklaring nok og se så at få søgt de tilladelser :razz:
Senest rettet af Rigsby 2. nov 2013, 16:07, rettet i alt 1 gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 2. nov 2013, 16:06

Fakta har en kedelig tendens til at ødelægge en lang og engagerende debat ;-)
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 2. nov 2013, 17:38

Rigsby
Jeg skulle have talt med hende der står på høringsudkastet i torsdags da jeg havde en kontakt med JM. Her forklarede hendes søde kollega at hun havde ferie indtil mandag. Det syntes vi egentligt begge, var lidt morsomt..
Kan du eventuelt fortælle hvordan man kan se det der er lagt op på Lovtidende.

Ja Ja jeg har selv fattet det, man går selvfølgeligt ind på lovtidende :oops:
Senest rettet af Stillekaj 2. nov 2013, 17:44, rettet i alt 1 gang.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 2. nov 2013, 17:40

Hvordan skal de tilladelser så søges rent praktisk? Altså hvilken blanket skal anvendes?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 2. nov 2013, 19:03

Hvordan endte det? Bliver det som haglbøsser, så man køber først og registrerer efterfølgende?

Besvar