(Det er dog ret kedeligt at en dejlig pumpgun kun må opbevares og pudses, bare fordi den er født med et "fornuftigt" magasin)
Lerche skrev:så længe du kun har den i skabet så nej, men i sidste ændring kom pasusen væk " anvende" så nu må det tolkes som kun lovlig at ejePredator skrev:Der er vel ikke noget der forbyder 6 skud i en pumpgun, sålænge man ikke er på jagt - eller hvad?
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859
skulle der have stået halvautomatiske haglgeværer?Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Der findes haglgeværer med "bolt-action"-lås (ligesom en riffel) hvor geværet har aftageligt boxmagasin og kapacitet til 3 skud - der findes enkeltløbede leveraction haglgeværer med større magasinkapacitet end 2 skud - der findes pumpguns og halvautoer med større magasinkapacitet end 2 skud (både rørmagasin eller boxmagasin).ACE1 skrev: Hvorfor er det kun halvautomatiske rifler der er nævnt her:
skulle der have stået halvautomatiske haglgeværer?Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Man må bare ikke anvende dem, så vidt "vi" kan læse.LQS skrev:hvis nu jeres gætterier/selvstramninger skulle holde vand. hvorfor mon man så stadig frit kan købe halggeværer med plads til flere end to patroner? hvorfor mon forretningerne der sælger sådanne geværer ikke advarer deres kunder? hvorfor mon man stadig kan registrere sådanne halggeværer hos politiet?
MVH søren
Det gør de da også, de steder jeg handler. Flere steder har pegefingeren gennem tiden været fremme, når man står og kigger på pumpgun og roder med rørmagasinet.Hvorfor mon forretningerne der sælger sådanne geværer ikke advarer deres kunder?
hvordan ved du hvad lovgiverne reelt har forestillet sig, eller gerne vil?HappyNanoq skrev:Der findes haglgeværer med "bolt-action"-lås (ligesom en riffel) hvor geværet har aftageligt boxmagasin og kapacitet til 3 skud - der findes enkeltløbede leveraction haglgeværer med større magasinkapacitet end 2 skud - der findes pumpguns og halvautoer med større magasinkapacitet end 2 skud (både rørmagasin eller boxmagasin).ACE1 skrev: Hvorfor er det kun halvautomatiske rifler der er nævnt her:
Fælles for haglgeværer er, at de må kun kunne indeholde 2 skud (ellers skal de registreres særskilt på blanketten.!) uanset hvilket system de bygger på.
Rifler og haglgeværer bedømmes forskelligt, altså skillelinien ligger forskelligt. :
Rifler skal være decideret halvautomatiske før de skal begrænses til 2 skud - alle andre manuelt ladede rifler har fri magasinkapacitet. (herunder også pump-rifler eksempelvis)
For haglgeværer vil man gerne dæmme ind for alle varianter og helt generelt begrænse haglgeværer til 2 skud uanset ladesystem.
De herrer bedes være opmærksom på de regler der gælder for en samlertilladelse!Lerche skrev:Her inde plejer vi at skrive pænt :-) vi prøver igenTonnytot skrev:Jeg læser desværre dette, fra Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer:
som fanden læser bibelen.§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.
Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.
Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.
så ved jeg ikke hvordan du vil læse dette :-))
Lassescout skrev:og da jeg har geværet "til eget brug", bruger jeg det selvfølgelig til alt det, det er lovligt at bruge det til.
Lasse68 skrev:Hold nu op med det selvstrammeri. Hvis i ikke mener det er i orden at skyde med den uplomberede haglskyder, så lad være med at købe den. Vi andre skyder så lystigt videre som vi altid har gjort med vores lovligt indkøbte skydere og skal vi på jagt har vi mindst een anden skabsbøsse der er lovlig til jagt.
I guder hvor er jeg træt af folk der konsekvent læser lovgivningen ud fra den strengest mulige fortolkning. Hvilke andre ting er forbudte at bruge men lovlige at købe. Hvis disse uplomberede haglskydere var så ulovlige, er jeg helt og fast overbevist om at myndighederne havde slagtet os for lang tid siden.
Jeg skyder lystigt videre.
Sent from my iPhone using Fat fingers
Jeg mener at det er DEJLIGT med uplomberede skydere.Lasse68 skrev:Hvis i ikke mener det er i orden at skyde med den uplomberede haglskyder, så lad være med at købe den.
Og lige netop "til eget brug" er jeg klar til at gå i retten med, hvis det skulle blive relevant.Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Mjah. Jeg kan godt se/forstå din tolkning.Refraktorius skrev:Som begge lasserne allerede har sagt (4 eller 5 gange?)Og lige netop "til eget brug" er jeg klar til at gå i retten med, hvis det skulle blive relevant.Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Lommeuld skrev:Hvis bøssen er på en samlertilladelse må den være bæltefødet hvis det ønskes!
Det er loven om hvad der må anvendes til jagt der dikterer 2 patroner:
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... ek20121271Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.
Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Hvis der skal bruges værktøj for at fjerne den, regnes det for permanent.Luluselsker skrev:Lommeuld skrev:Hvis bøssen er på en samlertilladelse må den være bæltefødet hvis det ønskes!
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.
hvad regnes som permanent anordning ?
jeg har bestilt en pumpebøsse der umiddelbart er plomberet ved at der er indsat en delrinstok i magasintuben - den kan jo så bare fjernes hvis endekappen skrues af og nu bliver jeg da i tvivl om hvor vidt det er lovligt
den kan jo i princippet fjernes ved at skrue endekappen af magasinrøret af trække fjedren ud og ryste stokken ud af fjedren samle igenTimber skrev:Hvis der skal bruges værktøj for at fjerne den, regnes det for permanent.Luluselsker skrev:Lommeuld skrev:Hvis bøssen er på en samlertilladelse må den være bæltefødet hvis det ønskes!
Skydevåben
hvad regnes som permanent anordning ?
jeg har bestilt en pumpebøsse der umiddelbart er plomberet ved at der er indsat en delrinstok i magasintuben - den kan jo så bare fjernes hvis endekappen skrues af og nu bliver jeg da i tvivl om hvor vidt det er lovligt