hvordan mon denne sag ender, pumpgun med mere end 2 skud

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Re: hvordan mon denne sag ender, pumpgun med mere end 2 skud

Indlæg af Tonnytot » 6. nov 2013, 08:49

De sidste 2 indlæg hjalp samlet på det hele. Tak for det. :mrgreen:

(Det er dog ret kedeligt at en dejlig pumpgun kun må opbevares og pudses, bare fordi den er født med et "fornuftigt" magasin)
Frihed frem for alt

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 6. nov 2013, 09:21

Lerche skrev:
Predator skrev:Der er vel ikke noget der forbyder 6 skud i en pumpgun, sålænge man ikke er på jagt - eller hvad?
så længe du kun har den i skabet så nej, men i sidste ændring kom pasusen væk " anvende" så nu må det tolkes som kun lovlig at eje

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859

Har du et link til det gamle Stk. 2, med ordet 'anvende' ?

Er det mon fjernet bevidst eller er det en fejl/smutter?

Hvorfor er det kun halvautomatiske rifler der er nævnt her:
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
skulle der have stået halvautomatiske haglgeværer?
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 6. nov 2013, 13:25

Det skal læses som alle haglgeværer men kun de rifler der er halvauto må max indeholde 2 skud ved jagt i DK. Repeter rifler endnu ingen begrænsning, men der rasles med sablerne :wall:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 6. nov 2013, 13:43

ACE1 skrev: Hvorfor er det kun halvautomatiske rifler der er nævnt her:
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Der findes haglgeværer med "bolt-action"-lås (ligesom en riffel) hvor geværet har aftageligt boxmagasin og kapacitet til 3 skud - der findes enkeltløbede leveraction haglgeværer med større magasinkapacitet end 2 skud - der findes pumpguns og halvautoer med større magasinkapacitet end 2 skud (både rørmagasin eller boxmagasin).

Fælles for haglgeværer er, at de må kun kunne indeholde 2 skud (ellers skal de registreres særskilt på blanketten.!) uanset hvilket system de bygger på.

Rifler og haglgeværer bedømmes forskelligt, altså skillelinien ligger forskelligt. :

Rifler skal være decideret halvautomatiske før de skal begrænses til 2 skud - alle andre manuelt ladede rifler har fri magasinkapacitet. (herunder også pump-rifler eksempelvis)

For haglgeværer vil man gerne dæmme ind for alle varianter og helt generelt begrænse haglgeværer til 2 skud uanset ladesystem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 6. nov 2013, 13:57

Ok, så i mener at ordet 'anvende' bevist er udeladt i lovrevisionen for at stramme op på...?
Der står jo andetsteds at over 2 skuds er ulovlig til jagt.

Og at +2 skuds repeter rifler er tilladt til jagt, og ikke +2skuds repeterbøsser, fordi...?

Jeg havde bare den tanke at det var tilfældigheder/sjusk der stod bag de forskellige formuleringer.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 6. nov 2013, 20:55

hvis nu jeres gætterier/selvstramninger skulle holde vand. hvorfor mon man så stadig frit kan købe halggeværer med plads til flere end to patroner? hvorfor mon forretningerne der sælger sådanne geværer ikke advarer deres kunder? hvorfor mon man stadig kan registrere sådanne halggeværer hos politiet?
MVH søren

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 6. nov 2013, 21:12

Kan kun give LQS ret hvis der skulle være ulovligt at erhverve et gevær der kan indholde mere end 2 bønner ville vores forhandlere have et stort problem

Jeg er ikke på nogen måde i tvivl om man må eje en sådan

ACE Ja der skulle have stået halvautomatiske haglgeværer det gik lidt for stærkt
Lerche der glæder sig til 16 maj

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 6. nov 2013, 21:18

LQS skrev:hvis nu jeres gætterier/selvstramninger skulle holde vand. hvorfor mon man så stadig frit kan købe halggeværer med plads til flere end to patroner? hvorfor mon forretningerne der sælger sådanne geværer ikke advarer deres kunder? hvorfor mon man stadig kan registrere sådanne halggeværer hos politiet?
MVH søren
Man må bare ikke anvende dem, så vidt "vi" kan læse. :mrgreen:

Og er dét i så fald åndssvagt? Ja da. For vildt.
Det er ultra-super-latterligt at selv et manuelt haglgevær skal plumberes til 2 patroner for at måtte bruges... Absurd!

Og jeg håber da inderligt at vi tager fejl. Men........ Ja....

Men det kan vel bare tjekkes derude på skydebanerne om "vi" tager fejl? Any volunteers? Det er bare at skyde 3 skud.
Hvorfor mon forretningerne der sælger sådanne geværer ikke advarer deres kunder?
Det gør de da også, de steder jeg handler. Flere steder har pegefingeren gennem tiden været fremme, når man står og kigger på pumpgun og roder med rørmagasinet.
Frihed frem for alt

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 6. nov 2013, 23:49

til eget brug? gad vide hvad det betyder? hvad bruger man en haglbøsse til?
jeg skyder bla lerduer med sådan en!
MVH søren

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 6. nov 2013, 23:52

HappyNanoq skrev:
ACE1 skrev: Hvorfor er det kun halvautomatiske rifler der er nævnt her:
Der findes haglgeværer med "bolt-action"-lås (ligesom en riffel) hvor geværet har aftageligt boxmagasin og kapacitet til 3 skud - der findes enkeltløbede leveraction haglgeværer med større magasinkapacitet end 2 skud - der findes pumpguns og halvautoer med større magasinkapacitet end 2 skud (både rørmagasin eller boxmagasin).

Fælles for haglgeværer er, at de må kun kunne indeholde 2 skud (ellers skal de registreres særskilt på blanketten.!) uanset hvilket system de bygger på.

Rifler og haglgeværer bedømmes forskelligt, altså skillelinien ligger forskelligt. :

Rifler skal være decideret halvautomatiske før de skal begrænses til 2 skud - alle andre manuelt ladede rifler har fri magasinkapacitet. (herunder også pump-rifler eksempelvis)

For haglgeværer vil man gerne dæmme ind for alle varianter og helt generelt begrænse haglgeværer til 2 skud uanset ladesystem.
hvordan ved du hvad lovgiverne reelt har forestillet sig, eller gerne vil?
MVH søren

Lommeuld
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Lommeuld » 7. nov 2013, 03:17

Lerche skrev:
Tonnytot skrev:Jeg læser desværre dette, fra Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
som fanden læser bibelen.

:puke:
Her inde plejer vi at skrive pænt :-) vi prøver igen
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.
Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.
Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.

så ved jeg ikke hvordan du vil læse dette :-))
De herrer bedes være opmærksom på de regler der gælder for en samlertilladelse!
Altså hvad der må erhverves og besiddes men ikke skydes med, for der er reglerne noget anderledes.

Derfor gentager jeg mig selv:
Bøssen må være bæltefødet så længe den befinder sig registreret på en samlertilladelse.

Samlertilladelse!

Lommeuld
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Lommeuld » 7. nov 2013, 03:27

Se venligst stykke 1 litra F

Billede

Der er ingen restriktioner på kaliber eller patronantal.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 7. nov 2013, 08:15

Tak Lommeuld! :thumbup:

Så er det vel fastslået.

Haglgevær med mere end 2 skud:
Eje: ja.
Skyde: nej.
Frihed frem for alt

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. nov 2013, 08:35

Nej.

Jeg har ingen samlertilladelse, men jeg har en Beretta A300 der kan tage 5 patroner i magasinet. Den er registreret sådan hos politiet på baggrund af mit jagttegn jf. våbenbekendtgørelsens §2a Stk.2, og da jeg har geværet "til eget brug", bruger jeg det selvfølgelig til alt det, det er lovligt at bruge det til.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 7. nov 2013, 09:07

Lassescout skrev:og da jeg har geværet "til eget brug", bruger jeg det selvfølgelig til alt det, det er lovligt at bruge det til.
:numberone:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 7. nov 2013, 12:43

Jeg tror at jeg vil :popkorn:

Ha' en god dag. :mrgreen:
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times

Indlæg af Lasse68 » 7. nov 2013, 13:19

Hold nu op med det selvstrammeri. Hvis i ikke mener det er i orden at skyde med den uplomberede haglskyder, så lad være med at købe den. Vi andre skyder så lystigt videre som vi altid har gjort med vores lovligt indkøbte skydere og skal vi på jagt har vi mindst een anden skabsbøsse der er lovlig til jagt.
I guder hvor er jeg træt af folk der konsekvent læser lovgivningen ud fra den strengest mulige fortolkning. Hvilke andre ting er forbudte at bruge men lovlige at købe. Hvis disse uplomberede haglskydere var så ulovlige, er jeg helt og fast overbevist om at myndighederne havde slagtet os for lang tid siden.
Jeg skyder lystigt videre.

Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 7. nov 2013, 16:29

Tuningsdele til scootere må du godt købe men ikke montere. Ikke at jeg er uenig i ovenstående

W
Lasse68 skrev:Hold nu op med det selvstrammeri. Hvis i ikke mener det er i orden at skyde med den uplomberede haglskyder, så lad være med at købe den. Vi andre skyder så lystigt videre som vi altid har gjort med vores lovligt indkøbte skydere og skal vi på jagt har vi mindst een anden skabsbøsse der er lovlig til jagt.
I guder hvor er jeg træt af folk der konsekvent læser lovgivningen ud fra den strengest mulige fortolkning. Hvilke andre ting er forbudte at bruge men lovlige at købe. Hvis disse uplomberede haglskydere var så ulovlige, er jeg helt og fast overbevist om at myndighederne havde slagtet os for lang tid siden.
Jeg skyder lystigt videre.

Sent from my iPhone using Fat fingers
Rigeligt med smør

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 7. nov 2013, 16:43

du må montere dem og køre med de tuningsdele, lige så tovligt du har lyst. blot ikke der hvor færdselsloven gælder. så det er faktisk det samme. du må ikke gå på jagt med dit mangeskuds halggevær. men du må alt andet!
MVH søren

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 8. nov 2013, 08:56

Lasse68 skrev:Hvis i ikke mener det er i orden at skyde med den uplomberede haglskyder, så lad være med at købe den.
Jeg mener at det er DEJLIGT med uplomberede skydere.
Stod det til mig var ALLE typer halvautomatiske rifler også lovlige, fra i dag klokken 0900.
(Håndvåben ligeså. Ikke noget 210mm pjat)

Jeg er ovenud glad for at jeg skulle tage fejl. :biggrin:
Her har jeg gået i flere år gået og troet at haglgeværer, der kan indeholde mere end 2 skud, er ulovlige at anvende.

JEG kan bare IKKE læse mig til andet, i nogen lov. Derfor har jeg været i tvivl. Men nu er jeg heller ikke jurist.
Senest rettet af Tonnytot 8. nov 2013, 11:24, rettet i alt 1 gang.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2013, 09:37

Som begge lasserne allerede har sagt (4 eller 5 gange?)
Og lige netop "til eget brug" er jeg klar til at gå i retten med, hvis det skulle blive relevant.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 8. nov 2013, 11:31

Refraktorius skrev:Som begge lasserne allerede har sagt (4 eller 5 gange?)
Og lige netop "til eget brug" er jeg klar til at gå i retten med, hvis det skulle blive relevant.
Mjah. Jeg kan godt se/forstå din tolkning.
Og jeg hælder mod at tro at du/I har ret. :blink:
(Hvilket I ideélt set burde have, og forhåbentligt har!)

Og det er jo kun godt!!!!! :razz:
Frihed frem for alt

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 10. sep 2015, 22:00

Lommeuld skrev:Hvis bøssen er på en samlertilladelse må den være bæltefødet hvis det ønskes!

Det er loven om hvad der må anvendes til jagt der dikterer 2 patroner:

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... ek20121271
Kapitel 1

Skydevåben

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.

hvad regnes som permanent anordning ?
jeg har bestilt en pumpebøsse der umiddelbart er plomberet ved at der er indsat en delrinstok i magasintuben - den kan jo så bare fjernes hvis endekappen skrues af og nu bliver jeg da i tvivl om hvor vidt det er lovligt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 10. sep 2015, 22:40

Luluselsker skrev:
Lommeuld skrev:Hvis bøssen er på en samlertilladelse må den være bæltefødet hvis det ønskes!

Kapitel 1

Skydevåben

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

jeg har bestilt en pumpebøsse der umiddelbart er plomberet ved at der er indsat en delrinstok i magasintuben - den kan jo så bare fjernes hvis endekappen skrues af og nu bliver jeg da i tvivl om hvor vidt det er lovligt
Hvis der skal bruges værktøj for at fjerne den, regnes det for permanent.
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 10. sep 2015, 23:53

Timber skrev:
Luluselsker skrev:

Kapitel 1

Skydevåben

Hvis der skal bruges værktøj for at fjerne den, regnes det for permanent.
den kan jo i princippet fjernes ved at skrue endekappen af magasinrøret af trække fjedren ud og ryste stokken ud af fjedren samle igen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar