Nope, ingen svar til mig heller.YoungDane skrev:Jeg har ikke hørt fra JM endnu - er der nogle andre der har det?
Jeg har jo snart 100 tomme og afskudte hylstre for septembers jagter til at ligge i våbenskabet...
Opbevaring patronhylstre, svar fra JM
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Re: Opbevaring patronhylstre, svar fra JM
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Halløjsa,
Kære jura-kyndige, efter den "nye" lov, er der så kommet en anderledes fortolkning på det her med de tomme hylstre?
Kære jura-kyndige, efter den "nye" lov, er der så kommet en anderledes fortolkning på det her med de tomme hylstre?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Nej det er der ikke. Der var flere høringssvar til JM der netop anbefalede at ændre bekendtgørelsen, så de tomme hylstre ikke skal i skabet, men de har tilsyneladende prioriteret (næsten) at overholde den lovede ikraftsættelsesdato, fremfor at ændre mere i reglerne. Det er også fint nok, så må vi bare håbe det kommer med i næste revision af bekendtgørelsen.YoungDane skrev:Halløjsa,
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Der er svar! Jeg har fået en mail fra Justitsministeriet!!! Ja, kun 6 måneders ventetid - men nu er det der:
Så hvis vi vil smide patronhylstre ud, så skal de bare lige klippes op først. Eller trampes flade.
(Jeg kan ikke huske hvad jeg skrev og spurgte om, men det finder jeg lige ud af...)Kære xxx
Justitsministeriet har modtaget Deres e-mail af 31. juli 2013 vedrørende bortskaffelse af tomme, afskudte patronhylstre.
Ministeriet har i den anledning indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiet har oplyst, at afskudte patronhylstre eksempelvis kan destrueres ved at skære dem op på langs eller trampe dem flade, således at de ikke er mulige at genoplade. Endvidere er det muligt at aflevere tomme eller afskudte patronhylstre til visse virksomheder, der herefter varetager destruktion heraf.
Justitsministeriet skal beklage det sene svar.
Med venlig hilsen
ccc
Fuldmægtig
Så hvis vi vil smide patronhylstre ud, så skal de bare lige klippes op først. Eller trampes flade.
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Gak gak. Hvordan skal skydebanerne kunne gøre det.
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Har også lige fået svar i dag - 99% magen til dit svar..YoungDane skrev:Der er svar! Jeg har fået en mail fra Justitsministeriet!!! Ja, kun 6 måneders ventetid - men nu er det der:
(Jeg kan ikke huske hvad jeg skrev og spurgte om, men det finder jeg lige ud af...)
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Og så fik jeg også svar - efter knap 6 mdr. ventetid. Det må jo ikke være en sag de tillægger stor betydning.

Justitsministeriet har modtaget Deres e-mail af 27. juli 2013, hvor De anmoder om uddybning af ministeriets svar af 26. juli 2013 vedrørende opbevaring af patronhylstre.
Som anført i ministeriets e-mail af 26. juli 2013 gælder der et krav om, at tomme patronhylstre skal opbevares i sikringsskabe, boksrum mv.
Justitsministeriet kan dog oplyse, at tomme patronhylstre ifølge Rigspolitiet kan destrueres ved at skære hylstrene op på langs eller trampe dem flade, således at de ikke er mulige at genoplade. Endvidere er det muligt at aflevere tomme eller afskudte patronhylstre til visse virksomheder, der herefter varetager destruktion heraf.
Med venlig hilsen
Stine Graaskov Jensen
Fuldmægtig
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
De kan jo få "visse virksomheder" til at tage sig af det.Carsten Bo skrev:Gak gak. Hvordan skal skydebanerne kunne gøre det.
(Jeg ved at forklaringen er temmelig søgt men mon ikke det er derfor at de omtaler disse virksomheder)
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
På en almindelig søndag bliver det hurtigt til et par spande messing på riffelbanen og på flugtskydningsbanen snakker vi om murerbaljer der bliver fyldt med hylstre. Ret beset så må man ikke samle andres hylstre op medmindre man har tilladelse til pågældende kaliber.
Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Det var dælme et sølle svar, fra dem. Hvordan skal man kunne tage sådan noget vås alvorligt? Det er jo absurd.
Undertegnede har ikke tænkt sig at tillægge opbevaringen mere betydning end tilfældet allerede er. :crazy:
Undertegnede har ikke tænkt sig at tillægge opbevaringen mere betydning end tilfældet allerede er. :crazy:
Frihed frem for alt
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Der er vel ikke andet for at når man har været på skydebane så kører man direkte til politiet for at afleverer afskudte hylster og papkasser (ammunition eller dele der af) til destruktion.
Politiet her jo altid åbent det har de såkaldte "firmaer" som er godkendt til det jo ikke !.
Mon ikke så loven bliver lavet hurtigt om !
Politiet her jo altid åbent det har de såkaldte "firmaer" som er godkendt til det jo ikke !.
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
God IdéPed skrev:Der er vel ikke andet for at når man har været på skydebane så kører man direkte til politiet for at afleverer afskudte hylster og papkasser (ammunition eller dele der af) til destruktion.
Lige runde forbi politistationen på vej hjem fra skydebanen, de kan vel næppe undslå sig at modtage tilladelseskrævende våben/ammunitionsdele til destruktion hvis ejeren ikke har plads/mulighed for at opbevare dem korrekt?

Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
-
- Bronze Member
K_Nielsen skrev:God IdéPed skrev:Der er vel ikke andet for at når man har været på skydebane så kører man direkte til politiet for at afleverer afskudte hylster og papkasser (ammunition eller dele der af) til destruktion.
Lige runde forbi politistationen på vej hjem fra skydebanen, de kan vel næppe undslå sig at modtage tilladelseskrævende våben/ammunitionsdele til destruktion hvis ejeren ikke har plads/mulighed for at opbevare dem korrekt?
Husk lige at slæbe dine våben med ind på stationen, ellers sigtes du for ikke at have dine våben under konstant opsyn!
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Det behøver man nu ikke.Ped skrev:Husk lige at slæbe dine våben med ind på stationen, ellers sigtes du for ikke at have dine våben under konstant opsyn!
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Bronze Member
Du hører heller ikke under Roskilde.!Agamemnon skrev:Det behøver man nu ikke.Ped skrev:Husk lige at slæbe dine våben med ind på stationen, ellers sigtes du for ikke at have dine våben under konstant opsyn!Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning. ;)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
Ah, jeg synes nu ikke Roskilde er så slemme med det.Ped skrev:Du hører heller ikke under Roskilde.!
Jeg har da flere gange været derude forbi med spørgsmål til skydere, og hvergang har de bare spurgt om jeg havde dem med, og når jeg svarede at de lå i bagagerummet på bilen, så var det helt fint. De vil meget hellere have at de ligger i bagagerummet, end at man slæber det ind i receptionen...

- Agamemnon
- Moderator
For i Roskilde skal politiet ikke følge lovens bogstav, eller hva'?Ped skrev:Du hører heller ikke under Roskilde.!Agamemnon skrev:Det behøver man nu ikke.Ped skrev:Husk lige at slæbe dine våben med ind på stationen, ellers sigtes du for ikke at have dine våben under konstant opsyn!Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Bliver det mon ikke svært at følge dén sigtelse til domfældelse, når bekendtgørelsen tydeligvis siger at du ikke har gjort noget forkert?
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Bronze Member
Agamemnon skrev:For i Roskilde skal politiet ikke følge lovens bogstav, eller hva'?Ped skrev:Du hører heller ikke under Roskilde.!Agamemnon skrev:Det behøver man nu ikke.Ped skrev:Husk lige at slæbe dine våben med ind på stationen, ellers sigtes du for ikke at have dine våben under konstant opsyn!Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Bliver det mon ikke svært at følge dén sigtelse til domfældelse, når bekendtgørelsen tydeligvis siger at du ikke har gjort noget forkert?
Det afholder dem ikke for at sigte folk for ulovlig våbenbesiddelse når ens tilladelse er udløbet, og den var i kommision hos en våbenhandler ( inden den tilladelsen udløb).
De mente at ejerskab = besiddelse. Det mente byretten dog ikke !.
- Agamemnon
- Moderator
Præcis min pointe.Ped skrev:Det mente byretten dog ikke !.

Og mig bekendt efterlader en frafalden sigtelse ikke pletter på straffeattesten.
Dermed på ingen måde sagt at det er i orden at rejse uberettigede sigtelser for adfærd, der ikke er ulovlig. :nono:
.... Hvem sagde kvoter??
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Bronze Member
Nej de frafalder sigtelsen med den begrundelse at jeg nok ikke kan blive dømt. Ikke at de tabte i byretten. Jeg troede når man laver en sigtelse, så har man sin jura orden, evt med tidligere domme.Agamemnon skrev:Præcis min pointe.Ped skrev:Det mente byretten dog ikke !.![]()
Og mig bekendt efterlader en frafalden sigtelse ikke pletter på straffeattesten.
Dermed på ingen måde sagt at det er i orden at rejse uberettigede sigtelser for adfærd, der ikke er ulovlig. :nono:
.... Hvem sagde kvoter??
Men sagen er nu forelagt DUP, de siger der er 1/2 års ventetid.
- Agamemnon
- Moderator
Agamemnon skrev:Bliver det mon ikke svært at følge dén sigtelse til domfældelse
Jeg kan ikke se forskellen mellem det du skriver og mit første udsagnPed skrev:Nej de frafalder sigtelsen med den begrundelse at jeg nok ikke kan blive dømt.

Er der noget bestemt du prøver at komme frem til eller er du bare uenig for uenighedens skyld?
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt og fiskeri
- Geografisk sted: himmerland
- Been thanked: 2 times
Har også fået et intetsigende svar fra en eller anden djøffer der ikke ved hvad livet handler om.
"Justitsministeriet har modtaget Deres e-mails af 1. august 2013 og 9. september 2013 vedrørende bortskaffelse af tomme, afskudte patronhylstre.
Rigspolitiet har oplyst, at afskudte patronhylstre eksempelvis kan destrueres ved at skære dem op på langs eller trampe dem flade, således at de ikke er mulige at genoplade. Endvidere er det muligt at aflevere tomme eller afskudte patronhylstre til visse virksomheder, der herefter varetager destruktion heraf.
Med venlig hilsen
Stine Graaskov Jensen
Fuldmægtig"
MVH Gert
"Justitsministeriet har modtaget Deres e-mails af 1. august 2013 og 9. september 2013 vedrørende bortskaffelse af tomme, afskudte patronhylstre.
Med venlig hilsen
Stine Graaskov Jensen
Fuldmægtig"
MVH Gert
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Bør den ikke sendes videre til skytteforeningerne?
De vil helt sikkert blive "begejstrede" over at skulle have metalaffald i boksen!
De vil helt sikkert blive "begejstrede" over at skulle have metalaffald i boksen!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."