Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Tonnytot » 8. nov 2013, 11:41

Senserazer skrev:Så ingen dæmpere til pistoler?... Fedt :wall:

Men lækkert at det er komme til rifler i det mindste :thumbup:
Det burde have omfattet alle skydevåben uden undtagelse!

Pistoler larmer - for skytten - lige så meget som rifler, grundet det kortere løb.

Det er der i øvrigt også lavet amerikanske målinger på.
I nogle tilfælde var støjen for skytten ligefrem en anelse værre, med visse kalibre håndvåben.
Frihed frem for alt

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 8. nov 2013, 12:12

Experimentarius skrev:
Stillekaj skrev:
Morten273 skrev:
Kenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben :rolf:

Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,- :DancingBanana:

/Kenneth
Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vin :razz:
Hvis du sender vinen til mig, kan jeg henvise dig til HG FIREARMS, som laver rynker includeret i dæmperens pris
Slået med 1 sølle minut :giggle:
OK du får hæderen bare han sender vinen til mig :blink:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 8. nov 2013, 12:43

Tonnytot skrev:
Senserazer skrev:Så ingen dæmpere til pistoler?... Fedt :wall:

Men lækkert at det er komme til rifler i det mindste :thumbup:
Det burde have omfattet alle skydevåben uden undtagelse!

Pistoler larmer - for skytten - lige så meget som rifler, grundet det kortere løb.

Det er der i øvrigt også lavet amerikanske målinger på.
I nogle tilfælde var støjen for skytten ligefrem en anelse værre, med visse kalibre håndvåben.
Lige præcis. Det ville da være en kærkommen tilføjelse til høreværnet når man skyder indendørs. :thumbup: Især hvis man selv lige napper et sæt med luft, og der står en og skyder grov ved siden af :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 8. nov 2013, 22:59

Tonnytot skrev:
bofhenator skrev:Når jeg læser den nye tekst, så kan jeg kun finde noget om man skal have tilladelse til riffel, ikke noget om hvilken slags tilladelse. Med andre ord, både jagt og SKV tilladelse burde være ok, eller har jeg misset en sætning?
Vi er helt enige. Både jagt og SKV mv. Sådan forstår jeg det også.
Reelt må man også kunne meddeles tilladelse til lyddæmper til riffel eller haglgevær, hvis dette er erhvervet på en samlertilladelse..... Eneste krav er, tilsyneladende, at besiddelsen skal være lovlig, samt at besiddelsen skal omfatte ét af de nævnte våben.

Hvorfor man så skulle montere en lyddæmper på et våben, som man ikke må anvende, er så en anden sag.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 11. nov 2013, 11:17

Morten273 skrev:
Kenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben :rolf:

Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,- :DancingBanana:

/Kenneth
Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vin :razz:
Navnet er jo givet tidligere, så send mig bare vinen :biggrin:

/Kenneth

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 11. nov 2013, 15:43

Så kom mine 2 tilladelser :eek: :eek: :eek:

Fyns Politi har meddelt tilladelse til både min .22lr lydpotte og til mine .22 luftbøsse blystøvsopsamlingsenheder.
I morgen kigger jeg lige ind og får søgt tilladelse til min .308'er SKV riffelpotte også :)

Behandlingstid: 6 dage. :respekt:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 64 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 11. nov 2013, 16:02

Timsen skrev:Så kom mine 2 tilladelser :eek: :eek: :eek:

Fyns Politi har meddelt tilladelse til både min .22lr lydpotte og til mine .22 luftbøsse blystøvsopsamlingsenheder.
I morgen kigger jeg lige ind og får søgt tilladelse til min .308'er SKV riffelpotte også :)

Behandlingstid: 6 dage. :respekt:
Tillykke! :razz:

Hvordan udfyldte du blanketten?

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 11. nov 2013, 16:17

Radis skrev:Tillykke! :razz:

Taaaak - hoppe hoppe hoppe hoppe (lige en Dirch Passer reference her)

Udfyldte blot fabrikat, model mv. på den lyddæmper jeg vil have og sendte den ind.
De ringede så og ville bare gerne lige have våbennummer på de to respektive våben, som dæmperen skulle anvendes på - thats all.

Hun sagde at HVIS jeg nu en dag fik nummer i - eller hvis den kom fra fabrikken med nummer på, så ville de gerne have det oplyst.
Det er sq smukt synes jeg :thumbup:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 64 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 11. nov 2013, 16:23

Timsen skrev:
Radis skrev:Tillykke! :razz:

Taaaak - hoppe hoppe hoppe hoppe (lige en Dirch Passer reference her)

Udfyldte blot fabrikat, model mv. på den lyddæmper jeg vil have og sendte den ind.
De ringede så og ville bare gerne lige have våbennummer på de to respektive våben, som dæmperen skulle anvendes på - thats all.

Hun sagde at HVIS jeg nu en dag fik nummer i - eller hvis den kom fra fabrikken med nummer på, så ville de gerne have det oplyst.
Okay. Tak :razz:

Jeg er spændt på om mine ansøgninger ryger igennem uden bøvl, i Horsens.

Jeg angav; art: lyddæmper, fabrikat: SAK, totallængde: (x antal cm).

Vente vente vente :mrgreen:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 11. nov 2013, 16:31

Timsen skrev:Taaaak - hoppe hoppe hoppe hoppe (lige en Dirch Passer reference her)

Ja man må sige at det er et voldsomt skift fra den gamle device der næsten var "Nej, glem det - det kan du slet ikke få - og selvom du kan, så får du det ikke alligevel".... :thumbup:

Dejligt at høre det er blevet smidigere. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 11. nov 2013, 17:58

Ja, det var dejligt at høre. :thumbup:

Jeg ved, hvad jeg ønsker mig i julegave. :biggrin:
Frihed frem for alt

Gunslinger88
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Grovpistol og -revolver
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg af Gunslinger88 » 12. nov 2013, 01:18

Puha, nu får jeg jo mærkelige idéer...

Remington 11-87, med slug løb, kortet drastisk ned, med lyddæmper på. Måske bare fordi jeg lige har set No Country For Old Men...
Her kommer der til at stå noget, når jeg finder på noget begavet at skrive.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af KXE » 12. nov 2013, 06:43

Gunslinger88 skrev:Puha, nu får jeg jo mærkelige idéer...

Remington 11-87, med slug løb, kortet drastisk ned, med lyddæmper på. Måske bare fordi jeg lige har set No Country For Old Men...
Uha, det kunne være lækkert. Så skal man bare lige have den med på vildsvine drivjagt..

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 12. nov 2013, 08:48

hvaee... hvis nu man har en riffel, lad os sige en 22lr, og denne søger man om en dæmper til,
som man naturligvis får godkendt og køber dæmperen. 1/2 år senere sælger man riflen...
hvad med dæmperen? ..... 3 måneder herefter anskaffer man sig en anden 22lr, hvad med
dæmperen? Ja, jeg kan ikke helt gennemskue fremgangsmåden hvis man ikke vil gøre
noget forkert.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 12. nov 2013, 09:17

Robse skrev:hvaee... hvis nu man har en riffel, lad os sige en 22lr, og denne søger man om en dæmper til,
som man naturligvis får godkendt og køber dæmperen. 1/2 år senere sælger man riflen...
hvad med dæmperen? ..... 3 måneder herefter anskaffer man sig en anden 22lr, hvad med
dæmperen? Ja, jeg kan ikke helt gennemskue fremgangsmåden hvis man ikke vil gøre
noget forkert.
Det er vel ikke anderledes end at du heller ikke må have ammunition/magasiner eller lignende til .22 i mellemtiden.

Egentlig set kan man vel tilknytte sin dæmper til en anden riffel/luftgevær, men jeg ved ikke hvad polisen siger til det, hvis kaliberet er nævneværdigt større end det kaliber dæmperen er beregnet til.

Alternativet kunne være deponering hos en våbenhandler.

Hilsen Kenneth

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 12. nov 2013, 09:56

Kenneth Jensen skrev:
Robse skrev:hvaee... hvis nu man har en riffel, lad os sige en 22lr, og denne søger man om en dæmper til,
noget forkert.
Det er vel ikke anderledes end at du heller ikke må have ammunition/magasiner eller lignende til .22 i mellemtiden.

Egentlig set kan man vel tilknytte sin dæmper til en anden riffel/luftgevær, men jeg ved ikke hvad polisen siger til det, hvis kaliberet er nævneværdigt større end det kaliber dæmperen er beregnet til.

Hilsen Kenneth
Beholder man mon ikke bare sin lyddæmpertilladelse? Hvis der ikke går et eller flere år, før man anskaffer sig en ny 22'er, så rykker de vel ikke en i håret over det...

Hvor tit mon man som jæger bliver "opfrisket" i systemet? Hvert år i marts måned, før jagttegn?

I øvrigt kunne meget bøvl og pladder (i hvert fald her indenlands) have været undgået, hvis registreringen bare var blevet lige som med haglgeværer.
Senest rettet af Tonnytot 12. nov 2013, 10:06, rettet i alt 1 gang.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 12. nov 2013, 10:05

Tonnytot skrev:
Kenneth Jensen skrev:
noget forkert.

Hilsen Kenneth
Beholder man mon ikke bare sin lyddæmpertilladelse? Hvis der ikke går et eller flere år, før man anskaffer sig en ny 22'er, så rykker de vel ikke en i håret over det... :mrgreen:

Hvor tit mon man bliver "opfrisket" i systemet? Hvert år i marts måned, før jagttegn?
Du har fået tilladelse til en dæmper, så du beholder da bare dæmperen!

Der står ikke nogen steder, at den skal følge et bestemt våben, så du må have din dæmper til at ligge i 30 år, uden at have en riffel til den.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 12. nov 2013, 10:08

Du har fået tilladelse til en dæmper, så du beholder da bare dæmperen!

Der står ikke nogen steder, at den skal følge et bestemt våben, så du må have din dæmper til at ligge i 30 år, uden at have en riffel til den.
Det lyder også både mest sandsynligt og fornuftigt.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 12. nov 2013, 10:20

Caspian1911 skrev:Du har fået tilladelse til en dæmper, så du beholder da bare dæmperen!

Det er nok ikke helt korrekt - for lyddæmperen bliver jo netop koblet på et konkret våben.
Så hvis du sælger våbnet, så har du jo en uoverensstemmelse.

Men jeg skal lige ned på våbenkontoret senere på dagen - så hører jeg dem lige :)
Jeg er sq ved at blive helt glad for dem :giggle:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 12. nov 2013, 10:30

Timsen skrev: Men jeg skal lige ned på våbenkontoret senere på dagen - så hører jeg dem lige :)
Jeg er sq ved at blive helt glad for dem :giggle:
Afventer svar - hvis altså der kan svares :giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 12. nov 2013, 10:53

:eek: Her er min tilladelse, hentede den i går hos Østjyllands politi Århus. Damen var endda så venlig at sige at man kan spare et par dage i behandlingstid hvis man gider hente tilladelsen på stationen.

Nogle info er sakset ud men undrer mig over et par ting:

-Kaliber er de åbenbart ligeglade med? Skrev eller 308win på ansøgningen selvom jeg tænkte at der måske skulle have stået max 8mm...
-Hvorfor gælder den kun 5 år?
- Dæmperen er en ...TMD45 men det er de åbenbart også lidt ligeglade med? (Ja den kunne måske bare ikke stå der)
- Studser over at på riffel tilladelsen står der at denne må anvendes, men ordet anvendes står ikke på dæmper tilladelsen?
Vedhæftede filer
lyddæmper redigeret.jpg
Lyddæmper
lyddæmper redigeret.jpg (69.7 KiB) Vist 3692 gange
Living to enjoy life!

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 12. nov 2013, 12:17

Saze
Du må selvfølgeligt ikke anvende din dæmper, når der kun står det der er skrevet på din tilladelse.
Det angivne nummer på dæmperen passer heller ikke.
Du bør nok gå ned til den flinke dame og spørge om du ikke kan få en rigtig tilladelse, som du kan bruge

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 12. nov 2013, 15:41

Just hjemvendt fra ordensmagtens våbenkontor her i Odense, har jeg fået en del svar, som jeg hermed viderebringer:
Skal lyddæmperen kobles tilladelsesmæssigt sammen med et specifikt våben? skrev:JA - det er dog muligt at koble én lyddæmper på FLERE våben (se senere).
Hvad sker der med min lyddæmpertilladelse, hvis jeg sælger det våben, dæmperen er koblet på? skrev:Du har tilladelse til dæmperen, og skal i forvejen orientere politiet når du sælger den riffel, som lyddæmperen er tilknyttet.
Du skal i samme forbindelse gøre opmærksom på at dæmperen nu ikke er tilkoblet noget våben - men du bibeholder tilladelsen (Caspian fik ret ;).
Når du senere får en NY riffel, som du gerne vil anvende pågældende dæmper på, så giver du politiet besked, og de laver ny tilladelse, som kobler dæmperen på det nye våben.
Der står 'Tilladelse til at erhverve, besidde og bære' - men ikke 'anvende' - må jeg så bruge den? skrev:Her måtte de faktisk være svar skyldig, men ville omgående finde ud af det, for som udgangspunkt sagde de "ja selvfølgelig må du bruge den" - men kunne sagtens se at når der juridisk skelnes mellem at "erhverve", "besidde", "bære" og "anvende" - så har tilladelsen en åbenlys forskel ift. hvad hensigten er.

EDIT: 25/11-2013 - Endeligt svar fra Politiet:
Våbentilladelsen er også gældende for anvendelse af lyddæmperen, selvom der kun står ”Til at erhverve, besidde og bære”.
Det er naturligvis en fejl, at det ikke står på selve tilladelsen, men det bliver først korrigeret, når den på et tidspunkt bliver revideret.

Med venlig hilsen
Våbenkontoret, Odense
Fyns Politi
Tilladelsen er 5-årig - hvorfor følger den ikke riffeltilladelsen? skrev:Igen - lidt svar skyldig, men forklaringen ligger i den blanket der anvendes til at skrive tilladelsen på - er 5-årig.
Jeg rejste i samme forbindelse så spørgsmålet om det måske også var det der hang sammen med "erhverve/besidde/bære"-problematikken ovenfor.
Når man kigger eksempelvis på en riffeltilladelse er den jo netop 10-årig - og med "erhverve/besidde/bære OG ANVENDE".
De lovede at vende tilbage hurtigst muligt med svar.
Må en given lyddæmper anvendes på flere forskellige våben? skrev:JA - det er muligt. Du skal blot oplyse våbennumrene på alle de våben, som pågældende lyddæmper ønskes anvendt på (jeg har nu tilladelse til at anvende samme lydpotte på begge mine luftbøsser).
Der er ikke våbennummer på min lyddæmper - er det et problem? skrev:NEJ - men politiet vil MEGET gerne have at der er et våbennummer på, hvis det er muligt.
Hvis lyddæmperen fra fabrikken kommer med fabrikationsnummer - eller man får hugget et i på et senere tidspunkt, vil de blive meget glade for at få dette oplyst og noteret.
Skal tilladelsen altid medbringes, når lyddæmperen anvendes? skrev:JA - lyddæmpertilladelsen skal medbringes på lige fod med tilladelsen til den/de våben, som den må anvendes på. En fotokopi er nok - det behøver ikke være originaldokumenterne.
Håber I kan bruge svarene til noget :biggrin:
Senest rettet af Timsen 25. nov 2013, 16:59, rettet i alt 1 gang.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Tonnytot » 12. nov 2013, 17:10

...og at de tager fejl på nogle punkter. :mrgreen:
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 12. nov 2013, 17:54

Tonnytot skrev:
...og at de tager fejl på nogle punkter. :mrgreen:
Hvor?
Jeg synes da det var nogle glimragende svar - og i øvigt yderst imødekommende overfor alle mine spørgsmål :D

Besvar