Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bessie4ever » 27. okt 2013, 22:05

Jeg opretter denne tråd, for at klæde nye riffeljægere godt på til riffeljagten!
Samtidigt ønsker jeg proaktivt at vidergive de uhaoplevelser som jeg og andre har haft, så det kan spare, også rutinerede riffeljægere for kedelige anskydninger

1.

brug ikke disse data til jagt, selv om du benytter samme kaliber og kuglevægt som i min tabel, da det nemt kan se helt anderledes ud med din opsætning
der er taget udgangspunkt i fabriksladetamunition i normas katalog, bevidst om at der er opsætninger der kan være bedre
Undlad at spamme tråden pga det, meningen er at undgå anskydninger for dem som bare går i butikken og køber amu med max "skrald" i eller bare ikke ved noget om det.

Eksempler på sidevindpåvirkning og kuglefald på et bredt udvalg af riffelkalibre
data på 300meter og 7m/sek fra Normas.cc (lær at bruge dette værktøj til din specifikke opsætning)
bemærk at det sagtens kan være endnu værre pga din riffel sikkert ikke kan opnå sammen udgangshastighed som Norma drømmer om


-------------------kuglevægt i gram-----kuglefald i cm----------------vindafdrift i cm
222R :-----------------3.2-----------------64.5---------------------------93.6

243W------------------6.5-----------------45.7---------------------------61.1

6.5x55-----------------10.1----------------64.5---------------------------69.5

308W-------------------11.7----------------63.8---------------------------73.7

30.06-------------------11.7----------------58.8---------------------------70.7

7mm Rem Mag----------11------------------40.6---------------------------42.5

300 Win Mag------------13------------------48.5--------------------------51.2

9.3x62------------------21.1-----------------72.3--------------------------54.5

458Win Mag------------32.4-----------------89.2--------------------------64.8


2. man skal beregne større træfpunktsændring end acceptabel, ved ammunitionsskifte, selv ved ens varenummer, det er produktionslotnr der gælder!

3. indskyd dit gevær påny, hvis du har haft skæftet skruet af (traditionelle rifler)

4. stol aldrig på en andens indskydning af din riffel

5. testskyd på papirskiver, da elektroniske baner kan være fejlkalibreret

6. træn i de skydestilling, med de hjælpemidler, du ønsker at benytte til jagt, det skal være på rygraden inden drømmebukken står der

7. lån og udlån af jagtammunition under jagt, er uacceptabel pga risiko for ændring af træfpunkt

8. lad dig aldrig påvirke til at skyde under en jagt, skyd først når DU er klar

9. ha helst kun en lot amu til din riffel, skyd slatter op på skydebanen, efterhånden som de opstår ellers kan fejl ske

10. undgå regnvand i løbet, det kan trænge ind mellem projektil/hylsterhals og skabe problemer, kan også give rust omkring slagstift

11. støder du din riffel ind i noget, så indskyd inden der afgives skud til levende vildt

12. snelleaftræk kræver langt mere skydetræning og våbenkendskab end traditionelt aftræk, personligt anbefaler jeg alm aftræk pga af de fatale fejl, jeg har set og selv lavet

13. sig aldrig nej til en skydebaneinvitation fra dine jagtkammerater, det kan være de har en dybere meningen med det!

14. i tilfælde af bukkefeber, så ha kameraet med og fotografer dyret til du er i ro, træn så meget på riffelbanen, at du ved at du altid kan ramme i alle situationer, så minimere du den indre frygt for at anskyde(nogen er desværre uhelbredelige)

15. riffeljagt og alkohol høre ikke sammen og kan påvirke træfprocenten

16. Start med at vurdere i hvilke retninger der er kuglefang og hvor der ikke er, inden vildtet kommer

17. Ønsk/køb en afstandsmåler eller mål/træn afstandene på dit terræn også inden vildtet kommer.

18. Skydebiografer er populære, måske fordi der ikke tælles point! Husk selv dine forbier og tænk dem som mulige anskydninger!

19. Tjek jagtbart vildt i det aktuelle område og træn vildtkendskab inden jagten, så du ikke er usikker i skudafgivelsen

20. Kombinationsvåben er ikke konstrueret til præcisionskyde på lange afstande, det er et drivjagtsvåben til kort hold, brug det rigtigt.

21. Opbyg selvtillid via skydetræning, her er jagtfeltskydning genial, lav et hold med dine jagtkammerater mindst 1 gang om året

22. Hold dig fra hoved/halsskud selv om alle beretningerne trækker, dyrets bevægelser kommer hurtigere end forventet og anskydningerne er særdeles ubehagelige( bortskudt underkæbe, spiserør skade og den slags)

23. Lyt bare til alle heltehistorierne om risikable riffelskud som "lykkedes", men test dine evner inden for deciplinen på skydeskiver mange gange inden du prøver dem på vildt.

24. Fjern irritationsmomenter på dit udstyr, såsom dårligt aftræk, forkert øjnafstand til kikkert, ubehageligt rekyl, montagehøjde. Løs det fra start!

25. Skæftetilpasning er kultur hos flugtskytter men det er også ekstremt vigtigt for riffelskytter, bliv bevidst.
26. Få jævnlig en ven til at tjekke dig for "tænkt aftræk" det gøres ved at du vender hovedet helt væk og den anden lader for dig, han skal iagttage dig nøje hvergang. Af og til putter han så et afskudt hylster i og ser og du reagere med at lukke øjene, rykker i geværet, flytter hovedet, støder i mod eller simpelthen får en "fantomrekylpåvirkning" denne øvelse er uundværligt for alle riffelskytter.

27. Glem alt om hul i hul! selv topskytter kan ikke levere dette på komando og mange oplever det aldrig. Vær realistisk og vær tilfreds med det, der løser opgaven. til konkurencer tæller det faktisk også som forbiskud og dermed negativt.

28. pas på, ikke at åbne bundstykket lidt. dette kan på mange rifler, give klikkere eller tidsforsinkelse på skudafgangen og det kan give anskydninger og mistillid til riflen!

29. Mange har faste sigtemidler og svingmontage. Tanken er tit at de åbne sigte midler skal være en plan B hvis der skulle ske noget med kikkerten. Det er falsk tryghed! For disse skal indskydes præcist som en sigtekikkert for at være noget bevendt. Og disse kræver langt mere træning at drive jagt med end med kikkert.
Drop det eller skyd ind ved amuskift og træn periodisk med! Altså dobbelt træning

30. De 3-5 patroner du har med på jagt, på kulde/varme/ fugt/ skrammer som ikke betyder meget i en kort periode, men sørg for det er dem, der bliver brugt først F.eks kontrolskud, træning osv de skal ikke tilbage i original emballagen og langtids lagres.

31. Indskyd altid din riffel, mindst en gang om året! Men undlad at benytte bukkeskive eller andre dyre motiver til formålet. Det kan appelere til jægers selvbedrag. Man høre alt for tit en jæger udtale/ forklare sig således :- den går lige ned med den skudplacering. Det hele drejer sig om at placere skuddet hvor man sigter, ikke om at den påtænkte bladkuglen som desværre sidder i halsen på bukkeskiven er dræbende eller ej. For hvad hvis det levende dyr vender den forkerte vej d16.maj
Så brug en skive med så lille punkt som din kikkert tillader.
Opfordre evt din lokale jagtforening til at gå bort fra bukke anvende til test af indskydning.


så er tråden startet :razz:
Senest rettet af Bessie4ever 25. maj 2015, 05:30, rettet i alt 14 gange.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Mannlicher 308 » 28. okt 2013, 15:19

Gode råd!

Et par ekstra i forlængelse:

Pas på med at tænke: Det er nu eller aldrig! F.eks. hvis dyret sætter i bevægelse og skal "nås" inden det når ud af skudfeltet. En meget rutineret, dygtig og heldig skytte kan sandsynligtvis godt nå at beregne og sætte et korrekt forsigte osv., men for rigtig mange, er det der de grimme anskydninger kommer - typisk i maven eller i køllen.

Du er måske dygtig nok til at skyde til dyr i bevægelse, men i praksis aldrig dygtig nok at skyde til dyr i flugt.

Og som tyskerne siger (med forbehold for grammatik osv., men rimet passer): Wenn der Kugel verlässt das Lauf, hält Ihm kein Teuffel auf! (når kuglen har forladt løbet får ingen djævel den tilbage - kan ikke finde et rim, der passer, men måske: Når kuglen først har forladt piben, får ingen djævel dig ud af kniben).

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bessie4ever » 14. nov 2013, 23:47

Opdateret
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Holmux » 15. nov 2013, 00:26

God liste

En ting jeg brugte megen tid på som ny jæger var at orienterer mig i mit kikkert sigte, jeg ville kikke ud over landskabet og finde en pæl eller hvilken som helst formation og så ligge riflen til skulleren finde samme punkt i kikkert sigtet, ikke en ting man tænker på i dag, men en ret god øvelse at havde på plads nå det går løs.
Den dag i dag bruger jeg mit kikkert sigte til at gennemgå mine skyde vinkler og sikre mig at jeg har bagstop, måske bare en dum vane, men samtidig gennemgår man jo også terrænet for muligt bytte og lære meget hurtigt omgivelserne at kende, det kommer en til gode ved solnedgang :blink:
Holmux

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Kjeldand » 15. nov 2013, 10:52

Mannlicher 308 skrev:Gode råd!

Et par ekstra i forlængelse:

Pas på med at tænke: Det er nu eller aldrig! F.eks. hvis dyret sætter i bevægelse og skal "nås" inden det når ud af skudfeltet. En meget rutineret, dygtig og heldig skytte kan sandsynligtvis godt nå at beregne og sætte et korrekt forsigte osv., men for rigtig mange, er det der de grimme anskydninger kommer - typisk i maven eller i køllen.

Du er måske dygtig nok til at skyde til dyr i bevægelse, men i praksis aldrig dygtig nok at skyde til dyr i flugt.

Og som tyskerne siger (med forbehold for grammatik osv., men rimet passer): Wenn der Kugel verlässt das Lauf, hält Ihm kein Teuffel auf! (når kuglen har forladt løbet får ingen djævel den tilbage - kan ikke finde et rim, der passer, men måske: Når kuglen først har forladt piben, får ingen djævel dig ud af kniben).
Hvad skal jeg så gøre når jeg er på drivjagt bla.i polen ? Der er det meste vildt på flugt når det kommer med 5 hunde i rø... skal man så ikke skyde ?
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Centurion » 15. nov 2013, 15:00

Kjeldand skrev:
Mannlicher 308 skrev:Gode råd!

Et par ekstra i forlængelse:

Pas på med at tænke: Det er nu eller aldrig! F.eks. hvis dyret sætter i bevægelse og skal "nås" inden det når ud af skudfeltet. En meget rutineret, dygtig og heldig skytte kan sandsynligtvis godt nå at beregne og sætte et korrekt forsigte osv., men for rigtig mange, er det der de grimme anskydninger kommer - typisk i maven eller i køllen.

Du er måske dygtig nok til at skyde til dyr i bevægelse, men i praksis aldrig dygtig nok at skyde til dyr i flugt.

Og som tyskerne siger (med forbehold for grammatik osv., men rimet passer): Wenn der Kugel verlässt das Lauf, hält Ihm kein Teuffel auf! (når kuglen har forladt løbet får ingen djævel den tilbage - kan ikke finde et rim, der passer, men måske: Når kuglen først har forladt piben, får ingen djævel dig ud af kniben).
Hvad skal jeg så gøre når jeg er på drivjagt bla.i polen ? Der er det meste vildt på flugt når det kommer med 5 hunde i rø... skal man så ikke skyde ?
Hilsen Kjeld
Ikke for at være mere hellig end paven, men nu er der vel ingen, der bliver tvunget til at deltage i den slags? Det er en situation, man selv opsøger. Alle har deres egne moralske standarder, og nogle skyder bedre end de fleste andre.
"In case of panic: don't panic"

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Kjeldand » 15. nov 2013, 15:27

Centurion skrev:
Kjeldand skrev:
Mannlicher 308 skrev:Gode råd!

Et par ekstra i forlængelse:

Pas på med at tænke: Det er nu eller aldrig! F.eks. hvis dyret sætter i bevægelse og skal "nås" inden det når ud af skudfeltet. En meget rutineret, dygtig og heldig skytte kan sandsynligtvis godt nå at beregne og sætte et korrekt forsigte osv., men for rigtig mange, er det der de grimme anskydninger kommer - typisk i maven eller i køllen.

Du er måske dygtig nok til at skyde til dyr i bevægelse, men i praksis aldrig dygtig nok at skyde til dyr i flugt.

Og som tyskerne siger (med forbehold for grammatik osv., men rimet passer): Wenn der Kugel verlässt das Lauf, hält Ihm kein Teuffel auf! (når kuglen har forladt løbet får ingen djævel den tilbage - kan ikke finde et rim, der passer, men måske: Når kuglen først har forladt piben, får ingen djævel dig ud af kniben).
Hvad skal jeg så gøre når jeg er på drivjagt bla.i polen ? Der er det meste vildt på flugt når det kommer med 5 hunde i rø... skal man så ikke skyde ?
Hilsen Kjeld
Ikke for at være mere hellig end paven, men nu er der vel ingen, der bliver tvunget til at deltage i den slags? Det er en situation, man selv opsøger. Alle har deres egne moralske standarder, og nogle skyder bedre end de fleste andre.
Når man har prøvet drivjage en gang på øffer,så er man tvunget ud i det år efter år også selv om det er noget griseri at skyde på dem når de løber med 100 km i timen. :wall:
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Carsten Bo » 16. nov 2013, 09:33

Ja, det er stærkt vanedannende.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Slettes3 » 23. nov 2013, 23:42

Gennem træning får man et godt billed af riflens egenskaber samt egne evner. Jeg tror det er vigtigt med det sidste at man kender sine begrænsninger om det gælder skud til løbene vildt eller stillestående på langt hold.
Jeg har ikke trænet i mange på en jagtbane med løbene vildtskive, og ser mig selv "lidt bagud" på dette område. Her ved jeg at hvis skulle jeg blive inviteret til jagt på løbene vildt skulle en 5-7 ture på skydebanen forudsættes.
Jeg satser så vidt muligt på vildtet skal stå stille og jeg kan levere en optimal placering af kuglen. Jeg tror ikke det kan undgås at man får en anskydning desværre, da der er mange parametere/variabler som skal falde rigtigt sammen hver gang. Jeg har selv haft et par dyr der mindede om anskydning hvor vildtet løb en 50-60 meter før det væltede. Ikke en rar fornemmelse...bedst er at det falder/dratter i knaldet.(The "Weatherby" effect).
Masse af træning er påkrævet for at blive bedre eller for at holde den gode form vedlige er nok mit det bedste bud på det generelle plan.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bessie4ever » 10. feb 2014, 20:48

Jep præcis, måden at finde sine egne begrænsninger på, er jagtrelateret træning.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. feb 2014, 21:31

Kjeldand skrev:
Mannlicher 308 skrev:Gode råd!

Et par ekstra i forlængelse:

Pas på med at tænke: Det er nu eller aldrig! F.eks. hvis dyret sætter i bevægelse og skal "nås" inden det når ud af skudfeltet. En meget rutineret, dygtig og heldig skytte kan sandsynligtvis godt nå at beregne og sætte et korrekt forsigte osv., men for rigtig mange, er det der de grimme anskydninger kommer - typisk i maven eller i køllen.

Du er måske dygtig nok til at skyde til dyr i bevægelse, men i praksis aldrig dygtig nok at skyde til dyr i flugt.

Og som tyskerne siger (med forbehold for grammatik osv., men rimet passer): Wenn der Kugel verlässt das Lauf, hält Ihm kein Teuffel auf! (når kuglen har forladt løbet får ingen djævel den tilbage - kan ikke finde et rim, der passer, men måske: Når kuglen først har forladt piben, får ingen djævel dig ud af kniben).
Hvad skal jeg så gøre når jeg er på drivjagt bla.i polen ? Der er det meste vildt på flugt når det kommer med 5 hunde i rø... skal man så ikke skyde ?
Hilsen Kjeld
Jeg går rigtig meget på drivjagt, elsker det simpelthen - men der er faktisk meget jeg ikke skyder til, herunder vildt i vild flugt med hunde i røven. Ikke for at være hellig, det er nok nærmere en æressag - jeg VIL IKKE skyde en hund og jeg hader at ramme forbi. Jeg vil have ca. 20 grader mellem vildtet og hundene, men kan da godt finde på at slippe et skud til grise der kommer løbende stærkt og nogenlunde tæt på (ca 50 m), grise springer sjældent så meget i flugten som hjortevildt og finder man det rigtige "sving" kan det sagtens lade sig gøre at placere en god kugle - men lige så ofte lader jeg være - fordi jeg ikke finder "svinget". Kunne helt sikkert trænes til at være hyppigere, men tiden er jo knap. På en god drivjagt kommer det meste vildt nu også "luntende". Hvis man kommer på plads i stilhed vil man kunne opleve de "rotter", der fortrækker i "god ro og orden", når de første hundeglam lyder. Og drevet går ofte forbi grise, der ligger og trykker sig, men de grise trækker sig så ofte "planmæssigt" tilbage i modsat retning - sjældent i vild flugt. Det er også her keileren ofte kommer.

Jeg har oplevet på drivjagter sydpå (Polen/Tyskland), især de drivjagter der reelt er arrangeret for at hjælpe skovdistriktet med at regulere bestanden, at "skovfolket" kan blive lidt sure, hvis man lader noget gå - det du ikke skyder, skal de selv ordne senere. Det er jeg dog kold over for - min jagtetik står over deres dovenskab - for at sige det lidt enkelt. Til gengæld har jeg to gange fået skummende fadøl af hundeførere, der har set jeg har sænket riflen, når hunden kom tæt på. :razz:

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af 007 » 10. feb 2014, 21:56

Har aldrig tænkt på "5. testskyd på papirskiver, da elektroniske baner kan være fejlkalibreret ". Er det et generelt problem? Hvis man skyder på 3 forskellige elektroniske baner, er det så 99% eller?
Mvh

MIg

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af PeptoBizmo » 10. feb 2014, 22:05

En af de ting jeg gør meget yderligere af at forklare nye skytter er at de bare skal lukke ørene for alt det der "hul-i-hul" vås.
Det er uhyggeligt få der mestrer at skyde små grupper konsekvent, og det tager lang tid at nå dertil.
Det var i hvertfald en af de ting jeg kæmpede med i starten, at jeg ikke kunne forstå det skulle være så svært, når nu alle de andre kunne.
Det har erfaringen så vist mig at langt de fleste ikke kan, og jeg kan heller ikke selv. Ikke konsekvent. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 323
Tilmeldt: 15. jan 2011, 14:35
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 19 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bigfed » 10. feb 2014, 22:11

Super liste, specielt nr. 13...husk at det er sjovt at være på skydebanen, man kan lære noget hver gang :)
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bofhenator » 10. feb 2014, 22:19

007 skrev:Har aldrig tænkt på "5. testskyd på papirskiver, da elektroniske baner kan være fejlkalibreret ". Er det et generelt problem? Hvis man skyder på 3 forskellige elektroniske baner, er det så 99% eller?
Risikoen for de alle er fejlkalibreret med den samme fejl er nok ikke så stor, på den anden side kan et bestemt mærke jo godt have en bestemt generel fejl der får skudbilledet til at vandre over tid.

99% er ikke helt godt nok, ikke når man skal skyde på noget levende, der er så mange andre steder et skud kan kikse, jeg ville ikke øge muligheden for fejl, ved ikke at tage et stykke pap og 10 ekstra skud i ed inden jeg slap et skud på et stykke vildt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Hurricane » 10. feb 2014, 22:24

007 skrev:Har aldrig tænkt på "5. testskyd på papirskiver, da elektroniske baner kan være fejlkalibreret ". Er det et generelt problem? Hvis man skyder på 3 forskellige elektroniske baner, er det så 99% eller?
Nu er det jo altid farligt at generallisere, men jeg har oplevet at skyde på 3 forskellige (elektronisk markerede) baner i Vingsted (Kongberg elektronik) med 3 forskellige resultater - sandsynligvis grundet mangelfuld kalibrering af systemerne.
Jeg har ikke konstateret problemet i 2013/2014, men det er jo ikke ensbetydende med, at problemet ikke er der længere... (men nu kalibreres anlæggene 2 gange ugentligt iflg. Henning fra Skyttebutikken).

Jeg kan til fulde tilslutte mig, at indskydning foretages sikrest på ikke-elektronisk-markerede baner... :thumbup:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af AHSV » 11. feb 2014, 07:38

PeptoBizmo skrev:En af de ting jeg gør meget yderligere af at forklare nye skytter er at de bare skal lukke ørene for alt det der "hul-i-hul" vås.
Det er uhyggeligt få der mestrer at skyde små grupper konsekvent, og det tager lang tid at nå dertil.
Det var i hvertfald en af de ting jeg kæmpede med i starten, at jeg ikke kunne forstå det skulle være så svært, når nu alle de andre kunne.
Det har erfaringen så vist mig at langt de fleste ikke kan, og jeg kan heller ikke selv. Ikke konsekvent. :smile:

Du har fuldstændig ret, jeg passer bane på Kalvebod har klipset tusindvis af skiver over, jeg har set mange gode grupper omkring de 20-25 mm, jeg har set ganske få trekløvere, jeg har aldrig set et enkelt udbanket hul... Der er heller aldrig en eneste "kunde" der har villet fremvise den mytiske hul-i-hul gruppe. Når man så samtidig har "studeret" hvad benchrest skytterne går igennem for at konsekvent at kunne skyde små grupper så er det overraskende hvor mange herinde der gør det med en blaser/Sauer/sako/tikka flået ned fra hylden sammen med en æske fabriksammunition...

Jeg kan med min Barnard holde grupperne lige under 20 mm i gennemsnit, med genladt ammunition, det sker ofte at jeg præsterer et 3 kløver - men nu er jeg så heller ikke verdens bedste skytte ;-)

Mvh
Anders

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af The Yeti » 11. feb 2014, 09:02

Hvor svært hul-i-hul skydning er og hvad der kommer i spil beskrives rigtigt godt i denne artikel

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html






The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Carsten Bo » 11. feb 2014, 10:17

Jeg elsker den her linje.

For those of us who are strangers to groups “in the zeros”, we’re talking about 5 shots at 100 yards that are, at first glance, indistinguishable from a single shot. The bullets sizzling through the same hole merely worry away the tortured edge of the target paper in varying degrees until the hole is enlarged less than .100" over bullet diameter. Often much less.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bessie4ever » 12. feb 2014, 08:37

PeptoBizmo skrev:En af de ting jeg gør meget yderligere af at forklare nye skytter er at de bare skal lukke ørene for alt det der "hul-i-hul" vås.
Det er uhyggeligt få der mestrer at skyde små grupper konsekvent, og det tager lang tid at nå dertil.
Det var i hvertfald en af de ting jeg kæmpede med i starten, at jeg ikke kunne forstå det skulle være så svært, når nu alle de andre kunne.
Det har erfaringen så vist mig at langt de fleste ikke kan, og jeg kan heller ikke selv. Ikke konsekvent. :smile:

Tak for input, jeg vil ligge dette i som et selvstændigt punkt!
jeg har en helt aktuel sag lige nu, hvor en jæger er voldsomt i konflikt med sig selv pga dette.
han mener nemlig, at han har haft amu der kunne lave hul i hul hvergang, men er ved at hælde til, at kun en ramte skiven og resten helt uden for

det er fasen fra, ubevidst ukompetent til bevidst ukompetent, som gør ondt
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Lasse68 » 12. feb 2014, 08:40

Når jeg skyder hul i hul, så er det ofte sådan at hvis jeg kigger rigtigt godt efter, så kan jeg faktisk godt ane at hullet er blevet en lille bitte smule større.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Lassescout » 12. feb 2014, 21:14

Lasse68 skrev:Når jeg skyder hul i hul, så er det ofte sådan at hvis jeg kigger rigtigt godt efter, så kan jeg faktisk godt ane at hullet er blevet en lille bitte smule større.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Amatør! Når jeg skyder hul i hul med min kaliber .30, så bliver hullet mindre og mindre for hvert skud ! :neutral:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bessie4ever » 12. feb 2014, 21:22

:rolf: skal vi ikke stoppe med hul i hul snakken? Den er ophævet et punkt og pointen er vist feset ind på lystavlen. :rolf:

Mvh B4E
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 323
Tilmeldt: 15. jan 2011, 14:35
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 19 times

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af Bigfed » 12. feb 2014, 21:57

Det helt hul i hovedet at fortsætte :)
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Guideline for at reducere anskydninger med riffel

Indlæg af YoungDane » 13. feb 2014, 14:30

13. sig aldrig nej til en skydebaneinvitation fra dine jagtkammerater, det kan være de har en dybere meningen med det!
Mening eller ej, sig aldrig nej! Og så som et af de andre punkter, træn de forskellige jagtrelevante skydestillinger!!!

Nogle af jer har måske læst mit sidste indlæg i "Jagtsæsonen" hvor jeg har en newbie med ude, der flere gange ikke får skudt det råvildt jeg præsenterer i perfekte situationer - ene og alene fordi han kun kan skyde fra liggende position. Øvelse gør mester, og den første er den sværeste - men hvis man er fortrolig og har selvtilliden fra 200(0) gode skud i forskellige positioner, så er springet fra en liggende til en god siddende med stok altså ikke så stort.

Jo, og den med sidevinden, vindafdrift - den er også god at have med. Kender da nok lige en ældre herre eller fire fra foreningen, der ikke skænker den slags en tanke - når de sender deres ene skud i bukkejagten af sted. Det skud som er nummer 4 i det år, og som aldrig bliver til mere end 4 skud om året, hvis riflen ellers er bare nogenlunde skudt ind på den årlige "skydebane-dag".

Selv min storebror evnede jo ikke at forstå mit budskab mht vindafdrift på en bukkejagtsdag for nogle år siden, da han lige havde fået riffel og jagttegn. Resultatet var da også en fin forbier - nok omkring 10 cm foran bukken. (At bukken så var retarderet og løb de 150 meter op til skydestigen og sikrede med siden til, det var sgu held for ham, for lillebror var lidt muggen efter første skud var blevet løsnet)

Besvar