Regler for opbevaring af ammo og lås!?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sønderjylland

Regler for opbevaring af ammo og lås!?

Indlæg af kl28 » 5. dec 2013, 22:45

Hej herinde,

Er der nogen der kan oplyse mig omkring hvor vidt man må:

1 opbevare låsen isat riffelen i et godkendt skab? Altså et samlet våben

2 opbevare låsen i det lille skab øverst i skabet mens riffelen står i samme skab

3 opbevare alt sit ammo i samme godkendte skab som våbenene står i, feks i det lille aflåste skab øverst

Årsagen til at jeg spørger er at jeg ikke rigtigt går på jagt mere, men stadig diskutere det med svigerfar som er aktiv jæger..... Vi er sjældent enige :mrgreen:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Regler for opbevaring af ammo og lås!?

Indlæg af Allan3 » 5. dec 2013, 22:47

1: Ja
2: Ja
3: Ja

Jeg har min riffel stående med bundstykke i, og der er ammunition i skabet sammen med riflen, da der ikke er mere plads i boksen øverst i skabet

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 5. dec 2013, 23:04

Allan3 skrev:1: Ja
2: Ja
3: Ja

Jeg har min riffel stående med bundstykke i, og der er ammunition i skabet sammen med riflen, da der ikke er mere plads i boksen øverst i skabet
+1

Jeg har normalt bundstykkerne i et andet skab, det har jeg det bedst med. Men det kan glippe..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 6. dec 2013, 13:01

Det blev ændret da der kom krav om våbenskabe. Før skulle det hele opbevares adskilt fra hinanden og under dobbelt lås, men da der kom krav om våbenskab, måtte man til gengæld have det hele deri. På den måde er alt sikret så godt som muligt (da våbenskabet vel alt andet lige er sværere at bryde op end et klædeskab eller låst kommodeskuffe) og man behøver ikke at købe 3 våbenskabe.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 6. dec 2013, 13:03

For så vidt må man sætte et ladt våben i skabet... Hvorfor i alverden man så skulle gøre det... :alcohol:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af kl28 » 6. dec 2013, 13:14

Hehe tak for svarene, det var også det jeg havde håbet på :NVFrules:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2013, 13:26

Senserazer skrev:For så vidt må man sætte et ladt våben i skabet... Hvorfor i alverden man så skulle gøre det... :alcohol:
Så skal ens våbenskab stå et lidt specielt sted, nemlig et sted hvor våbnet lovligt kan anvendes:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 1248 af 30/10/2013 ) skrev:Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =158805#P9
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 6. dec 2013, 14:03

Mapzter skrev:
Senserazer skrev:For så vidt må man sætte et ladt våben i skabet... Hvorfor i alverden man så skulle gøre det... :alcohol:
Så skal ens våbenskab stå et lidt specielt sted, nemlig et sted hvor våbnet lovligt kan anvendes:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 1248 af 30/10/2013 ) skrev:Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.
Hvis det er et jagtvåben betyder det vel på ens matrikel? Det må lovligt anvendes til jagt eller regulering på matriklen? Reglerne for afstand til bebyggelse gælder kun for jagt og vel ikke til ens egen bebyggelse. Reglerne for arealets størrelse gælder ligeledes ikke for regulering. Så våbnet må lovligt anvendes i en villahave (skud må naturligvis kun afgives så ingen bliver bragt i fare osv osv, men sådan er det jo ligegyldigt hvor man afgiver et skud).

(Nej, jeg kunne ikke finde på at have mine våben ladt i skabet, men det er ikke pga lovgivningen)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 6. dec 2013, 16:01

bofhenator skrev:
Mapzter skrev:
Hvis det er et jagtvåben betyder det vel på ens matrikel? Det må lovligt anvendes til jagt eller regulering på matriklen? Reglerne for afstand til bebyggelse gælder kun for jagt og vel ikke til ens egen bebyggelse. Reglerne for arealets størrelse gælder ligeledes ikke for regulering. Så våbnet må lovligt anvendes i en villahave (skud må naturligvis kun afgives så ingen bliver bragt i fare osv osv, men sådan er det jo ligegyldigt hvor man afgiver et skud).

(Nej, jeg kunne ikke finde på at have mine våben ladt i skabet, men det er ikke pga lovgivningen)
Den havde jeg faktisk overset! :thumbdown: Så bor man på landet kan man måske godt, bor man i byen, som jeg, må man ikke :giggle:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Sv: Regler for opbevaring af ammo og lås!?

Indlæg af Bofhenator » 6. dec 2013, 16:03

Senserazer skrev:
bofhenator skrev:
Mapzter skrev:

Den havde jeg faktisk overset! :thumbdown: Så bor man på landet kan man måske godt, bor man i byen, som jeg, må man ikke :giggle:
Man må også i byen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Re: Sv: Regler for opbevaring af ammo og lås!?

Indlæg af Senserazer » 6. dec 2013, 16:05

bofhenator skrev: Man må også i byen.
Så kan jeg skyde 0.05m i skabet :sniper: :giggle:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 6. dec 2013, 17:03

Arh - kan det kaldes forsvarlig omgang med våben, at tage det ladt med ind i huset?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 8. dec 2013, 19:18

Gråskæg skrev:
Arh - kan det kaldes forsvarlig omgang med våben, at tage det ladt med ind i huset?
Hvis det nu er der måren er rendt hen... Så skal man da ind og skyde den :fun:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar