Lovlig pump gun...regler?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Låst
Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sønderjylland

Lovlig pump gun...regler?

Indlæg af kl28 » 11. dec 2013, 18:06

Nå det virkede jo fint sidst så jeg prøver igen.

Jeg købte i sin tid en pump gun med 5-skuds magasin. Nu er jeg så lidt i tvivl om den egentlig er "i orden" lovmæssigt. Den står som da jeg hentede den i jagt forretningen, med en plombering i magasinet, så den ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
Nu til spørgsmålet.... Hvordan er reglerne for denne begrænser. Er en træpind i magasinet nok, eller skal det være noget mere permanent, feks en påsvejset metalpind?

Eller må geværet stå i skabet med 5-skuds magasin kapasitet så længe det feks kun bruges på baner og IKKE på jagt?

Hvis der er nogen dr ligger inde med overskudsviden mht hvad jeg må og ikke må er alle svar velkommen..... Syns det er svært at være helt uptodate efterhånden.

På forhånd tak og god aften :razz:

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Lovlig pump gun...regler?

Indlæg af Memphis » 11. dec 2013, 18:29

Det skal kun være plomberet til brug på jagt i Danmark. 2 styks haglpatroner må det være. 1 i kammeret og 1 i magasinet.

Skal du på jagt udenlands hvor reglerne er anderledes kan du tage plomberingen ud. Reglen er at der skal anvendes værktøj for at fjerne plomberingen.

Så når den står i dit skab er det helt OK at den er uplomberet.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 11. dec 2013, 18:39

Ydermere, som nok ikke er relevant for de fleste, så gælder reglerne ikke med plombering hvis du har et riffelløb på din pump.

Så må du gå på jagt med den uplomberet (Dog kun med sabot og slugs etc. ingen shot).

Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af kl28 » 11. dec 2013, 22:40

Fint tak for svar.

Det vil sige, at så længe jeg har geværet stående i våbenskabet er det ligegyldigt om der kan proppes 5+1 bønne i og hvordan plomberingen er udført!?

Et spørgsmål mere.... Hvordan laver man sådan en plombering snilt, så den skalfjernes med værktøj? Jeg kan lave ting i metal, hvis det kan klares uden bøssemager!

Otterup
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelteknik
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Otterup » 11. dec 2013, 23:16

Jeg har både en Remington 11-87 og en 870.
Den plombering jeg har tænkt mig at lave er at bore hul i den møtrik, der er skruet på rørmagasinet, og holder fjederen på plads. I det hul vil jeg sætte en RF gevindstang med en åsemøtrik på begge sider.
Gevindstangen er tilpasset så der kun kan være i patron i magasinet. Det er umuligt at fjerne gevindstangen med fingerkræfter alene.
Du skal være opmærksom på at du nok ikke må medbringe værktøj til at fjerne plomberingen under jagten.

Jeg mindes at have set en lignende løsning på dette forum for nogle år siden. Mener det var ID, der havde vist denne løsning.

En anden løsning kunne være at voldspænde møtrikken til rørmagasinet med en rørtang, men det er ikke nogen rigtig god løsning mener jeg.

Det er i øvrigt også lovligt at træne med en uplomberet pumpgun eller halvautomat herhjemme, hvis ellers det lokale banereglement ikke udelukker dette.
Mvh

Otterup

Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af kl28 » 11. dec 2013, 23:25

Tak, :NVFrules:

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 12. dec 2013, 07:30

Så prøver vi igen. Du må ERHVERVE og BESIDDE haglvåben med mere end 2 skud, eksempelvis til jagt i udlandet. Du må IKKE-IKKE-IKKE : BÆRE og ANVENDE dem i Danmark, og heller ikke på banen eller sjovskydning på egen grund, som det tidlige var tilladt :-( SORRY !!!!!! OG Rigspolitiets våbensektion betegner en permanent ordning som "svejset eller nittet"
PBD

Otterup
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Otterup » 12. dec 2013, 08:22

Hej!
Hvorhenne står det i loven at den ikke må bruges? Og hvorhenne står det at den skal være svejst eller nittet?
Mvh

Otterup

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 12. dec 2013, 08:47

PBD skrev:Så prøver vi igen. Du må ERHVERVE og BESIDDE haglvåben med mere end 2 skud, eksempelvis til jagt i udlandet. Du må IKKE-IKKE-IKKE : BÆRE og ANVENDE dem i Danmark, og heller ikke på banen eller sjovskydning på egen grund, som det tidlige var tilladt :-( SORRY !!!!!! OG Rigspolitiets våbensektion betegner en permanent ordning som "svejset eller nittet"
Så PBD, rolig nu, vi tager lige et udskrift fra lovteksten :
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Holmux

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 12. dec 2013, 09:13

Og som holmux er inde på så er nøgleordet "til eget brug".
Den del af lovgivningen glemte PBD vist.
:TOS:

Skal man læse reglerne, er det vigtigt at man læser hele sætninger....

:twisted:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 12. dec 2013, 12:11

PBD skrev:Så prøver vi igen. Du må ERHVERVE og BESIDDE haglvåben med mere end 2 skud, eksempelvis til jagt i udlandet. Du må IKKE-IKKE-IKKE : BÆRE og ANVENDE dem i Danmark, og heller ikke på banen eller sjovskydning på egen grund, som det tidlige var tilladt :-( SORRY !!!!!! OG Rigspolitiets våbensektion betegner en permanent ordning som "svejset eller nittet"
Hvis det er tilfældet er det fandme ironisk. Kender en betjent som er indehaver af en uplomberet halvautomat der har været med og skyde på privat ejendom.

Otterup
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Otterup » 12. dec 2013, 12:48

Her er linket til den plombering jeg har set tidligere

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... plombering
Mvh

Otterup

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 12. dec 2013, 16:30

Jeg prøver igen så. Du kan: erhverve,besidde,bære og anvende glatløbede haglvåben hvis piben er mindst 55 cm OG den ikke kan indeholde mere end 2 skud !!!! OG så kan du : erhverve, besidde, MEN IKKE bære og anvende andre ( mere end 2 skud )glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm. Denne forskel blev netop lavet for at danskere kunne bruge deres haglvåben i udlandet. For få år tilbage kunne man godt bruge sin uplomberede haglbøsse på banen, men det er ændret med den seneste formulering. At næsten ingen er klar over det, inclusive flere betjente, ændrer ikke på indholdet af teksten. Så jeg opfordrer lige i andre til at læse rigtig grundigt, og forstå de juridiske foskelle på at : erhverve, besidde, bære og anvende. Definitionen om fast plombering, kommer oprindeligt fra et svar ang. semiauto rifler, men jeg blev af rigspolitiets tekniske afdeling, oplyst at deres definition af permanent ikke afviger fordi der tales om haglvåben.
PBD

Brugeravatar
kl28
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af kl28 » 12. dec 2013, 20:57

Det vil stadig sige, så længe geværet bare står i våbenskabet eller bruges til jagt i udlandet er plomberingen ligegyldig, men så snart geværet tages ud til brug i DK skal der være en permanent plombering, som er svejset eller nittet fast?!

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Theredmist » 12. dec 2013, 21:54

Det med svejst eller nittet kan de godt glemme alt om...!!! Jeg skal kunne adskille og rense mit gevær så det kan holdes rustfrit og i mekanisk forsvarlig stand....!!! :inspect: :thumbup:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. dec 2013, 23:12

Det er §19 i våbencirkuleret der omhandler det med "en permanent anordning" og den drejer sig KUN om halvautomatiske rifler. Ikke glatløbede våben.

Jeg kan ikke finde noget tilsvarende andre steder, der må en kilde på bordet, ud over hvad man har hørt fra tilfældige politifolk.

Begrænsningen i glatløbede våben skal naturligvis være på plads under jagt, men den skal ikke være permanent (ikke på samme måde permanent, nittet/svejset) som på en halvautomatisk riffel.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 13. dec 2013, 00:12

Nu bliver jeg temmeligt forvirret. Så det er definitivt no go at anvende en uplomberet halv auto riffel i Danmark, lige meget hvad?
Det var tilbage i sommers vi var ude hos en kammerat og indskyde, og der havde bla. betjenten en Ruger 10/22 med.

Hvis det er tilfældet hvordan fanden skal man så kunne indskyde sin riffel og eller træne med den, så man er bekendt nok med våbnet til at gå på jagt med det?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 13. dec 2013, 06:51

BasicReality skrev:Nu bliver jeg temmeligt forvirret. Så det er definitivt no go at anvende en uplomberet halv auto riffel i Danmark, lige meget hvad?
Det var tilbage i sommers vi var ude hos en kammerat og indskyde, og der havde bla. betjenten en Ruger 10/22 med.

Hvis det er tilfældet hvordan fanden skal man så kunne indskyde sin riffel og eller træne med den, så man er bekendt nok med våbnet til at gå på jagt med det?
Salonriffel må gerne være semi-auto, til regulering.

Du må gerne indskyde din semi-auto bøsse, til udlandsbrug (altså med større kapacitet en 1+1), her i Danmark, men den må ikke bruges til jagt.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. dec 2013, 09:02

BasicReality skrev:Nu bliver jeg temmeligt forvirret. Så det er definitivt no go at anvende en uplomberet halv auto riffel i Danmark, lige meget hvad?

Hvis det var det jeg skrev ovenfor der fik forvirret dig må du undskylde. Det handler KUN om hvordan en evt begrænsning af kapaciteten skal være på en halvautomatisk riffel. Ikke om hvor man må bruge eller træne med dem (eller haglbøsser med mere end to skud i for den sags skyld.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 13. dec 2013, 11:02

Senserazer skrev:

Salonriffel må gerne være semi-auto, til regulering.

Du må gerne indskyde din semi-auto bøsse, til udlandsbrug (altså med større kapacitet en 1+1), her i Danmark, men den må ikke bruges til jagt.
Du skriver semi auto "bøsse", så det er kun haglgevær du må, ikke riffel? Havde ellers en US Karabin på ønskelisten, men tror sgu ikke jeg køber den hvis jeg ikke må skyde med den herhjemme...

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 13. dec 2013, 12:40

Hvad forstår man egentlig ved ordet "bære" er det alt transport ??
eller er det først når man har det over skulderen og det er klar til brug ??
Holmux

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 13. dec 2013, 15:39

Læs lovteksten og følg den.

Lad være med selv at stramme/tilføje til lovteksten.

Læs de utallige tråde hvor dette allerede har været diskuteret til hudløshed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst