HK41 til jagt i DK?
HK41 til jagt i DK?
Hej
jeg er faldet over denne riffel
http://www.lauritz.com/da/auktion/heckl ... /i3208399/#
og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er muligt at få tilladelse til at anvende den til jagt i DK
i beskrivelsen læser jeg det som om der er et plomberet magasin med, tæller dette som permanent?
for hvis det ikke gør det, forstår jeg ikke at nogen har gjort sig ulejligheden med at plombere den.
Er det overhovedet realistisk at få en våbentilladelse til den?
nogen må jo have haft det før-
og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er muligt at få tilladelse til at anvende den til jagt i DK
i beskrivelsen læser jeg det som om der er et plomberet magasin med, tæller dette som permanent?
for hvis det ikke gør det, forstår jeg ikke at nogen har gjort sig ulejligheden med at plombere den.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
HK41 til jagt i DK?
Der er en anden tråd herinde om netop denne riffel... http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=51649
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- SKB500
- Gold Member
- Geografisk sted: Jylland.
- Has thanked: 2 times
Re: HK41 til jagt i DK?
Enabe skrev:Hej
Den skyder iøvrigt rigtig godt !
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det har vist rigtig været en drengedag for fotografen........
Men umiddelbart giver det ingen større mening, den måde den præsenteres på i teksten.
2skuds plombering, og alle billederne vises med det "lille" magasin isat (svejsning/nitning vises dog ikke!) - samt der medfølger 28 stk 20skuds til jagt i udlandet. Det må jo tolkes som om at det plomberede 2skuds magasin kan tages af, hvilket ikke er i tråd med lovgivningen hvor magasinet skal fastgøres permanent ved svejsning eller nitning.
Loven tolkes typisk som at der skal bruges skærende/spåntagende værktøj til at fjerne en plombering - hvis der kun skal bruges simpelt værktøj, så er løsningen ikke "permanent".
Mener ikke popnitter regnes for "permanente" og der synes ikke at være anvendt nitning.
Ud fra billederne kan der dog godt være anvendt TIG-svejsning på bagsiden af magasinbrønden - men så giver det ingen mening at "Der medfølger 28 stk 20skuds magasiner til jagt i udlandet."
Så den kan dårligt markedsføres som en riffel der kan bruges til jagt i Dk, hvis magasinerne kan udskiftes.
Det toskuds magasin kan måske godt være "permanent" monteret, og en svejsning skal slibes væk for at omgøre dette - det er svært at se.
Men umiddelbart giver det ingen større mening, den måde den præsenteres på i teksten.
2skuds plombering, og alle billederne vises med det "lille" magasin isat (svejsning/nitning vises dog ikke!) - samt der medfølger 28 stk 20skuds til jagt i udlandet. Det må jo tolkes som om at det plomberede 2skuds magasin kan tages af, hvilket ikke er i tråd med lovgivningen hvor magasinet skal fastgøres permanent ved svejsning eller nitning.
Loven tolkes typisk som at der skal bruges skærende/spåntagende værktøj til at fjerne en plombering - hvis der kun skal bruges simpelt værktøj, så er løsningen ikke "permanent".
Mener ikke popnitter regnes for "permanente" og der synes ikke at være anvendt nitning.
Ud fra billederne kan der dog godt være anvendt TIG-svejsning på bagsiden af magasinbrønden - men så giver det ingen mening at "Der medfølger 28 stk 20skuds magasiner til jagt i udlandet."
Så den kan dårligt markedsføres som en riffel der kan bruges til jagt i Dk, hvis magasinerne kan udskiftes.
Det toskuds magasin kan måske godt være "permanent" monteret, og en svejsning skal slibes væk for at omgøre dette - det er svært at se.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Selvstrammer! Popnitter er nitter. Dem i aluminium er nemme at fjerne, men du skal bruge spåntagende værktøj for at gøre det. Jeg ville ikke tøve med at gå i retten hvis en emsig betjent sigtede mig for ulovlig jagt fordi magasinet kun var popnittet fast. Den sag taber han efter noder, hvis anklageren overhovedet giver ham lov til at rejse den.Mener ikke popnitter regnes for "permanente" og der synes ikke at være anvendt nitning.
Den markedsføres ikke til jagt i Danmark.Så den kan dårligt markedsføres som en riffel der kan bruges til jagt i Dk, hvis magasinerne kan udskiftes.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Tja, nu har popnitter jo en træls tendens til at kunne gnave sig selv over, specielt hvor to stykker plademetal (som magasinbrønd og magasin jo er) skal holdes sammen hvor der tillige er rystelser (som automatvåben jo er kendt for).Lassescout skrev:Selvstrammer! Popnitter er nitter. Dem i aluminium er nemme at fjerne, men du skal bruge spåntagende værktøj for at gøre det. Jeg ville ikke tøve med at gå i retten hvis en emsig betjent sigtede mig for ulovlig jagt fordi magasinet kun var popnittet fast. Den sag taber han efter noder, hvis anklageren overhovedet giver ham lov til at rejse den.Mener ikke popnitter regnes for "permanente" og der synes ikke at være anvendt nitning.
Den markedsføres ikke til jagt i Danmark.Så den kan dårligt markedsføres som en riffel der kan bruges til jagt i Dk, hvis magasinerne kan udskiftes.
Selvfølgelig kan man få stål-popnitter - og kan ikke umiddelbart huske hvor jeg læste det, men husker bare at popnitter ikke var synderlig "permanente" i denne sammenhæng.
Og nej, kan ski godt se den ikke markedsføres til jagt i Dk - men det ligger jo ligesom i teksten at der findes et plomberet magasin - og et helt andet sted i teksten refereres til 28 stk 20skuds magasiner til jagt i udlandet.
Hva fa'en er det plomberede magasin SÅ til.? Der står ikke det er til jagt i udlandet - det står heller ikke at magasinet er nittet/svejst fast til våbnet. Ergo må den gæve almindelige læser jo antage at eftersom Dk kræver en 2skuds plombering, og auktionen lanceres med "et plomberet magasin". hvilket man må antage så er til jagt.... IKKE i udlandet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
Du har ret i den er uklar. For nogle dage siden skrev de "til jagt i Danmark", men de må jo så være blevet opmærksom på at den ikke går, og så har de rettet det.
Før år 2000 havde jeg en H&K i kaliber 223 med løst plomberet 2- skuds magasin, og et løst 10 skuds magasin til sjov. det var lovligt den gang, men er det altså ikke mere.
Før år 2000 havde jeg en H&K i kaliber 223 med løst plomberet 2- skuds magasin, og et løst 10 skuds magasin til sjov. det var lovligt den gang, men er det altså ikke mere.
Hilsen Lasse.
Selvom det er en fin riffel, synes jeg bare det ville være ufattelig synd at "ødelægge" den ved at fast montere det magasin, og hvis man ikke gør kan man vel ikke bruge den til andet end udlandet?
hvad med bane skydning herhjemme?
hvad med bane skydning herhjemme?
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
med et to skuds magasin, har den mig bekendt, aldrig været lovlig til jagt i dk. der skal vel være tale om et etskuds magasin...? eller kan det ikke lade sig gøre at efterfylde magasinet, med en bønne i kammeret?
MVH søren
MVH søren
-
- Platin Member
Glem nu alt om at fastgøre det magasin, det ødelægger hele idéen med geværet. Det må indskydes, og man må træne med det i Danmark. Det betyder at man kan have en masse sjov med det. Selvom det måske kan bruges til jagt i udlandet, vil det nok næppe være formålet med at anskaffe det. Man kan få halvautomater der er bedre til det, for den halve pris.
Hilsen Lasse.