Elgjagt i Sverige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Elgjagt i Sverige

Indlæg af The Dane » 18. okt 2004, 22:47

En lille beretning om en uges elgjagt lige uden for Vimmerby i Sverige. I kender godt Vimmerby, i ved det bare ikke! Her har Astrid Lindgreen boet, Bullerby med børnene ligger 5 km væk og Emils gård i katthult ligger 8 km væk. Nå nu er vi på plads ikke? Jagten er på ca. 600 hektar med egen hytte. Hytten kræver lidt beskrivelse: 0 strøm og vand, stue med pejs, køkken med brændekomfur og ca. 100m til lokummet (her har nogen erstattet brættet med en skive flamingo. Den tænker jeg lidt over, men konstaterer at det er en fed ide, da jeg skal på das næste morgen i frostvejr). Brændekomfuret har så lille et brændkammer at det tager ca. 1-1½ time før den første liter vand er kogende. Nå ind med havebordet og op med det medbragte dobbelte gasblus så vi kan få aftensmad. Stuen: 6 køjer en hjørnesofa et mikro spisebord med plads til 4 personer! 2 personer er altså henvist til skammekrogen ved spisetid. Da vi ankommer er temperaturen i hytten nogenlunde den samme som en luders hjerte, en ½ time og ca. 5 kg brænde senere er der tåleligt i armslængde af pejsen. Helle for en overkøje hvor der er varm luft (den kommer vi tilbage til senere!)
Vi ankommer lørdag eftermiddag og kan lige nå et aftenpas med fri afskydning af rådyr <-: Systenet kræver en lille forklaring: Alle tårne og stiger har et eller andet navn således at de kan huskes i stedet for hele tiden at beskrive stedet hvor de står. Jeg kommer til at sidde på ”Bordellet”, hvor der i øvrigt intet sker. Aftensmad: Helstegt oksefilet med champignon sovs og friske pommes frites, vi er på landet og ikke i et uland! Sent på aftenen er der fyret så hele hytten er gennemvarm, lækkert! Ja lige bort set fra at man sveder som et svin i en mikrobølgeovn i overkøjen, selv uden dyne på. Nå dyne og hovedpude bugseres ned i underkøjen hvor der heldigvis er en ledig plads.

Søndag morgen bliver et studium i selvpineri. Op kl. 05.00, jeg anede slet ikke at mit ur kunne vise så lidt! 5 graders frost og alt for lidt vintertøj giver en rystende oplevelse. Jeg kommer i stigen kl. 06.20 og en time senere da solen står langsomt op, tænker jeg intenst på hvorfor jeg ikke er hjemme, varm og på arbejde, men belønningen kommer i form af en rå med bukkelam. Jeg tænker et splitsekund på kødødelæggelse idet jeg tænder for den medbragte riffel i 458 Winmag. Et 11,6mm Ø projektil på 26,5gram og med en fart af 715m/s. Jeg holder på halsen på ca. 45m og da tordenskraldet klinger ud ligger lammet og spræller. Selvom man fjerner forbindelsen til styrehuset tager det lidt tid før resten løber tør for krudt. Den spræller i ca. 10 sekunder og da jeg kommer ned kan jeg konstatere at lammet mangler 2 halsknogler, de er ikke skudt i stykker, men væk! Op i et træ og ud med fyldet, derefter kan jeg nyde en kop varm kakao, mens jeg venter på bilen hjem til hytten. Min ven Per der har inviteret, har skudt en spidsbuk.

Mandag norgen skal vi mindst lige så tidligt op og i tårnene, klog af erfaring medbringer jeg et 1,5mx2m uldtæppe som bliver svøbt om underkroppen. Siddekomforten i et Svensk jagttårn er nogenlunde den samme som i en Polsk bybuds, så dispositionen med at skære hovedpuden af en gammel luftmadras og sidde på den, viser sig at være god. Ved 8.30 tiden knalder det 2 gange med ca. 1 minuts mellemrum, fra naboposten. Henrik, den 3 Dansker ringer på mobilen (alle på jagtholdet skal være i radiokontakt med jegtlederen, så kvoten af dyr der må skydes kan justeres, der må ikke skydes for meget!) og beder mig om at hjælpe med at slæbe ud. Henrik har skudt en 12 tagger kronhjort som viser sig at være den største der er nedlagt i den del af Sverige i de sidste 25 år. For en i hede hule helvede hvor sådan en knagerække bare er skabt til at vikle sig ind i grene på jorden og træerne. Nå vi fik den ud og på slagtehuset.

Torsdag aften ca. 15 min efter solnedgang står der pludselig en stor fed rå ca. 65m meget skråt til højre bag mig (det er vigtigt for historien, fordi jeg er linksskytte!) jeg lirker riflen i stilling og så godt på højre skulder som stillingen i tårnet tillader. Jeg trykker på knappen og ser fine stjerner sammen med den ringen jeg har for ørerne, og så er jeg i øvrigt fuldgyldigt medlem af ”Røde Halvmåne”. Det kalder vi foreningen af folk med kikkert tatoveringer. Råen daffer ind i en tyk gang unggraner og jeg venter 5 min før jeg forsigtigt går ned på anskudsstedet. Jeg kan sgu’ ikke finde noget svejs og det hjælper ikke på situationen at mørket efterhånden er ret fremskredent. Fat i mobilen og tilkalde jagtleder og hundefører med svejshund, da de ankommer, er det mørkt for hunden skal først hentes i jagthytten 15 km væk. Så spørger Per:”Tegnede den på skuddet?” Hvordan fanden skulle jeg vide det? Det eneste jeg kunne se lige efter skuddet var sol, måne og stjerner. Han griner da han ser min blødende næse. Knold! Nåmen råen bliver fundet ca. 25m inde i granerne og skal brækkes af undertegnede inden vi kører i hytten for at drikke øl. Skudt perfekt gennem det øverste af hjertet, og nej stikpillen fra 458’eren når ikke at ekspandere i 20cm kød, så udgangshukket er også på tykkelse med en lillefinger. De uduelige svenskere og deres prædken om kødødelæggelse.

Lørdag eftermiddag knalder Per en et års tyrekalv på en bajonet post (for de uindviede er det når man posteres i så tyk skov at det er nemmere at stikke elgen ned end at skyde den) I slagtehuset med den og så mere øl at fejre med.

Søndag 11.00 i slagtehuset kan vi konstatere at ud af 9 jægere hvoraf de 6 er svenske så er 5 ud af 6 stykker vildt nedlagt af danskerne. Tag den sverige!
Velankommet hjemme må jeg erkende at der stinker af rovdyr og at jeg er den eneste til stede, så jeg bader varmt og længe. Her er så historien, jeg håber i har nydt den.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Elgjagt i Sverige

Indlæg af Lycon » 18. okt 2004, 23:19

Fremragende historie, men dine strabadser er for intet at regne sammenlignet med min efterårsferie. ::-;< Jeg vil gerne bytte til næste år. <-:
The Dane skrev:Jeg trykker på knappen og ser fine stjerner sammen med den ringen jeg har for ørerne, og så er jeg i øvrigt fuldgyldigt medlem af ”Røde Halvmåne”. Det kalder vi foreningen af folk med kikkert tatoveringer.
Vi vil se billeder! :lol:

Lycon :cool:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Joboma
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 772
Tilmeldt: 31. jul 2004, 20:14
Interesser: Amatørradio (OZ4TX) siden 1982
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Joboma » 19. okt 2004, 00:41

Jeg kan kun tilslutte mig Lycon, fremragende historie, du forstår at skrive det så man "næsten" selv er med <;>

Joboma ;-)

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 19. okt 2004, 01:50

:;_() {::}
Jeg trode kun man lavet den med scopet en gang ? ..... var det din første ? :lol:
Jeg har stadig ikke prøvet Scope "finten" :twisted:
her har nogen erstattet brættet med en skive flamingo.
I finland (hvor min kærste kommer fra) kan man få et toilet bret i flamingo, har selv "testet" et <-: det er kannon .... man skal bare ikke pisse ved siden af ...
faven kommer nok ikke af igen.....

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af Blunderbuss » 19. okt 2004, 12:17

Fint henrik skal vi så have dyrekølle ude på bane 7 det bliver først til det sidste våbeneftersyn jeg kommer der er jo lige en våbenmesse der skal overståes
med krudt og kugler. :razz:
Med krudt og kugler
Baltzar

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 19. okt 2004, 18:19

Ja man vil jo ikke blive overrasket hvis at henrik dukker op fra baren`s potter og pander med et kæmpe måltid mad og en enkel øl ;-)
Og hurra for det
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 19. okt 2004, 18:40

En god historie og så blev den oven i købet fortalt på en super måde.

Åh "JA" vi vil se billeder!

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 19. okt 2004, 22:43

Jeg må skuffe jer kære læsere, hævelsen har lagt sig og selve såret er ikke meget større end en advokats samvittighed.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 20. okt 2004, 08:31

glimrende beretning! :mrgreen:
Fint med detaljerne omkring "hvad der er en god ide" at medbringe på post i kulden.
Underligt at I slet ikke tænkte på at tage en dram i den der hytte.. :twisted:

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. jan 2005, 17:27

Med hensyn til det første indlæg vil jeg gerne rette nogle fejl grundet at jeg har drukket på turen og følgende fakta er ukorrekt refereret af undertegnede mht kronhjorten:
1) Der er tale om 7mm 170 grain Norma ORYX projektil
2) Hjorten viste kraftige skudtegn og løb 50-60m hvorefter den gik.
3) 2 skud faldt max. 2 min senere og gik stort set i samme skudkanal gennem hjerte/lunge.
Vedhæftede filer
hjort3.jpg
hjort3.jpg (85.49 KiB) Vist 16810 gange
hjort2.jpg
hjort2.jpg (40.49 KiB) Vist 16822 gange
hjort1.jpg
hjort1.jpg (56.03 KiB) Vist 16827 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 17. jan 2005, 17:39

En lille tilføjelse:
Hjorten blev opmålt lørdag og er 185,6 points = Sølv
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Besvar