Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Great Dane » 2. feb 2014, 12:37

Det er fan*** raske mig et selvmål af dimensioner, at ønske for visse våbenbrugere at deres våbentyper skal forbydes, fordi de i dag kun kan erhverves jagtmæssigt, og så kun bruges på baner. Hvorfor i hulen skal de nu have ondt i stjernen over dette? Det har mig bekendt aldrig før været et problem. Det er smagsdommeri af værste skuffe, føj for satan.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 3c2f14959a
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Lerche » 2. feb 2014, 12:43

Det er jo gammelt nyt startet selv en tråd enten i nov eller start dec at det kom op i VFR
nogle dage før mødet i VFR

og igen må vi sande at en hver forhanlig i VFR har en pris denne gang var det prisen på lyddæmpere som ikke gang er blevet godkendt til jagt i nu
Lerche der glæder sig til 16 maj

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 12:51

Great Dane skrev:Det er fan*** raske mig et selvmål af dimensioner, at ønske for visse våbenbrugere at deres våbentyper skal forbydes, fordi de i dag kun kan erhverves jagtmæssigt, og så kun bruges på baner. Hvorfor i hulen skal de nu have ondt i stjernen over dette? Det har mig bekendt aldrig før været et problem. Det er smagsdommeri af værste skuffe, føj for satan.

"Frænde er frænde værst"

:mad:

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 2. feb 2014, 13:13

Ja der er lidt betænkeligt at man fra DJ ønsker en stramning, uden at denne stramning giver egentlig mening. Men det må vel være en del af den samlede pakke i bekendtgørelsen??
klagt nicht - kämpft

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 14:11

– Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.
Der er formentligt anskaffet en del rifler på jagttegn der aldrig kommer på jagt, men kun på skydebanen.

Men hvorfor er det et problem?

Er det så også et problem for jæger forbundet hvis jeg køber f.eks. en 22lr riffel på mit jagttegn og bruger den på skydebanen for at træne åndetræt, aftræk, skydestilling etc. men aldrig går på jagt eller regulering med den, fordi jeg foretrækker min .308W til praktisk jagt?

Er det så også et problem for jæger forbundet hvis jeg har "bedstefars gamle jagtriffel" overført til mit jagttegn, stående i våbenskabet, men ikke nænner eller ønsker at gå på jagt med den?

Logikken halter simpelthen hos jæger forbundet. Det kan ikke være det at folk køber rifler der ikke kommer på jagt der er problemet. Det må være nogle bestemte kalibre eller bestemte rifler eller bestemte mennesker de ønsker begrænset, af årsager de ikke udtrykker offentligt.

Jeg går på jagt med riffel, men jeg vil også gerne beholde muligheden for at supplere samlingen med et par "sjove rifler" hvis det er det jeg ønsker.

Nu går mine egne interesser ikke i retning af .50 BMG, jeg er mere til det historiske, men angrebet på .50 BMG må ses som en prøveballon for en generel grundløs stramning, og skal derfor bekæmpes.

Jeg har indsendt høringssvar i eget navn, ikke at jeg tror det kommer forbi deres praktikant der formentligt er instrueret til at bortkaste alle kritiske høringssvar, men det føltes godt at skrive og afsende høringssvaret.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 2. feb 2014, 14:30

Ja den kan jo hurtigt overføres til andre ting. En bekendt havde engang to ens svenske millitærrifler, kun beregnet til en dyst mellem venner på skydebanen, begge var på jagttilladelser selvom de aldrig kom på jagt. Så hvis vi følger DJ's logik burde det også forbydes :evil:

Hvor mange herinde har mon en gammel Mauser millitærriffel i skabet, som kun bliver luftet på en bane, på trods af at de er på jagttilladelser.
Mvh Great Dane

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. feb 2014, 14:33

Lerche skrev:Det er jo gammelt nyt startet selv en tråd enten i nov eller start dec at det kom op i VFR
nogle dage før mødet i VFR

og igen må vi sande at en hver forhanlig i VFR har en pris denne gang var det prisen på lyddæmpere som ikke gang er blevet godkendt til jagt i nu
Det virker ikke på mig, som om at det kommer fra VFR, men nærmere DJ der ser det ønskeligt med forbud mod .50 BMG og ikke mindst det udefinerede "lignende våben". Sidstnævnte er det allermest skræmmende.
DJ's køren rundt i begrebet "Brenneke" virker heller ikke betryggende.

Når DJ er imod at man kører emner, der er hjemmehørende i våbenlove, ind i jagtloven, hvorfor støtter de så overhovedet op om sådan en sag?

Jægere skal vel også kunne anskaffe sig en våbengarderobe, der afspejler deres aktiviteter udenfor lille DK.

DJ kunne passende spørge sig selv, om et dyr kan dø for meget...

:evil:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Evildoc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Rhodesia
Geografisk sted: glamsbjerg

Indlæg af Evildoc » 2. feb 2014, 14:45

Nu når DJ er så fint i gang, så burde de da have med at, alle våben købt med et jagttegn i hånden, kun må bruges til JAGT og intet andet, altså INGEN LERDUER og INGEN SKYDEBANE med riflen :evil:
Greater love hath no man than this that he lay down his life for his friends

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 2. feb 2014, 15:01

Jægerforbundet = :puke:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 2. feb 2014, 15:17

Jeg er skræmt over hvordan man som forbund kan tænke så egoistisk.

Det kommer da ikke andre ved, hvilken kaliber man ønsker at anvende. Dyret opfatter nok ikke om det er en 30-06 eller .50 :wall: Hvorfor ødelægge noget for andre man intet selv får noget ud af? Det tjener overhovedet ingen mening.
Skal man så også tilbagekalde tilladelser, hvis pågældende af personligeårsager ikke går på jagt eller skydebane for en periode? Så har han jo ikke noget at bruge våben til? :impatient:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. feb 2014, 15:24

Man kunne i det mindste italesætte hvilket kompromis der ligger til grund for det. Feks "hvis vi ville ha lyddæmpere skulle vi aflevere 50bmg" i stedet for at lade som om man er enig. Medmindre man er enig naturligvis... Så kan man være uenig i kompromiset, men det er en anden snak.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 15:26

jægerforbundet skylder os alle en forklaring på deres standpunkt og handlemåde.

Det ville klæde dem at bekende kulør og fremføre deres begrundelse for at agere som de har gjort.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 2. feb 2014, 15:34

Med den argumentation kan man hurtigt få forbudt alt større end en .308 - og se bare alle frygtelige militær kalibre der bliver (mis)brugt til jagt, f.eks. 7,62*51 (.308 Win), 5,56x45 (.223 rem), 7,63x63 (.30-06).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 2. feb 2014, 15:40

Jeg kan kun opfordre alle til at rette henvendelse til Jægerforbundet og høre, om de nu også er sikre på, at sådanne forslag er til jægernes bedste.

Det er fint, at det måske kun i første omgang berører et fåtal - der vel næppe mere end en snes stykker, der har .50 BMG i Danmark - men det næste bliver vel, at 6 mm Norma BR og .460 bliver forbudt, fordi en .308 eller 6,5x55 er lige så fin til at nedlægge råvildt med. Eller måske også buejagt forbydes, fordi man kan jo lige så godt bruge en riffel - i en af Jægerforbundet forhåndsgodkendt kaliber, forstås. Eller måske man ønsker at forbyde sigtekikkert med 56 mm objektiv og belyst trådkors - for man må jo (næsten) kun jage i dagslys i Danmark!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 2. feb 2014, 15:43

Hvis de går efter slugs og riflede piber, hvad mon de så siger til feks. Rigbymauser og hans kal 8 riffel (ikke for at hænge nogen ud, men den fremstår som et p**segodt argument lige nu) Rigbymausers riffel er bygget til fuldblods jagtbrug, den er i en prisklasse som de færreste Brian'er kan følge med til, og så er den gigantisk til jagtbrug især efter danske forhold.... Uha uha

Næste gang er det måske skytterne der ønsker at jægerne ikke må træne på deres baner med lydpotte på :???:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 2. feb 2014, 15:51

Great Dane skrev:

Næste gang er det måske skytterne der ønsker at jægerne ikke må træne på deres baner med lydpotte på :???:
Ja da Jæger Forbundet er nogle amatører så lad os da kaste os over skytterne...... :wall:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 2. feb 2014, 16:02

Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.

Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 2. feb 2014, 16:25

Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.

Magen til flok dinosaurer skal man lede længe efter.
... assistance from a distance!

Claus ØHH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske og moderne våben.
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Claus ØHH » 2. feb 2014, 16:35

Hurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
Super holdning du har :puke:
Hvis man vil havde en .50'er og har penge til det, så skal man også havde muligheden for at købe en skyder i .50bmg, om det er til skydebane eller jagt er ligemeget.
Man bestemmer vel selv hvad man vil bruge sine ting til?
Er EU affald for våben ejer?
Det kan svares på denne måde:
Tager en prostitueret penge for et knald?.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 17:19

Hurricane skrev:Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.

Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
Med samme logik kan du forbyde alle personbiler der kan køre væsentligt hurtigere end 130 km/t eller med en lasteevne over et par hundrede kg, eller alle privatboliger med mere end 1,5 rum pr person, eller alle racercykler til normale mennesker osv. "for det er svært at se at folk har brug for den slags".

Du kan faktisk forbyde alt der er sjovt, behageligt og underholdende hvis du acepterer præmissen at folk kun skal have lov til det der er strengt nødvendigt.

Hvorfor "tillade" eksklusive importerede Belgiske special-øl når borgerne kan blive lige så fulde i "harboe".

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 2. feb 2014, 17:55

Sex for sjov

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Christ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 5 times

Indlæg af Christ » 2. feb 2014, 18:12

Carsten Bo skrev:Sex for sjov

Via sky
dette er korrekt !
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

KnT
Banned
Banned
Has thanked: 1 time

Indlæg af KnT » 2. feb 2014, 18:14

Jægerforbundet :asswipe:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 2. feb 2014, 18:59

Skulle ikke undre mig, om der ligger en skult dagsorden; noget for noget:
Vi giver jer tilladelse til lydpotter, i giver os til gengæld jeres uforbeholdne
thumbs up når vi fortsætter arbejdet med at indskrænke befolkningens
adgang til våben.

:neutral:
det koster jo nok et par medlemmer....:axe
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 2. feb 2014, 19:06

Som jeg ser det er det Pandora's æske man er færd med at åbne, for hvor går grænsen for "fornuft" så..? :wall: :wall: :wall:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar