Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Charlie Bravo » 3. feb 2014, 12:22

ACE1 skrev:
Mini skrev:Det har ikke noget med jagtvåben st gøre.

Sendt fra min HTC One X med Tapatalk

Dvs det har noget med udseendet at gøre?
Hvis de fås med træskæfte og graveringer, kan det være den går;-)

Men hvis 9,3x63 er i orden, må diverse 338 varianter også være det.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 3. feb 2014, 12:22

Corysan skrev: Ok så er jeg med; Jagtvåben = TIKA :thumbdown:
Husk at det SKAL være med valnøddeskæfte, snelleaftræk og med bundhængslet magasin.
En EBR i .223 giver jo ikke vildtet en chance, vel.

Oversættelse; EBR = Evil Black Riffle
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 12:26

EBR får mig til at savle..... men ja, arme vildt.

Alle ved at hvis man maler en bil Ferrari rød, så får den 15hHK ekstra, og hvis man montere en .223 i et EBR stock, så giver det 100FPS mere!
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 12:35

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra fortalerne for stramninger, om i også mener at sigtemidler som S&B PMII med 5-25 skal forbydes, da de ikke har noget jagtrelaterede formål?

Hvis nej, hvorfor ikke?

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 12:42

Kristian_J skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre fra fortalerne for stramninger, om i også mener at sigtemidler som S&B PMII med 5-25 skal forbydes, da de ikke har noget jagtrelaterede formål?

Hvis nej, hvorfor ikke?
Når man siger AR-15 er uegnet til jagt er deres mening så overhovedet relevant? Helt seriøst?

Hvis man kan sige at følgende kaliber er uegnet til jagt havde man en pointe:

.223 Rem
6.5x39mm Grendel
6.8mm SPC
.300 Blackout
.458 Socom
.50 Beowulf

Alle kaliber nævnt her er FULDT ud anvendeligt til jagt, så det var et retorisk spørgsmål.

Ydermere kan en AR-15 fuldstændigt laves om så det passer jægerens behov. Alt fra kobler, greb, aftrækkere, sigtemidler, pibelængder. Hele pisset kan udskiftes uden hjælp af en våbenmekaniker.
Sidst men ikke mindst så kan de nemt laves om til rettrækkere så de kan anvendes i Danmark uden problemer.

Ydermere så tosserne som mener AR-15 ikke er egnet til jagt, ikke engang med på noderne da rettrækket AR-15 nemt kan fås på jagtilladelse uden problemer.
Senest rettet af BasicReality 3. feb 2014, 12:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 3. feb 2014, 12:44

Carsten Bo skrev:Jeg er vildt imponeret over at man kan ramme en øldåse på 500 meters afstand og at man kan ramme små mål på 1000 meters afstand, og det selv om jeg har skudt med riffel hele mit voksenliv. At få magt over fysik, kontrollere den, og bestemme hvad den skal gøre 1000 meter væk 1,5 sekund senere. Det burde være kunst. :thumbup:
:goodpost:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 3. feb 2014, 12:53

Og så må vi jo ikke glemme, som et politimand sagde til kameraet, at sådan en M16 er en alt for kraftig kaliber til jagt. Dyrene bliver jo flået op......

:shock:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 12:55

Lasse68 skrev:Og så må vi jo ikke glemme, som et politimand sagde til kameraet, at sådan en M16 er en alt for kraftig kaliber til jagt. Dyrene bliver jo flået op......

Politiet siger så meget retarderet lort ligesom så mange andre.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 3. feb 2014, 12:58

Lasse68 skrev:Og så må vi jo ikke glemme, som et politimand sagde til kameraet, at sådan en M16 er en alt for kraftig kaliber til jagt. Dyrene bliver jo flået op......

haha. Hvor de har sagt det? :rolf: Det må jeg simpelthen bare have fundet
Forsvinder den helt, hvis man skyder to gange så? :giggle:

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 3. feb 2014, 12:58

Og så er der sådan noget som dem her.

Billede

Alle beregnet til brug med slugs/brenneke, og lige så præcis og velegnet til jagt (også i Danmark ;-)) som de fleste jagtrifler.

Billedet lånt fra denne tråd: http://www.huntingnet.com/forum/guns/13 ... -guns.html
Never confuse verbosity with veracity.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 13:00

Fredericianer skrev:Og så er der sådan noget som dem her.

Billede

Alle beregnet til brug med slugs/brenneke, og lige så præcis og velegnet til jagt (også i Danmark ;-)) som de fleste jagtrifler.

Billedet lånt fra denne tråd: http://www.huntingnet.com/forum/guns/13 ... -guns.html
Syntetisk skæfte og aftageligt magasin? De er UEGNET til jagt og skal FORBYDES ifølge flere herinde...

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 3. feb 2014, 13:03

Mini skrev:
Fredericianer skrev:Selv hvis ikke der sker ændringer i loven, er skaden sket allerede. Så straks som nogen fra DJ har udtalt at en kaliber ikke er egnet til jagt, bliver det nok svært at få tilladelse til våben i denne kaliber fremover.

Var der ikke noget med en eller anden fra en for længst nedlagt jagtorganisation skrev et brev om at AR15 type rifler ikke var egnet til jagt engang? 40 år senere, og Politiet bruger det stadig som undskyldning for at nægte tilladelse.

Jeg er enig :biggrin: Altså i at .50 BMG og AR 15 er uegnede til jagt. Som Dj medlem ville jeg synes at de brugte deres resourcer meget forkert hvis de kæmpede for at disse våben skulle være tilladt til JAGT og dermed kunne anskaffes på en jagtvåbentilladelse.

Prøv lige at holde debatniveauet på et fornuftigt plan.

.50 BMG har ingen berettigelse til dansk jagt :thumbup:
Med hvilken ret og autoritet er det du definerer hvad der her er rigtigt og forkert. Er det ikke helt svarende til dem som siger at jagt ingen berettigelse har i Danmark, og som gerne ser at vi får Hollandske tilstande? Som en anden helt korrekt skriver så er fokus for debatten helt skæv. Inden vi accepterer endnu et forbud i den nærmest uendelige række så lad os få lidt fakta om problemets størrelse på banen. Hvor mange forbrydelser er der gjort med BMG 50 eller ligende? Ja mit bud vil være at cal 12 er et langt større reelt problem...

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 13:15

Kristian_J skrev:Men man skal jo ikke straffe en gruppe hobby entusiaster, af frygt for hvad kriminelle kan finde på.

Det ved jeg godt man allerede gør, men det er sgu også forkert. Så kan man sige at "terroren" / frygten har vundet over sund fornuft.

...og hele argumentet med at man ikke kan bruge visse typer våben til jagt, holder heller ikke, da der findes MASSER af mennesker, der holder af at skydehul i et stykke papir, og hvis disse mennesker vil skyde hul i et papir med en kaliber .50, be my guest.

Sidenote: Jeg vil ikke selv eje en .50, syntes de er grimme, tunge, og siger mig intet. Men jeg kan simpelthen ikke støtte en forening der mener at forbud, af visse typer våben, er godt!
Jep, vi er masser af mennesker, der holder af at skyde på papir... nogle endda med våben på JAGTTILLADELSE - hvor så DJ og MASSER af andre mennesker ikke mener våben i kaliber .50BMG hører under!

Det er da utroligt, at de største "tosser" herinde ikke kan skelne mellem JAGT-tilladelse og de alternative muligheder.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 3. feb 2014, 13:18

Hurricane skrev: Det er da utroligt, at de største "tosser" herinde ikke kan skelne mellem JAGT-tilladelse og de alternative muligheder.
host host ..... hvis jeg gerne vil skyde til måls på pap, hvilke våben udover dem
der er tilladt til dens slags af DGI skydning... kan jeg da gøre det med?
Kom frisk :giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 13:23

I hvert fald ikke med en M21 EBR, M24, M40A1, AR15, .50 Cal og lignende våben.

Bare for at nævne nogle få.

Listen om 5-10 år, hvis det fortsætter som det har gjort i forbuds Danmark:

.338
.300WM
30-06
Remington 700 modeller (militær lignende)
Remington 70 (Militær fra Vietnam tiden)
Alle våben fra WWII (Mauser, Springfield, Garand, m.m)

Sigtemidler med mere end x5 zoom
Tilladelse til at have mere end 50 patroner på lager (alt andet tegner på at man vil starte en voldelig revolution)
Camoflauge tøj

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 3. feb 2014, 13:30

Vi kan ikke styre denne katastrofe. Og det er en katastrofe, netop fordi den ikke kan styres. Jeg syntes det er utroligt at "nogen" ikke kan se hvordan der er foretaget lovændringer i fortiden og så forvente objektivitet i fremtiden. Med luftsagen i erindring, så må vi bare forberede os på at den øretæve der kommer nu bliver kraftigere end nogen kan forudse og vil være mere vidtrækkende end nogen kan forestille sig. Vi er ikke slået tilbage til stenalderen, vi ryger længere væk. Fordi det er allerede forbudt at bruge stenslynger, kastespyd, snarer og faldfælder.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 13:34

Hvis i vidste hvad der et sket på motorcykel fronten, så ville i blive chokeret. De nye regler er så skøre så det halve kunne være nok.

.... og jeg er slet ikke i tvivl om at det bliver det samme på jagt / skyde fronten. Alle niche hobbyer bliver reguleret af smagsdommere.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 13:38

Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer :smile:
De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.

Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...

I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige! :thumbup:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 3. feb 2014, 13:43

Kristian_J skrev:Hvis i vidste hvad der et sket på motorcykel fronten, så ville i blive chokeret. De nye regler er så skøre så det halve kunne være nok.

.... og jeg er slet ikke i tvivl om at det bliver det samme på jagt / skyde fronten. Alle niche hobbyer bliver reguleret af smagsdommere.
De der djøf-er kan de reguleres? :freak:

@Hurricane. Det der var et ikke-svar.

Man kan ikke stå sammen når man står på en tue i det tidlige forår, med et ben løftet og hænderne om livet på hinanden. Det er altså nødvendigt med nogle objektive tal og vurderinger. Indtil de kommer bliver vi nødt til at sætte foden hårdt ned i gulvet og sige NEJ. Hvor fornuftigt det så end kan være at forbyde .50 til jagt i Danmark så er formuleringen og måden under al kritik.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 14:46

Hurricane skrev:
Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer :smile:
De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.

Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...

I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige! :thumbup:
.50 BMG er et udemærket kaliber til langdistance jagt, eller jagt på stort vildt.
Det fuldstændigt rigtigt at det ikke er egnet til Danmark, men med den logik er der SÅ mange kaliber som kan (og nok desværre vil) blive forbudt.

Den bedste måde er at forbyde det til jagt i Danmark, men at give tilladelser til jagt i udlandet. Er du uenig med det så er du håbløst tabt ligesom fjolserne inde hos DJ.

Men du kommer nok også til at mærke det en dag når der kommer stramninger generelt på jagt i DK. Så nyd festen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. feb 2014, 15:14

Hold lige kammertonen!

Det tjener ikke noget formål at kalde sine jæger-kolleger for fjolser!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 3. feb 2014, 15:17

Fast Fumble skrev:Hold lige kammertonen!

Det tjener ikke noget formål at kalde sine jæger-kolleger for fjolser!
Ja Fast Fumble har ret, det er uhøflig at skrive at de er nogle jæger fjolser, man skal nøjes med at tænke det.... :rolf:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 3. feb 2014, 15:25

First they came for the shotgun slugs, and I did not speak out-Because I didn't shoot with them.
Then they came for the .50 BMG rifles, and I did not speak out-Because I didn't have one.
Then they came for the semi automatic rifles and shotguns, and I did not speak out-Because I didn't have one.
Then they came for my guns--and there was no one left who wanted to speak for me.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 15:31

Martin Niemöller -Teolog skrev:First they came for the shotgun slugs, and I did not speak out-Because I didn't shoot with them.
Then they came for the .50 BMG rifles, and I did not speak out-Because I didn't have one.
Then they came for the semi automatic rifles and shotguns, and I did not speak out-Because I didn't have one.
Then they came for my guns--and there was no one left who wanted to speak for me.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 3. feb 2014, 15:38

En lille opfrisker til dem der har glemt.

April 2012:
"Jægerforbundet tilfreds
I Jægerforbundet hilser formand Ole Roed Jakobsen de nye regler om kraftige luftvåben velkommen.

- Det er rart at se, at Morten Bødskov har lyttet til Jægerforbundets ønske om dels fortsat at kunne anvende kraftige luftvåben til f.eks. reguleringsopgaver, dels at erhvervelsen af kraftige haglvåben sidestilles med erhvervelse af haglvåben, nemlig at køber er underlagt en anmeldelsesforpligtelse. Det betyder, at Jægerforbundet på det foreliggende er enig med justitsministeren, siger Ole Roed."
http://www.b.dk/nationalt/tusindvis-af- ... r-ulovlige
Man begynder på den måde at få samfundet omstillet derhen, hvor man gerne vil have det. Det tager tid at få tømt samfundet for våben,« siger Ole Hækkerup.
Februar 2014:
– Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Besvar