Nu overstiger en 155mm kanon jo våbenloven med 135mm i diameter så det var da ærlig taget et ret dårlig argumentHurricane skrev:The Yeti skrev:Første skridt må da være at se på om der har været et problem med at kaliberet har været brugt kriminelt. Hvis ikke hvorfor så et forbud?SaintMike skrev:Er der nogen på forummet, der har praktisk erfaring med .50 BMG til jagt? I Danmark eller i udlandet?
Det vil da være gode valide argumenter overfor myndigheder og DJ for ikke at forbyde kalibreret på jagt tilladelse.
Hvis det ikke bruges på jagt, men derimod til baneskydning må der argumenteres for, at kalibreret flyttes til SKV eller andet relevant. Det er vel i så fald et job for skytteklubberne og ikke for DJ.
Men først må vi have afklaret de indledende spørgsmål.
Sendt fra min LT18i med Tapatalk
Edit - stavekontrol fnidder
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mig bekendt har M2/M59 (altså 155 mm kanon) heller ikke været brugt til noget kriminelt... skal den så også kunne registreres til jagt?
Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Re: Sv: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
Hurricane det er da godt nok en latterlig sammenligning at komme med, som gør det svært at tage dig seriøst. om lidt inddrager du måske også atombomber?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning. ;)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
.. Det har atomvåben heller ikke. Dét argument er i bedste fald barnligt, og det ved du også godt.Hurricane skrev:Mig bekendt har M2/M59 (altså 155 mm kanon) heller ikke været brugt til noget kriminelt... skal den så også kunne registreres til jagt?

Problemet er vel ikke hvorvidt noget er anvendeligt til jagt. Grund-problemstillingen er vel at den danske våbenlov tillader at man enten har et våben til hobbybrug, eller til jagtbrug. Der bliver stillet relativt strikse krav for registrering på hobby-brug (SKV), hvor der på jagt er meget mere vide beføjelser.
Man kunne for såvidt komme ud over problemet ved at stoppe med skelningen mellem hvad våbnet bruges til, og bare lave ét register. Du får lov til at købe et våben, og så må du selv sørge for at den anvendelse du gør af våbnet er lovlig - uanset om det så er sport eller jagt. Så var der ikke pladder om våbnet var regget til sport eller jagt, og der var ikke noget smagsdommeri over hvem der bruger hvilke våben til hvad. Man kan sagtens have en række regler om hvad der må anvendes til jagt og til sport (anslagsenergi osv), men man skal bare lade være med at lade kravene være ensbetydende med mulighederne for registrering.
Hvis det var muligt at få en .50bmg på en sportstilladelse, så var det jo slet ikke et problem i forhold til jægerforbundet?
Så løsningen er grundlæggende ikke at stramme jagtvåben-udstedelserne, men måske nærmere at løsne SKV udstedelserne. Så ville alle hobby-skytterne blive registreret der hvor de faktisk hører til - nemlig hos SKV.
... Det ville bare ikke løse det helt latterlige problem med at man har en rigtigt fin riffel som man ligger og skyder 200m med i weekenderne, men fordi man har den på SKV, så må den ikke bruges til jagt. Det er fuldstændigt hul i hovedet.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Nu er jeg ikke ekspert i dne slags, men jeg mener ikke våbenloven tillader kanoner til jagt?Hurricane skrev:Mig bekendt har M2/M59 (altså 155 mm kanon) heller ikke været brugt til noget kriminelt... skal den så også kunne registreres til jagt?
Vi debatterer riffelkalibre. Argumenter om kanoner eller atomvåben er ikke relevante.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Hurricane
- Gold Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 12 times
Omkring kanoner og rifler... rifler i 20 mm (lige på grænsen mellem riffel/kanon) tilhører generelt kategorien "anti-material-rifler" og bør heller ikke registreres til jagt i mine øjne...BasicReality skrev:.50 BMG er en ganske fin kaliber til jagt på storvild over større afstande, hvad det er udviklet til er jo dybest set irrelevant. Mange af de jagtkaliber som folk bruger er jo også udviklet til at slå mennesker ihjel, så må de være ekstra farlige eller hvad?Hurricane skrev:*mine tilføjelserBasicReality skrev:.50 BMG er et udemærket kaliber til langdistance jagt, eller jagt på stort vildt.Hurricane skrev:De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer
Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...
I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige!
Det fuldstændigt rigtigt at det ikke er egnet til Danmark, men med den logik er der SÅ mange kaliber som kan (og nok desværre vil) blive forbudt.
*Hvis logikken er, at ekstremt kraftige kalibre udviklet til bl.a. beskydning af pansrede køretøjer på meget lange afstande ikke umiddelbart anses for jagtligt relevante. Så er der fortsat masser af kalibre fra .17-.700, der kan registreres på jagttilladelse til jagt. Det faktum at mange populære jagtkalibre er udviklet til militærbrug, gør dem - jf. førnævnte logik - ikke mindre jagtligt relevante.
Den bedste måde er at forbyde det til jagt i Danmark, men at give tilladelser til jagt i udlandet. Er du uenig med det så er du håbløst tabt ligesom fjolserne inde hos DJ.
*Godt for dig, at du besidder ”de vise sten” og ikke er håbløst tabt…
Men du kommer nok også til at mærke det en dag når der kommer stramninger generelt på jagt i DK. Så nyd festen.
*Jeg mener sandelig at have mærket stramningerne gennem tiden… også indenfor jagten, som jeg har drevet siden 1985. Nogle stramninger har jeg glædet mig over (eksempelvis indførslen af forbud mod anvendelse af blyhagl i Ramsarområder) andre har jeg undret mig over (fredning af skovduen i oktober f.eks.) eller været direkte modstander af… men nydt festen - det har jeg… og hvis vi tænker os om og tager hensyn til vores medmennesker bl.a. gennem en konstruktiv dialog, så er den langt fra slut.
Naturligvis er det ikke ligegyldigt, hvad et kaliber er udviklet til… M2/M59 er da et godt eksempel på, at våben kan være udviklet til formål, der gør dem mildest talt uegnede til jagt. Men som jeg har skrevet i teksten, som du refererer til: ”… De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt”. Der er altså forskel på, om kaliberet har sin oprindelse i militæret eller hvilket formål, kaliberet er udviklet til.
Som nævnt tidligere, ejer en af mine bekendte en riffel i .50BMG, som han aldrig bruger til jagt, på trods af våbnet er registreret på en jagttilladelse.
Et andet spørgsmål (som jeg nok desværre allerede kender svaret på) er hvorvidt du mener at halv-auto med aft. magasin, skal være totalt forbudt i Danmark, da de jo ikke er "egnet" herhjemme?
Sidst men ikke mindst, mener du så at våbentyper som ikke er egnet til jagt i Danmark generelt skal være forbudt? Hvor stopper festen i virkeligheden? Hvor mange våbentyper og kaliber ser du at der skal fjernes?
Og med luft-reguleringen i backspejlet, hvordan kan du så have tillid til at DJ magter opgaven?
Det har intet med drøftelsen om kaliber .50BMG at gøre. Er det gået op for dig, at min pointe er, at jeg ikke mener, at .50BMG hører til på en jagttilladelse?
Så bare for at få det på det rene, du mener at .50 BMG skal være forbudt fordi det er "overkill" i din optik eller hvordan skal det forstås?
Men for min skyld godt kan registreres til det den bruges til blandt civile i DK… målskydning.
Hvis ikke der dukker nyt op i dialogen omkring emnet "Registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse", så har jeg ikke rigtig mere at tilføje til emnet...
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Jeg mener helt grundlæggende at der skal være væsentlige grunde for at indskrænke borgernes rettigheder. Lad os blot for diskussionens skyld sige at der årligt blev dræbt 1 menneske i DK med BMG 50. Skulle det foreslåede forbud så være det vi fokuserede på? På den ene side kan man sige at et forbud ville berører relativt få mennesker og at indgrebet derfor er lille. På den anden side kunne man sige at fx et totalforbud mod cigaretter og anden rygning ville redde mange flere mennesker og derfor skulle prioriteres først.
Nu bliver der mig bekendt ikke skudt nogen med BMG 50 i Danmark, og derfor har jeg meget svært ved at se hvorfor det skulle forbydes. Hvis en eller anden i Thy har plads til forsvarligt at ligge og skyde kronvildt med en BMG 50 så ser jeg intet problem i det. Hvis den alene bruges på baner eller endda bare står som pralevåben i våbenskabe, ja så er der jo ingen der generes af det så hvorfor et forbud?
Mht rygning så mener jeg at voksne mennesker skal have lov til at træffe selv dumme valg når bare de ved hvad det er de gør. Så fint med regler der sikre at man kan slippe for passiv rygning og fint med høje afgifter der kan mindske samfundets udgifter, men nej tak til et forbud.
The Yeti
Nu bliver der mig bekendt ikke skudt nogen med BMG 50 i Danmark, og derfor har jeg meget svært ved at se hvorfor det skulle forbydes. Hvis en eller anden i Thy har plads til forsvarligt at ligge og skyde kronvildt med en BMG 50 så ser jeg intet problem i det. Hvis den alene bruges på baner eller endda bare står som pralevåben i våbenskabe, ja så er der jo ingen der generes af det så hvorfor et forbud?
Mht rygning så mener jeg at voksne mennesker skal have lov til at træffe selv dumme valg når bare de ved hvad det er de gør. Så fint med regler der sikre at man kan slippe for passiv rygning og fint med høje afgifter der kan mindske samfundets udgifter, men nej tak til et forbud.
The Yeti
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, tennis og astronomi
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Jeg kan ikke forstå, når nogle er mod .50BMG. Ja, det er en kaliber, der er overkill til samtlige dyrearter, der kan jages på i Europa og formentlig også langt de fleste i resten af verden - men, den slår jo effektivt ihjel. Den mangler ikke kraft.
Men hvorfor skal man ikke kunne få den til jagt? Det er jo bare et projektil med en hvis størrelse. Det er kun fordi, at den bliver brugt til at skyde talibanere med, at den overhovedet er nævnt som "farlig". En talibaner dør lige godt, om det er en .30-378 WbyMagnum eller .50BMG.
Men hvorfor skal man ikke kunne få den til jagt? Det er jo bare et projektil med en hvis størrelse. Det er kun fordi, at den bliver brugt til at skyde talibanere med, at den overhovedet er nævnt som "farlig". En talibaner dør lige godt, om det er en .30-378 WbyMagnum eller .50BMG.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning. ;)
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
Spot on!The Yeti skrev:Nu bliver der mig bekendt ikke skudt nogen med BMG 50 i Danmark, og derfor har jeg meget svært ved at se hvorfor det skulle forbydes. Hvis en eller anden i Thy har plads til forsvarligt at ligge og skyde kronvildt med en BMG 50 så ser jeg intet problem i det. Hvis den alene bruges på baner eller endda bare står som pralevåben i våbenskabe, ja så er der jo ingen der generes af det så hvorfor et forbud?
Hvis man har pladsen/mulighederne for at anvende et våben sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og så det ikke udgør en fare for andre, så skal man da som udgangspunkt have lov til at have våbnet, uanset om man så bruger det til at skyde efter papskiver, kronvildt eller dåsecolaer... Jeg har det egentligt på samme måde i forhold til dem der godt kunne tænke sig både halv- og fuldautomatiske våben... Hvis de har et sted/klub/grusgrav/skydebane/whatever, hvor de lovligt og forsvarligt kan anvende våbnet, så skal de da have lov til at dyrke deres hobby.
... Og hvis en eller anden bonderøv (pardon) har lyst til at bruge 100.000 på at købe en 14,7mm russisk antimateriel-maskingevær, og lege med den i en grusgrav, så for min skyld fuld gas. Så længe han kan gøre det uden sikkerhedsrisiko eller gene for andre...
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Der er et udtryk for hvad sådan et argument kaldes, det hedder absurd.Hurricane skrev:The Yeti skrev:Første skridt må da være at se på om der har været et problem med at kaliberet har været brugt kriminelt. Hvis ikke hvorfor så et forbud?SaintMike skrev:Er der nogen på forummet, der har praktisk erfaring med .50 BMG til jagt? I Danmark eller i udlandet?
Det vil da være gode valide argumenter overfor myndigheder og DJ for ikke at forbyde kalibreret på jagt tilladelse.
Hvis det ikke bruges på jagt, men derimod til baneskydning må der argumenteres for, at kalibreret flyttes til SKV eller andet relevant. Det er vel i så fald et job for skytteklubberne og ikke for DJ.
Men først må vi have afklaret de indledende spørgsmål.
Sendt fra min LT18i med Tapatalk
Edit - stavekontrol fnidder
The Yeti
Mig bekendt har M2/M59 (altså 155 mm kanon) heller ikke været brugt til noget kriminelt... skal den så også kunne registreres til jagt?
-
- Banned
- Interesser: jagt og sport
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Det er en skræmmende tendens at man lovgiver omkring ikke eksisterende problemer, endsige selv opfinder dem for så og lovgive.
lige så skræmmende er det og se at et jægerforbund er tilhænger af sådan en mentalitet, og ophøjer sig selv til at syntes at smagsdommeri er i orden så længe det kommer fra DERES fødende lænder..
alt det lovgiveri har taget overhånd for længst . meningen er vel at folk skal laves om til en flok hjernedøde skaffedyr for etatens skyld som stiller sig tilfreds med ting der ik er vildere end cal 22 long, skoda favorit og en tur i et overfyldt tivoli..
frihed i dagens danmark er en illusion. og det er mig en gåde at nogen folk er villige til at give køb på mere af den pga en ellers andens selvopfundne korstog udi lovgiver helvedets navn hvor man gør det bare for at gøre det..
der er absolut INTET der taler for et forbud
lige så skræmmende er det og se at et jægerforbund er tilhænger af sådan en mentalitet, og ophøjer sig selv til at syntes at smagsdommeri er i orden så længe det kommer fra DERES fødende lænder..
alt det lovgiveri har taget overhånd for længst . meningen er vel at folk skal laves om til en flok hjernedøde skaffedyr for etatens skyld som stiller sig tilfreds med ting der ik er vildere end cal 22 long, skoda favorit og en tur i et overfyldt tivoli..
frihed i dagens danmark er en illusion. og det er mig en gåde at nogen folk er villige til at give køb på mere af den pga en ellers andens selvopfundne korstog udi lovgiver helvedets navn hvor man gør det bare for at gøre det..
der er absolut INTET der taler for et forbud
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Du bliver ved med at lave absurde sammenligner, som mildest talt stiller spørgsmålstegn til din evne til at tænke rationelt.Hurricane skrev:Omkring kanoner og rifler... rifler i 20 mm (lige på grænsen mellem riffel/kanon) tilhører generelt kategorien "anti-material-rifler" og bør heller ikke registreres til jagt i mine øjne...BasicReality skrev:.50 BMG er en ganske fin kaliber til jagt på storvild over større afstande, hvad det er udviklet til er jo dybest set irrelevant. Mange af de jagtkaliber som folk bruger er jo også udviklet til at slå mennesker ihjel, så må de være ekstra farlige eller hvad?Hurricane skrev:*mine tilføjelserBasicReality skrev:.50 BMG er et udemærket kaliber til langdistance jagt, eller jagt på stort vildt.Hurricane skrev:De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer
Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...
I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige!
Det fuldstændigt rigtigt at det ikke er egnet til Danmark, men med den logik er der SÅ mange kaliber som kan (og nok desværre vil) blive forbudt.
*Hvis logikken er, at ekstremt kraftige kalibre udviklet til bl.a. beskydning af pansrede køretøjer på meget lange afstande ikke umiddelbart anses for jagtligt relevante. Så er der fortsat masser af kalibre fra .17-.700, der kan registreres på jagttilladelse til jagt. Det faktum at mange populære jagtkalibre er udviklet til militærbrug, gør dem - jf. førnævnte logik - ikke mindre jagtligt relevante.
Den bedste måde er at forbyde det til jagt i Danmark, men at give tilladelser til jagt i udlandet. Er du uenig med det så er du håbløst tabt ligesom fjolserne inde hos DJ.
*Godt for dig, at du besidder ”de vise sten” og ikke er håbløst tabt…
Men du kommer nok også til at mærke det en dag når der kommer stramninger generelt på jagt i DK. Så nyd festen.
*Jeg mener sandelig at have mærket stramningerne gennem tiden… også indenfor jagten, som jeg har drevet siden 1985. Nogle stramninger har jeg glædet mig over (eksempelvis indførslen af forbud mod anvendelse af blyhagl i Ramsarområder) andre har jeg undret mig over (fredning af skovduen i oktober f.eks.) eller været direkte modstander af… men nydt festen - det har jeg… og hvis vi tænker os om og tager hensyn til vores medmennesker bl.a. gennem en konstruktiv dialog, så er den langt fra slut.
Naturligvis er det ikke ligegyldigt, hvad et kaliber er udviklet til… M2/M59 er da et godt eksempel på, at våben kan være udviklet til formål, der gør dem mildest talt uegnede til jagt. Men som jeg har skrevet i teksten, som du refererer til: ”… De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt”. Der er altså forskel på, om kaliberet har sin oprindelse i militæret eller hvilket formål, kaliberet er udviklet til.
Som nævnt tidligere, ejer en af mine bekendte en riffel i .50BMG, som han aldrig bruger til jagt, på trods af våbnet er registreret på en jagttilladelse.
Et andet spørgsmål (som jeg nok desværre allerede kender svaret på) er hvorvidt du mener at halv-auto med aft. magasin, skal være totalt forbudt i Danmark, da de jo ikke er "egnet" herhjemme?
Sidst men ikke mindst, mener du så at våbentyper som ikke er egnet til jagt i Danmark generelt skal være forbudt? Hvor stopper festen i virkeligheden? Hvor mange våbentyper og kaliber ser du at der skal fjernes?
Og med luft-reguleringen i backspejlet, hvordan kan du så have tillid til at DJ magter opgaven?
Det har intet med drøftelsen om kaliber .50BMG at gøre. Er det gået op for dig, at min pointe er, at jeg ikke mener, at .50BMG hører til på en jagttilladelse?
Så bare for at få det på det rene, du mener at .50 BMG skal være forbudt fordi det er "overkill" i din optik eller hvordan skal det forstås?
Men for min skyld godt kan registreres til det den bruges til blandt civile i DK… målskydning.
Hvis ikke der dukker nyt op i dialogen omkring emnet "Registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse", så har jeg ikke rigtig mere at tilføje til emnet...
Er udemærket klar over at .50 BMG bliver brugt til baneskydning herhjemme, da vi ikke har meget vildt andet end kronhjort som kunne retfærdiggøre kaliberen.
Men hvem fanden er du? Hvorfra ved du hvad folk bruger deres grej til ude for landets grænser såvel som inden for?
Magter ikke at diskutere med folk som ikke kan se længere end sin egen næsetip.
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Har endnu ikke hørt et argument der ikke omhandler smag, der begrunder forbud af visse våben.
Indtil videre har det udelukkende været "Jeg synes" der er blevet sagt.
...jo, der er da enkelte der blander våbenlovgivning og jagt sammen, men nu er det jo altså to forskellige ting. Hvad folk må eje og skyde med, hænger ikke sammen med hvad man burde jage visse dyr med.
At visse folk mener at fordi man ikke jager en sika hjort med .50 cal er det samme som at den derfor skal forbydes, viser blot at visse folk tror at jagt og våben hører sammen i forhold til lovgivning.
Kom nu videre, det begnder at være lidt akavet!
Indtil videre har det udelukkende været "Jeg synes" der er blevet sagt.
...jo, der er da enkelte der blander våbenlovgivning og jagt sammen, men nu er det jo altså to forskellige ting. Hvad folk må eje og skyde med, hænger ikke sammen med hvad man burde jage visse dyr med.
At visse folk mener at fordi man ikke jager en sika hjort med .50 cal er det samme som at den derfor skal forbydes, viser blot at visse folk tror at jagt og våben hører sammen i forhold til lovgivning.
Kom nu videre, det begnder at være lidt akavet!
... assistance from a distance!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Istedet for at diskutere for eller imod kal 50 BMG ...er det ikke bare nu man skal skynde sig at anskaffe een?. 

- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Eller gøre noget ved de reelle problemer istedet for at opfinde ikke eksisterende.
http://ekstrabladet.dk/112/article2210148.ece
Via sky
http://ekstrabladet.dk/112/article2210148.ece
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Lidt træls at få sin tilladelse annulleret eller ikke kan forny den ved udløb, hvis man først har spenderet kroner på en .50BMG... De er ikke ligefrem billige i indkøb...Rigbymauser skrev:Istedet for at diskutere for eller imod kal 50 BMG ...er det ikke bare nu man skal skynde sig at anskaffe een?.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Når man læser de forskellige indlæg, så holder de i bund og grund alle vand. Forskellen kommer frem i den livsholdning man har.
Er man en "Hvad nu hvis....", dvs man opstiller scenarier om evt fremtidige situationer som man så vil tage forholdsregler imod
eller
Er man en "Lev og lad leve...." dvs hvis der er ikke er et aktuelt problem så er der ingen grund til at tage forholdsregler.
Vi vil aldrig kunne blive enige, for vi vil i bund og grund ikke anerkende den andens behov. Den enes behov for "sikkerhed" og den andens behov for "frihed". Men ser vi på Danmark i de sidste 30 år, så er der ingen tvivl om, hvem der har offentlighedens bevågenhed.
mvh
Per
P.S.: Løsningen er meget simpel. Skytteforeningerne optager 50 BMG i et skydeprogram....
Er man en "Hvad nu hvis....", dvs man opstiller scenarier om evt fremtidige situationer som man så vil tage forholdsregler imod
eller
Er man en "Lev og lad leve...." dvs hvis der er ikke er et aktuelt problem så er der ingen grund til at tage forholdsregler.
Vi vil aldrig kunne blive enige, for vi vil i bund og grund ikke anerkende den andens behov. Den enes behov for "sikkerhed" og den andens behov for "frihed". Men ser vi på Danmark i de sidste 30 år, så er der ingen tvivl om, hvem der har offentlighedens bevågenhed.
mvh
Per
P.S.: Løsningen er meget simpel. Skytteforeningerne optager 50 BMG i et skydeprogram....
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Og alle de andre gode kalibre som findes derude.
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten
-
- Bronze Member
- Interesser: Mmmm, dyreryg.
- Geografisk sted: Århus
- Been thanked: 9 times
Eftersom hverken DDS/DSU eller DJF varetager de interesser så mange af os repræsenterer, var det så ikke på tide at stifte en forening der gør?
Der skal kæmpes for rettes til at eje og benytte de våben som medlemmerne finder nyttige.
Der skal kæmpes mod smagsdommeri.
Der skal pustes liv i alle de skydediscipliner som DSU (og venner) ikke gider røre.
Der skal kæmpes mod politiets og statens misbrug af gummiparagraffer til at forbyde tilfældige ting.
Der skal kæmpes mod det nuværende idioti med opdeling af jagt- og skytte-våben så alle lovlige våben kan bruges til alle lovlige formål.
Der kan garanteret findes 100 andre gode formål som vi aldrig nogensinde får hverken DJF eller DSU til at arbejde for.
Der skal kæmpes for rettes til at eje og benytte de våben som medlemmerne finder nyttige.
Der skal pustes liv i alle de skydediscipliner som DSU (og venner) ikke gider røre.
Der skal kæmpes mod politiets og statens misbrug af gummiparagraffer til at forbyde tilfældige ting.
Der skal kæmpes mod det nuværende idioti med opdeling af jagt- og skytte-våben så alle lovlige våben kan bruges til alle lovlige formål.
Der kan garanteret findes 100 andre gode formål som vi aldrig nogensinde får hverken DJF eller DSU til at arbejde for.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Jeg forudser at den forening vil blive meget ressourcekrævende, men det betyder naturligvis ikke at du ikke skal starte den!
Sig til hvordan det går, når I er kommet i gang, vil jeg gerne være medlem.
Sig til hvordan det går, når I er kommet i gang, vil jeg gerne være medlem.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Newbie
- Interesser: Observering og at lære om jagt
- Been thanked: 1 time
- 007
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Has thanked: 24 times
Monsted skrev:Eftersom hverken DDS/DSU eller DJF varetager de interesser så mange af os repræsenterer, var det så ikke på tide at stifte en forening der gør?
Jeg vil også gerne være medlem.
Mvh
MIg
MIg
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
"P.S.: Løsningen er meget simpel. Skytteforeningerne optager 50 BMG i et skydeprogram"
Det har vi allerede.
DSF har 1000m disciplin uden kaliberbegrænsning.
Men der er visse kræfter der arbejder for at få disse rifler forbudt, så jeg anser det som naivt at tro, at vi får lov at omregistrere dem til bane.
Jeg har skudt med 50BMG i en del år efterhånden.
Sjovt nok er det kun mellem jægere og skytter at jeg har fået forargede og dømmende kommentarer.
Det har vi allerede.
DSF har 1000m disciplin uden kaliberbegrænsning.
Men der er visse kræfter der arbejder for at få disse rifler forbudt, så jeg anser det som naivt at tro, at vi får lov at omregistrere dem til bane.
Jeg har skudt med 50BMG i en del år efterhånden.
Sjovt nok er det kun mellem jægere og skytter at jeg har fået forargede og dømmende kommentarer.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
F.eks. ala dette: http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel ?Monsted skrev:Der skal pustes liv i alle de skydediscipliner som DSU (og venner) ikke gider røre.
Der arbejdes på sagen ift. Unionen mht. registrering af våben til disse discipliner på SKV, men det er tilsyneladende en langvarig proces.
Jeg bør måske nævne at DSF før optagelsen i Unionen arbejdede på selv at blive optaget i våbenloven på linie med DDS, Unionen og DFIF. Det var ikke noget som bare var ligetil. Men det skal ikke afholde andre fra at prøve.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Kommer der ikke snart en NVF union der varetager alle våbeninteresserede mennesker? Jeg ville melde mig ind. :salute:
... assistance from a distance!
- 007
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Has thanked: 24 times
Hvornår har det sidste "stævne" været på 1.000 meter? Kan man også træne på 1.000 meter og hvad kaliber er tilladt?Mapzter skrev:F.eks. ala dette: http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel ?Monsted skrev:Der skal pustes liv i alle de skydediscipliner som DSU (og venner) ikke gider røre.
Der arbejdes på sagen ift. Unionen mht. registrering af våben til disse discipliner på SKV, men det er tilsyneladende en langvarig proces.
Jeg bør måske nævne at DSF før optagelsen i Unionen arbejdede på selv at blive optaget i våbenloven på linie med DDS, Unionen og DFIF. Det var ikke noget som bare var ligetil. Men det skal ikke afholde andre fra at prøve.
Mvh
MIg
MIg