Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af BoPe » 8. feb 2014, 22:02

Hurricane skrev:Undersøgelser viser, at der i Danmark er der flere tilhængere af jagt end modstandere. I øvrigt forbinder danskerne jagt med pleje af vildt og natur - og ikke mindst med god mad.

Fakta - som gør at jeg bl.a. støtter en stærk jagtorganisation der vil kæmpe for vores interesser på en saglig og konstruktiv måde.

Flere gange har jeg mødt - mest gamle jægere - som i ramme alvor mente, at DJ ”bare skulle sætte hælene i ved forhandlingsbordet”, når der var jagtlige indskrænkelser på dagsordnen… hvilket naturligvis bare ville betyde, at de øvrige forhandlingsparter ville forhandle tingene på plads uden deltagelse af jægernes interesseorganisation, hvorved vi er sat helt udenfor indflydelse!

Har man valgt ikke at støtte DJ, har man i mine øjne også valgt at sætte sig udenfor indflydelse - da DJ er den demokratisk styrede jagtorganisation, der sidder med forhandlingsretten generelt. En alternativ måde at støtte jagtens sag på - på sigt - kunne måske være at støtte ”Jagtforbundet af 2014” med Christian Christensen i spidsen.
Men DJF har så ikke nogen resultater at vise fra deres imødekommenhed. Mågerne er blevet fredet, duejagten behøver vel ingen gentagelse. 5,5 mm luftgeværer fjernet effektivt - i øvrigt ganske få år efter de blev tilladt til jagt og nu: Udlandsjagten.

.50 BMG fremhæves, reelt er det jo "store" kalibre der gås efter. Det er også kalibre som .500 Nitro ekspress og andre safari kalibre, der bliver ramt. Disse må i høj grad siges at være jagt relevante.

Herudover ryger muligheden for jagt med slugs - der jo ellers kunne have været et glimrende alternativ til en bukkeriffel: At tænke sig et veksel løb, som kunne klare svin i Sverige, bukken i Danmark og strandjagten. Et våben som er præcist og pålideligt på jagtrelevante afstande i Danmark, med kortere sikkerhedsafstand end en 6,5x55. Nærmest perfekt, men nu forbudt takket være DJF...

For dette har man muligvis fået jagt med lyddæmper, men kun muligvis og den tilladelse der nu ser ud til at komme til, at købe en lyddæmper bliver ikke svær at rulle tilbage hvis man efter "moden overvejelse" ikke tillader lyddæmpere på jagten alligevel.

Nu har jeg siddet og læst referater fra Vildtforvaltningsrådet og jeg er ikke imponeret. Det meste af tiden er det "moderskab og æblekage" - ting det er svært ikke at være for hvad enten man er jæger, dyreaktivist eller DN'er. Når der kommer stramninger på jagten virker DJF totalt udspillet - endda til et punkt hvor DJF's medlem må klage over at referatet er illoyalt overfor den faktiske forhandling (noget der andda bliver taget til referat :rolf: ).

Når det kommer til våbenlovsstramninger virker det som om formændenes politimæssige baggrund og et generelt ønske om at tækkes staten hver gang sejrer over pligten til at beskytte medlemmerne og deres interesser.

Jeg er ked af at sige der, men det er nærmest lige meget om man bakker DJF op eller ej. Hvis jeg betalte kontingent til dem ville jeg være med til at legitimere de stramninger, som de bifalder. Hvis jeg ikke betaler kontingent kommer stramningerne på jagt og våben alligevel - med eller mod jægerforbundets vilje. Dets rolle synes at være reduceret til at bære et medansvar for hvad andre allerede har besluttet og at "forklare og legitimere" de beslutninger andre allerede har truffet. Når det da altså ikke er i gang med at selv stramme med forslag om div. skydeprøver.

Iøvrigt er DJF med sin repræsentantskabsmodel lidet demokratisk. Jeg er ikke sikker på at Jagtens Hus ville være gået igennem en urafstemning - selv ikke blandt de jyske medlemmer - en bygning i udkants Danmark til 60 millioner - heraf de 40 lånt, men tilgengæld ligger den på lejet jord

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 8. feb 2014, 22:52

BoPe skrev:
Hurricane skrev:Undersøgelser viser, at der i Danmark er der flere tilhængere af jagt end modstandere. I øvrigt forbinder danskerne jagt med pleje af vildt og natur - og ikke mindst med god mad.

Fakta - som gør at jeg bl.a. støtter en stærk jagtorganisation der vil kæmpe for vores interesser på en saglig og konstruktiv måde.

Flere gange har jeg mødt - mest gamle jægere - som i ramme alvor mente, at DJ ”bare skulle sætte hælene i ved forhandlingsbordet”, når der var jagtlige indskrænkelser på dagsordnen… hvilket naturligvis bare ville betyde, at de øvrige forhandlingsparter ville forhandle tingene på plads uden deltagelse af jægernes interesseorganisation, hvorved vi er sat helt udenfor indflydelse!

Har man valgt ikke at støtte DJ, har man i mine øjne også valgt at sætte sig udenfor indflydelse - da DJ er den demokratisk styrede jagtorganisation, der sidder med forhandlingsretten generelt. En alternativ måde at støtte jagtens sag på - på sigt - kunne måske være at støtte ”Jagtforbundet af 2014” med Christian Christensen i spidsen.
Men DJF har så ikke nogen resultater at vise fra deres imødekommenhed. Mågerne er blevet fredet, duejagten behøver vel ingen gentagelse. 5,5 mm luftgeværer fjernet effektivt - i øvrigt ganske få år efter de blev tilladt til jagt og nu: Udlandsjagten.

.50 BMG fremhæves, reelt er det jo "store" kalibre der gås efter. Det er også kalibre som .500 Nitro ekspress og andre safari kalibre, der bliver ramt. Disse må i høj grad siges at være jagt relevante.

Herudover ryger muligheden for jagt med slugs - der jo ellers kunne have været et glimrende alternativ til en bukkeriffel: At tænke sig et veksel løb, som kunne klare svin i Sverige, bukken i Danmark og strandjagten. Et våben som er præcist og pålideligt på jagtrelevante afstande i Danmark, med kortere sikkerhedsafstand end en 6,5x55. Nærmest perfekt, men nu forbudt takket være DJF...

For dette har man muligvis fået jagt med lyddæmper, men kun muligvis og den tilladelse der nu ser ud til at komme til, at købe en lyddæmper bliver ikke svær at rulle tilbage hvis man efter "moden overvejelse" ikke tillader lyddæmpere på jagten alligevel.

Nu har jeg siddet og læst referater fra Vildtforvaltningsrådet og jeg er ikke imponeret. Det meste af tiden er det "moderskab og æblekage" - ting det er svært ikke at være for hvad enten man er jæger, dyreaktivist eller DN'er. Når der kommer stramninger på jagten virker DJF totalt udspillet - endda til et punkt hvor DJF's medlem må klage over at referatet er illoyalt overfor den faktiske forhandling (noget der andda bliver taget til referat :rolf: ).

Når det kommer til våbenlovsstramninger virker det som om formændenes politimæssige baggrund og et generelt ønske om at tækkes staten hver gang sejrer over pligten til at beskytte medlemmerne og deres interesser.

Jeg er ked af at sige der, men det er nærmest lige meget om man bakker DJF op eller ej. Hvis jeg betalte kontingent til dem ville jeg være med til at legitimere de stramninger, som de bifalder. Hvis jeg ikke betaler kontingent kommer stramningerne på jagt og våben alligevel - med eller mod jægerforbundets vilje. Dets rolle synes at være reduceret til at bære et medansvar for hvad andre allerede har besluttet og at "forklare og legitimere" de beslutninger andre allerede har truffet. Når det da altså ikke er i gang med at selv stramme med forslag om div. skydeprøver.

Iøvrigt er DJF med sin repræsentantskabsmodel lidet demokratisk. Jeg er ikke sikker på at Jagtens Hus ville være gået igennem en urafstemning - selv ikke blandt de jyske medlemmer - en bygning i udkants Danmark til 60 millioner - heraf de 40 lånt, men tilgengæld ligger den på lejet jord
Jeg er klar til at melde mig ind i noget. Hvad med at vi udvider en eksisterende forenings formål til at arbejde for udbredelse af lang distance skydning i DK. Kender I nogen foreningen? Og hvem vil være aktive?
Mvh

MIg

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 8. feb 2014, 22:54

Hvor er det trist at "nogen" har succes med både at anvende salami metoden og del og hersk metoden mod våbenejerne i Danmark.

Jeg ville gerne vide hvem "nogen" er.

Vi der har våbentilladelse, jagttegn, SKV tilladelse osv. er kendt og registreret hos myndighederne som våbenbesiddere.

"nogen" derimod er anonym. Man kan gætte på enkeltpersoner, såsom politikere og politifolk der har ytret sig til pressen om emnet, men den store brede masse af disse "nogen" forbliver anynyme.

Det vanskeliggør både en debat og en modstand, når modstanderne arbejder i det skjulte og man alene ser konsekvenserne af deres handlinger.

Man kender end ikke deres bevæggrunde eller formål, hvorved en debat i demokratiets ånd og tradition er umulig.

Det er nu engang svært at gendrive et argument der ikke fremsættes. Cirka lige så svært som det er at omstøde en Bekendtgørelse der dukker op ud af det blå, færdigforhandlet i det skjulte bag lukkede døre.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 8. feb 2014, 23:33

Great Dane skrev:Hurricane - Du bliver jo ved...
Da trådens indlæg forsat tog afsæt i et ret ensidigt perspektiv, er det jo konstruktivt at bidrage til at anskue emnet fra et andet perspektiv... er du ikke enig?

Nu pærer du igen rundt i 50 BMG, men lad os lige starte forfra, og så vil jeg gerne bede om et klart svar fra dig. Hvorfor skal riflede piber til slugs forbydes?
:clap: FLOT... super konstruktiv tilgang til en ligeværdig dialog... som jeg har skrevet i et tidligere indlæg: "Nogle stramninger har jeg glædet mig over... andre har jeg undret mig over... eller været direkte modstander af...".
Omkring slugs i riflede piber undrer jeg mig over DJ standpunkt (også selvom de giver udtryk for, at de muligvis vil ønske slugs indført i DK, hvis Vildsvinet bliver mere udbredte)...

Det er og bliver et selvskud fra jægerforbundet.
*Mine bemærkninger (EDIT - på opfordring af moderator)
Senest rettet af Hurricane 9. feb 2014, 10:17, rettet i alt 2 gange.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 9. feb 2014, 00:25

Hurricane skrev:TOTAL forbud?
Flere herinde mener, at intet taler for et TOTALT forbud af .50BMG og andre ekstremt langrækkende kalibre med panserbrydende potentiale blandt civile… her er yderligere et par spørgsmål til overvejelse!

Kunne det være en væsentlig grund til at indskrænke borgernes rettigheder, at nogle kalibre er i stand til at gennemskyde pansrede køretøjer og dermed komplicere beskyttelsen af VIP-personer i pansrede køretøjer?

Kunne det faktum, at politiet kontakter ejerne af .50BMG våben forud for VIP-besøg hænge sammen med et ønske om denne indskrænkelse?

Bør en faktor som - hvor hyppigt et kaliber anvendes kriminelt - være afgørende for hvorvidt et kaliber skal være lovligt? eller er ”kriminalitets-hyppigheden” for et kaliber måske i højere grad et udtryk for hvor udbredt/tilgængelig et kaliber er?

Er det helt forkert af Danmarks Jægerforbund(DJ) at ønske følgende?
Faktisk er det Jægerforbundets ønske, at når der fremover skal lovgives om f.eks. uønskede våben i Danmark, så foregår det i våbenlovgivningens regi og ikke via jagtloven og dertil hørende bekendtgørelser, siger formand Claus Lind Christensen
Jeg synes (stadig) du anskuer tingene fra den forkerte vinkel!

Jeg er ikke jæger. Jeg ved ikke hvor ofte det forekommer, at vildt anskydes med .50BMG, men jeg har en idé om at det ikke er ret tit (de rifler er dyre, så dem er der nok ikke så mange af).

Vinklen med terror anslag tror jeg ikke rigtig på. Det er uhyre sjældent at kriminalitet udføres med lovligt erhvervede og registrerede våben, affekt-forbrydelser undtaget, men okay, det kan jo ske. Et forbud vil have den effekt, at kriminelle ikke "bare" kan stjæle en .50 riffel fra en jæger. Men igen, her tror jeg vi er ved at løse et problem der ikke findes, for der ER ikke ret mange af de rifler i omløb, og de kriminelle kan derfor næppe finde dem.
Riflerne er nok overkill til jagt i Danmark, men det er de jo ikke til jagt i fx Afrika, og det kender jeg nogen der ofrer al deres tid og alle deres spareskillinger på - det skulle efter sigende være helt vildt fedt.

Men igen: Er vi ikke ved at løse et problem, som ikke eksisterer?

Og hvorfor er det så min anskuelsesvinkel er bedre end din? Joh...

"Man begynder på den måde at få samfundet omstillet
derhen, hvor man gerne vil have det. Det tager tid at få
tømt samfundet for våben" (Ole Hækkerup).

Det var ikke Hr. Hvem som helst som kom med den udtalelse.
Og vi ved fra luftvåben, hvor meget vægt der lige pludselig kan være bag sådan en holdning!
Tænk lige over det en gang: Hvor meget ekstra sikkerhed købte vi borgerne i dette land, ved at ulovliggøre en masse lovligt indkøbte våben? Er .50 tiltaget ikke bare det samme igen? En skive mere af salamien? Hvor meget mere sikkerhed vil det købe os? På bekostning af dem som har købt den type rifler? Hvis de så endda blev eksproprieret, men det gør de ikke, for ejerne er det bare "indkasser tab ved kasse 1".

HVORFOR er det, at vi uden videre er klar til at forbyde ting, som reelt ikke udgør nogen trussel i samfundet? Hvorfra kommer denne trang til at forbyde ting?
I Japan er biler med over 275hk forbudt. Det er de fordi "en bil har ikke brug for mere end 275hk". Og det er jo egentlig fair nok. Hvem har brug for en bil med 400hk? Skydevåben er også forbudt. "I et moderne samfund har civile ikke brug for våben". Næh, det er da rigtigt, det har vi da ikke. Men ønsker vi virkelig et samfund, hvor det, vi ikke har brug for, er forbudt?

Nuvel, det er stillet noget på spidsen, det er jo ikke et forbud mod alt der er sjovt, der er oppe. Det er kun et forbud mod nogle få tosser, der bruger en formue på en bestemt slags riffel, fordi de nu har en hobby de går så meget op i, at de vil ofre de der uhyrlige summer som sådan en riffel koster. Men så tænker jeg:

Da de kom efter kommunisterne, råbte jeg ikke op. Det kom jo ikke mig ved.
Da de kom efter jøderne, sagde jeg ikke noget. Det kom jo ikke mig ved.
Da de kom efter mig, var der ikke nogen der protesterede...

For mig skal der være en grund, til at forbyde noget!
Den omvendte tanke - at der skal være en grund, for at det skal være tilladt - ligger mig meget fjernt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 9. feb 2014, 10:14

DB89 skrev:Man må ikke håbe at en journalist fra feks Ekstrabladet læser det sidste af det som Hurricane skriver, ellers skal der nok komme en forside med overskiften "Danske jægere kan skyde gennem pansrede køretøjer" :prisoner: nu er jeg ikke selv jæger eller har jagttegn, men kan ikke lade være med at krumme tæer når jeg læser sådan nogle udtalelser...det er direkte "skyts" at give til modstanderne af at den danske befolkning har våben.

Hvor meget kriminalitet bliver der lige begået med lovlige skydevåben i Danmark?

PS: En 308w ser da også ud til at have noget gennemtrængningsevne hvis man er ligeglad med at bruge ulovlig ammo, skal den kaliber så også forbydes? http://www.youtube.com/watch?v=PQqwyVgZVXs
Velkommen på forsiden af ekstrabladet!
Ingen bryder sig om at udstille sit beskidte undertøj - men hvad hvis vores aktiviteter kan forklares ud fra saglig argumentation og ikke skulle forsvares på et - til tider - tyndt grundlag.

”Bæredygtig jagt” er en sammenslutning af grønne interesseorganisationer deriblandt DJ.

Kunne man forestille sig en pang dang til dette kunne være en sammenslutning af organisationer med interesse i skydning - måske kaldet ”Bæredygtig skydning”. En sådan organisation kunne være med til at sætte dagsordnen… være hammeren i stedet for ambolten?

En sammenslutning der indsamler fakta og hvor fakta mangler eller er tvivlsom - iværksætter undersøgelser til at fremskaffe dem.

Jægerne plejer at sige: ”Jagt skal forklares - ikke forsvares”… hvad om vi sagde noget lignende omkring skydning… men det kræver naturligvis en åbenhed og en fordomsfri dialog, hvor reelle problemer behandles på en saglig måde og langtidsholdbare løsninger findes?

Kunne en sådan sammenslutning anerkendes af alle parter og derfor sidde med ved forhandlingerne og tilgodese alles interesser på bedst mulige vis?
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 9. feb 2014, 10:56

Der hvor jeg ser problematiken er at man ikke vil have man i kraft af et JAGTTEGN skal kunne købe et våben/kaliber som ikke er formålsbestemt til "JAGT". Desværre her i DK er det jo etaten der definere hvad et værdigt anderkendelses formål er...

Det med at eje et våben bare for at kunne skyde i sin egen grusgrav til måls på skiver, vanddunke, bøtter mv. anderkendes ikke. Dertil tiltror etaten ikke deres borgere. Det er der jeg syntes problemet ligger fordi det er ikke alle der gider at være medlem af en forening eller gå på jagt, men som bare vil hyggeskyde på egen grund uden at være bundet op i det etableret. Da man ikke kan komme til at få en .50BMG tilladelse uden at bruge jagttegnet fordi der ikke er andre muligheder pt. Da jeg i sin tid fik mit amerikanske jagttegn ombyttet til et dansk, var det ikke med henblik på at gå på jagt, men mere en måde at kunne bryde ud med foreningskommunist styret og kunne skyde med noget andet i udformning, kaliber mv. Kulturen i dette land dikteres ofte af at man må ikke afvige for meget og man skal helst gøre som alle de andre som er bundet op i et system.
Jeg tror at een af grundene til man(det etableret) ikke bryder sig om .50BMG handler mere om etatens paranoia om statskup hvor befolkningen rejser sig og halshugger avl og kravl der minder om undertrykkelse ..
Nåja...vi ved jo godt hvor man skal starte.. :giggle:

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 9. feb 2014, 11:03

Rigbymauser skrev:handler mere om etatens paranoia om statskup hvor befolkningen rejser sig og halshugger ravl og kravl der minder om undertrykkelse .. :giggle:
Ja og det kan jo kun bunde i en generel dårlig samvittighed over den måde man driver staten og samfundet på? For en tilfreds og fri befolkning laver ikke statskup....

Så er man en smule paranoid kan man jo let tolke det som om de vil fratage befolkningen magtmidlerne inde de indskrænker friheden yderligere... Nævnte jeg at jeg lige har læst "1984" igen...! Desværre er den ikke så utopisk....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 9. feb 2014, 11:54

Rigbymauser skrev:Det med at eje et våben bare for at kunne skyde i sin egen grusgrav til måls på skiver, vanddunke, bøtter mv. anderkendes ikke. Dertil tiltror etaten ikke deres borgere. Det er der jeg syntes problemet ligger fordi det er ikke alle der gider at være medlem af en forening eller gå på jagt, men som bare vil hyggeskyde på egen grund uden at være bundet op i det etableret. Da man ikke kan komme til at få en .50BMG tilladelse uden at bruge jagttegnet fordi der ikke er andre muligheder pt.
Ganske enig.

Jagttegns undervisningen og den efterfølgende eksamen er rigeligt hård nok til at sortere bøvhovederne fra. Idet man mister jagttegnet ved alvorlig kriminalitet, er der også styr på sikkerheden fremadrettet efter bestået eksamen.

Så jagttegns indehavere er pr. definition mennesker der har bevidst og løbende beviser at de kan betroes skydevåben.

Hvorfor så lægge arbitrære begrænsninger ned over dem?

Men ligesom med luftbøsseloven, så fremføres der ikke nogle argumenter fra forbuds menneskene.

Det bliver bare noget fesent noget som: "jamen det kan være farligt" eller "en jeg kender hørte en politibetjent sige at de var nervøse for det". Altså udsagn så vage og generelle at de kan overføres til alle andre af livets forhold og dermed udsagn uden værdi som argument.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 9. feb 2014, 12:15

Vores myndigheder er besat af et tankesæt der diktere: "Hvad kan vi begrænse og hvordan lovgiver vi omkring dette, og hvordan kan vi sanktionere/straffe dem som overtræder vores begrænsninger?".

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 9. feb 2014, 20:40

Indledningsvis vil jeg da lige nævne, at jeg er medlem af DJ, og det fortsætter jeg med at være, da jeg mener vi opnår mest ved at være samlet ét sted.

Jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg bestemt ikke er tilfreds med DJs gøren og laden i den her sag - og der er to ting, jeg flipper skråt over:
– Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen
Jeg kan ikke forstå, hvorfor DJ ikke bare undlader at kommentere på det pågældende. Hvorfor gå aktivt ind og være med til at anbefale et forbud. Dét forstår jeg ikke - slet ikke, når det tydeligt fremgår af både referat fra Vildtforvaltningsrådet og fra DJs høringssvar, at der er utilfredshed med, at adgangen til våben reguleres gennem bekendtgørelse om jagt - og ikke via en revision af våbenlovgivningen.

Jeg kan så slet ikke forstå (og her er jeg nok blevet farvet af min egen foretrukne våbengarderobe) hvordan DJ kan være med til at forbyde brenneke, og da slet ikke, når de fejler så hårdt i deres høringssvar, og når Naturstyrelsen har lavet så groteske fejl i deres ændringer til bekendtgørelsen.

For mig tyder det på total og absolut mangel på inkompetence blandt de relevante medarbejdere i DJ. Der må sgu da for ... i ... være nogle våbenkyndige konsulenter/eksperter ansat i DJ, og noget juridisk personale?
Hvordan kan det så ende med, at det der bliver sendt videre, er så latterligt dårligt skruet sammen?

Jeg forstår det bare ikke, og vil ikke skyde skylden på formanden, for han kan sgu ikke alene stå på mål for alle de ting en så stor organisation har gang i, han må stole på sin forvaltning - og de har bare fejlet så sygt i den her omgang.

Øv.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 10. feb 2014, 23:15

...nå...lige lagt billet ind på en Holland & Holland .500 Magnum. Så nåede vi det inden deadline. Pyha...det holdte hårdt for sig.

En haretramp bliver aldrig det samme igen. Nu er det bare at svinge igennem med nogle ordentlige hollowpoints og se dagslys igennem skudhullet og tarme der slynges ud til alle sider for at ende med en rød tåge der lægger sig i græsset. Fantastisk :giggle: :giggle:. Alt dette til ære for djf.

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 10. feb 2014, 23:17

Rigbymauser skrev:En haretramp bliver aldrig det samme igen. Nu er det bare at svinge igennem med nogle ordentlige hollowpoints og se dagslys igennem skudhullet og tarme der slynges ud til alle sider for at ende med en rød tåge der lægger sig i græsset. Fantastisk
Det er lige det billede jeg forestiller mig Enhedslisten har af alle jægere :biggrin:

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 10. feb 2014, 23:29

Monsted skrev:
Rigbymauser skrev:En haretramp bliver aldrig det samme igen. Nu er det bare at svinge igennem med nogle ordentlige hollowpoints og se dagslys igennem skudhullet og tarme der slynges ud til alle sider for at ende med en rød tåge der lægger sig i græsset. Fantastisk
Det er lige det billede jeg forestiller mig Enhedslisten har af alle jægere :biggrin:
Wi gir dæm dæ di drømmer om..(på mit bedste jysk)...

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 11. feb 2014, 00:27

Rigbymauser skrev:...nå...lige lagt billet ind på en Holland & Holland .500 Magnum. Så nåede vi det inden deadline. Pyha...det holdte hårdt for sig.

En haretramp bliver aldrig det samme igen. Nu er det bare at svinge igennem med nogle ordentlige hollowpoints og se dagslys igennem skudhullet og tarme der slynges ud til alle sider for at ende med en rød tåge der lægger sig i græsset. Fantastisk :giggle: :giggle:. Alt dette til ære for djf.
Som du sikkert ved, så kan en tilladelse tilbagekaldes til enhver tid. Så en tilladelse "før lukketid" er i princippet ligegyldig... Hvis den ikke tilbagekaldes, når den nye lovgivning er implementeret, så kan den ikke fornyes, når den tid kommer.... Og uanset må den ikke benyttes til jagt (i Danmark) i den mellemliggende periode. Jeg ved ikke om denne kaliber falder for de nye krav (3900 meter), men hvis den gør, så kigger du ind i det scenarie, jeg lige har beskrevet.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 11. feb 2014, 09:26

Hvor er de 3900m omtalt?

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Charlie Bravo » 11. feb 2014, 10:11

Jeg vil også gerne høre hvor der er en reference til 3900m? Det der er står er .50BMG, Brenneke og lignende "militære" kalibre. Det er selvfølgelig en gummiparagraf af dimensioner, men der står ikke noget om 3900m.....ikke at det er nødvendigt, når man bare kan sige "lignende". I øvrigt vil det effektivt forbyde kalibre med de projektiler, der har den bedste ballistiske profil, hvis man udelukkende ser på rækkevidde.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 11. feb 2014, 10:15

Det er vist nok cp-medic´s snak med den lokale vicesherif der har opfundet de 3900 meters sikkerhedsafstand.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Charlie Bravo » 11. feb 2014, 10:27

Hvordan er de 3900m's sikkerhedsafstand så udregnet? Mundingshastighed, normal skydevinkel og indtil projektilet rammer jorden eller regner vi mulige opspring med på flere hundrede m? 338lm's effektive afstand er vel max 2500m jævnfør længste sniperkill nogensinde og 1,4km oven i det, lyder som jævnt meget.

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 11. feb 2014, 10:28

De 3900 meter kommer fra DJFs høringssvar.

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 11. feb 2014, 10:35

Charlie Bravo skrev:Hvordan er de 3900m's sikkerhedsafstand så udregnet? Mundingshastighed, normal skydevinkel og indtil projektilet rammer jorden eller regner vi mulige opspring med på flere hundrede m? 338lm's effektive afstand er vel max 2500m jævnfør længste sniperkill nogensinde og 1,4km oven i det, lyder som jævnt meget.
.338 lapua magnum har en teoretisk sikkerhedsafstand langt over 4 km. Bare fordi man ikke praktisk talt kan bruge kaliberen på den afstand, betyder det ikke at den er dødbringende derude og længere endda.

Ydermere er .338 lapua magnum jo også en taktisk militær kaliber, så den ryger vel ind under gummiparagrafen som .50 bmg rammes af.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 11. feb 2014, 10:55

Men..
Er det ikke 6000m jagtprøven lærer os, der bør betragtes som sikkerhedsafstand for centraltændte rifler?
Forbyder man så al riffeljagt i DK?
Dixi !

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Charlie Bravo » 11. feb 2014, 11:11

Endo skrev:
Charlie Bravo skrev:Hvordan er de 3900m's sikkerhedsafstand så udregnet? Mundingshastighed, normal skydevinkel og indtil projektilet rammer jorden eller regner vi mulige opspring med på flere hundrede m? 338lm's effektive afstand er vel max 2500m jævnfør længste sniperkill nogensinde og 1,4km oven i det, lyder som jævnt meget.
.338 lapua magnum har en teoretisk sikkerhedsafstand langt over 4 km. Bare fordi man ikke praktisk talt kan bruge kaliberen på den afstand, betyder det ikke at den er dødbringende derude og længere endda.

Ydermere er .338 lapua magnum jo også en taktisk militær kaliber, så den ryger vel ind under gummiparagrafen som .50 bmg rammes af.
Hvordan kommer man frem til 4km? Man må så formode at projektilet har ramt jorden nogle gange med mindre skudvinklen er helt op i luften? Den fornødne korrektion for at komme derud er i omegnen af 66m med en 250gr scenar og næsten det dobbelte med en naturalis?

Jeg er på den rene med at det er en totalt gummiparagraf og at man ikke engang behøver at begrunde et afslag med andet at man finder at en kaliber minder om noget man ikke bryder sig om, men sådanne sikkerhedsafstande kræver jo nærmest skudvinkler på 45 grader og et landskab blottet for kuglefang :razz:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 11. feb 2014, 11:18

Det er vel okay, at man ikke gider læse ti sider tilbage i tråden, men man kunne eventuelt bruge søgefunktionen.

De 3900 meter kommer fra Danmarks Jægerforbunds høringssvar til Ændringen i bekendtgørelsen:
http://www.jaegerforbundet.dk/media/Dan ... gssvar.pdf

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Charlie Bravo » 11. feb 2014, 12:25

Er der nogen som kan finde referencen til de 3900m i den pågældende lovgivning, som der henvises til i høringssvaret? Det eneste jeg kan finde er afstande til bebyggelse og afledte afstande for støj.

Besvar