Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af YoungDane » 11. feb 2014, 12:38

:goodpost:

Det har jeg også efterspurgt.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. feb 2014, 12:47

YoungDane skrev:Det er vel okay, at man ikke gider læse ti sider tilbage i tråden, men man kunne eventuelt bruge søgefunktionen.

De 3900 meter kommer fra Danmarks Jægerforbunds høringssvar til Ændringen i bekendtgørelsen:
http://www.jaegerforbundet.dk/media/Dan ... gssvar.pdf
Jeg forstår ikke helt det høringssvar!
Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse, BEK nr 294 af 23/04/2004 (Gældende) siger ikke noget om sikkerhedsafstande og riffekalibre, og handler i øvrigt om skydebaner - ikke om jagt.

Jeg kan ikke finde en vejledning som denne hverken på JM's side eller på Retsinformation - hvor pokker er de sikkerhedsafstande defineret henne?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 11. feb 2014, 13:01

Aner det ikke... :twisted:

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 11. feb 2014, 13:52

Charlie Bravo skrev:Er der nogen som kan finde referencen til de 3900m i den pågældende lovgivning, som der henvises til i høringssvaret? Det eneste jeg kan finde er afstande til bebyggelse og afledte afstande for støj.
De 3900 meter kommer KUN fra DJs høringssvar. Det er bare et elendigt forslag til en formulering af kaliberbegrænsningen.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times

Re: Sv: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af RKN » 11. feb 2014, 18:22

Må heller få ompibet min 8 mm Rem Mag.
Med lidt ombygning af bundstykket, så kan jeg jo få en super lækker og politisk korrekt kaliber. Hvor herre til hest en omgang crap, der er i det hørings svar. Føj

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: Sv: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Slettes3 » 11. feb 2014, 19:31

RKN skrev:Må heller få ompibet min 8 mm Rem Mag.
Med lidt ombygning af bundstykket, så kan jeg jo få en super lækker og politisk korrekt kaliber. Hvor herre til hest en omgang crap, der er i det hørings svar. Føj
I fremtiden kan man kun få .308win og 6,5. De fleste kan alligevel ikke forholde sig til andet. Man får udleveret 100 skud fra staten til træning og 10 skud til jagt. En GPS sender ind monteret på riflen vil fortælle hvor man er og hvor mange skud man har skudt. Man skal kunne dokumentere hvor alle skud er affyret henne. Genladning vil være forbudt. Man kan efter jagt tegn få en statsudleveret riffel. Dog kun hvis der er nogen ledige. Privat ejerskab af skydevåben vil bære forbudt.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 11. feb 2014, 20:39

De 3900m kommer sikkert fra SIKKAV.
3900m er sikkerhedsafstanden for 8,6mm finskydningsgeværM04 (338LM) ved en udgangsvinkel i højden under 120TS (6,75grader)
Fuld sikkerhedsafstand er opgivet i SIKKAV til 6800m for 338LM, men da ingen civil skydning må ske over de 6,75 grader opad, er det altid den lave sikkerhedsafstand man bruger i det civile.
Dvs. at hvis 3900m bliver grænsen går .338 fri, og det vil reelt set kun være de mere eksotiske long range kalibre som f. eks. 408CT, 416 Barret, 375CT osv. der ryger.

Det er stadig sur røv, og det er virkeligt et selvmål af dimensioner fra DJ's side.
Simpelthen skandaløst.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 11. feb 2014, 22:02

Så hvis en jæger føler behov for en 20x103 mm riffel, så kan man ikke få den?

Jeg kan simpelthen ikke se, at nogle skal regulere andres behov. Ifølge nuværende lov er der intet, der forbyder en bolt-action Anzio Ironworks 20 mm Vulcan riffel. Den er repeter, går ikke over 20 mm - der kræves normal riffeltillaldelse.

Hvorfor skal det blive sådan?

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 12. feb 2014, 01:51

AKWRater skrev:Så hvis en jæger føler behov for en 20x103 mm riffel, så kan man ikke få den?

Jeg kan simpelthen ikke se, at nogle skal regulere andres behov. Ifølge nuværende lov er der intet, der forbyder en bolt-action Anzio Ironworks 20 mm Vulcan riffel. Den er repeter, går ikke over 20 mm - der kræves normal riffeltillaldelse.

Fordi de er bange for at lovlydige borgere med virkelig mange penge, lige pludselig skulle gå amok og skyde nogle helt særlige vip'er som f.eks. diverse ministere osv.

Vi ved jo alle sammen godt at et teoretisk sikkerheds-brud mod en ufattelig minoritet af befolkningen retfærdiggør at man kriminalisere folks interesser og hobbier.

Danmark i en nødeskal.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 12. feb 2014, 02:00

Endo skrev:
AKWRater skrev:Så hvis en jæger føler behov for en 20x103 mm riffel, så kan man ikke få den?

Fordi de er bange for at lovlydige borgere med virkelig mange penge, lige pludselig skulle gå amok og skyde nogle helt særlige vip'er som f.eks. diverse ministere osv.

Vi ved jo alle sammen godt at et teoretisk sikkerheds-brud mod en ufattelig minoritet af befolkningen retfærdiggør at man kriminalisere folks interesser og hobbier.

Danmark i en nødeskal.
Det sjove er jo, at dem med virkelig mange penge oftest ikke gider den slags, da de ville komme i Ekstra Bladets søgelys. Hør lige overskriften:

Dyne-Larsen har erhvervet sig storkalibret elefantriffel!

Alverdens medier ville jo hyle op om, at den riffel kan gennembryde 20 cm panser - og riflen var en .458 Win Mag.....desuden ville det ikke være godt for Dyne-Larsens forretning, at han blev anset for at være en skydegal, narkojunkie af en forretningsmand (ok, sarkasme og overdrivelse ER en del af ovenstående sætning), But you get the point!

Og du har fuldstændigt ret. Jeg ville tro, at medierne ville opsnappe nyheden, lave overskrifter, der siger, at danske jægere er bedre udstyret end Forsvaret. Politiet må gøre noget. En politiker skal vise sig handlekraftig = forbud mod rifler med kaliber højere end .30-06.

For den kan jo nedlægge alt i Danmark....

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 13. feb 2014, 15:07

Våben & import tilladelse til min Holland & Holland Model Hammerless Royal i kal .500 Magnum gik da glat igennem. :eek:

Da den venlige dame på kontoret læste mine ansøgninger igennem sadge hun at den model og kaliber ikke fandtes(altså på hendes skærm). Til det måtte jeg jo sige at nogen skulle være den første og nu blev det mig!. :biggrin:
Uanset hvad nu kom man med på vognen o skulle systemet engang væle at tilbagekalde våben hvis kaliber overstiger .50 må man til den tid overveje om det skal sælges på det international marked eller om man kan få samle/opbevarinstilladelse. De tider som er gode vender ikke dårligt tilbage.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 13. feb 2014, 16:24

Rigbymauser skrev:Våben & import tilladelse til min Holland & Holland Model Hammerless Royal i kal .500 Magnum gik da glat igennem. :eek:

Da den venlige dame på kontoret læste mine ansøgninger igennem sadge hun at den model og kaliber ikke fandtes(altså på hendes skærm). Til det måtte jeg jo sige at nogen skulle være den første og nu blev det mig!. :biggrin:
Uanset hvad nu kom man med på vognen o skulle systemet engang væle at tilbagekalde våben hvis kaliber overstiger .50 må man til den tid overveje om det skal sælges på det international marked eller om man kan få samle/opbevarinstilladelse. De tider som er gode vender ikke dårligt tilbage.
Hvad hed hende assistenten, hvis man skulle købe noget en anden gang :biggrin:
Mvh

MIg

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 13. feb 2014, 17:27

Rigbymauser skrev:Våben & import tilladelse til min Holland & Holland Model Hammerless Royal i kal .500 Magnum gik da glat igennem. :eek:
.500 Magnum???

Er det .500 Nitro Express eller hvad?

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Charlie Bravo » 13. feb 2014, 17:48

Det var sq hurtigt! Jeg afleverede ansøgning om en 338 Norma Mag den 06, så det burde forhåbentlig ikke vare meget længere.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 13. feb 2014, 17:51

Endo skrev:
.500 Magnum???

H&H lavede en ekstra kraftig 500 express patron baseret på en .577 3,25"

Her en tomt hylstre flankeret med en .338RUM

Billede

Den vil gøre sig godt ved siden af min kal 10 dobbeltriffel...en slags allroundbøsse.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 13. feb 2014, 18:38

Gmm

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 13. feb 2014, 21:49

Rigbymauser skrev:
Endo skrev:
.500 Magnum???

H&H lavede en ekstra kraftig 500 express patron baseret på en .577 3,25"

Her en tomt hylstre flankeret med en .338RUM

Billede

Den vil gøre sig godt ved siden af min kal 10 dobbeltriffel...en slags allroundbøsse.
Fed riffel, men jeg ville hellere skyde en barrett .50 fra skulderen en dæn fætter der. Hold da kæft.
Er der kviksølvs dæmpere i skæftet eller hvad? Hvordan overlever man selv efter at skyde med sådan en kannon? :rock:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 14. feb 2014, 09:36

Perfekt til at regulere rævehvalpe med i juli :rolf:

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 14. feb 2014, 10:00

Jeg har lidt svært med det argument at en eller anden størrelse kaliber er alt hvad vi behøver, for den "Kan klare alt i Danmark"

Nu har jeg været aktiv jæger i 16 år og aldrig været på jagt i DK, hvis ikke jeg kan få tilladelse til de våben jeg gerne vil bruge til jagt i udlandet, begynder det at blive lidt vanskeligt :wall:

Ikke fordi at kalibre 50 siger mig noget, men hvis det er sådan en fætter man skal bruge til det man jager et eller andet sted i udlandet, så er det OK med mig, tror dog ikke det er den nemmeste riffel at få igennem en lufthavn (helt anden sag)

Men det er vigtigt at de personer der sider og tager disse beslutninger, tænker lidt ud over landets grænser og ikke begrænser valg af våben til hvad der kan bruger ude på "Fætter Knuds marker" :mad:
Holmux

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 14. feb 2014, 12:07

hvis ikke jeg kan få tilladelse til de våben jeg gerne vil bruge til jagt i udlandet, begynder det at blive lidt vanskeligt :wall:
Jamen det er jo lidt det, der er ved at være tendensen. Hvis du ser på "love og regler" tråden, så er der jo lige pt. to klagesager under opsejling, der begge drejer sig om halvautomater - og afslagene er næsten enslydende, da ansøger i forvejen har tilladelse til et våben i samme eller lignende kaliber.

Men jeg håber og tror på, at der bliver ensrettet og rettet op på de værste særheder, når tilladelserne fremover skal laves to steder i landet. Det kan altså kun give udslag i mere ens procedure og sagsbehandling. Håber jeg...

Men at Jægerforbundet mener at de skal være med til at forbyde noget, som de groft sagt kunne se igennem fingre med, er mig en gåde.

Var der et problem, så kunne jeg forstå deres modstand. Der er intet problem, og alligevel tager de aktivt afstand.

De kunne bare helt undlade at kommentere så...

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Longrifle » 15. feb 2014, 20:19

Jeg har med interesse fulgt med i tråden, og har tænkt på, om jeg gider diskussionen, men forsøger alligevel:

Hvis vi nu benhårdt skærer følelserne og konspirationsteorierne væk, og ser på forslaget i et bredt og neutralt perspektiv.......

DJ er vel sat i verden til at arbejde for jægerne, og ikke våbenentusiasterne isoleret. Hvis DJ af uransagelige grunde - for andre end netop våbenentusiaster - arbejdede benhårdt for at bibeholde .50 BMG, der ikke anvendes til jagt i DK, og dermed - måske - mistede chancen for at få lydpotte godkendt til jagt, så tror jeg nok, at jægere udenfor den relativ snævre kreds af entusiaster og indehavere af benævnte kaliber, ville stille sig endog meget undrende over DJ dispositioner :???:

50 BMG er en yderst eksotisk kaliber, der ikke har den mindste jagtrelevans i virkelighedens verden (andet end på fjender af kongeriget, hvor kaliberen gør god nytte), og jeg forstår til fulde, at DJ kaster den på bålet i en forhandling med ministeriet, hvor lydpotte osv. indgår. Hysteri omkring andre kalibre er selvpåtaget.

Slugs og løb har jeg ikke en skid forstand på, så det vil jeg afholde mig fra at kommentere på.

Engang imellem ville det klæde os, at aflægge os vores meget tyndhudede følsomhed mht. ændringer af våbenloven, og se lidt mere bredt og foreningsorienteret. Tilgangen imellem ministeriet og borgerne (DJ) er helt sikkert funderet på relativ sund fornuft, og INGEN på Slotsholmen har nogen intention om at afvæbne de lovlydige borgere i form af jægere og skytter - De taler om det sorte våbenmarked!!!!

En bevis herpå er godkendelsen af de nye grovkalibre i skytteforeningsregi.

De personer, der pt. besidder .50 BMG, får sædvanen tro lov til at beholde bøssen, og samtidig kan vi andre få glæde af lyddæmper på bane - og forhåbentlig - på jagten. Og Rigbymauser sine safaribøsser :biggrin:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 15. feb 2014, 22:38

Longrifle skrev:Tilgangen imellem ministeriet og borgerne (DJ) er helt sikkert funderet på relativ sund fornuft, og INGEN på Slotsholmen har nogen intention om at afvæbne de lovlydige borgere i form af jægere og skytter - De taler om det sorte våbenmarked!!!!
Jamen hvorfor er det så at civiles adgang til våben indskrænkes, hvis det alligevel er våbene på det sorte marked der bekymrer?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 15. feb 2014, 23:25

Skal vi da acceptere et system hvor der, på vores vegne, byttes købmand i bedste "hvis I skal have lyddæmpere, så må I undvære de store kalibre" stil?

Lovgivning må og skal handle om sund fornuft og påviselige behov - ikke "hvad nu hvis" retorik og idle studehandler, for at nogen kan mene at de gør noget ved en, traditionen tro, imaginær og konstrueret "problemstilling".

Hvad skal byttes væk næste gang nogen får et "behov"?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 16. feb 2014, 01:16

Elbæk skrev:Skal vi da acceptere et system hvor der, på vores vegne, byttes købmand i bedste "hvis I skal have lyddæmpere, så må I undvære de store kalibre" stil?

Lovgivning må og skal handle om sund fornuft og påviselige behov - ikke "hvad nu hvis" retorik og idle studehandler, for at nogen kan mene at de gør noget ved en, traditionen tro, imaginær og konstrueret "problemstilling".

Hvad skal byttes væk næste gang nogen får et "behov"?
Jeg mener sådan set ikke at lovgivningen skal handle om 'sund fornuft' men skal baseres på at staten skal begrænse individet så lidt som muligt. Det skal forstås som at kun hvis det er nødvendigt skal individet fratages rettigheder. Måske ordkløveri men skal noget falde marginalt ud til den enes fordel bør det altid være til fordel for individet. Kun når der er væsentlige grunde til det bør samfundet begrænse individets rettigheder.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. feb 2014, 09:25

Selvom det er en glidebane så ville der nok ikke være det helt store opråb hvis det kun var BMG der røg. Problemet er vare at ryger BMG så er der dannet præcedens for at man langsomt kan fjerne alle de "farlige sniper kalibre". Hvis de går helt ned til 338 Lapua f.eks, så er der et væld af jagtkalibre med tilsvarende egenskaber der bliver ramt.

Hvorfor man er sådan på krigsstien fatter jeg ikke. Der er ingen uheld og intet misbrug - derfor i mine øjne heller ikke noget problem..

Jeg frygter det er begyndelsen til enden for alt sjovt grej - håber jeg tager fejl.

Besvar