Man kunne måske argumentere for at frihed til individet ER is sig selv sund fornuft.The Yeti skrev:
Jeg mener sådan set ikke at lovgivningen skal handle om 'sund fornuft' men skal baseres på at staten skal begrænse individet så lidt som muligt.

Man kunne måske argumentere for at frihed til individet ER is sig selv sund fornuft.The Yeti skrev:
Jeg mener sådan set ikke at lovgivningen skal handle om 'sund fornuft' men skal baseres på at staten skal begrænse individet så lidt som muligt.
Ja det er det for nogen, men problemet med 'sund fornuft' er at der sidder nogen og bestemmer hvad andre skal mene.Herluf skrev:Man kunne måske argumentere for at frihed til individet ER is sig selv sund fornuft.The Yeti skrev:
Rigbymauser skrev:Problemet er at der til de lovudvalg møder ikke bliver lagt referat ud så man kan læse hvem siger hvad og hvorfor. Så længe der er lukkethed omkring dette, vil vi som borgere aldrig kunne få gennemsigtighed med hvad etaten syntes om os, og hvem fra etaten som arbejder imod vores interesser. Dette vælger man at holde hemmeligt.
np har skudt en kronhjort med hans 50bmgHerluf skrev:Kan det virkelig passe at der er ikke et eneste dyr i DK som er blevet nedlagt med en .50BMG?
Hvad med .338LM og andre "tacticool" kalibre. Er jeg den eneste weirdo som har taget en .338 med på jagt? Det findes et hav a jagtrelevante kugler til sådan en fætter.
Det ville være en fin kaliber til bjergjagt eller en tur til Skotland eller lignende.Monsted skrev:Hvis vi skal beskytte .338LM må vi jo bare bevise at det er en yderst relevant kaliber - alle afsted til våbensmeden med det samme!
Kender personligt en jæger der tager en del vildt med .338 Lapua magnum om året. Ved ikke lige med .50 BMG. Det eneste vildt jeg kan se anvendeligt med kaliberen er måske en kronhjort i den tunge ende.Herluf skrev:Kan det virkelig passe at der er ikke et eneste dyr i DK som er blevet nedlagt med en .50BMG?
Hvad med .338LM og andre "tacticool" kalibre. Er jeg den eneste weirdo som har taget en .338 med på jagt? Det findes et hav a jagtrelevante kugler til sådan en fætter.
Jeg kunne håbe du har ret, men jeg synes historien taler imod det.Longrifle skrev:"Jeg havde mange bekymringer-det var ikke så mange af dem, der blev til noget". Sådan nogenlunde efter Mark Twain. Jeg er ret sikker på, at man kun vil have .50 BMG ud af sortimentet. Så skal vi have nogle svin til dk..... Så er brenneke kuglen på plads.
Hvorfor skal det kun være tilfældet ved svinejagt?Longrifle skrev:"Jeg havde mange bekymringer-det var ikke så mange af dem, der blev til noget". Sådan nogenlunde efter Mark Twain. Jeg er ret sikker på, at man kun vil have .50 BMG ud af sortimentet. Så skal vi have nogle svin til dk..... Så er brenneke kuglen på plads.
Jeg forstår virkelig ikke den modstand der er imod cal. 12 Slugs, jeg sidder emd en fornemmelse af at de personer der forsøger at lovgive omkring dette, ikke har nogen form for erfaring med denne kalibre.C-X skrev:Jeg kunne håbe du har ret, men jeg synes historien taler imod det.Longrifle skrev:"Jeg havde mange bekymringer-det var ikke så mange af dem, der blev til noget". Sådan nogenlunde efter Mark Twain. Jeg er ret sikker på, at man kun vil have .50 BMG ud af sortimentet. Så skal vi have nogle svin til dk..... Så er brenneke kuglen på plads.
Burde det ikke være nok, at vi har svin i de omkringliggende lande og at efterhånden mange danske jægere deltager i jagten på disse? Samt, at kaliberet (Cal. 12 slugs) intet fejler til dansk jagt?
Jeg er til dels enig med de, der ikke kan se den jagtlige relevans for lige netop .50 BMG eller hvorfor DJ skulle kæmpe for, endsige være tilhængere af, kaliberets berretigelse på jagttegnstilladelse. Det må høre til i andet regi. Hvis man så bare havde formuleret sig bedre på denne front, da mange nært slægtede kalibre jo er ganske egnede...
Stk. 4. Der må ikke anvendes kaliber .50 BMG eller tilsvarende kaliber ammunition til riflede
våben til jagt og regulering.
Før var det et forbud som nu er fjernet:Rixen skrev: Er der nogen der kan se lyddæmpere nævnt nogen steder? Jeg kan ikke umiddelbart finde det.
Loven før hed:
Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og ...
Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.
Hed det ikke også sådan før?HVK skrev:Er dette for øvrigt ikke en tilføjelse til loven ??? Ikke at jeg er uenig i formuleringen - men den giver jo igen politiet mulighed for et væld af tolkninger til deres eget for godt befindende....:
"§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader (...)"