Chokes - flush, extended eller ported

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Eel one
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. okt 2013, 22:11
Interesser: Jagt, regulering og knivmageri
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Eel one » 21. feb 2014, 09:44

Efter (endnu) en tur i Hunters House, hvor jeg er blevet belært om at løsningen på verdens situationen er tørtræning og ikke våbenteknisk af den gamle nisse i klæderen. Vender jeg mig nu et andet sted hen i håb om at I her på forummet vil svare på det jeg spørger om og ikke tale om tørtræning, om end jeg godt er klar over at det også er relevant.

Humlen af det hele er, at jeg har besluttet at åbne min spassomat haglskyder lidt op til lerduerne her uden for sæsonnen for de levende duer og sætte en 1/8 skeet choke i. Desværre lader det til ikke at være muligt at opdrive til lige mit gevær efter at have været i kontakt med de første 6 forhandlere på sjælland. Så nu hvor jeg alligevel skal ud og handle internationalt og dermed er fri af de begrænsninger der ligger ved de danske forhandlere, er alle muligheder i spil.

Så, hvad siger de kloge og erfarne hoveder herinde. Skal man gå efter almindelige chokes eller extended chokes og hvad er jeres erfaring med extended/ported chokes?

Jeg har læst en del på de amerikanske fora, men de ender altid med at der er to fløje der står med korslagte arme overfor hinanden og ikke vil høre på den anden parts argumenter.

Kommer det i sidste ende ned på personlig smag af udseende, som er det indtryk man får fra udlandet. Eller er der faktisk noget teknisk vundet ved at gå væk fra standart om end det muligvis kun er af akademisk interesse.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Bessie4ever » 21. feb 2014, 10:24

Er dit ønske at åbne bøssen for at få en større "dækningsareal" på haglsværmen?
Eller er det for at få en mere ensartet dækning?
I tilfælde af det er ja til spørgsmål 1, så giver du køb på en del selvmarkerings da flere duer vil brække og ikke give dig den vigtiste indikator af alle. Nemlig selvmarkering.

Hvis nu der står en gammel "gubbe" og siger du skal tørtræne så kan det jo være han har ret, men du ikke er modtagelig :giggle: tit er det jo rarere at projektere problemet over på udstyr.

Hvis du fortsat vil løse problemet via udstyr så ville jeg nok fokusere på skæfte tilpasning til at starte med. Det giver typisk flere træf en en lille ændring i chokes.

Har du fået fastlagt dit mesterøje? Det skal altid være punkt 1

Vejen til fastlæggelse af den bedste trangboring, er brolagt med kompromisser
Løs et problem og få et nyt

Hvad er det for et gevær og hvad er aktuelt trangboring?

For mig i konkurrence regi var 1/2 med 24 gram stål det bedste setup

Lad os tales ved hvis jeg skal uddybe "selvmarkeringer"
Perfect! Thats is good enough for me

Eel one
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. okt 2013, 22:11
Interesser: Jagt, regulering og knivmageri
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Eel one » 21. feb 2014, 11:39

Nu var mit spørgsmål mest af generel karakter mellem de forskellige typer chokes.


Men ja, det er for at få større dækning på de korte hold. Nogle hævder så også at det er muligt at få mere jævne skudbilleder med extended chokes, heraf mit spørgsmål. Jeg er så godt klar over at det også handler om at finde den rigtige ammuniton til mit specifikke gevær. Men igen så er min interesse her mere af generel karakter imellem typerne af chokes og ikke trangboringsgraden.

Det er nu heller ikke fordi jeg er uenig med dem gamle hønisse i at der skal tørtrænes. Faktisk er jeg meget enig i at det er vigtigt. Jeg er bare uendelig træt af hans belærende tone og manglende evne til at svare på det jeg spørger om og i stedet mere eller mindre direkte kalder mig for en idiot. Jeg kommer udelukkende i butikken hvis jeg ikke kan få mine stumper andre steder, for jeg magter ham virkelig ikke og bliver kun i dårligt humør af at være i lokale med ham.

Det har allerede hjulpet gevaldit på min træfprocent at have skiftet gevær, det nye passer langt bedre til mig end min gamle o/u. Så lige nu er det succesoplevelsen jeg jagter, så det psykologiske spil også er på plads.

Og ja, jeg er krydsdominant, hvilket kræver ekstra (tør)træning. Så jeg er ikke ude på at løse problemer med udstyr, jeg er interesseret supplere med udstyr. Aktuelt skyder jeg med 1/4 i en remington 1100, så at åbne op til skeet er marginalt i forskel og ret meget i kategorien fordi man kan og jeg har lyst til at eksperimentere lidt med forskellige opsætninger for at finde det optimale for mig inden jagtsæsonnen starter igen.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Bessie4ever » 21. feb 2014, 11:43

Mit forslag er at du skifter skulder i stedet for chokes
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Jef
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 238
Tilmeldt: 22. nov 2009, 22:25
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Jef » 21. feb 2014, 12:07

I min optik er sportsskydning/lerduer en OGSÅ mental øvelse.

Hvis det handler om at optimere sin skydning -så mener jeg:
Tag et valg - det er vigtigt!
Så tanker ikke præges af "Hvis jeg bare havde..." eller "Jeg ville skyde bedre hvis...)

Hvis du (som jeg ) synes udv chokes der godt ud - køb
Samme process gennemføres mht. eks Briller, patroner, skydevest

Så du får "ro" på disse områder - og så fuldt ud fokusere på
Benstilling
Kropsholding
Anslag
Dit fokus på duen

Anvend dit valg min. én sæson - evaluer derefter!
Disse forhold af voldsom indflydelse på din skydning - hvilket øverstnævnte grej også har, hvis man ikke har taget et valg

Og jo - naturligvis kan man bevæge sig ud i tests & afprøvninger af chokes, skudbilleder & patroner - hvis man "tænder" på det.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Eel one
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. okt 2013, 22:11
Interesser: Jagt, regulering og knivmageri
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Eel one » 21. feb 2014, 12:15

Jeg er bange for at det over 10år for sent at begynde på at skifte skuldert. Jeg er godt klar over at skydning ikke er så finmotorisk at det ikke kan læres. Men der er et par andre skader at tage hensyn til, så jeg får aldrig geværet over i venstre skulder og dominansproblematikke kan løses på andre måder.

Men det svare stadig ikke på om man bør skyde med den ene, den anden eller den tredie type choke og det var egentligt mere den tekniske debat i den retning jeg var interesseret i. Resten handler om træning hhv hjemme og på banen og det er kun mig selv der kan svare for om det bliver gjort tilstrækkeligt. Det våbentekniske derimod har jeg behov for hjælp til at få indsigt i for at kunne finde rundt på hvad der er op og ned i producenternes anprisninger af egne produkter.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Raptor357 » 21. feb 2014, 12:46

Den eneste jeg kender som skyder lerduer "professionelt" sværger til portet chokes, han siger de får haglskålen til at åbne hurtigere og bedre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Chokes - flush, extended eller ported

Indlæg af Zoli » 21. feb 2014, 13:26

Jeg har eksperimenteret en del både i min Browning o/u og Beretta halvautomat.

I min o/u med invector+ skyder jeg ikke godt nok til at mærke forskel på flush og extended, og jeg vender altid tilbage til at have 1/4 og 1/2 flush monteret til båder lerduer og jagt.

I Berettaen bruger jeg extendede på havjagt for at få en længere overgangskonus til de store hagl og flush (1/4 eller 1/2) på lerduer.

Ovennævnte er samme erfaring som en af mine kammerater der skyder meget sporting er kommet frem til. Du skal skyde på meget højt niveau, før du kan have fordel af de extendede.

Portede har jeg ikke erfaring med.
Mvh

Zoli

Besvar