Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Barnes X
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. feb 2011, 09:03
Interesser: Ballistik, sixguns, mag.rifler
Geografisk sted: Hovedstads området
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Barnes X » 13. mar 2014, 13:27

Kære skytter og andet godtfolk.

Jeg står til at kunne realisere en gammel drøm om at få mig bygget en riffel i kal. .500 Nitro Express.

I den anledning kommer så mit spørgsmål;

- Hvor i landet/hvilken skydebaner er godkendt til kaliberet?


På forhånd tak

Barnes x

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Slettes3 » 13. mar 2014, 15:20

Barnes X skrev:Kære skytter og andet godtfolk.

Jeg står til at kunne realisere en gammel drøm om at få mig bygget en riffel i kal. .500 Nitro Express.

I den anledning kommer så mit spørgsmål;

- Hvor i landet/hvilken skydebaner er godkendt til kaliberet?


På forhånd tak

Barnes x
Er det ikke bare at snige dig ud på Kalvebod og skyde. Tag en populær dag hvor der vælter rundt med jægere med deres 6,5 og .308win rifler og flyd ind i mængden(mingle). De vil med sandsynlighed ikke kende til hverken dig eller en riffel i andet kaliber. Nogle vil måske ledes til at tro du har taget en lille haglbøsse med ovre fra duebanen.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Kleth » 13. mar 2014, 15:31

Jeg mener Taastrup Jagtforening bane er godkendt til alle jagt relevante kalibere. Se på hjemmesiden for skydedage, tider og kort

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Lassescout » 13. mar 2014, 17:35

Her er mine visdomsord:

" Den der ikke spørger har aldrig fået nej !"
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af PeptoBizmo » 13. mar 2014, 17:43

Hvorfor er det nu liiiige I synes det er i orden at skyde med en kaliber banen ikke tillader?
Hvor står man så lige rent forsikringsmæssigt i worst case?
Jeg er ikke hellig, jeg har selv skudt med for stor kaliber inden det gik op for mig, at en helt almindelig 9,3x62 ikke var tilladt.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af RKN » 13. mar 2014, 18:16

Jeg har oplevet at få spurgt ind til min kaliber, pga den larmede meget mere end de andre, og at hylster " så noget store ud " jamen banen jeg skød på var godkendt op til kaliber 8 mm. Så jeg kunne forsætte med at brænde 90 grains krudt af pr. Gang jeg trykkede på aftrækkeren. Kaliberen var og er nemlig min gode trofaste 8 mm rem mag. Det var ikke vild jubel over den, men den var jo lovlig. Det var faktisk ret sjovt. :D

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sv: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Slettes3 » 13. mar 2014, 18:39

RKN skrev: .. med at brænde 90 grains krudt af pr. Gang jeg trykkede på aftrækkeren. Kaliberen var og er nemlig min gode trofaste 8 mm rem mag. Det var ikke vild jubel over den, men den var jo lovlig. Det var faktisk ret sjovt. :D

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
..alt under 100grain driv middel er feminint. Kan du ikke lige komme de sidste 10grain i hylstret så ikke du vil blive beskyldt for at tage østrogen tabletter...lol.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Great Dane » 13. mar 2014, 18:53

De bane godkendelser gives efter hvad en såkaldt banesagkyndig synes pågældende dag, det er ikke specielt sagligt. Du kan have to identiske baner opbygget på samme måde, samme højde på voldene, og den ene er så godkendt op til 8mm, den anden er godkent op til 12,7mm.

Jeg er aldrig blevet stoppet eller smidt væk, på trods af at jeg gentagende gange har overtrådt banegodkendelsen. Jeg ville ikke betænke mig et sekund, hvis en kaliber 500 NE var målet. Men jeg ville heller ikke konfrontere baneledelsen med at jeg overtræder deres regler.
Mvh Great Dane

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Rixen » 13. mar 2014, 18:56

Hvis du gider køre til jylland, så er der nogen baner der er godkendte til de store kalibre.


Alternativt, så må du jo 'indskyde' på din jagt.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af 2duer » 13. mar 2014, 21:09

Barnes X skrev:Kære skytter og andet godtfolk.

Jeg står til at kunne realisere en gammel drøm om at få mig bygget en riffel i kal. .500 Nitro Express.

I den anledning kommer så mit spørgsmål;

- Hvor i landet/hvilken skydebaner er godkendt til kaliberet?


På forhånd tak

Barnes x
Hej Barnes X
Fedt Projekt
Repeter eller Double?
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Barnes X
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. feb 2011, 09:03
Interesser: Ballistik, sixguns, mag.rifler
Geografisk sted: Hovedstads området
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Barnes X » 14. mar 2014, 02:35

Til at starte med vil jeg takke for diverse besvarelser til tråden.

Ang. selve projektet, så bliver den bygget på Ruger no 1 lås.
Jeg vender tilbage på et senere tidspunkt, når der ér noget konkret at vise frem.

Venligst

Barnes x

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2014, 10:00

Det bliver fedt! Er helt grøn af misundelse!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Lassescout » 16. mar 2014, 10:06

PeptoBizmo skrev:Hvorfor er det nu liiiige I synes det er i orden at skyde med en kaliber banen ikke tillader?
Hvor står man så lige rent forsikringsmæssigt i worst case?
Jeg er ikke hellig, jeg har selv skudt med for stor kaliber inden det gik op for mig, at en helt almindelig 9,3x62 ikke var tilladt.
Det er fordi jeg kan tænke selv. En 300 Win. Mag. med FMJ projektiler som er lovlig på banen, vil skyde længere og trænge dybere ind i voldene end en 500 NE med den lave V0, de tunge rundnæsede projektiler og BC som et flygel. Så det vil være sikrere at skyde med 500 NE end med 300 W.M. Defor kan jeg ikke mobilisere bare den mindste smule dårlig samvittighed over det. Jeg anser banegodkendelsen for det den er: En tilfældig samling regler fastsat af mennesker uden mindste indsigt i ballistik. De fik til opgave at lave nogle regler, og det har de så gjort. Men der er altså forskel på regler og virkelighed, sådan er det altid.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af PeptoBizmo » 16. mar 2014, 10:15

Lassescout skrev:Så det vil være sikrere at skyde med 500 NE end med 300 W.M.
Det er vi såmænd helt enige om :smile:
Jeg synes bare det er lidt ærgeligt at opfordre til ikke at følge banegodkendelsen, men det er jo helt op til folk selv. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Lassescout » 16. mar 2014, 10:30

Overordnet set har du selvfølgelig ret. Jeg opfordrer heller ikke generelt til at bryde alle regler, men blot til at tænke selv. De der ikke kan det, må hellere bare overholde reglerne :giggle:

Men for Fa.... da. Prøv at overbevise mig om, at der findes baner hvor sikkerheden er OK til at skyde med 300 W.M., men ikke til at skyde med 9,3x57 !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af PeptoBizmo » 16. mar 2014, 10:48

Lassescout skrev:Overordnet set har du selvfølgelig ret. Jeg opfordrer heller ikke generelt til at bryde alle regler, men blot til at tænke selv. De der ikke kan det, må hellere bare overholde reglerne :giggle:

Men for Fa.... da. Prøv at overbevise mig om, at der findes baner hvor sikkerheden er OK til at skyde med 300 W.M., men ikke til at skyde med 9,3x57 !
Du har stadigvæk ret.
Jeg kender bare ikke til konsekvenserne, hvis der sker et uheld og det sker med et, for banen, for stort kaliber.
Om du så mener det går i kategorien "kan ikke tænke selv", det ved jeg ikke.
I lige det her tilfælde burde banegodkendelsen måske være udformet mere i stil med den nye kaliberbegrænsning på .50 BMG, hvor det er sikkerhedsafstand der er afgørende.
Som sagt må folk gøre lige hvad de vil, jeg har bare valgt lidt anderledes end dig :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Siggy » 16. mar 2014, 11:07

Jeg synes faktisk det er bekymrende, at der findes folk der mener der ingen grund er til at overholde de regler der nu engang er for at dyrke vores hobby, men istedet opfordre til at "tænke selv".

Hvorfor er det lige at man mener man selv er bedre til at vurdere end myndighederne på området?
Ja, sikkerheden er den mest vigtige regel og jeg anerkender, at det sommetider kan virke underligt, at en bane er begrænset til en kuglediameter, når man nu selv ved at sikkerhedsafstanden er mindre.

MEN en anden vigtig ting er miljøgodkendelsen, altså støjen de enkelte kaliber giver, derfor er der mange gange sammenhæng mellem hvilke kaliber banen er sikkerhedsmæssigt er godkendt til sammen med miljøgodkendelsen.

Så bliv endelig ved at overtræde reglerne så vi få endnu flere skydebaner lukket, fordi få fjolser ikke kan overholde reglerne til skade for alle os andre!!

Indrømmet, dette er en sur mail :evil:
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Carsten Bo » 16. mar 2014, 11:46

Jeg er af og til kommet på en bane hvor muligheden for at skyde med +9,3 kaliber ikke eksisterer. Det kommer an på hvem der har været med til at udfylde baneinstruksen på det tidspunkt hvor det skal gøres. Jeg ved ikke hvor tit den ændres. Men jeg har snakket med an af instruktørerne og han siger at det udelukkende er et spørgsmål om at få skrevet det ind i banens instruks.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Lassescout » 16. mar 2014, 12:27

Siggy skrev:Jeg synes faktisk det er bekymrende, at der findes folk der mener der ingen grund er til at overholde de regler der nu engang er for at dyrke vores hobby, men istedet opfordre til at "tænke selv".

Hvorfor er det lige at man mener man selv er bedre til at vurdere end myndighederne på området?
Ja, sikkerheden er den mest vigtige regel og jeg anerkender, at det sommetider kan virke underligt, at en bane er begrænset til en kuglediameter, når man nu selv ved at sikkerhedsafstanden er mindre.

MEN en anden vigtig ting er miljøgodkendelsen, altså støjen de enkelte kaliber giver, derfor er der mange gange sammenhæng mellem hvilke kaliber banen er sikkerhedsmæssigt er godkendt til sammen med miljøgodkendelsen.

Så bliv endelig ved at overtræde reglerne så vi få endnu flere skydebaner lukket, fordi få fjolser ikke kan overholde reglerne til skade for alle os andre!!

Indrømmet, dette er en sur mail :evil:
Undskyld Siggy, jeg har udtrykt mig uklart. Hvis man vælger at tænke selv, og overtræde en regel, skal man selvfølgelig være smart nok til ikke at blive opdaget. Så sker der ikke noget ved det. Jeg troede det gav sig selv. :giggle: :giggle: :giggle:

...så du må hellere overholde alle regler .
MEN en anden vigtig ting er miljøgodkendelsen, altså støjen de enkelte kaliber giver, derfor er der mange gange sammenhæng mellem hvilke kaliber banen er sikkerhedsmæssigt er godkendt til sammen med miljøgodkendelsen.
Åhhja, så du mener jeg skal have ubegrænset tillid til, at de myndigheder der i årevis har taget sig af at begrænse støj og forbudt lyddæmpere, ved hvad de har med at gøre ? No way, Jose!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af CO » 16. mar 2014, 15:44

Man har typisk max. kaliber på en banegodkendelse svarende til banens miljøgodkendelse.
Det giver ingen mening at ha' en instruks der siger "alle godkendte rifler", hvis miljøgodkendelsen er lavet ud fra f. eks. max. 8mm.
Det vil kun give misforståelser.
Miljøgodkendelser laves ud fra devisen, at større huller larmer mere, selv om det ikke nødvendigvist hænger sådan sammen.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Slettes3 » 16. mar 2014, 16:51

CO skrev:Man har typisk max. kaliber på en banegodkendelse svarende til banens miljøgodkendelse.
Det giver ingen mening at ha' en instruks der siger "alle godkendte rifler", hvis miljøgodkendelsen er lavet ud fra f. eks. max. 8mm.
Det vil kun give misforståelser.
Miljøgodkendelser laves ud fra devisen, at større huller larmer mere, selv om det ikke nødvendigvist hænger sådan sammen.
Generelt er der ingen logik. F.eks én af grundene til vi har største tilladte haglbøsse kaliber kaliber 12 er ikke at man syntes en kaliber 8 eller 10 var mere "farlig" men såmænd bare at man følte dengang var kaliber 16 var den mest udbredte også valgte man selvfølgelig at ingen ville bruge større end kaliber 12 og at selvfølgelig skulle der være en regl om dette selv om det havde været lige meget i virkeligheden. Bare der kom en regl.
Ligeledes undesøgte jeg engang omkring banegodkendelser op til 8mm. Det var således at dengang man indførte at en bane skulle godkendes til civil brug havde man ikke fantasi til større kaliber en 8mm også blev det bare det. Dem der godkender banerne ved ikke selv hvordan/hvorledes/hvorfor osv. De godkender bare(hovedet under armen) :freak:
Senere er der kommer det begreb der hedder "miljø" godkendelsen af skydebanen. Der tog man støj med ind i billedet.
Det er klart et en 45-70 riffel larmer mere end en 300 weatherby Mag så derfor må man ikke anvende kaliber over 8mm da de larmer mere... :thumbup:
Sandheden er at der er ingen hoved eller hale i alt det her, men et turmult af regler om SKV våben,sortkrudt våben, jagtvåben, kaliber mv.
Man burde have skydebaner som i Schweiz. Ingen regler om det ene eller andet bare skyd..det er derfor vi er her.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Slettes3 » 18. mar 2014, 19:02

Gad vide om trådstarteren er blevet inspireret af denne tråd:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... &start=120

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Refraktorius » 18. mar 2014, 21:47

Rigbymauser skrev:Gad vide om trådstarteren er blevet inspireret af denne tråd:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... &start=120
Uha, og så en Ruger No 1.
Sådan en ville jeg gerne have i skabet (hvis der ellers var plads)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Golcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 101
Tilmeldt: 10. jul 2010, 08:03
Interesser: jagt sortkrudt teknik
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Visdom søges vedr. skydning med kal. .510

Indlæg af Golcher » 20. mar 2014, 07:23

Barnes X skrev:Kære skytter og andet godtfolk.

Jeg står til at kunne realisere en gammel drøm om at få mig bygget en riffel i kal. .500 Nitro Express.

I den anledning kommer så mit spørgsmål;

- Hvor i landet/hvilken skydebaner er godkendt til kaliberet?


På forhånd tak

Barnes x
hej jeg er sikker på at Vigersted skytteforening ved ringsted giver mulighed ,jeg har skudt med lidt af hvert der på deres 50m bane koster en 50er at skyde der for ikke meddlemer pr gang og flinke folk der kommer der osse (selvfølgelig de er jo skytter) kan du fremvise alle tilladelser osv burde der ikke være nogen problemer :razz:
Der er ikke så mange der går på jagt mere,men der utroligt mange der køre

Besvar