Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Merodium
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. mar 2013, 01:02
Interesser: Historiske våben og ammunition
Geografisk sted: Syddanmark

Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Merodium » 7. mar 2013, 01:31

Hej folkens.
Jeg må erkende at jeg ikke er stedkendt her, men jeg tror jeg har oprettet tråden det rigtige sted. :)

En jeg kender har denne morter granat fra sin far (eller bedstefar), som angiveligt havde tiltusket sig den efter første verdenskrig.
Jeg har kigget mig lidt omkring, google, wikipedia og andre mindre WW1-entusiast hjemmesider, og er kommet frem til at dette formentligt er en, på engelsk, "Mortar Shrapnel Shell".
Jeg kan dog ikke finde frem til noget mere præcist. Jeg ville meget gerne vide hvilken fabrik der havde lavet den, hvad det er meningen den skulle være brugt til at ødelægge som skyts, hvilken side der brugte dem, og hvad de oftest blev affyret fra.

Hovedet er messing, kroppen er jern og gevindet er i kobber.
På toppen er der indgraveret en krone, 1905 og HL.
I bunden er der et K i midten, med nummeret 12513 under, og ellers samme som i toppen.

Al assistance er værdsat. Hvis der er et andet forum hvor dette er mere passende, så sig endelig til.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af X-Ray » 7. mar 2013, 11:56

Det er ikke en morter granat, for snart mange år siden fik min far 2 magen til fra Roskilde kaserne desværre blev den ene stjålet og endnu værre blev den anden forkromet og lavet til en lampe suk suk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af X-Ray » 7. mar 2013, 12:03

Du mangler nogle vigtige oplysninger nemlig højde og diameter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2013, 12:36

Hurtigt gæt:
10½ cm feltkanon, og granaten er en brisant (eller granatkardæsk) med tidsrør eller kombineret tids-/stødrør.
Er det granatkardæsk, er det et tidsrør.

Jeg håber brandrøret er skruet løst på og han er sikker på at den er tom, ellers er den "interessant".


Det er desværre ulovligt at besidde den slags samlerobjekter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Marinerevolver » 7. mar 2013, 12:55

Den er dansk, dansk krone og HL i top og bund står for Hærens Laboratorium.

Merodium
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. mar 2013, 01:02
Interesser: Historiske våben og ammunition
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Merodium » 7. mar 2013, 13:32

@X-Ray

Min hånd, fra håndroden og til spidsen af langfingeren er cirka 18cm. Jeg kan næsten tage halvvejs om objektet, så 35-38cm i omkreds ville være mit bud. (Se billede 2).
Der er 13cm fra spidsen af min tommelfinger til håndroden, holdt som på billedet, så den er vel cirka lige så lang som den er rund?
Grunden til at du får lidt gætværk og estimerede længder er at jeg ikke er i nærheden af objektet.

@Refraktorius
Jeg tror det er en kombineret timer/impact.

"Brandrøret"?
Vi ved ikke helt om den er, som du fint kalder det, "interessant".
Den er blevet tabt på gulvet flere gange, og har i cirka 30 år i streg stået i en meget varm vindueskarm, og den er, som man kan se, stadig i et stykke. (Og det samme er de der har tabt den, hehe).

Hvorfor er den ulovlig? Jeg ved intet om sådan noget.

@Marinerevolver
Mit gæt da jeg så den først, var at den formentligt var lavet i et land med et kongehus, nemlig pga. kronerne i top og bund. Jeg ville dog have gættet at den måske var produceret i Holland, Storbritannien eller måske Norge eller Sverige. Jeg vidste ikke at Danmark "gjorde" i sådan noget som dem her, men tiden var vel også lidt en anden dengang. :)

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af DB89 » 7. mar 2013, 16:05

Så vidt jeg har lært af at læse tryde herinde så skal blandt andet ægte håndgranater have foretaget et "lagkagesnit" hvis man vil have lov til at have dem stående http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... agkagesnit

Man skal ikke altid antage at tingene er ufarlige, har et par gange herinde hørt historier om folk der pludseligt har fundet ud af at en håndgranat ikke var tømt for sprængstof, selvom den ellers engang feks var blevet forkromet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2013, 22:09

Merodium skrev: @Refraktorius
Jeg tror det er en kombineret timer/impact.
Det tror jeg som sagt også, men er det en granatkardæsk, er stødrør ikke frygteligt relevant.

"Brandrøret"?
Vi ved ikke helt om den er, som du fint kalder det, "interessant".
Den er blevet tabt på gulvet flere gange, og har i cirka 30 år i streg stået i en meget varm vindueskarm, og den er, som man kan se, stadig i et stykke. (Og det samme er de der har tabt den, hehe).
At der ikke er sket noget ved at tabe den er ikke en garanti for at den er uskadelig, det fortæller kun at den ikke eksploderede af det.
Det samme gælder vindueskarmen.

Hvis ikke man er sikker på at den er uskadelig, så er den farlig.
(Det forslidte EOD-citat: "Er du i tvivl?..... så er du ikke i tvivl!")

Selv gamle 150 år gamle sortkrudtsgranater slår stadig en amerikaner ihjel i ny og næ.

Der er brandrør på og der er riller i føringsbæltet, dvs at den har været ude at flyve, og derfor kan være armeret.
Hvorfor er den ulovlig? Jeg ved intet om sådan noget.
Af ovennævnte årsager og fordi det står i våbenloven at man ikke må besidde granater.
Uvidenhed er kun en undskyldning hvis man er betjent.

Mit gæt da jeg så den først, var at den formentligt var lavet i et land med et kongehus, nemlig pga. kronerne i top og bund. Jeg ville dog have gættet at den måske var produceret i Holland, Storbritannien eller måske Norge eller Sverige. Jeg vidste ikke at Danmark "gjorde" i sådan noget som dem her, men tiden var vel også lidt en anden dengang. :)
Vi har selv fremstillet det meste af vores ammunition, og vi fremstiller stadig ammunition.
Det øger forsyningssikkerheden og sænker (i nogle tilfælde) prisen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Kar 98 » 8. mar 2013, 21:47

Et gæt er en 75 mm granat , Brændrøret var tit irret sammen pga kombinationen messing og sortkrudt , hvilket gav en del forsagere , så vær 100 % sikker på den er tom ellers kan jeg kun give Refrak ret .
Hvis ikke man er sikker på at den er uskadelig, så er den farlig.

Kar 98
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af X-Ray » 9. mar 2013, 23:34

Den lignende granat jeg tidligere har omtalt er en 75 mm AA granat, og vil ligetilføje at den min far nu har som lampe er gjort inaktiv af soldater fra den gamle garnison i Roskilde. Bare inden nogen herinde får noget galt i halsen og kan tilføje at det var en gave fra den daværende oberst til min morfar efter 25 års tjeneste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af EOD-guy » 11. mar 2013, 20:27

Brandrøret er et "satsbrandrør". Det har en (eller flere krudtstrenge) inden i, der bliver tændt gennem hullerne i brandrøret (som er udbrændt på billederne) ved skudafgang. Brandtiden kan justeres ved at dreje på ringen med tallene på. Typisk vil et satsbrandrør have flere krudtstrenge og flere ringe (temperingsringe) at dreje på. Satsbrandrør var billige at producere (i forhold til mekaniske brandrør med urværk), men næppe så præcise i timingen. Det leder mig til granatens indhold, der nok har været lys eller røg. Når man skød røg/lys var timingen ikke altafgørende ligesom ved brisantgranater, der skulle eksplodere ved anslag eller lige over jorden.
På granaten kan man ane resten af hvid farve, der nutildags er farvekode for lys. Hvad farven betød dengang ved jeg ikke, men granatens cylinderform tyder på, at den bar på enten røg eller lys, der i givet fald ville blive skudt ud af enden på granaten, eller sive ud gennem nogle huller. En brisantgranat ville derimod have en form, der minder mere om et projektil.
Mit bedste bud er, at det er en lysgranat.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 11. mar 2013, 22:16

Jeg er helt enig med dig i, at moderne brisantgranater i facon minder meget om et riffelprojektil.

Men optimering af ballistisk koefficient for at hente den sidste bid af rækkevidden er en nyere opfindelse. Hvis du kigger i opslagsværkerne vil du finde masser af brisantgranater (og granatkardæsk)med præcis den facon fra tiden før og under WWI.
(Og også for en hel del WWII granater)

Hvidmalet taler for lys, men lyslegemet skal ud et eller andet sted, og det er helt tydeligt ikke kommet det gennem bunden.
Jeg kan ikke komme på nogen granater der kaster lyslegemet fremad, kun typer der skiller på midten eller kaster bunden af.

Tilsvarende vil et satsrør i dag være en dead giveaway på en lysgranat, fordi den bare er for unøjagtig til anden brug. Men i 1905 var det en anden sag.
Mekaniske urværksbrandrør var cutting edge teknologi, og det var først i årene op til WWI at Krupp for alvor fik det til at virke, og briterne var godt inde i krigen før deres for alvor var anvendelige.
Så til en brisant eller granatkardæsk der skal lave luftsprængning, var der ikke andre muligheder end et satsrør (og kombinerede sats/stødrør hvis granaten var temperet forkert eller brændte for langsomt) for en dansk artillerist i 1905.



EOD-guy skrev:Det har en (eller flere krudtstrenge) inden i, der bliver tændt gennem hullerne i brandrøret (som er udbrændt på billederne) ved skudafgang.
Det vil jeg mene er faktuelt forkert. Satsrør tænder ved et inertilegeme og en fænghætte inde i røret, hullerne tjener til at slippe krudtgassen ud.
Da man gik fra forlade- (hvor røret netop blev tændt ved den flamme der slog forbi kuglen) til bagladepjecer med tætsluttende føringsbælter opnåede man en imponerende forbedring af præcision og rækkevidde.... men mistede også den metode at tænde tidsrør på. Derfor anvendes der inertilegemer.
(Det vil du også se hvis du læser din faglitteratur)

Illustrationer er godt, bemærk at dit "tændhul" er mærket "escape hole".
No25MkIVTimeFuzeDiagram (Small).jpg
No25MkIVTimeFuzeDiagram (Small).jpg (41.38 KiB) Vist 17970 gange



"Hvid" kunne godt være gammel dansk mærkning af inert øvelsesammunition.
På Kalvebod er der efter sigende korn i stedet for sortkrudt i nogen af granaterne når de flækker dem.
Men hvordan de har været mærket aner jeg ikke.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af EOD-guy » 12. mar 2013, 08:48

:bowdown: Du har garanteret ret med det du skriver. Men for ikke helt at tabe ansigt, vil jeg lige tilføje at nogle satsrør altså blev antændt som jeg beskrev de ;)
Nu havde jeg heller ikke faglitteratur eller tekniske tegninger til rådighed da jeg skrev indlæget. Som sagt, bedste bud.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 12. mar 2013, 12:08

EOD-guy skrev::bowdown: Du har garanteret ret med det du skriver. Men for ikke helt at tabe ansigt, vil jeg lige tilføje at nogle satsrør altså blev antændt som jeg beskrev de ;)
...
Det har du ganske ret i.
I forladekanonernes tilfælde (både glatte og riflede) var der slup nok rundt om projektilet, til at der var masser af ild til at tænde et brandrør med fri adgang til krudtet.

De første brandrør var helt simple træpropper med en gennemboring, som så var banket fuldt af krudt.
Temperingen blev først udført ved at korte røret op med en lille sav, i senere udgaver ved at bore hul i siden af røret med en syl eller et bor. Det var noget nemmere at gøre præcist end med en sav.
Og så skruede (eller slog med en trækølle) man røret fast i granatens fænghul.
Billede
http://samilitaryhistory.org/vol035dh.html
Oberst Boxers udgave på billedet var en yderligere forbedring, der øgede sandsynligheden for at brandrøret ikke gik ud undervejs eller ved nedslaget. Var den ikke gået i luften, blev brandrøret ofte slået ind i granaten ved nedslag, og virkede på den måde som et stødrør.

Trærørene var for upålidelige, så man skiftede i løbet af den amerikanske borgerkrig til andre løsninger.
Først prøvede man med messing og zink i stedet for træ..... det var bedre, men ikke helt godt.
Dog kunne metalrørene skrues i, hvilket var en del mere pålideligt.

Bormanns brandrør er et godt eksempel. Fremstillet helt i metal, og meget mere pålideligt (og mindre!).
Tempering skete ved at artilleristen stak hul i det tidsfelt han ønskede, så granaten kunne leveres med brandrøret siddende i.
Billede
Fra www.civilwarartillery.com der er en glimrende side hvis man har en kanonfetich.

Men alle disse typer krævede at brandrøret vendte fremad, for blev det udsat for krudtets direkte påvirkning, så gik granaten i røret!

Men da granaterne kom til at passe ordentligt i rørene med moderne bagladeartilleri, så var det slut med den måde at tænde rørene på.
På nogle typer maskinkanon/luftværnsartilleri har man dog stadig den sidste rest af princippet. Her lader man lyssporet ende med at tænde ladningen, så man på den måde får en yderst simpel selvdestruktionsmekanisme.
(Ting man skyder op i luften, har det ellers med at falde ned igen, og sker det over eget område, er der set eksempler på, at der er sket større skade ved nedfaldende granater end det angribende fly forrettede :giggle: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Topgun43 » 17. apr 2014, 11:41

Refraktorius skrev:Jeg er helt enig med dig i, at moderne brisantgranater i facon minder meget om et riffelprojektil.

Men optimering af ballistisk koefficient for at hente den sidste bid af rækkevidden er en nyere opfindelse. Hvis du kigger i opslagsværkerne vil du finde masser af brisantgranater (og granatkardæsk)med præcis den facon fra tiden før og under WWI.
(Og også for en hel del WWII granater)

Hvidmalet taler for lys, men lyslegemet skal ud et eller andet sted, og det er helt tydeligt ikke kommet det gennem bunden.
Jeg kan ikke komme på nogen granater der kaster lyslegemet fremad, kun typer der skiller på midten eller kaster bunden af.

Tilsvarende vil et satsrør i dag være en dead giveaway på en lysgranat, fordi den bare er for unøjagtig til anden brug. Men i 1905 var det en anden sag.
Mekaniske urværksbrandrør var cutting edge teknologi, og det var først i årene op til WWI at Krupp for alvor fik det til at virke, og briterne var godt inde i krigen før deres for alvor var anvendelige.
Så til en brisant eller granatkardæsk der skal lave luftsprængning, var der ikke andre muligheder end et satsrør (og kombinerede sats/stødrør hvis granaten var temperet forkert eller brændte for langsomt) for en dansk artillerist i 1905.



EOD-guy skrev:Det har en (eller flere krudtstrenge) inden i, der bliver tændt gennem hullerne i brandrøret (som er udbrændt på billederne) ved skudafgang.
Det vil jeg mene er faktuelt forkert. Satsrør tænder ved et inertilegeme og en fænghætte inde i røret, hullerne tjener til at slippe krudtgassen ud.
Da man gik fra forlade- (hvor røret netop blev tændt ved den flamme der slog forbi kuglen) til bagladepjecer med tætsluttende føringsbælter opnåede man en imponerende forbedring af præcision og rækkevidde.... men mistede også den metode at tænde tidsrør på. Derfor anvendes der inertilegemer.
(Det vil du også se hvis du læser din faglitteratur)

Illustrationer er godt, bemærk at dit "tændhul" er mærket "escape hole".
No25MkIVTimeFuzeDiagram (Small).jpg



"Hvid" kunne godt være gammel dansk mærkning af inert øvelsesammunition.
På Kalvebod er der efter sigende korn i stedet for sortkrudt i nogen af granaterne når de flækker dem.
Men hvordan de har været mærket aner jeg ikke.
Hej. Har med interesse læst denne tråd, men det står mig stadig ikke helt klart, hvordan granaten tænder. Sker det ved at den lille krudtladning i toppen banker ned i nålen ved affyringens rekyl, eller udløses en timer ved rotationen, som riffelgangen sætter i gang ved affyringen?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Mannlicher 308 » 17. apr 2014, 13:40

:NVFrules:

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Topgun43 » 17. apr 2014, 15:01

Mannlicher 308 skrev::NVFrules:
Mannlicher 308. Hvad ville du sige?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Backfast
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 1. mar 2008, 22:10
Interesser: 2.vk , historiske militærvåben
Geografisk sted: Midtthy
Has thanked: 30 times
Been thanked: 49 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Backfast » 17. apr 2014, 17:01

Et lille sidespring : Når nu disse gamle (tømte) granater er ulovlige , hvad så med dem der er omforarbejdet til lamper ? Har et par forcromede 81mm mortèr granater stående (med plisserede skærme) og jeg ville da blive mægtig ked af det hvis policen løb med dem og gav mig en bøde ! Jeg har også raketdysen til en Hornest John raket ,som jeg vil lave til et bord. Det er da også en våbendel ?! Ryger den ligeså ?
backfast

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Topgun43 » 21. apr 2014, 16:53

Vi lever i dag i et forbudssamfund, så du kan roligt gå ud fra, at hvis det ikke udtrykkeligt er lovligt, er det forbudt. Dele til våben og ammunition må man ikke besidde, men hvis en granat er omdannet til lampe, har vi formentlig et grænsetilfælde, da granaten givetvis er gjort ubrugelig. Teknisk set må du ikke have den, men det ville undre mig, hvis nogen ville konfiskere den.

Det er jo interessant at se, at på DbA kan man finde mange granater til salg, og jeg tror ikke, at sælgeren får besøg af politiet, for hvis den slags detaljer skulle retsforfølges, ville systemet gå ned pga. overload.

Hvis man læser lovteksten detaljeret, er det mit indtryk, at man i Danmark end ikke må besidde dele af et luftgevær på 4,5 mm., som ellers er lovligt i hel tilstand. Korriger mig, hvis jeg tager fejl.

Var der for resten nogen, der kunne besvare mit spørgsmål om, hvordan granaten tænder?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 21. apr 2014, 23:17

HansOtto skrev:.....

Var der for resten nogen, der kunne besvare mit spørgsmål om, hvordan granaten tænder?
Jeg er ikke helt sikker på hvilket et af brandrørene du taler om, men hvis det er et satsrør til eksempelvis en lysgranat, så fungerer det (ofte) ved, at et "inertilegeme" ryger bagud i granaten når den accelererer. Det giver så en fænghætte et smæk, og flammen fra fænghætten tænder krudtstrengen. når krudtstrengen er brændt det ønskede stykke, slår flammen videre, og tænder "det man skal have tændt".

Der vil som regel også være andre sikringsanordninger i systemet, der sikrer, at man ikke får tændt granaten på upassende tidspunkter.

I No 25 tidsrøret jeg har sat billede ind af, sidder slagstiften (der egentlig er en nål, fordi det er en "stab-detonator") fast, og tændsatsen er i inertiklodsen.
Klodsen holdes fast af en sikkerhedsstift (som der er en stor rød snor i, så man husker at trække den før man smider klumpen i røret).
Hvis splitten er trukket, får affyringen klodsen til at ramme ned på nålen, stabdetonatoren tænder, flammen fra den tænder krudtstrengen og musikken spiller.
Ved at dreje toppen af brandrøret, flytter man hullet ilden skal videre af hen ad krudtstrengen, så man ændrer forsinkelsen.


Der er hundredvis af brandrørskonstruktioner, og de er alle en afvejning af:
- pris
- sikkerhed for brugeren
- sikkerhed for korrekt funktionering
- krævet præcision
- brugervenlighed
- forsageres farlighed
- lagerbestandighed
- forsyningssikkerhed
og en masse andre faktorer
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Topgun43 » 22. apr 2014, 17:43

Tak til Refraktorius.

Det var den forklaring, jeg søgte.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Henrik edelved
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. jun 2018, 21:12
Interesser: moter
Geografisk sted: Nykøbing sj

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Henrik edelved » 6. jun 2018, 21:20

Er dette hoved måske fra denne ?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp til identificering af WW1 morter granat

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2018, 22:16

Henrik edelved skrev:
6. jun 2018, 21:20
Er dette hoved måske fra denne ?
Det er lidt svært at sige, før du har vedhæftet et billede....

Indtil da må svaret være: "Det kan nok ikke udelukkes på det forhåndenværende grundlag".
:blink:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar