SIG210 versus Beretta 92FS versus Glock 17DK

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

SIG210 versus Beretta 92FS versus Glock 17DK

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:43

Nu er denne test ganske uvidenskabelig og der er utrolig mange forhold som gør at disse 3 våben ikke kan sammenlignes på lige fod. Dels er der skytten.

Jeg har skudt med SIG210 i 28 år. Ok de første 4 år, var når jeg ”lånte” min fars SIG. De efterfølgende 24 år har dog været med meget jævnlig skydning.

Jeg har ”kun” skudt med Beretta 92FS i ca. 10 år. I disse 10 år har jeg stadig brugt SI210 og egentlig skudt mere med SIG. Under udsendelser har jeg også brugt SIG210, hvilket betyder at jeg har 100 % indgående kendskab til SIG210 og dens virke, såvel som almindeligt ”sportsvåben” som taktisk våben. EN SIG virker uanset næsten hvad man byder den.

Jeg har forud for denne test kun skudt 34 skud med Glock 17DK (og dette kun lige for at ”løbe” to magasiner igennem våbnet, for at se om den kunne sige ”bang”). Jeg har dog skudt lidt med Glock 19 og Glock 26 i Irak, og da aftrækket er ens, må jeg indrømme at jeg da ved hvad pistolen kan og hvorledes den virker, men der er ikke tale om et indgående kendskab.

SIG210: Forældet design, men lav sigtelinie og ”roligt” jævn rekyl, grundet det faktum at slæde køre inden i rammen og ikke omvendt (som med de to andre våben). Dette er for øvrigt en meget dyr måde at fremstille et våben på.

Forholdsvis dårlig sigtemidler. De er små og man skal virkelig have erfaring med våbnet, for at kunne fatte et hurtigt sigte. I præcisionsskydninger er sigtemidlerne ok, selv om de kunne være meget bedre.

Grebet og vægten af våbnet er super. Minder lidt om en .45 ACP 1911 A1 (og dem der har skudt med sådan en fætter, ved at den ”falder lige i hånden”). Men igen greb og vægt har meget med skytten at gøre. Any Way grebet passer genialt til de fleste hænder. Vægten på en ladt skyder og en tom (eller halv tom) skyder er umærkbar og derfor er SIG’en den bedste mht. almindelig sportsskydningsdiscipliner (igen et fedt langt ord). Uladt vejer den 1009 gram og ladt (8+1) vejer den 1117 gram.


Aftrækket er super. Også selv om man lader det stå på standard (det kan justeres). Det er utrolig let at finde balancen (overgangen mellem det bevidste aftræk og det ubeviste). Nogen kalder det ”det bløde aftræk” og ”det hårde aftræk”. Det ubeviste og det ”hårde” er sidste del af aftrækket, som man under ingen omstændigheder må vide hvornår ”går”. Det er her man presser jævnt (også under hurtigskydninger) indtil skuddet går som en overraskelse. SIG’ens aftræk (standard) er super. Desværre har SIG’en ikke både DA og SA aftræk!

Som sagt er SIG’en forældet. Primært det europæiske magasinudløsersystem (he, he et fedt langt ord). Det er helt ok at SIG’en kun har plads til 8 skud i magasinet, men da man så skal bruge begge hænder for at skifte magasin er den ”forholdsvis lille” magasinkapacitet ikke sagen. Jeg bryder mig ikke, som skytte, om magasinsikring (altså at våbnet ikke kan afgive skud uden magasin). Som skydeleder elsker jeg det, for når jeg kikker på de våben, der ligger på skydelinien og kan se, at der ikke er isat magasin, er jeg ”happy” (og er slæden så i bagerste stilling) er situationen god og man kan gå ned til skiverne…(har skytterne så samtidig sikret våbnet så er det hele jo godt). Taktisk er det noget skidt. Hvis man skal bruge en pistol i krig så er det som regel fordi man er helt og aldeles presset (har en enkelt personlig oplevelse, hvor det var min SIG, der skulle løse opgaven). En pistol er (i 99 % af tilfældene) kun ”back-up”. Nå til mit point. Her er magasinsikring noget skidt. Hvis man har skudt fx 5 skud (og tror der er ”ildpause”) og vil skifte til et frisk magasin, kan man ikke bruge skyderen før det nye magasin er isat. Man kan altså ikke udnytte at man stadig har et skud i kammeret og afgive dette, selv uden magasin påsat. Man kan så meget let fjerne magasinsikringen. Sikringen er noget træg og kan være svær at nå, når man har ”normale” hænder. Har man handsker på, er man helt på spanden. Her er en ”Jægersikring” sagen. Det er en dansk fremstillet sikring, som er større end den originale. Mht. trægheden løses dette også hurtigt. Af med grebet og så lidt ”gymnastik”.

Beretta 92FS: Designet er helt ”up to date”. Sikring, og slædeudløser, samt magasinudløser sidder lige hvor de er til at få fat i. Sigtemidlerne (vi taler om standard) er ”ok”. De er lidt mere grove end på SIG’en og derfor er det hurtigere at fatte sigte under hurtigskydninger.

Grebet er desværre noget klodset (tykt). Men til normale hænder er det ok. Faktisk måtte USA indføre SIG 226 (eller også var det 228) til de soldater, som havde små hænder (primært kvinder) da de i sin tid indføre Berettaen. Vægten er ok. Dog begynder man at kunne mærke (på skydningen) at der er meget forskel på om man har 5 patroner eller 15 i magasinet. Uladt vejer den 974 gram og ladt (15+1) vejer den 1169 gram.

Aftrækket er hverken eller. Det er som de fleste militærvåben (lige bortset fra SIG210). Men man kan dog sagtens vende sig til overgangen mellem det beviste aftræk og det ubeviste. Altså når vi taler om SA aftræk. DA aftrækket er ikke noget at råbe hurra for, men igen man kan vende sig til det.

Berettaen har alt det, som man har brug for i et militært våben. Mange skud, SA/DA, grove sigtemidler, virker selv om den udsættes for ekstreme forhold.

Glock 17DK: Designet er der ikke så meget at sige noget til. Pistoler uden hane har eksisteret siden man begyndte at fremstille pistoler. Det virker. Som med Berettaen sidder de forskellige funktioner, lige præcis der hvor de skal. Selv om der er tale om billige sigtemidler, så er de forbløffende gode. Grove, men på en ret god måde, så de opfylder betingelserne for præcisionsskydninger, men i særdeleshed også for hurtigskydningerne.

Grebet er helt ok. Ikke så klodset som på Berettaen, til trods for der også er tale om en ”Dobbelt stack” skyder. Vægten er dog ikke super. Altså forskellen på fuldt ladt og så når man kun har fx 5 patroner retur. Skyderen bliver mærkbart lettere under skudafgivelse. Nogen man virkelig skal vende sig til. Jeg vil endda påstå at nogen aldrig kan vende sig til det. Uladt vejer den 713 gram og ladt (17+1) vejer den 929 gram. Forskellen lidt større end på Berettaen og alle de konkurrenceskytter, som sætter alle mulige løbsvægte, greb etc. på deres skydere, ved at vægten under skudafgivelse ikke er urelevant.

Aftrækket er ???? Noget man virkelig skal vende sig til. Selv om jeg har skudt i mange år, så har jeg stadig svært ved at finde overgangen mellem det beviste aftræk og det ubeviste aftræk. Under testen gik der faktisk et skud i jorden, fordi jeg ”gik for langt”. Jeg tror jeg vil kunne lære at beherske dette med tiden, men umiddelbart er jeg ikke ”happy” med den måde man går fra ubevist til bevist aftræk. Ville ønske at der var større forskel på ”modstanden” i aftrækkeren. Nå helt sikker på jeg vil se anderledes på det, om et år.

Glock’en har alt det der er brug for i et militært våben. Jeg kan dog ikke anbefale den som militært våben (eller politivåben). Det faktum at der ikke er en manuel gammeldags sikring gør at en Glock kun bør udleveres til folk som i den grad er ”gunnuts”. Glock’en beder om at man afgiver vådeskud.

Nå vi må til ”testen”:

For at forsøge at kompenserer for den store vægtfordeling på de to ”high capacity” skyderen, skød jeg kun med 5 skud i magasinet. Jeg valgt at skyde forsvarets Skyttemærkeskydning, hvor alle skud afgives fra 25 meter. Som består af følgende:

30 skud (+ 3 prøveskud som jeg sprang over). Maks point 300. (krav….fra de gamle dage 209). Bronze 215, Sølv 245, Guld 265.

10 skud (præcision) mod 10-delt ringskive. Disse fordelt på 2 serier af 5 skud (markering efter hver serie). Praktisk talt ubegrænset tid (6 minutter til hver serie). Jeg brugte vel knap et minut på hver serie, hvilket er meget normalt.

10 skud (hurtigskydning) mod duelskive. Disse fordelt på 2 serier af 5 skud (markering efter hver serie). Tid pr. serie: 12 sekunder. Våbnet må ikke hæves før tiden startes. Jeg bruger som regel 9 sekunder, men på en god dag, kan jeg godt ramme 11 sekunder.

10 skud (duelskydning) mod duelskive. Disse fordelt på 2 serier af 5 skud (markering efter hver serie). Tid 3/7 sekunder pr. skud. Skiven drejer bort, når skydningen startes. Den er væk i 7 sekunder og kommer frem i 3. Våbnet må ikke hæves før skiven drejer frem. Der afgives et skud for hver gang skiven er fremme.

Inden vi går til skydningen:

Fordele:

SIG: God vægt, jævn rekyl, driftsikker, strømlignet (godt greb), præcis.

Beretta: High Capacity, gode sigtemidler, magasinudløser, slædeudløser, driftsikker SA og DA.

Glock: High Capacity, gode sigtemidler, magasindløser, slædeudløser, driftsikker, godt greb, præcis.

Ulemper:

SIG: Lav magasin ”capacity”, sigtemidler, magasinudløser, sikringens placering, slædeudløserens placering, SA only.

Beretta: Klodset.

Glock: Ingen traditionel sikring, aftræk (hverken SA eller DA), ret ”tyk”.

Skydning:

Nu ville skæbnen at jeg skulle skyde efter MANGE timers tjeneste om natten. Samtidig skulle jeg (mellem egne skydninger) lede skydningen for andre. Blandt andet afvikle en årlig konkurrence (som jeg for øvrigt vandt….dog kun med 1 point). Oven i dette begyndte det et regne (hvilket man kan se på billederne af nogle af skiverne). På et tidspunkt regnede det så meget at plasteret ikke kunne hænge ved skiven mere, og jeg måtte derfor indstille skydningen og pakke sammen. DESVÆRRE uden af have udløst et eneste skud med min Beretta.

Nå det mest spændende var nu også hvordan Glock’en artede sig i forhold til SIG’en. Altså en super kendt skyder mod en næsten ukendt skyder (altså når vi taler om skytten). På forhånd havde jeg regnet med at jeg med SIG’en ville ende lidt over en guldmærke og med Glock’en nok lige kunne klare et bronzemærke (hvis jeg ellers var utrolig heldig).

Jeg må sige jeg blev ret overrasket. Nej MEGET!!!! Jeg fik skudt med SIG’en i tørvejr. Praktisktalt alle skud med Glock’en blev afgivet i kraftig regnvejr. Allerede her fik SIG’en endnu en fordel. Altså tørvejr og skytte med kæmpe kendskab og erfaring til våbnet. Glock’en var sat lysår retur: Urutineret Glockskytte, samt dårligt vejr.

Resultatet:

SIG 268 point

Glock 266 point

Stor, stor overraskelse. Hvad så med Beretta’en? Det bliver en anden dag og jeg skal nok poste indlægget her. Glock’en og SIG’en vil naturligvis bliver afprøvet igen, så vi kan se om der var tale held eller ej (altså mht Glock’en).

Sidst jeg skød denne skydning med min SIG var i maj 06 og her fik jeg præcis samme resultat (268). Faktisk er jeg ret stabil med SIG’en. Ligger som regel mellem 265 til 270. Højeste resultat har været 277, men det høre bestemt til sjældenhederne. Med Beretta’en skyder jeg som regel mellem 260 til 267 (på en god dag). Højeste resultat med Beretta’en har været 273. Sådan statistisk set, plejer SIG’en at ligge 5 point over Beretta’en. Når vi taler om ovennævnte skydning.

Afslutning (indtil jeg kommer på banen igen og kan få testet en gang mere, hvor også Beretta’en indgår): Jeg er overordentlig positivt overrasket over Glock’ens formåen. Og også over mig selv. Altså at jeg kunne skyde så godt med dette forholdsvis ”underlige” aftræk. Kunne tyde på jeg kan gå hen og vinde med Glock’en, men igen, det kan bare være et udtryk for at jeg skyder ens, uanset hvilket militær skyder (altså ca. samme sigtelinie etc.) jeg får i hånden?? Det må tiden vise. Umiddelbart vil jeg dog rose Glock’en. Og det kan godt gå hen og ende med at jeg vil pege på Glock’en som vinder. Skulle jeg træffe et valg ”her og nu”, så ville jeg nok satse på Glock’en. Igen skal man tænke på at jeg måtte skyde i dårligt vejr. Burde betyde at jeg har skudt dårligere med Glock’en, end hvis jeg havde skudt i godt vejr. Med andre ord: Måske indeholder Glock’en mere end de 266.

PS Hvis kanten til næste pointsum er berørt (altså den hvide linie), tæller højeste point. Hvis skuddet altså ligger i "8'eren", men kanten til "9'eren" er rørt, så gælder skuddet som en "9'er". Rent faktsik ligger to af skuddende (med Glock'en) så tæt på kanten, at såfremt det havde været en anden skytte og jeg havde været skydeleder, ville jeg have givet 2 point mere. Betyder egentligt at begge skydere leverede 268 point. Meeeeen da der kunne være tvivl om hvorvidt kanten var rørt, så "trak jeg ned"!.
Vedhæftede filer
153_5347.JPG
153_5347.JPG (73.81 KiB) Vist 30503 gange
153_5345.JPG
153_5345.JPG (41.74 KiB) Vist 30512 gange
153_5344.JPG
153_5344.JPG (47.43 KiB) Vist 30518 gange
Senest rettet af Gunnut 30. dec 2006, 09:28, rettet i alt 7 gange.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:45

Vægten:
Vedhæftede filer
GlockLadt.jpg
GlockLadt.jpg (22.69 KiB) Vist 30470 gange
GlockUladt.jpg
GlockUladt.jpg (24.72 KiB) Vist 30478 gange
SIG210Ladt.jpg
SIG210Ladt.jpg (29.92 KiB) Vist 30484 gange
SIG210Uladt.jpg
SIG210Uladt.jpg (32.15 KiB) Vist 30491 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:46

Og Beretta'en:
Vedhæftede filer
BerettaLadt.jpg
BerettaLadt.jpg (25 KiB) Vist 30454 gange
BerettaUladt.jpg
BerettaUladt.jpg (25.66 KiB) Vist 30457 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:48

10-delt og hurtigskydning med SIG210:
Vedhæftede filer
SIG12sekunder2.serie47point.JPG
SIG12sekunder2.serie47point.JPG (48.28 KiB) Vist 30406 gange
SIG12sekunder44point.JPG
SIG12sekunder44point.JPG (71.73 KiB) Vist 30415 gange
SIGpræcision2.serie44point.JPG
SIGpræcision2.serie44point.JPG (51.51 KiB) Vist 30428 gange
SIGpræcision39point.JPG
SIGpræcision39point.JPG (52.74 KiB) Vist 30446 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:49

SIG210 Duelskydning samt Glock præcision:
Vedhæftede filer
GlockPræcision2.serie40point.JPG
GlockPræcision2.serie40point.JPG (45.47 KiB) Vist 30383 gange
GlockPræcision45point.JPG
GlockPræcision45point.JPG (53.29 KiB) Vist 30387 gange
SIGduel2.serie47point.JPG
SIGduel2.serie47point.JPG (53.28 KiB) Vist 30394 gange
SIGduel47point.JPG
SIGduel47point.JPG (55.79 KiB) Vist 30404 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. sep 2006, 12:51

Og så de sidste, som viser Glock hurtigskydning og Glock duelskydning:
Vedhæftede filer
GlockDuel2.serie48point.JPG
GlockDuel2.serie48point.JPG (55.32 KiB) Vist 30359 gange
GlockDuel46point.JPG
GlockDuel46point.JPG (51.89 KiB) Vist 30368 gange
Glock12sekunder2.serie44point.JPG
Glock12sekunder2.serie44point.JPG (84.1 KiB) Vist 30379 gange
Glock12sekunder43point.JPG
Glock12sekunder43point.JPG (60.83 KiB) Vist 30386 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 8. sep 2006, 12:58

:;_()

... Allah gør godt nok din hånd rolig, og dit øje sikkert! :mad:

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 8. sep 2006, 14:31

Ja ja det er sagt før "det virker bare det fra Glock" :cool:

Men Gunnut hvordan kan du dog påstå at der ikke er nogen sikring på Glocken? Der er sgu hele tre! Det er som at påstå en bil med automatgear ikke har en kobling bare fordi du ikke kan se pedalen...tsk tsk :twisted:

Men som sagt i Black Hawk Down da en af DeltaForce gutterne bliver taget i kantinen med en afsikret M16A4 på skulderen. "This is my safety" og holder sin pegefinger op!

En ekstern sikring er ingen garanti mod vådeskud..den skal nemlig aktiveres/deaktiveres..og det kan man glemme på samme højde som man kan glemme ikke at klemme aftrækkeren på en Glock hvis man vel at mærke ikke ønsker at affyre et skud
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 9. sep 2006, 16:08

Glockster skrev:Ja ja det er sagt før "det virker bare det fra Glock" :cool:

Men Gunnut hvordan kan du dog påstå at der ikke er nogen sikring på Glocken? Der er sgu hele tre! Det er som at påstå en bil med automatgear ikke har en kobling bare fordi du ikke kan se pedalen...tsk tsk :twisted:

Men som sagt i Black Hawk Down da en af DeltaForce gutterne bliver taget i kantinen med en afsikret M16A4 på skulderen. "This is my safety" og holder sin pegefinger op!

En ekstern sikring er ingen garanti mod vådeskud..den skal nemlig aktiveres/deaktiveres..og det kan man glemme på samme højde som man kan glemme ikke at klemme aftrækkeren på en Glock hvis man vel at mærke ikke ønsker at affyre et skud
Folk som IKKE er gunnuts (eller Delta) har en dum vane. Det er som op fingeren skriger efter at røre ved aftrækkeren. Derfor er en "gammeldags" sikring sagen for disse mennesker.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Jesper Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Fin test

Indlæg af Jesper Hansen » 12. sep 2006, 21:46

Hej Gunnut

Fin test, flotte ilustrerende billeder, synd at vejret drillede. ;.;< Efter 24 års erfaring med sådan et "gokkejern" kan jeg sku godt forstå du har opnået en "vis" erfaring med SIG´en. Og såmend pistolskydning i al almindelighed. >>/:
Nu har jeg ikke den store erfaring med 9 mm. pistoler, men har dog haft en og anden i hånden i ny og næ. Og mit problem er at jeg føler at pistolgrebet virker for kort og smalt.
Nu er jeg måske ikke den med de mindste hænder (ja nogen vil måske fristes til at sige landmandslab, HVIS de tør) Når du nu skriver at glocken virker tyk, giver det dig så ikke et bedre greb omkring pistolen? Ser jeg på dine billeder virker SIG'en og Berettaen til at have nogenlunde ens pistolgreb (omend Berettaen vel sagtens burde være større pga. magasinets udformning.) Så det er nok synsbedrag.

Any way :;_()
:shock:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Marion Morrison
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. sep 2006, 16:15
Geografisk sted: Isla Bonita

Indlæg af Marion Morrison » 13. sep 2006, 00:20

Glock sikring??? Hvis du sætter fingeren på aftrækkeren på en Glock og trykker på den så går den af, hvis du gør det samme men en anden pistol men konventionel sikring,(som virker) så sker der ingenting, heldigvis.
jeg taler af erfaring, tidligere vådeskudt med en Glock, men UDEN planer om at købe en.
Marion Morrison

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 13. sep 2006, 00:28

:;_() ..mr nut....du hedder ikke Gunnut for ingenting du :) ..fortsæt med sådanne indlæg/test <-: <**>|
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. sep 2006, 04:15

Marion Morrison skrev:Glock sikring??? Hvis du sætter fingeren på aftrækkeren på en Glock og trykker på den så går den af, hvis du gør det samme men en anden pistol men konventionel sikring,(som virker) så sker der ingenting, heldigvis.
jeg taler af erfaring, tidligere vådeskudt med en Glock, men UDEN planer om at købe en.
Hvis du sætter fingeren på aftrækkeren af en revolver og trykker på den, så går den også af. Vil det sige man heller ikke kan give dig en revolver i hånden uden du kort efter har lavet et vådeskud?

Lad være med at give Glock fejlen for at du har lavet et ND. #¤# Glocks system er faktisk eminent idet pistolen kun skyder hvis man trykker på aftrækkeren. Det første aftræk på en Glock svare til et dobbeltaction aftræk på en hvilken som helst anden halvauto pistol og slagstiften er ikke spændt før aftrækken er trykket i bund, så det er ikke noget man bare kommer til.

Det er så sikkert som det kan blive omendt det ikke er idiot sikkert...
Reglen er simpel, man skal ikke trykke på aftrækkeren med mindre man vil skyde, og skal man trykke på den, f.eks for at adskille den, tør træne eller efter afladning, ja så skal man sikre sig at den ikke er ladt. Samme regler gælder for alle andre våben.

Jeg kan ikke se hvordan en sikring kunne have sparet dig for et vådeskud da en sikring alligevel ikke skal være aktivetet under nogen af de ovenfor nævnte scenarier. *^¨
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. sep 2006, 04:33

GunNut skrev:SIG210 versus Beretta 92FS versus Glock 17DK
:;_() Top Notch indlæg. <**>|
Det er røget lige i artikeldatabasen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Marion Morrison
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. sep 2006, 16:15
Geografisk sted: Isla Bonita

Indlæg af Marion Morrison » 13. sep 2006, 10:09

Lycon, så vidt jeg erindrer har jeg aldrig givet udtryk for at det var mig der trykkede på aftrækkeren på den Glock som skød mig!!!!
Mvh.
Marion Morrison

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Fin test

Indlæg af Gunnut » 13. sep 2006, 10:25

Jesper Hansen skrev: Nu er jeg måske ikke den med de mindste hænder (ja nogen vil måske fristes til at sige landmandslab, HVIS de tør) Når du nu skriver at glocken virker tyk, giver det dig så ikke et bedre greb omkring pistolen? Ser jeg på dine billeder virker SIG'en og Berettaen til at have nogenlunde ens pistolgreb (omend Berettaen vel sagtens burde være større pga. magasinets udformning.) Så det er nok synsbedrag.

Any way :;_()
:shock:
Faktsik skrev jeg følgende:
gunnut skrev:Beretta 92FS: Designet er helt ”up to date”. Sikring, og slædeudløser, samt magasinudløser sidder lige hvor de er til at få fat i. Sigtemidlerne (vi taler om standard) er ”ok”. De er lidt mere grove end på SIG’en og derfor er det hurtigere at fatte sigte under hurtigskydninger.

Grebet er desværre noget klodset (tykt).
Så det er Beretta'ens greb jeg mener er lige tykt nok. Glock'ens greb er faktisk ret godt, hvilket jeg også skrev :twisted: :
gunnut skrev:Grebet er helt ok. Ikke så klodset som på Berettaen
Hvis du føler at SIG'ens greb er for smalt kan du bare købe en af de billige Pachmayer (eller hvad de nu hedder) greb, som man kan trække over grebet. De koster 90 kroner. Man kan også bruge "krympflex". Virker genialt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 13. sep 2006, 10:35

Lycon skrev:Glocks system er faktisk eminent idet pistolen kun skyder hvis man trykker på aftrækkeren. Det første aftræk på en Glock svare til et dobbeltaction aftræk på en hvilken som helst anden halvauto pistol og slagstiften er ikke spændt før aftrækken er trykket i bund, så det er ikke noget man bare kommer til.
:;_()

Men når vi taler skytter som IKKE er gunnuts, kan Glock'en og revolvere udgøre et problem. Jeg ser mange soldater, men specielt politifolk, som har en MEGET dårlig våbenbetjening. Fordi man er soldat eller betjent er man nødvendigvis ikke "gunnut".

Mht. soldater er de fleste infanterister ret sikre mht våbenbetjening, om end jeg har set alt for mange vådeskud. Problemet opstår når feltpræsten, sanitetsmanden, reservedelsmanden, elektronikmekanikeren, motormekanikeren, kokken, ja selv våbenmekanikeren får en pistol i hænderne.

Det er derfor min opfattelse at et militærevåben, eller et politivåben, bør have en "traditionel" sikring.

PS Hvis vejret holder, vil Beretta'en komme med i testen på fredag. Her vil Glock'en også blive testen igen, for at se om der var tale om held. SIG'en behøver jeg ikke at teste mere, da den artede sig lige præcis som altid.
Senest rettet af Gunnut 13. sep 2006, 10:37, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 13. sep 2006, 10:36

jeg kender da ihvertfald et tilfælde af vådeskud med P210, hvor en lagt hane hang fast webbing, blev trukket og sluppet, og patronen i kammeret gik.

Skulle jeg vælge ville jeg nok foretrække P210 som "afsikret uden patron i kammeret" og så skyde første skud i "slangebøssestilen" hvis det skulle gå stærkt.

Hvis ikke slagstiften/hammeren er blokeret, bryder jeg mig ikke rigtigt om patron i kammeret på en pistol til at slæbe rundt på... men det er selvfølgeligt barnligt at forvente at den skal være farligst for ens fjender
:shock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 13. sep 2006, 10:44

Refraktorius skrev:jeg kender da ihvertfald et tilfælde af vådeskud med P210, hvor en lagt hane hang fast webbing, blev trukket og sluppet, og patronen i kammeret gik.
Lige præcis dette skrev jeg om i en anden tråd for få dage siden (kan ses HER):
gunnut skrev:Hvis man har en skyder med "decocker" så er det da ualmindeligt dumt ikke at bruge den. Og har man ikke det, er det da dumt at ligge hanen ned. Tag fx en SIG 210. Hvis man ligger hanen ned på den (og sikre våbnet), skal hanen kun hænge i "et eller andet" en gang.

Hvis man har en patron i kammeret på en SIG210 og så er så hjernedød at lægge hanen ned oven på slagstiften, så går man og beder om en ulykke. På SA våben som SIG210 og 1911A1 skal hanen være spændt, hvis man har en patron i kammeret.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 13. sep 2006, 11:03

jeps!

Bundstykket i forreste stilling på MP M/49, og så et magasin på!
Det er også en klassiker. Man taber den, og så går der et skud.

Hvis ting kan fejlbetjenes, så skal de nok blive det. Værdien af (korrekt) uddannelse og rutinering kan ikke overvurderes.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Jesper Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Fin test

Indlæg af Jesper Hansen » 13. sep 2006, 16:12

Ok GunNut

Efter jeg igen har læst dit indlæg, så har du jo ret :lol: Det kan jo være det er øjnene, der er mit problem og ikke hænderne :shock: Men du skriver faktisk også at Glocken er ret "tyk" *^¨
gunnut skrev: Glock: Ingen traditionel sikring, aftræk (hverken SA eller DA), ret ”tyk”.
Nå men pyt jeg har fattet det!!! :razz:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. sep 2006, 16:46

Marion Morrison skrev:Lycon, så vidt jeg erindrer har jeg aldrig givet udtryk for at det var mig der trykkede på aftrækkeren på den Glock som skød mig!!!!
Mvh.
Korrekt, oplysningerne var sparsomme, men pegede trods alt i den retning. Min pointe var nu også at du gav våbenet skylden for vådeskuddet og kke om du som person havde gjort det. Jeg har selv lavet et vådeskud og skrevet om det i en anden tråd, det kan ske for os alle.

Grundlæggende er det forkert at placere ansvaret for en vådeskud på et funktionelt våben, da det sjældent går af uden indflydelse fra operatøren.
Senest rettet af Lycon 14. sep 2006, 15:18, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Marion Morrison
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. sep 2006, 16:15
Geografisk sted: Isla Bonita

Indlæg af Marion Morrison » 13. sep 2006, 18:39

Helt enig Lycos, han ville lige lægge (hanen/slagstiften) ned af gammel vane, hvad kunne der dog ske?? pistolen var jo ikke ladt vel!! Glocken var en nyerhvervelse, han beholdt den ikke længe og jeg solgte også min.
Nu skyder jeg mest med Sig 210 men har ellers prøvet det meste er stadig sur over at jeg ikke kan ha´en 1911 .45ACP. men det er jo en anden historie.
Mvh.
Marion Morrison

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Fin test

Indlæg af Gunnut » 14. sep 2006, 14:14

Jesper Hansen skrev:Men du skriver faktisk også at Glocken er ret "tyk" *^¨
gunnut skrev: Glock: Ingen traditionel sikring, aftræk (hverken SA eller DA), ret ”tyk”.
Nå men pyt jeg har fattet det!!! :razz:
He, he ja jeg skriver "ret tyk", men jeg nævner ikke grebet. Når jeg skriver "ret tyk" taler jeg om hele pistolen. Mht. Berettaen nævner jeg specifikt grebet. Beklager jeg ikke har udtrykt mig helt klart.

Any Way selve Glock pistolerne er ret tykke (det grænser næsten til det klodsede, dog uden af være det). Grebet "however" føles ikke tykt, når man har normale hænder.

Jeg jeg fastholder hvad jeg skrev:
Grebet er helt ok. Ikke så klodset som på Berettaen, til trods for der også er tale om en ”Dobbelt stack” skyder.
::_=>
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Dansk soldat skød sig selv i låret

Indlæg af Lycon » 15. sep 2006, 21:53

Ekstra Bladet skrev:Dansk soldat skød sig selv i låret.

En dansk soldat fra styrken i Kosovo blev lettere såret, da hans tjenstepistol af ukendte årsager gik af.

Jakob Rohde-Brøndum - 16:28 - 15. sep. 2006


En soldat fra den danske styrke i Kosovo blev torsdag aften lettere såret, da hans tjenestepistol gik af. Det oplyser Hærens Operative Kommando.

Efter førstehjælp fra en kammerat blev soldaten fløjet til et nærliggende fransk militærhospital, hvor han fik kødsåret renset og behandlet.

Den uheldige soldat får nu et par dages ufrivillig pause fra arbejdet.

Det afgøres senere, om det bliver nødvendigt at sende ham hjem til Danmark til yderligere behandling.



Gad vide om den var med sikring? ;-)
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar