Fastgørelse af våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers

Fastgørelse af våbenskab?

Indlæg af Dennis82 » 25. apr 2014, 15:59

Jeg syntes det der står skrevet forskellige steder ang. Fastgørrelse er lidt forvirrende. Jeg skal ud og have fat i et våbenskab på under 1000 kg. Jeg bor i en lejlighed med murstensvægge og trægulve. Som jeg har læst så skal skabe på under 1000 kg fastgøres i endtes gulv,vægge eller lign. 10 cm ind i feks. Væg og så 4 steder. Er jeg helt galt på den når jeg tolker det som værende nok at bolte skabet fast i murstens væggen 4 steder? Bor i leje bolig så ville være trist at skulle bore i deres fine trægulv :) så er fastgørrelse af skab i den størrelse nok med væggen?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Fastgørelse af våbenskab?

Indlæg af HappyNanoq » 25. apr 2014, 16:05

Fire i væggen er fint. :thumbup:

To i væggen og to i gulvet, er også fint....... fire i gulvet, er også fint.
Kodeordet er bare, fire befæstigelser som minimum (enten i væg eller gulv, eller kombination).
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 25. apr 2014, 17:16

Er I sikre på at det overhovedet er et krav med 4?
Så vidt jeg husker står der bare noget med "forsvarligt fastgjort" i loven. Er de 4*10cm ikke selvfortolkning?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. apr 2014, 17:24

Loven siger godt nok kun "forsvarligt" boltes fast : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940

Dermed må det være op til den godkendelse som skabet har opnået, hvad der anses for "Forsvarligt" for den type skab man står med.

Mener det gamle "Skafor Blå" definerede det som 4 bolte og det derned er blevet synonymt med at være gældende lov - men i dag er det jo så omvendt EN-normer i stedet, så de 4 bolte kan måske godt være formuleret anderledes i EN-normen.

Godkendelsen for skabet skal kunne findes, og deri skulle stå hvordan fabrikanten/importøren fik skabet testet, herunder også antal af fastboltninger som skabet opnåede godkendelsen med.

Dermed kan man ikke fastgøre skabet med mindre end det som skabet opnåede sin godkendelse med - ellers skal skabet testes med de færre bolte.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 25. apr 2014, 17:30

PeterLH skrev:Er I sikre på at det overhovedet er et krav med 4?
Så vidt jeg husker står der bare noget med "forsvarligt fastgjort" i loven. Er de 4*10cm ikke selvfortolkning?
Det skal opfylde kravene til skafor blå (det hed skafor blå i gamle dage, nu hedder det noget andet, men det er sagen underordnet)
Disse krav er til dels defineret af forsikringsbranchen, så det er der du skal lede.
Ifølge dem, så skal et skab under 1000 kg fastgøres. Og hvordan og hvor meget det skal fastgøres, det skal faktisk følge med i vejledningen til dit skafor blå godkendte skab.
Så følg den vejledning. Fulgte der ingen med, så må du henvende dig til forhandleren eller producenten.

EDIT: Nå Happy kom først :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 25. apr 2014, 22:24

Her er de nyeste regler for fastgørelse af sikringsskabe

http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

4 bolte på 10 mm grade 8.8 gælder stadig
--
mvh.
en Predator

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af NickKK » 25. apr 2014, 23:09

Husk vejledningen punkt 52:

"52 Særligt vedrørende våbenskabe:
De såkaldte våbenskabe (sikringsskabe i BLÅ klasse), der normalt har et lille
grundareal og en stor højde, skal af hensyn til risikoen for at brække skabet fri fra
gulvet have fastgørelsens styrke forøget. Dette gøres ved supplerende at fastgøre
skabet til væggen gennem bagpladen (ryggen af skabet)."

Skal man være pernittengryn med dette, så SKAL skabet faktisk fastgøres til både gulv og væg...
/Nick

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 25. apr 2014, 23:33

Predator skrev:Her er de nyeste regler for fastgørelse af sikringsskabe

http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

4 bolte på 10 mm grade 8.8 gælder stadig
Og et indgreb på 100mm med ekspansions eller klæbeanker hvis ikke der sker gennemboltning af den stabile bygningsdel. Gad vide hvor mange der i den virkelige verden kan efterleve det?

Jeg er heller ikke sikker på om alle skabe overhovedet har 10mm huller, og det har før været diskuteret herinde om man må bore osv i våbenskabe.

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 25. apr 2014, 23:57

Man kan vel vende den om og sige at hvis skabet skal overholde godkendelsen, så SKAL der været boret mindst 4 huller som er minimum ø10 mm
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 26. apr 2014, 06:09

Af de skabe jeg har haft mellem hænderne, har jeg måtte bore hullerne op med et 10mm bor, mest pulverlakering, men også lidt metal.
Et af skabene havde kun 2 huller i bagbeklædningen.
Jeg vil sige at "forsvarligt" ikke er 2stk 10x100mm i væggen og 2stk 10x100mm i et 22mm finergulv(hvis man da ikke lige rammer en strø). Men jeg er ikke tvivl om at det ville overholde specifikationen.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Nic » 26. apr 2014, 07:13

Hvordan ville i gøre det i træhus men vægge i gibs/træ kombination
Hvordan får i fæste nok

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Ruger 77 » 26. apr 2014, 09:07

Hej.Der står intet om hvor mange bolte eller hvordan.Der står også gulv,væg eller lignende.Man må heller ikke bore flere huller,da det går ud over godkendelsen.

Opbevaring

§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 26. apr 2014, 09:14

Og netop dér er fælden: Hvis man ikke overholder vejledningen til skafor blå (svarende til ENxxx), er skabet faktisk ikke godkendt længere.
Så sådan som jeg læser det, skal man overholde både vejledningen og lovens ord.

Dobbeltkonfekt ja, men som vanligt er lovens ord lidt flydende... Og det er egentlig trist, når vejledningen til sikringsklassen faktisk er skarpere formuleret.

Den med forankringen til gulvet er der nok ikke mange, der overholder. Og man skal godt nok være en sheriff med små b*ller for at slå ned på den, men de findes jo derude, ved vi... :-)
/Nick

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 26. apr 2014, 09:19

Nic skrev:Hvordan ville i gøre det i træhus men vægge i gibs/træ kombination
Hvordan får i fæste nok
Der er steder hvor man ikke kan fastgøre et sikringsskab efter forskrifterne fordi der ikke er en egnet stabil bygningsdel at fastgøre i. Der må man så finde et andet sted, bygge om eller flytte.

Der linkes til kapitel 10 i Forsikring&pensions Sikringskatalog højere oppe i nærværende tråd. Den indeholder desuden et kapitel om bygningsdeles egnethed til fastgørelse af sikringselementer. I kapitel 6 http://www.forsikringogpension.dk/virks ... gsdele.pdf findes en liste over de typiske bygningsdele og svar på om de anses for egnet eller uegnet til en given type fastgørelse af et sikringselement samt vejledning i hvorledes en fastgørelsen skal udføres for at kunne godkendes.

Det komplette sikringskatalog er god at blive klog af mht. andre sikringsforanstaltninger i hjem og virksomhed: http://www.forsikringogpension.dk/virks ... talog.aspx

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Fastgørelse af våbenskab?

Indlæg af 308 W » 26. apr 2014, 12:47

Mit er fast gjort i væggen med 2 store franske skruer i plugs, det bliver ikke fjernet uden at tage væggen med :lol:

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Ruger 77
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Ruger 77 » 26. apr 2014, 13:03

Hej.Der står gulv,væg eller lignende,så det kan vel ikke betyde andet end væg er nok.Der er ingen grund til gulvet og der står ingen stder at der skal bruges 4 bolte,så sådan som jeg læser det er de to i væg nok da man ikke må bore nye huller i skabet.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 26. apr 2014, 13:12

Skafor skabe SKAL fastboltes på ialt 4 punkter

Mit skab har så bare ikke skafor godkendelsen, men derimod EN1143/1 godkendelsen ( som netop specifikt er defineret i våbenloven). Denne godkendelse kræver så at man anvender producentens forberedte montagehul/ huller!

dvs et hul kan være ok.
Mvh

MIg

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 26. apr 2014, 13:55

Ruger 77 skrev:Hej.Der står gulv,væg eller lignende,så det kan vel ikke betyde andet end væg er nok.Der er ingen grund til gulvet og der står ingen stder at der skal bruges 4 bolte,så sådan som jeg læser det er de to i væg nok da man ikke må bore nye huller i skabet.
Du får lige hele teksten vedr. Skafor Blå skabe, så du kan komme ud af din vildfarelse (efter hvad jeg tror...) :-)

51 Særligt vedrørende sikringsskabe
Fastgørelsen af sikringsskabe med vægt under 1.000 kg skal ske ved mindst 4
punkter med minimum Ø 10 mm bolte i stålkvalitet 8.8.

Fastgørelsen skal ske til stabil bygningsdel ved anvendelse af gennemgående
bolte – eller ved anvendelse af tilsvarende ekspansionsbolte/klæbeankre, hvis
indgreb er minimum 100 mm.

Til at modvirke gennemtrækning af møtrikkerne gennem skabets bund og sider,
ved forsøg på bortfjernelse af skabet, skal der anbringes tykke spændeskiver med
en stor diameter mellem møtrikkerne og skabets indvendige bund/side(r).
Fastspændingen (møtrikkerne) skal ske fra skabets indvendige sider.

Boltene/limankrene skal placeres så tæt på skabets indvendige hjørner som
muligt, og må maks. placeres 100 mm fra disse.

52 Særligt vedrørende våbenskabe
De såkaldte våbenskabe (sikringsskabe i BLÅ klasse), der normalt har et lille
grundareal og en stor højde, skal af hensyn til risikoen for at brække skabet fri fra
gulvet have fastgørelsens styrke forøget. Dette gøres ved supplerende at fastgøre
skabet til væggen gennem bagpladen (ryggen af skabet).

---

Eftersom loven foreskriver brug af Skafor Blå (alternativt kun EN-1143-0), SKAL ovenstående overholdes, fordi de er grundlaget for Skafor Blå godkendelsen.

Flamingo-udgaven:
Et Skafor Blå skab skal fastgøres jvnf. ovenstående OG lovens ord. Ikke kun én af delene.

Det er yderligere værd at bemærke:
"EN-1143-1 Grad 0 (Nogle steder benævnt N)
Standardskabet der er godt sikret imod tyveri. Ligestilles i Danmark med SKAFOR Blå. Minimumskrav for et skab der skal indeholde våben."

Ligestillingen må vel betyde, at Skafor Blå-kravene skal overholdes, selv om skabet "kun" er godkendt efter EN-1143-0 ?
Senest rettet af NickKK 26. apr 2014, 21:02, rettet i alt 1 gang.
/Nick

Ruger 77
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Ruger 77 » 26. apr 2014, 16:33

Ok men jeg har kun læst lovteksten,da jeg var sikker på at det var den der skal overholdes.Der er nok mange der ikke overholder de krav,da man ikke uden videre kan bore 10 mm huller i gulvet hvis man har lejet en bolig.Jeg er heldigvvis ejer og skal derfor kun spørge mig selv og jeg kunne aldrig finde på at sige nej.Beklager fejlen.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 26. apr 2014, 16:51

Jeg ønsker med følgende ikke at nedgøre eller på nogen negativ måde udstille jer der er uenige i det efterfølgende. Men der er i tråden nogle forhold som er direkte forkerte!

Skafor blå testen KRÆVER at skabet et fastboltet med ialt 4 ankre - i gulv og eller væg

EN1143/1 testen KRÆVER at man specifikt anvender den/ de bolthuller som producenter har lavet i skabet! Denne godkendelse er våbenbekendtgørelsens eneste definerede godkendelse. Den til enhver tid legale brug af skafor blå skabe, skyldes den pasus i loven " eller tilsvarende niveau" - de tre ord er åbningen/muligheden for brug af skabe med anden godkendelse end EN1143/1

Ekstra / andre forankringshuller i et skafor blå skab påvirker i udgangspunkt IKKE skabtes godkendelse !!!!

Ekstra forankringshuller i et EN1143/1 skab er straks lidt mere kompliceret/kritisk grundet disse skabes dobbeltvægge & hulrum herimellem
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2014, 20:45

Det er våbenbekendtgørelsen der bestemmer, hvad der er gældende ret. Du kan kun blive dømt for at overtræde regler fastsat i bekendtgørelsen (og loven), ikke for at overtræde bestemmelser som Forsikring og Pension har lavet, de har jo ikke lovgivende myndighed.

Bekendtgørelsen kræver kun, at skabet er forsvarligt fastboltet til gulv eller væg eller lignende. Den giver således dispensation fra de krav F&P stiller for Skafor blå godkendelsen.

Så alt i alt er man på lovlig grund hvis man fastbolter skabet så godt man kan. Alt andet er selvstrammeri.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 26. apr 2014, 20:47

Tjae, det ville vel også kun være rimeligt - men hvor ser du dispensationen?
/Nick

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. apr 2014, 20:53

Der står i bekendtgørelsen at skabet skal være godkendt ikke at fastgørelsen skal overholde godkendelsen, fastgørelsen skal være forsvarlig.

Er der faldet dom om det modsatte må man naturligvis tage det til efterretning, jeg har ikke kunnet finde nogen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 26. apr 2014, 21:01

Men essensen i tråden er jo, at hvis man tager f.eks. et Skafor Blå skab og IKKE overholder vejledningen til forankring, så er godkendelsen principielt ikke gyldig, hvorfor skabet så ikke er godkendt efter Skafor Blå mere og derfor ikke overholder lovens krav. Sådan en slags kædereaktion.

Jeg siger ikke nødvendigvis at det ER sådan, men det er da en ret logisk følgeslutning.
/Nick

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. apr 2014, 21:05

Skabet er stadig godkendt, fastgørelsen er ikke og skal heller ikke. Ellers skulle der specifkt have stået at skabet skulle fastgøres efter godkendelsen, ikke blot forsvarligt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar