Må/kan jeg tage på skydebanen nu?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers

Må/kan jeg tage på skydebanen nu?

Indlæg af Dennis82 » 14. maj 2014, 20:35

Så kom dagen hvor jeg endelig fik min haglbøsse hjem. I fællesskab med bøssemageren udfyldte vi papirerne til politiet. Kan jeg med god samvittighed tage på skydebanen nu eller skal jeg vente på yderligere papire fra politiet om at bøssen er registreret til mig? :)

Hilsen

Ny jægeren :eek:

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 1 time

Re: Må/kan jeg tage på skydebanen nu?

Indlæg af SGLaursen » 14. maj 2014, 20:47

Tillykke med tegnet.

Har du/i indsendt/afleveret anmeldelsen skal du ikke fortage dig yderligere og kan frit anvende dit gevær.

Du har pligt til at aflevere en anmeldelse på dit haglgevær senest 8 dage fra overdragelses datoen.
Hvis denne endnu ikke er afleveret til politiet, bør du medbringe anmeldelsen sammen med haglgeværet, tydeligt påført tidl. ejers navn/adresse samt dato for overdragelsen.

Så ja hvis du har jagttegn og datoen for overdragelsen ikke er overskredet kan du anvende dit gevær.

Husk gevær i foderal/etui og patroner for sig selv under transport.
Senest rettet af SGLaursen 14. maj 2014, 20:51, rettet i alt 1 gang.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 14. maj 2014, 20:48

Du har rent faktisk op til 8 dage efter køb, til at registrere den, så skyd du blot løs i weekenden.. :thumbup:

Edit.. SGlauresen var lige en tand hurtigere... :giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Dennis82 » 14. maj 2014, 20:57

Som "service" og sikkerhed for det bliver bragt i orden så sender bøssemageren blanketten til politiet så de er sikre på det bliver gjort. Så det er blevet sendt ind /faxet ind tror jeg faktisk

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 14. maj 2014, 21:19

SGLaursen skrev: Husk gevær i foderal/etui og patroner for sig selv under transport.
Hvorfor det?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 14. maj 2014, 21:26

The_Moose skrev:
SGLaursen skrev: Husk gevær i foderal/etui og patroner for sig selv under transport.
Hvorfor det?
Fordi det er et kendt problem, at løse patroner der er lidt skarpe i det,
har det med at ville korpulere med enhver kammeråbning der kan findes.
Og for således at forhindre løsagtigte og fritgående patroner på jagt
efter skjulesteder i at klatre over i geværet for at hygge, så skal den slags
selvfølgelig opbevares i hver sit gemme. Det er ligesom køkkenskuffen
derhjemme. Knive og gafler hver for sig, ikke blande, det er nogo !

:giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 14. maj 2014, 21:34

Stop nu det der med "opbevaring af patroner separat i forhold til gevær under transport". Det diskuteres også i den anden tråd og der er så vidt jeg jeg kan se, ikke præsenteret nogen paragraf der dikterer dette. :impatient:

Så længe i ikke har i sinde at smide våbnene foran sandholm lejren som politiet har for vane, så er der ikke noget uforsvarligt i at have 'foderet' inden for rækkevidde under transport.

hilsen
Ham der altid har 14 skarpe i kolbenholderen på win 94'eren.. :blink: ....
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.

Indlæg af Ruger 77 » 15. maj 2014, 08:50

Hej.Hvis man læser loven og følger den bogstav ser dette mærkeligt ud.

"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes."

Der er ikke noget der men så kommer der noget om et etui.

"Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende."

og her er det hele.

Transport

§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende.

Jeg ved godt de skal i et etui men det står der faktisk ikke når man er i anvendelsesområderne.Fra opbevarings- og anvendelsessted (Hjem til jagt)
Senest rettet af Ruger 77 15. maj 2014, 12:51, rettet i alt 1 gang.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 15. maj 2014, 08:55

Ruger 77 skrev:Hej.Hvis man læser loven og følger den bogstav ser dette mærkeligt ud.

"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes."

Der er ikke noget der men så kommer der noget om et etui.

"Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende."

og her er det hele.

Transport

§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende.

Jeg ved godt de skal i et etui men der står der faktisk ikke når man er i anvendelsesområderne.
så man må gerne svinge ind forbi bageren eller fakta, hvis det ligger i etui og bilen er låst?

undskyld for :offtopic: jeg har bare tænkt over det mange gange, jeg har altid hørt at det må man ikke, men som jeg læser loven, må man godt, hvis våbnet er pakket væk.
Nu var der jo det eksempel med han jægeren der fik stjålet sin bil med våbenet, hvad kom der ud af det?
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.

Indlæg af Ruger 77 » 15. maj 2014, 09:04

Han havde jo ingen jagttegn og riflen var registreret til ham og hans ven som han var på vej hen til..Jeg tror ikke der faldet dom endnu.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Besvar