Hvornår må man aflive et dyr?
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Hvornår må man aflive et dyr?
Jeg startede for noget tid siden en tråd om at regulere byduer. Det førte til en del juridisk snak og et dybere kig ind i lovene, end jeg troede var nødvendigt. Resultatet af dette var forvildede tamduer må skydes efter loven om mark og vejfred, hvor forvildede tamdyr må skydes efter 2 måneder, hvis de gør skade. Poltiet ville dog ikke lade mig skyde med luftgevær, uden at jeg fik dispensation fra sikring af offentligt lov og orden §12 stk 1 (eller var det omvendt §1 stk 12?), som krævede en ansvarsforsikring. DJ skrev at jeg skulle søge om regulering af Byduer hos Naturstyrelsen, hvilket ville gøre det til regulering i normal forstand.
I forlængelse af dette mødte jeg en medarbejder fra Naturstyrelsen på jagtmessen i Odense. Han sagde at de aldrig nogen sinde ville give sådan en tilladelse, og han foreslog at jeg fangede duerne i fælder og kværkede dem.
Jeg kom aldrig videre med dette, men det fik mig til at tænke over hvornår man må aflive et dyr:
Jeg må med jagttegn: skyde min jagthund, min kat, endda slagte min pony, hvis den ikke lider unødvendigt, året rundt. Jeg må skyde rotter med en slap luftpistol (Loven om fødevarer - skadedyr). Jeg må aflive forvildede tamdyr efter det ikke er lykkedes at fange dem efter 2 måneder.
Jeg må IKKE aflive dyr omfattet af jagtloven, hvornår det passer mig. Jeg må aldrig aflive dyr, som er vilde, men ikke jagtbart vildt, med mindre der foreligger en tilladelse fra Naturstyrrelsen.
Nogle dyr har det "priviliegie" at der er krav til våbnet. Alle andre dyr, der må aflives, må bare ikke lide.
Er der noget jeg har overset eller misforstået?
Hvad gør det så forbudt at skyde byduer i min have med et .177 luftgevær? At der er ulovligt/for farligt at skyde med .177 i haven? At byduerne lider?
Hvis det var med et .22 lufgevær, så var der bøde fra politiet og måske ryger jagttegnet også. Det er fordi .22 er et farligt, farligt men ellers passende våben. Men et .177 hagl er jo rigeligt til at slå en skovdue ihjel uden at den lider i fx UK. Lider skovduernes mindre fætter så i DK, hvis de bliver ramt af en .177?
Bare lidt tanker en tidlig morgen.
I forlængelse af dette mødte jeg en medarbejder fra Naturstyrelsen på jagtmessen i Odense. Han sagde at de aldrig nogen sinde ville give sådan en tilladelse, og han foreslog at jeg fangede duerne i fælder og kværkede dem.
Jeg kom aldrig videre med dette, men det fik mig til at tænke over hvornår man må aflive et dyr:
Jeg må med jagttegn: skyde min jagthund, min kat, endda slagte min pony, hvis den ikke lider unødvendigt, året rundt. Jeg må skyde rotter med en slap luftpistol (Loven om fødevarer - skadedyr). Jeg må aflive forvildede tamdyr efter det ikke er lykkedes at fange dem efter 2 måneder.
Jeg må IKKE aflive dyr omfattet af jagtloven, hvornår det passer mig. Jeg må aldrig aflive dyr, som er vilde, men ikke jagtbart vildt, med mindre der foreligger en tilladelse fra Naturstyrrelsen.
Nogle dyr har det "priviliegie" at der er krav til våbnet. Alle andre dyr, der må aflives, må bare ikke lide.
Er der noget jeg har overset eller misforstået?
Hvad gør det så forbudt at skyde byduer i min have med et .177 luftgevær? At der er ulovligt/for farligt at skyde med .177 i haven? At byduerne lider?
Hvis det var med et .22 lufgevær, så var der bøde fra politiet og måske ryger jagttegnet også. Det er fordi .22 er et farligt, farligt men ellers passende våben. Men et .177 hagl er jo rigeligt til at slå en skovdue ihjel uden at den lider i fx UK. Lider skovduernes mindre fætter så i DK, hvis de bliver ramt af en .177?
Bare lidt tanker en tidlig morgen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hvornår må man aflive et dyr?
Jeg er ret overbevist om at du ikke lovligt selv må aflive din hund!
At mange så gør det, er en helt anden sag.
Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
Uanset hvad, kan et lands regler aldrig sammenlignes med et andet lands regler, det er jo politikerne der bestemmer reglerne, og de tænker aldrig en, hverken på tværs af landegrænser, eller internt i det samme land.
Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
Uanset hvad, kan et lands regler aldrig sammenlignes med et andet lands regler, det er jo politikerne der bestemmer reglerne, og de tænker aldrig en, hverken på tværs af landegrænser, eller internt i det samme land.
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Hvor har du det fra, at man ikke selv må aflive sin hund?The_Moose skrev:Jeg er ret overbevist om at du ikke lovligt selv må aflive din hund!
- Ninja_Moose
- Gold Member
Det er bestemt ikke noget jeg er sikker på, men mener at have læst et sted engang, at man ikke måtte, men jeg kan ikke huske hvorfor :-)Gråskæg skrev:Hvor har du det fra, at man ikke selv må aflive sin hund?The_Moose skrev:Jeg er ret overbevist om at du ikke lovligt selv må aflive din hund!
Jeg håber der er nogen andre der ved det med sikkerhed ;-)
- Freezion
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur & falkejagt
- Geografisk sted: Denmark
- Been thanked: 8 times
§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.The_Moose skrev:Det er bestemt ikke noget jeg er sikker på, men mener at have læst et sted engang, at man ikke måtte, men jeg kan ikke huske hvorfor :-)Gråskæg skrev:Hvor har du det fra, at man ikke selv må aflive sin hund?The_Moose skrev:Jeg er ret overbevist om at du ikke lovligt selv må aflive din hund!
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2, gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted, jf. dyreværnslovens § 13, stk. 1.
i følge bekendtgørelsen om slagtning of aflivning af dyr så må vi gerne aflive vores egne, og andres hunde & katte, og hvis jeg læser rigtigt så må vi også aflive størrere dyr i landbruget

- Krung
- Platin Member
Det er bare et eksempel på at det i visse situationer er .177 nok til at sørge for at dyret ikke lider. Mit oplæg går netop på hvilke situationer det kriterie er nok. Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?The_Moose skrev:Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Ninja_Moose
- Gold Member
Freezion skrev:§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.The_Moose skrev:Det er bestemt ikke noget jeg er sikker på, men mener at have læst et sted engang, at man ikke måtte, men jeg kan ikke huske hvorfor :-)Gråskæg skrev:Hvor har du det fra, at man ikke selv må aflive sin hund?The_Moose skrev:Jeg er ret overbevist om at du ikke lovligt selv må aflive din hund!
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2, gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted, jf. dyreværnslovens § 13, stk. 1.
i følge bekendtgørelsen om slagtning of aflivning af dyr så må vi gerne aflive vores egne, og andres hunde & katte, og hvis jeg læser rigtigt så må vi også aflive størrere dyr i landbruget
Super, så er der jo ikke noget at være i tvivl om :-D
- Ninja_Moose
- Gold Member
Om det er OK etisk tør jeg ikke svare på, men det er i hvert fald ikke OK fra et juridisk synspunkt.Krung skrev:Det er bare et eksempel på at det i visse situationer er .177 nok til at sørge for at dyret ikke lider. Mit oplæg går netop på hvilke situationer det kriterie er nok. Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?The_Moose skrev:Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
- Krung
- Platin Member
Interessant. Hvorfor er det ikke ok juridisk? Jeg tænker ikke på om man må skyde naboens kat på 50 m afstand med en .177, men i stedet for at give en kattekilling en med hammeren, så er en .177 mindre at rydde op efter. Jeg har ikke selv gjort det, men jeg kender en gård, hvor jeg har set det. Det er hurtigt og humant. Det er vel ikke ulovligt.The_Moose skrev:Om det er OK etisk tør jeg ikke svare på, men det er i hvert fald ikke OK fra et juridisk synspunkt.Krung skrev:... Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?
- Ninja_Moose
- Gold Member
Jeg kan ikke forestille mig at du som jæger må aflive med andre våben end hvad der er lovlige til brug ved jagt.Krung skrev:Interessant. Hvorfor er det ikke ok juridisk? Jeg tænker ikke på om man må skyde naboens kat på 50 m afstand med en .177, men i stedet for at give en kattekilling en med hammeren, så er en .177 mindre at rydde op efter. Jeg har ikke selv gjort det, men jeg kender en gård, hvor jeg har set det. Det er hurtigt og humant. Det er vel ikke ulovligt.The_Moose skrev:Om det er OK etisk tør jeg ikke svare på, men det er i hvert fald ikke OK fra et juridisk synspunkt.Krung skrev:... Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?
Det er jo f.eks. heller ikke lovligt at aflive med en kniv, så vidt jeg ved. Det har der i hvert fald været et emne om herinde engang, der skabte en del debat.
- Ninja_Moose
- Gold Member
der er lidt diskutioner her, med bl.a. et par henvisninger til lovgivningen :-)
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... iv#p176688
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... iv#p176688
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jagtlovens krav om kaliber og våbentyper gælder ikke ved aflivning af husdyr. Det er der endda domspraksis på. En hjortefarmer var blevet anmeldt for at aflive sin farmede hjorte med en kaliber 223 Rem, og dommeren fandt, at da hjortene blev aflivet hurtigt og effektivt med skud gennem hjernen, var det helt lovligt. Han lagde også vægt på, at de hjorte der skulle aflives blev lukket ind i en lille indhegning hvorfra de ikke kune stikke af, hvir der blev skudt forkert, så et opfølgende skud hurtigt kunne afslutte dyrets lidelser ved evt. uheld.
Så man kan ikke bare sige, at den og den kaliber altid er OK, og en anden ikke. Det afhænger altid af den konkrete situation.
Så man kan ikke bare sige, at den og den kaliber altid er OK, og en anden ikke. Det afhænger altid af den konkrete situation.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.Krung skrev:Det er bare et eksempel på at det i visse situationer er .177 nok til at sørge for at dyret ikke lider. Mit oplæg går netop på hvilke situationer det kriterie er nok. Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?The_Moose skrev:Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
- Ninja_Moose
- Gold Member
Uanset hvad, ville jeg nok alligevel trods alt vælge en .22 luftriffel frem for en .177, da man i det mindste lovligt kan jage med en .22.Lassescout skrev:Jagtlovens krav om kaliber og våbentyper gælder ikke ved aflivning af husdyr. Det er der endda domspraksis på. En hjortefarmer var blevet anmeldt for at aflive sin farmede hjorte med en kaliber 223 Rem, og dommeren fandt, at da hjortene blev aflivet hurtigt og effektivt med skud gennem hjernen, var det helt lovligt. Han lagde også vægt på, at de hjorte der skulle aflives blev lukket ind i en lille indhegning hvorfra de ikke kune stikke af, hvir der blev skudt forkert, så et opfølgende skud hurtigt kunne afslutte dyrets lidelser ved evt. uheld.
Ved aflivning af en kat, ville jeg nok alligevel under alle omstændigheder vælge .22lr, men det må jo være op til den enkelte, hvad man ønsker at risikere.
- Ninja_Moose
- Gold Member
Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev:Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.Krung skrev:Det er bare et eksempel på at det i visse situationer er .177 nok til at sørge for at dyret ikke lider. Mit oplæg går netop på hvilke situationer det kriterie er nok. Man kan sagtens aflive en kat(tekilling) med en .177, hvis det foregår helt roligt og fra 2 cm afstand. Er det ok både juridisk og etisk?The_Moose skrev:Jeg kunne forestille mig, at der i england, er krav til anslagsenergi fra en .177 luftgevær, hvis det skal bruges til jagt/regulering af duer.
§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Overhovedet ikke. Det betyder bare at enhver må aflive de nyfødte unger.The_Moose skrev:Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev: Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
- Ninja_Moose
- Gold Member
Okay, det var da egentlig et eller andet sted lidt skræmmende :-SPeterLH skrev:Overhovedet ikke. Det betyder bare at enhver må aflive de nyfødte unger.The_Moose skrev:Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev: Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Det er da underligt der ikke er en lov der forbyder det endnu, men det kommer jo nok snart alligevel, der kommer jo så mange nye love og regler hele tiden

-
- Platin Member
Lige nøjagtig! Jeg tror at moosen skal træne lidt i at læse lovtekst for helt at forstå, hvad der menes.PeterLH skrev:Overhovedet ikke. Det betyder bare at enhver må aflive de nyfødte unger.The_Moose skrev:Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev: Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
- Ninja_Moose
- Gold Member
Lovtekst er altid noget forvirrende bras ;-)Gråskæg skrev:Lige nøjagtig! Jeg tror at moosen skal træne lidt i at læse lovtekst for helt at forstå, hvad der menes.PeterLH skrev:Overhovedet ikke. Det betyder bare at enhver må aflive de nyfødte unger.The_Moose skrev:Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev: Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
-
- Platin Member
The_Moose skrev:Lovtekst er altid noget forvirrende bras ;-)Gråskæg skrev:Lige nøjagtig! Jeg tror at moosen skal træne lidt i at læse lovtekst for helt at forstå, hvad der menes.PeterLH skrev:Overhovedet ikke. Det betyder bare at enhver må aflive de nyfødte unger.The_Moose skrev:Øhh det modstrider da lidt med det her:Gråskæg skrev: Den hurtigste og enkleste måde at aflive nyfødte hundehvalpe eller kattekillinger er simpelthen at klaske dem hårdt ned mod et fast underlag, f.eks. et betongulv, så er de væk med det samme, at det så ikke er noget, som jeg bryder mig om at gøre, det er noget helt andet.§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Indrømmet - det er ikke altid lige let at forstå.
Den slags jura stammer fra prøjsisk bureaukrati i tænkemåde og grammatisk sætningsopbygning.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 218 times
Jeg har sakset i dit indlæg, men der er INGEN tvivl om at det han forslår er decideret ulovligt.Krung skrev:....
....
Kvælning af fuglevildt er forbudt - jeg husker tydeligt at Søren Ryge fik en bøde for det efter "Dyret skal dø" udsendelsen.
Hilsen Kenneth
- Krung
- Platin Member
Kværkede var mit eget ord - jeg troede det var voldsomt nok til at knække rygsøjlen. Jeg hørte det som om at man skulle aflive dem ved at brække nakken på dem, så nerverne i rygsøjlen gik over med det samme. Det må være hurtigt nok.Kenneth Jensen skrev:Kvælning af fuglevildt er forbudt
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 218 times
Ok, Brække nakken er fint, men vær opmærksom de har lidt af et kugleled i nakken.Krung skrev:Kværkede var mit eget ord - jeg troede det var voldsomt nok til at knække rygsøjlen. Jeg hørte det som om at man skulle aflive dem ved at brække nakken på dem, så nerverne i rygsøjlen gik over med det samme. Det må være hurtigt nok.Kenneth Jensen skrev:Kvælning af fuglevildt er forbudt
Hilsen Kenneth
- Krung
- Platin Member
Jeg har ikke tænkt mig at gøre det. Jeg er glad for at have retten, men det bliver aldrig noget jeg kommer til at holde af. Jeg har stadigvæk en snert af ubehag, når jeg har skudt et dyr. Dyr er bare flotte når man kommer tæt på. Jeg er lidt ærgerlig over at man ikke BÅDE kan få deres kød og se på dem i liveKenneth Jensen skrev:Ok, Brække nakken er fint, men vær opmærksom de har lidt af et kugleled i nakken.

Men jeg vil gerne vende det med jer andre her, fordi jeg har tænkt over det og jeg oplever at der er mange misforståelser over hvad man må aflive og så fordi jeg er bange for at jeg selv har misforstået eller overset noget.
Alting peger på at man må aflive tamdyr, bare de ikke lider. Jeg har endnu ikke hørt et argument for at man ikke må skyde byduer i sin have med en .177, men jeg er heller ikke i tvivl om at det er en dårlig ide. (Ringduer SKAL jo have mindst .22+200m/s, naboen dør af skræk over et .177 mordvåben og DK generelt får en kollektiv paranoid psykose over at få at vide at dyr muligvis kan dø af andet end alderdom + lykke). Det kan kun sætte jægere i et dårligt lys. Men med alle de sager, der er nævnt, er der nogen, der skal (be)vise at dyret led før det får konsekvenser. Så sent som i ponyslagtningen på stranden.
Er der noget fejlagtigt i at tro at man (med et jagttegn i hånden) må aflive alle sine tamdyr selv eller evt. andres, hvis ikke de gider fange dem (og eventuelle ejere er adviseret ordentligt) OG de ikke lider?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Nej, det er der ikke noget fejlagtigt i. Og for nu at strege dobbeltbenægtelsen, så vi kan kommunikere i klart sprog: Når du har jagttegn, må du aflive egne og andres husdyr uanset størrelse og art. Myndighederne anser dig for, at være uddannet til at aflive dyr, ligesom slagtere og dyrlæger er det.Er der noget fejlagtigt i at tro at man (med et jagttegn i hånden) må aflive alle sine tamdyr selv eller evt. andres, hvis ikke de gider fange dem (og eventuelle ejere er adviseret ordentligt) OG de ikke lider?
Husk: hvis du bruger en boltpistol, så skal du afbløde dyret efter "skydning", for en boltpistol giver ikke altid en sikker aflivning. Derfor anses skydning med boltpistol udelukkende for at være bedøvelse. Hvis du skyder dyret med et passende skydevåben, anses det for at være aflivning, så afblødning er ikke krævet rent juridisk. Alligevel er det altid en god idé at afbløde, specielt hvis dyret skal spises efterfølgende.
De rutinerede slagtere kan finde det sted i brysthulen hvor halspulsårerne forgrener sig, og skære der. Det kan de fleste almindelige mennesker ikke, så hvis du vil afbløde et dyr, så skær halsen over på tværs under underkæben. Skær helt ind til halshvirvlerne, så får du en effektiv afblødning.
Hilsen Lasse.