Arv af Krupp Drilling - Hvad nu ??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Johan KK
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og Sportsvåben
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Johan KK » 27. maj 2014, 21:55

Hej NVF & Members.

Jeg har henvendt mig her på siden for at blive klogere på en
nyligt opstået arvesag.

Min nu afdøde bedstefar havde i sin ungdom købt sig en Krupp Drilling af en
gårdejer som manglede penge - denne drilling har de sidste små 25 år været væk
og ingen i familien har vidst hvad der blev af den - men for nylig blev den ejendom min bedstefar
boede på, fået ny tagkonstruktion og gemt i isoleringen bag et spær, lå denne Krupp drilling.

Jeg har henvendt mig i en lokal Jagt & Fiskeri butik, hvor jeg har fået beskeden:
"det kan du godt glemme, den skal saves over i to hos politiet - der er ingen mulighed for at
få den registreret på nogen måde"

Jeg er skulle gerne blive færdig med mit jagttegn i sep. og er selvfølgelig meget ivrig efter
at gå på jagt med denne, som min far og bedstefar har gjort -

Men våbnet har aldrig været registreret nogen steder og kan heller ikke iflg. ejeren af denne
Jagt & Fiskeri butik ! -HVAD GØR JEG ? - bliver ikke meget klogere af at læse i våbenloven eller cirkulære ?!

Håber nogen kan hjælpe ?

Venlig hilsen

Johan KK

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Arv af Krupp Drilling - Hvad nu ??

Indlæg af Refraktorius » 27. maj 2014, 22:27

Du henvender dig prompte til politiet, og søger om tilladelse til den.

Ved fund i dødsbo har arvingerne 14 dage (mener jeg det er) til af afhænde våben eller søge tilladelse.

Når våbnet har været gemt, må det svare til "14 dage efter fundet".

EDIT:
Da du ikke har jagttegn endnu, så er sagen dog lidt mere kompliceret, men jeg er sikker på, at de gode råd vil komme væltende
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 27. maj 2014, 22:46

Tidsfristens regnes fra din bedstefars dødsdag og fristen er 4 uger jf. våbenbekendtgørelsens § 44.

"Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.

Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 3, eller ske afhændelse."

Hvor lang tid siden er det siden din bedstefar døde?
Senest rettet af Kruffe 27. maj 2014, 23:00, rettet i alt 2 gange.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. maj 2014, 22:52

Er det ikke nærmere reglen om skunk-våben der er gældende?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 27. maj 2014, 22:58

Skunkvåben kan per definition ikke indregistreres - medmindre den lokale politimand har et mere pragmatisk syn på sagen - eller ovennævnte 4 ugers frist anvendes.

Eller hvad tænker du på specifikt C-X?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. maj 2014, 04:59

Jeg tænkte ikke særligt specifikt, deraf spørgsmålstegnet :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 28. maj 2014, 05:27

Jeg har selv en Krupp drilling og er lidt nysgerrig, er det en hanebøsse og sidder omskifterfunktionen i toplukkenøglen? Er der evt. et serienummer og hvilken kaliber har den? Jeg kan desværre ikke bidrage med råd og hjælp til at få den registreret, men jeg håber da, at det vil lykkes for dig. Jeg tænker, om ikke den kan opbevares hos en registreret våbenhandler indtil du får jagttegn, da det alt andet lige må gøre det lettere at få den lovliggjort. Du skal i hvert fald ikke bare affinde dig med et eller andet tilfældigt råd fra en våbenbutik, eller finde dig i et brysk afslag fra Politiet, i så fald har du muligheden for at klage og anke afgørelsen, som du naturligvis skal bede om at få på skrift.
Held og lykke med det.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 28. maj 2014, 05:30

Kruffe skrev:Skunkvåben kan per definition ikke indregistreres - medmindre den lokale politimand har et mere pragmatisk syn på sagen - eller ovennævnte 4 ugers frist anvendes. Eller hvad tænker du på specifikt C-X?
Efter den nye struktur så er der vel ikke så meget "den lokale politimand" kan gøre, udover at henvise til nærmeste våbenkontor.

Johan KK
Newbie
Newbie

Indlæg af Johan KK » 28. maj 2014, 07:13

Tak til alle :)

Min bedstefar har været død i næsten 25 år - og man havde faktisk i familien snakket om at det gamle
jagtgevær/drilling måtte være blevet solgt eller indleveret til politiet - I alt den tid har det lagt i isoleringen
pakket ind i et lagen -

Det er en 12/72 og så står der en masse andet som er lidt utydeligt - og en del stempler - ja og så det mest
fantastiske billede/udskæring af et krondyr i en bøgeskov - rigtigt flot håndarbejde! - geværet er hos noget familie
hvor det kan opbevares i et våbenskab.

Netop ordet "Skunkfund" var det han brugte i butikken - og sagde at der ingen mulighed var for at beholde det -

Men jeg gir heller ikke sådan lige op - det skal kunne lade sig gøre at beholde et arvestykke som har stor værdi for
mig -

Hilsen

Johan KK

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 28. maj 2014, 08:00

Gråskæg skrev:
Kruffe skrev:Skunkvåben kan per definition ikke indregistreres - medmindre den lokale politimand har et mere pragmatisk syn på sagen - eller ovennævnte 4 ugers frist anvendes. Eller hvad tænker du på specifikt C-X?
Efter den nye struktur så er der vel ikke så meget "den lokale politimand" kan gøre, udover at henvise til nærmeste våbenkontor.
Den nye struktur mht sammenlægning af våbenkontorerne er ikke implementeret endnu.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 28. maj 2014, 08:21

Start med at finde ud af hvor gammel skyderen er!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 28. maj 2014, 10:13

Langenge skrev:Start med at finde ud af hvor gammel skyderen er!
Nemlig , fra før 1890 er der ingen problem i at have og indskrive den på samlertilladelse
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 28. maj 2014, 11:27

Så vidt jeg ved, så har Krupp aldrig lavet hele våben. Krupp er en stålproducent - og hvis løbet er stemplet Krupp betyder det, at de har lavet stålet. Producenten af selve drillingen kan f.eks. være Sauer, Krieghoff osv osv...

Hvis man tager forskæftet og løbet af, bør der være stempler på både løb og baskulen(låsen), der kan indikere producent/alder.

Hvis det er åbenlyst, at arvestykket er fra før 1890, så upload evt. billeder til denne tråd - mon ikke, der er nogen herinde, der har et bud på, hvad de konkret betyder/producent.
Senest rettet af Kruffe 28. maj 2014, 12:22, rettet i alt 9 gange.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 28. maj 2014, 12:00

Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre at lægge billeder op af et tænkt eksempel. Der er selvfølgelig ikke nogen der ligger inde med ulovlige kuglevåben i DK. Jeg tror det er en spasmager som tester os, måske en journalist som prøver på at lave en dybdeborende artikel omkring ulovlige våben i DK.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 28. maj 2014, 12:14

Carsten Bo skrev:Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre at lægge billeder op af et tænkt eksempel. Der er selvfølgelig ikke nogen der ligger inde med ulovlige kuglevåben i DK. Jeg tror det er en spasmager som tester os, måske en journalist som prøver på at lave en dybdeborende artikel omkring ulovlige våben i DK.
Helt enig. Måske man kunne lave en tegning eller grafik for at tilnærme sig sit indre billede af div. stempler.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brønden » 28. maj 2014, 12:49

Kør til silkeborg i kontorets åbningstid og spørg dem direkte.

Inden høre du en kammerat eller familie medlem med jagtegn til om han vil tegne tilladelsen og opbevare den for dig til du selv har. Hvis du kan få lov at få den indregistreret. I har jo ikke lavet noget galt.!
Skriv en ejer erklæring på våbnet imellem jer to. Og underskriv den begge. evt få hjælp af en advokat.
Lave den i to kopier og så bør den være hjemme. Jeg ville sørge for det var familie.

skynd dig at tage jagt tegnet. Og så overdrager i våbnet når den tid kommer.

du skal selvfølgelig betale de 840 kr. eller 420 for tilladelsen.

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 28. maj 2014, 13:11

Brønden skrev:Kør til silkeborg i kontorets åbningstid og spørg dem direkte.

Inden høre du en kammerat eller familie medlem med jagtegn til om han vil tegne tilladelsen og opbevare den for dig til du selv har. Hvis du kan få lov at få den indregistreret. I har jo ikke lavet noget galt.!
Skriv en ejer erklæring på våbnet imellem jer to. Og underskriv den begge. evt få hjælp af en advokat.
Lave den i to kopier og så bør den være hjemme. Jeg ville sørge for det var familie.

Ja det er altid hyggelig i Silkeborg, men vil nok anbefale at køre til Viborg hvor våben kontoret for Midt & Vestjylland ligger...
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. maj 2014, 13:14

Husk på at der findes to forskellige slags våben, som dukker op fra tid til anden. (uden at tage "parallel-import" med)

Skunk-våben og våben der dukker op i dødsbo.

For våben der dukker op i dødsbo, der har arvingerne 4 uger til at afgøre hvem af arvingerne (bestyreren af boet) der skal have våbnet (af dem der lovligt kan overtage det) - eller de kan vælge at sælge våbnet. Herved vil salget stå som "Sælger : Boet efter Xxxxx Yyyyyy".

Her vil de våben der har tilhørt afdøde falde ind under, idet det er genstande som afdøde har haft interesse for - og/eller har købt og ejet, uagtet at det så måske har været ejet lovligt/ulovligt, så er det stadig en skattet ejendel som arvingerne måske har kendt til, men ikke nødvendigvis kendt lovligheden af.
Dermed kan visse arvinger godt have et vist tilhørsforhold til et fundet våben.

Af gode årsager gælder de 4 uger normalt fra dødsdagen, men de 4 uger er normalt ikke bindende, og politimesteren kan vælge at udvide de 4 uger.!!
Det siger sig selv at der naturligvis går noget tid med de praktiske ting efter dødsdagen, og før bodelingen kan begynde, samt at nogle ting er gemt lidt væk så de ikke lige er synlige. Her dukker våben pludselig op sidst i bodelingen, eller i nogle tilfælde efter boet er tømt og huset overdraget til én af arvingerne.
Man har ikke pligt til at splitte hele huset ad for at se hvad der gemmer sig i alle krummelurer af huset, så der KAN godt dukke ting op der har været gemt lidt bedre af vejen og som man ikke har fundet/set under bodelingen.

Skunk-våben (uanset HVOR våbnene er fundet... i skunk, kælder, skab...) er våben som er fundet i et hus som køberen af huset ikke har nogen relation til.

Kort :
Hvis jeg køber et hus i Dk, med henblik på at sætte det i stand og flytte til Dk igen - men finder et våben i en gipsvæg, så betragtes det som et "skunk-våben". Jeg har ikke relation til huset, eller har måske købt det som et tømt dødsbo, men er ikke i familie med afdøde - dermed er det et "skunk-våben" som skal afleveres. (jeg kan naturligvis søge om tilladelse til det, men det vil med rimelig sandsynlighed blive inddraget i stedet)

Hvis jeg derimod er en af arvingerne, og i selvsamme hus finder samme uregistrerede våben - så falder det ind under loven og de 4 uger, og bestyreren af boet/arvingerne kan derfor med loven i ryggen ikke dømmes for ulovlig våbenbesiddelse, og arvingerne kan også søge om tilladelse til våbnet.

Sådan fik jeg det fortalt, og er af samme opfattelse.

Det lyder som om huset er solgt til en udenfor familien.? Men køber har kontaktet jer om et våben der dukkede op.?
Hvis køber af huset ikke havde kontaktet jer, men gået til politiet, så ville det bestemt være at regne som et "skunk-våben".

Hvis ejeren af huset er en af familien, så kan det sikkert bedre falde ind under loven og altså ikke betragtes som "skunk-våben".

Men det er svært at vide om det kan falde ind under arvegods, hvis en køber af huset nu har gravet noget frem - men med lidt god vilje, så burde det nok kunne falde ind under loven og de 4 uger der kan udvides. I har jo vidst der var et våben, men ikke vidst hvor det var.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brønden » 28. maj 2014, 13:48

Corysan skrev:

Ja det er altid hyggelig i Silkeborg, men vil nok anbefale at køre til Viborg hvor våben kontoret for Midt & Vestjylland ligger...

Men i silkeborg er de til at snakke med.. og lytter faktisk. I viborg virker dem jeg har snakket med ved skranken mere afvisende allerede inden man har åbnet munden. :) kan være jeg er uheldig. Viborgs kontor folk skal det så siges er helt fantastiske.

våben kontoret ligger nu i Holstebro og Svendborg ikke ? mener de er flyttet. Ihvertfald på papiret

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 28. maj 2014, 14:05

Brønden skrev:
Corysan skrev:

Men i silkeborg er de til at snakke med.. og lytter faktisk. I viborg virker dem jeg har snakket med ved skranken mere afvisende allerede inden man har åbnet munden. :) kan være jeg er uheldig. Viborgs kontor folk skal det så siges er helt fantastiske.

våben kontoret ligger nu i Holstebro og Svendborg ikke ? mener de er flyttet. Ihvertfald på papiret
Det er ikke sket endnu, mener det er til november de nedlægger de lokale våbenafdelinger.

Johan KK
Newbie
Newbie

Indlæg af Johan KK » 28. maj 2014, 20:29

Tusind tak for alle indlæg :) -

Men det forholder sig faktisk sådan, at geværet er dukket på den måde som tidligere
Beskrevet - jeg har været ved at snakke med et par af mine onkler og ikke mindst min far.

De mener min bedstefar gemte geværet fordi han ville undgå arve- splid fordi han havde 5
Sønner der alle havde et "forhold" til våbnet og ville undgå de kom op og skændtes om det.
Imidlertid har min far købt ejendommen efter hans død for ca. 25 år siden - de er alle søskende imellem enige om at den tilfalder min far og derved mig - da jeg endelig har vist interesse for jagt
Som den eneste af 14 kusiner og fætre.

Vedr. Krupp så har jeg også kunne læse mig frem til lidt forskelligt på nettet - der er flere stempler på geværet som er flotte - bla. Er der et stort S - men for mig er det ikke værdien i kr. Men mere det at der ligger en del af min families historie i det gevær.

Jeg har tænkt mig at kontakte en bøssemager og sende billeder af geværet til ham - jeg skal ikk røre det før jeg er klogere på loven - men jeg giver ikke op så let og forventer at gå på jagt i det nye år med denne på ryggen ! ;)

P.s. Jeg er ikke journalist eller undercover betjent ;) -

Hilsen Johan kk

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 28. maj 2014, 22:30

Om du er undercover betjent eller ej er nu ikke faldet mig ind....

Mange af os har den holdning at det skal være LET at få registreret våben fundet under oprydning. Hvorfor ? Fordi hvis det er svært, så risikerer man at våben ikke dukker op og bliver registreret af frygt for at miste "bedstefars gamle skyder".....

Og det må være i alles interesse at våben bliver registreret og låst korrekt inde.....

Det har politiet tilsyneladende INGEN forståelse for, og derfor risikerer de at våben ikke bliver afleveret.....

Der er desværre også flere eksempler på våben der er søgt registreret, og INDEN sagen var afgjort havde politiet destrueret våbnene. jeg kender til 3 eksempler - herunder ét forummedlem....

Så hvis du er undercover betjent - så send venligst det budskab videre - at det er en tåbelig lov ift. skunkvåben..... :blink:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Johan KK
Newbie
Newbie

Indlæg af Johan KK » 28. maj 2014, 22:44

Jeg kan ikke rigtigt gi den videre, da jeg ikke er lovens lange arm :)

Men der er gået op for mig hvor svært det er med sådanne noget her !! En gammel
Bøsse som er dukket op og som aldrig har gjort nogen noget skade (ud over en fasan eller to)
Er så svær at håndtere for et ellers "velfungerende" retssystem ?!? Det kommer bag på mig - men
Samtidig kan jeg godt se at der skal være mening med tingene og at man ikke kan smide om sig
Med våben og kugler ! - I mit tilfælde, ja så har jeg ikke engang fået en fartbøde og er familiefar samt sidder i et godt betalt job, og ej heller ikke engang en tatovering eller vest lavet af læder !!

Der hvor jeg vil hen er bare at det må sgu da kunne lade sig gøre at få lov til at beholde et stykke
Af sin families historie og det på lovlig vis !

Tak til alle der skrevet til mig ;) - gode råd m.v.

Jeg indstiller mit skriverier nu - da jeg er i tvivl om jeg er ved at nå dybt vand og ikke længere kan bunde.

De bedste hilsner

Johan KK

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 29. maj 2014, 00:01

HVK skrev: så send venligst det budskab videre - at det er en tåbelig lov ift. skunkvåben..... :blink:
Helt enig - det er helt tåbeligt. Hvorfor ikke give mulighed for at få lovliggjort uregistrerede våben, fremfor de fortsat bliver gemt væk på lofter o.lign. Ofte er den primære grund til at de fortsat bliver gemt væk (af ellers lovlydige borgere), at der netop ikke er en umiddelbar mulighed for at de kan registreres - og folk vil selvfølgelig være kede af at aflevere "bedstefars riffel" til destruktion.

Vi burde lære lidt af vores naboer mod syd - her er det muligt at få registreret "bodenfund".

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 29. maj 2014, 04:57

Mon ikke at man mest har tænkt på våben fra besættelsestiden, da den lov blev udformet? Jeg vil mene, at der bør skelnes mellem jagtvåben og andre våben, da jeg godt kan forstå, at samfundet ikke ønsker maskinpistoler og andre aut. våben til at ligge og flyde rundt om. Til gengæld bør fine gamle jagtvåben bevares og gerne hos jægere i familien.

Besvar