Det nye skøre. Tilladelser nu et problem til kal.45+
- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Efter det nu er forbudt med kal.50BMG. Er det nu blevet besværligt at jagtregistere store kaliber. Da politiet ikke kan forstå,at der er mange andre kaliber over .45
Har hørt om en der ville have,noget så harmløst.som en Svensk remington 12,7x44 på jagttillladelse.(Den kommer jo næppe op på den omtalte sikkerhedafstand.som 50BMG gør) Den gik kun igennem.Da på dette våbenkontor,er en der ved noget om kaliber!
Andre kan få problemer med 470NE,50-90,50-110 eller 500express mv.
Har hørt om en der ville have,noget så harmløst.som en Svensk remington 12,7x44 på jagttillladelse.(Den kommer jo næppe op på den omtalte sikkerhedafstand.som 50BMG gør) Den gik kun igennem.Da på dette våbenkontor,er en der ved noget om kaliber!
Andre kan få problemer med 470NE,50-90,50-110 eller 500express mv.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Det nye skøre. Tilladelser nu et problem til kal.45+
Det er kun kaliber 50 BMG der er blevet forbudt til jagt. Den uantagelige tilføjelse " ...og lign." forsvandt under den lovtekniske gennemgang af forslaget. Al snak om sikkerhedsafstand er dermed også helt irrelevant, for enten står man med kaliber 50 BMG eller også gør man ikke.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Held og lykke med at forklare det til politifolk der tolker anderledes ..........Lassescout skrev:Det er kun kaliber 50 BMG der er blevet forbudt til jagt. Den uantagelige tilføjelse " ...og lign." forsvandt under den lovtekniske gennemgang af forslaget.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Så må man jo klage til højere instans...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Det ér sq "sjovt"; hver gang ordensmagten får en ny "FORBUDT" knap at trykke på, så skal knappen trykkes helt i bund ved enhver given (og ikke given) lejlighed
Jeg savner dengang hvor politiet så det som deres fremmeste opgave at opretholde loven og beskytte den lovlydige borger - ikke at bringe så mange som muligt i fedtefadet, så hurtigt som muligt...

Jeg savner dengang hvor politiet så det som deres fremmeste opgave at opretholde loven og beskytte den lovlydige borger - ikke at bringe så mange som muligt i fedtefadet, så hurtigt som muligt...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Been thanked: 34 times
Det overrasker mig overhovedet ikke, og ja du kan klage, men vi ved alle sammen godt at det kan tage MEGET lang tid inden du får ret, hvis du nogensinde får det.
Tak til JF og alle som bakkede op om deres stramninger af vores allerede stramme våbenlov.
Tak til JF og alle som bakkede op om deres stramninger af vores allerede stramme våbenlov.
- Sinus
- Bronze Member
- Interesser: Guns,guns n' guns...
- Geografisk sted: Jylland
Hvis man nu gerne vil have en .50BMG, er det så ikke bare at søge tilladelsen til Jagt i Udlandet? Eller er det også No Go? Som jeg forstod det der lovfis, så var det kun forbudt til jagt i DK! Eller er jeg galt på den her?
- Mosc5
- Silver Member
- Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 4 times
Både ja og nej..Sinus skrev:Hvis man nu gerne vil have en .50BMG, er det så ikke bare at søge tilladelsen til Jagt i Udlandet? Eller er det også No Go? Som jeg forstod det der lovfis, så var det kun forbudt til jagt i DK! Eller er jeg galt på den her?
Det er i jagtlovgivningen at der er tilføjet, at kaliber .50BMG ikke er tilladt til jagt. Men når du som jæger skal søge våbentilladelse, så gives tilladelsen, ifølge våbenloven, kun til våben der lovligt kan anvendes til jagt...
Måske kan man være heldig at man kan få den til jagt i udlandet. Men som vi så tidligere med lyddæmper/halvautomat, så kan det kræve noget tålmodighed....

Jeg tænker på, hvad gør de stakkels 3 personer i DK der allerede HAR en .50BMG. når deres tilladelser udløber? Kan de få den fornyet? eller står de pludselig med et stykke pænt dyrt skrot?

If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Velsagtens det samme som de 500-600.000 ejere af diverse luftgeværer der er kommet i klemme p.g.a. den nye luftgeværlov... Nemlig gå hen i det nærmeste hjørne og græde, og det er så det...Mosc5 skrev:Både ja og nej..Sinus skrev:Hvis man nu gerne vil have en .50BMG, er det så ikke bare at søge tilladelsen til Jagt i Udlandet? Eller er det også No Go? Som jeg forstod det der lovfis, så var det kun forbudt til jagt i DK! Eller er jeg galt på den her?
Det er i jagtlovgivningen at der er tilføjet, at kaliber .50BMG ikke er tilladt til jagt. Men når du som jæger skal søge våbentilladelse, så gives tilladelsen, ifølge våbenloven, kun til våben der lovligt kan anvendes til jagt...
Måske kan man være heldig at man kan få den til jagt i udlandet. Men som vi så tidligere med lyddæmper/halvautomat, så kan det kræve noget tålmodighed....![]()
Jeg tænker på, hvad gør de stakkels 3 personer i DK der allerede HAR en .50BMG. når deres tilladelser udløber? Kan de få den fornyet? eller står de pludselig med et stykke pænt dyrt skrot?

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Den stramning var kommet med eller uden DJ. Nu er det begrænset til kun at gælde .50 BMG, med hjælp fra DJ, så vi stadig må lege med de jagtligt relevante kalibre i str. .500 og opefter. Samtidig fik du også lyddæmperen, med stor hjælp fra. bl.a. DJ. Gynger og karuseller.BasicReality skrev:Det overrasker mig overhovedet ikke, og ja du kan klage, men vi ved alle sammen godt at det kan tage MEGET lang tid inden du får ret, hvis du nogensinde får det.
Meld dig ind og klag, eller stå udenfor og... være udenfor.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Hvis jeg havde en .50BMG og dermed var i den målgruppe systemet var ude efter ville jeg nok omkamre bøssen til en kaliber der var baseret på .50BMG hylstret og kalde den for noget andet end "BMG" til efternavn.
Et eksemble kunne være man lavede en Improved version hvor man kortede hylstret ned og gav den skarpere skuldre så det lignede en WSM i overstørrelse(kalde den .500WSM?). Dette ville påkræve at piben skulle modificeres og den blev 2 tommer kortere f.eks. Man kunne også på eksisterende hylstre flytte skulderen og gav den en dobbelt radius a la Weatherby og døbe den med sit ejet navn. Her kunne man så affyre admindelig .50BMG ammunition som derefter var fireformet.
Hvis man er lidt opfindsom og kreativ kunne man snog sig uden om..og det er jo bare det hele kunsten går på i det her land om vi taler skattelovgivning eller våbenlovgivning i særdeleshed

Et eksemble kunne være man lavede en Improved version hvor man kortede hylstret ned og gav den skarpere skuldre så det lignede en WSM i overstørrelse(kalde den .500WSM?). Dette ville påkræve at piben skulle modificeres og den blev 2 tommer kortere f.eks. Man kunne også på eksisterende hylstre flytte skulderen og gav den en dobbelt radius a la Weatherby og døbe den med sit ejet navn. Her kunne man så affyre admindelig .50BMG ammunition som derefter var fireformet.
Hvis man er lidt opfindsom og kreativ kunne man snog sig uden om..og det er jo bare det hele kunsten går på i det her land om vi taler skattelovgivning eller våbenlovgivning i særdeleshed

- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Der er forbud mod rifler der kan anvende 50BMG ammunition, så en AI version el. lign. hvor man kan fireforme standard 50BMG går ikke.
Den tekst har de fået formuleret meget fint :(
En afkortet version er uinteressant for mig, da lavere V0 vil gøre riflen uegnet til de afstande jeg skyder på.
Man kan da lave en masse krumspring for at få lov til at beholde en amputeret version, men hvorfor?
Det er besværligt, dyrt og tidskrævende nok at lade 50BMG i forvejen, så skulle man til yderligere at afkorte, del-kalibrere og evt. udgløde, bliver det sgu for tungt.
Man har jo også et arbejde at passe ;)
Den tekst har de fået formuleret meget fint :(
En afkortet version er uinteressant for mig, da lavere V0 vil gøre riflen uegnet til de afstande jeg skyder på.
Man kan da lave en masse krumspring for at få lov til at beholde en amputeret version, men hvorfor?
Det er besværligt, dyrt og tidskrævende nok at lade 50BMG i forvejen, så skulle man til yderligere at afkorte, del-kalibrere og evt. udgløde, bliver det sgu for tungt.
Man har jo også et arbejde at passe ;)
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Ja det er sku træls for at bruge et godt dansk ord. Ville gerne prøve at trykke på knappen en enkelt gang.
Hvordan med mildot? Er der lukket for plads i Borris?
Hvordan med mildot? Er der lukket for plads i Borris?
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
- CO
- Platin Member
Mildot skyder i Borris 22. juni, men jeg deltager ikke denne gang.
Jeg har solgt ud af alt ammo og projektiler.
Riflen på vej på Egun.
Sent using Tapatalk
Riflen på vej på Egun.
Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Hvordan kommer jeg i kontakt med mildot?
Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten
- CO
- Platin Member
Kontakt mig via PB så tager vi den derfra.
Østbirk Pistolskytter og
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Kunne være skægt at omkamre til .416Barrett - eller .408CheyTac og se hvordan de vil sno sig udenom dér.
Når "og lignende"-formuleringen forsvandt, så burde det kunne gå, når både .416 og .408 står som selvstændige kalibre i resten af verden.
At .416Barret så er baseret på et .50BMG hylster der er af kortet og necked-ned til mindre kaliber, det burde der ikke være noget i vejen for - idet man jo aldrig har .50BMG ammunition som sådan, men kun ".50BMG komponent" (hylster) som man "wildcat'er".
Man ender vel med noget der næsten kan det samme som .50BMG
Når "og lignende"-formuleringen forsvandt, så burde det kunne gå, når både .416 og .408 står som selvstændige kalibre i resten af verden.
At .416Barret så er baseret på et .50BMG hylster der er af kortet og necked-ned til mindre kaliber, det burde der ikke være noget i vejen for - idet man jo aldrig har .50BMG ammunition som sådan, men kun ".50BMG komponent" (hylster) som man "wildcat'er".
Man ender vel med noget der næsten kan det samme som .50BMG
- CO
- Platin Member
Ingen problemer med rifler der ikke kan skyde rigtig 50BMG.
Men man kan ikke omkamre. Det kræver en ny pibe og det er en anseelig udgift for en så tyk 30" pibe.
Problemet med 416Barret er stadig at der er for lidt fritid til alt det ekstra arbejde med genladning.
Og man gider sgu ikke slæbe en 15kgs riffel for at skyde en bette 408'er ;)
Men man kan ikke omkamre. Det kræver en ny pibe og det er en anseelig udgift for en så tyk 30" pibe.
Problemet med 416Barret er stadig at der er for lidt fritid til alt det ekstra arbejde med genladning.
Og man gider sgu ikke slæbe en 15kgs riffel for at skyde en bette 408'er ;)
Østbirk Pistolskytter og
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Ja, det var en dårlig formulering - mente naturligvis skifte piben ud med en ny i en anden kaliber.

-
- Banned
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
er der kommet mail rundt om det. for så er jeg smut af listenCO skrev:Mildot skyder i Borris 22. juni, men jeg deltager ikke denne gang.
Riflen på vej på Egun.
Sent using Tapatalk
mvh knt
- CO
- Platin Member
Det skulle der være.
Send lige email så skal jeg tjekke det