Indkøb af halvautomatisk riffel til jagt, F.eks. H&K G3

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indkøb af halvautomatisk riffel til jagt, F.eks. H&K G3

Indlæg af Rigsby » 14. jun 2014, 06:51

Hej alle,

Jeg har læst forskellige indlæg i diverse tråde her på sitet og er rent faktisk ikke blevet meget mere sikker (klogere) på om man kan få tilladelse til sådan en riffel.

Årsagen til spørgsmålet er at der er opstået et hul i mit våbenskab og det hul kunne sagtens fyldes af en G3ér (eller hvad den hedder i halvautomatisk) og når jeg nu samtidig er medlem af et konsortium som har noget god jagt i udlandet så var det en tillokkende og rar tanke :smile:

Hvad er ERFARINGEN på dette område og her tænker jeg på erfaring og ikke "selvstrammeri" og "hvis ikke de giver dig tilladelsen skal du bare klage" eller "hvorfor katten skal de også bestemme hvilke våben der kan registreres"
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Indkøb af halvautomatisk riffel til jagt, F.eks. H&K G3

Indlæg af DeVille » 14. jun 2014, 07:50

Det kan sagtens* lade sig gøre.
Du søger den bare på en tilladelse til jagt i udlandet, så må du selvfølgelig stadig skyde den ind osv. på skydebaner i Danmark.

*Lidt afhængig af politikreds, idet nogle politifolk selvstrammer.

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 14. jun 2014, 10:23

I realiteten er der ikke noget der forhindre dig i at erhverve en halvauto riffel, bare du husker at kun bruge den i udlandet, eller til træning på skydebane. Til jagt i Danmark skal den være permanent plomberet til max 2 patroner i våbnet (1 i magasin+ 1 i kammeret).

Selvstrammerne er det største problem når du skal have tilladelse, hvor nogle mener at "militærvåben" ikke kan bruges til jagt. Dette har ingen hjemmel i lovgivningen og bør henvises til et sted hvor solen aldrig skinner.

Der er noget med en skrivning fra justitsministeriet(?) der siger at man normalvis kun bør give tilladelse til 1 halvauto "rigtig" riffel og 1 salonriffel, men om dette er rigtigt skal jeg ikke sige.

Tl;dr : køb en halvauto g3 og vis os billeder når du får den :numberone:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2014, 13:56

Okay, du spørger til erfaringer, ikke meninger, det er fair nok. Nu er det mange år siden jeg havde halvautomatiske rifler, men jeg vil gerne referere de erfaringer jeg har opsnappet fra andre her omkring, det kan måske hjælpe dig lidt, selvom det er andenhåndsviden.

Som det fremgår bor jeg på Fyn, og Fyns politi var i mange år kategoriske modstandere af halautomatiske rifler, så de gav mange afslag. Det kunne dog lade sig gøre at få tilladelse for de der argumenterede hårdt og vedholdende. Det var lettest at få tilladelse til halvautomatiske jagtrifler med træskæfte, som lignede traditionelle jagtrifler, mens det var stor set umuligt at få tilladelse til "sorte" halvautomater (AR-klonerne). Det seneste års tid eller deromkring er den administrative praksis ændret, og det seneste jeg har hørt om er, at Fyns Politi rutinemæssigt udsteder tilladelse til jagtrifler mens du venter, uden at skele til, hvordan riflen fungerer eller ser ud. Konkret handlede oplevelserne om en AR-15 type riffel i kaliber .223 og om en halvautomatisk salonriffel.

Jeg hører også fra andre dele af landet, at våbenkontorerne begynder at udstede tilladelser mere regelmæssigt, men der er også de der stadig giver afslag.

Så svaret på dit spørgsmål må blive, at der er bedre muligheder nu end tidligere, men intet er helt sikkert.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 15. jun 2014, 14:29

..... Og så er der detaljen med anvendelighed.
Hvis man vil anvende den til jagt herhjemme, og den får fastmonteret magasinet, så står man med et våben der mildest talt ikke er meget værd i praktisk brug.
Det er reelt ikke muligt at sætte den ene patron der må kunne være i magasinet, i magasinet gennem udkasteråbningen.

En gammel enkeltskudsriffel som en rolling blok, vil i realiteten være mere hurtigtskydende end en sammennittet G3.... Til gengæld vil den også være lettere at betjene.

Ladesystemet gør også, at jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne kastrere en G3 til at være en repeterriffel.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 15. jun 2014, 14:37

alt efter hvor på sjælland du bor kan du måske få tilladelse, jeg ved at folk der bor på frederiksberg kan få tilladelse til ½auto , ellers må du flytte til nordjylland her kan man få en hk g3 :giggle:

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 15. jun 2014, 15:40

God pointe som Refrak har.... En G3 vil aldrig kunne ombygges til at være en repeter - ikke uden nogle meget grundlæggende ændringer pga. det specielle rulle system. Dvs. den kan ikke som f.eks. en AR-15 bygges om til repeter.

Og min personlige mening..... Så er det en lo.... riffel der er tung, uhåndterlig, billigt lavet m.m. og generelt bryder jeg mig slet ikke om den. Og det er IKKE fordi jeg ikke har skudt med den - jeg har skudt rigtig meget med den....

Jeg ville købe alle andre rifler end netop en G3. Køb en SKS, en M14, Garand eller noget andet..... Bare ikke en G3....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 15. jun 2014, 16:07

Refraktorius skrev:..... Og så er der detaljen med anvendelighed.
Hvis man vil anvende den til jagt herhjemme, og den får fastmonteret magasinet, så står man med et våben der mildest talt ikke er meget værd i praktisk brug.
Det er reelt ikke muligt at sætte den ene patron der må kunne være i magasinet, i magasinet gennem udkasteråbningen.

En gammel enkeltskudsriffel som en rolling blok, vil i realiteten være mere hurtigtskydende end en sammennittet G3.... Til gengæld vil den også være lettere at betjene.

Ladesystemet gør også, at jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne kastrere en G3 til at være en repeterriffel.
Rigsby skrev:når jeg nu samtidig er medlem af et konsortium som har noget god jagt i udlandet så var det en tillokkende og rar tanke :smile:
Fair nok at du mener at en G3'er ikke er særlig nem at bygge om til jagt i Danmark og at det en gammel Rolling Block riffel ville være hurtigere, men det har nu heller aldrig været tanken at den skulle bygges om, den skulle kun bruges til jagt i udlandet.
HVK skrev:God pointe som Refrak har.... En G3 vil aldrig kunne ombygges til at være en repeter - ikke uden nogle meget grundlæggende ændringer pga. det specielle rulle system. Dvs. den kan ikke som f.eks. en AR-15 bygges om til repeter.

Og min personlige mening..... Så er det en lo.... riffel der er tung, uhåndterlig, billigt lavet m.m. og generelt bryder jeg mig slet ikke om den. Og det er IKKE fordi jeg ikke har skudt med den - jeg har skudt rigtig meget med den....

Jeg ville købe alle andre rifler end netop en G3. Køb en SKS, en M14, Garand eller noget andet..... Bare ikke en G3....
Naahhh, om den er god eller ej det vil jeg nu lade stå åbent men lad os bare blive enige om at du ikke kan lide den :smile: min holdning er en lidt anden og skulle jeg brænde fingrene på sådan en bandit (hvis det skulle ske at jeg køber den) så går det sgu nok alligevel.

Gad vide om man kan få et "forhåndstilsagn" fra det lokale våbenkontor, er der nogen som har erfaring med det ?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HVK » 15. jun 2014, 16:10

Jeg tror blot at både Refrak og jeg har slæbt, pudset, adskilt / samlet og skudt så meget med en G3 - at den ikke er så interessant længere :razz:

For at sige det mildt :biggrin:
Erwin Rommel

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 15. jun 2014, 16:17

:goodpost:
HVK skrev:Jeg tror blot at både Refrak og jeg har slæbt, pudset, adskilt / samlet og skudt så meget med en G3 - at den ikke er så interessant længere :razz:

For at sige det mildt :biggrin:
Ja det er vi nok mange som har :smile: men jeg har nu også set eksemplarer som hverken var pudset eller skudt i smadder som godt kunne stå i tørvejr i mit våbenskab :biggrin:

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HVK » 15. jun 2014, 16:26

Personligt ville jeg overveje en FN FAL / STG-58 som der er flere af i DK - og som kan fås for rimelige penge. Den skyder i mine øjne bedre, er lavet mere stabilt og har et gassystem der KAN blokeres hvis det bliver nødvendigt....
Erwin Rommel

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 15. jun 2014, 17:00

HVK skrev:Personligt ville jeg overveje en FN FAL / STG-58 som der er flere af i DK - og som kan fås for rimelige penge. Den skyder i mine øjne bedre, er lavet mere stabilt og har et gassystem der KAN blokeres hvis det bliver nødvendigt....

Det bliver aldrig nødvendigt, det ville svare til at ha' en Ford Mustang med en Kia Rio motor i og så er den på ingen måde interessant længere.

Men inden denne tråd tager en drejning i retning af om en G3 er noget skrammel eller ej så er jeg faktisk mere interesseret i at høre om erfaringer med at få tilladelse til en halvautomatisk riffel til jagt i udlandet.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 15. jun 2014, 17:12

Jeg har forsøgt at få tilladelse til en US M1 Carbine, først fra Østjyllands Politi (John Andersen) da jeg boede på djursland - Afslag, og nægtede at behandle min klage.
Senere forsøgte jeg til samme riffel hos Syd- og Sønderjyllands politi, der også gav afslag, udelukkende fordi det havde John Andersen i Århus gjort året før.
Og i år lykkedes det så, ved Sydøstjyllands Politi (Lene Falk) der uden videre skrev en tilladelse, uden at stille nogen spørgsmål.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 15. jun 2014, 17:16

The_Moose skrev:Jeg har forsøgt at få tilladelse til en US M1 Carbine, først fra Østjyllands Politi (John Andersen) da jeg boede på djursland - Afslag, og nægtede at behandle min klage.
Senere forsøgte jeg til samme riffel hos Syd- og Sønderjyllands politi, der også gav afslag, udelukkende fordi det havde John Andersen i Århus gjort året før.
Og i år lykkedes det så, ved Sydøstjyllands Politi (Lene Falk) der uden videre skrev en tilladelse, uden at stille nogen spørgsmål.
jeg har lige fået tilladelse til en hk g3 ½ auto i nordjylland :eek:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 15. jun 2014, 17:23

Jeg søgte tilladelse til en sig sauer 516, sidste år, hos vestegnens politi. Den største udfordring, var de 4 dage, som sagsbehandling og postgang tog. Super hurtig og professionel service, uden nogen form for selvstrammende smagsdommeri . Hvad angår G3 platformen, så kan jeg til fulde forstå din fascination. Det er en smuk og funktionel riffel, hvis du spørger mig.
Der er også flere producenter af lyddæmpere, der laver dæmpere til G3 platformen, hvis det er interessant.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 15. jun 2014, 17:25

Agamemnon skrev:Jeg søgte tilladelse til en sig sauer 516, sidste år, hos vestegnens politi. Den største udfordring, var de 4 dage, som sagsbehandling og postgang tog. Super hurtig og professionel service, uden nogen form for selvstrammende smagsdommeri . Hvad angår G3 platformen, så kan jeg til fulde forstå din fascination. Det er en smuk og funktionel riffel, hvis du spørger mig.
Der er også flere producenter af lyddæmpere, der laver dæmpere til G3 platformen, hvis det er interessant.
jeg havde kikket på en ASE utra dæmper til min er der andre gode foreslag?

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 15. jun 2014, 20:21

Det virker ærligt talt til at være spild af tid og energi med sådanne ting som 'forhåndstilsagn'. Du har jo nok sat dig ind i reglerne omkring prokurering af skydevåben så du har jo nok selv en ret god ide til om du kan få tilladelse til en eller ej. Det lokale fnidder fnadder kan du ikke garderer dig imod alligevel. Find riffel, søg tilladelse, få tilladelse, hent riffel, punktum. Ellers få afslag på skrift og klag. Som det er nævnt så uendeligt mange gange her på forum, så er tingene blødt op og der er ikke så meget lokal-diktatur som der vist var engang.

Af egen erfaringer?....jeg fandt en US m1 carbine, og senere en SVT40...begge tilladelser tog de obligatoriske 10 dage og det var ingen problem(Viborg).
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 17. jun 2014, 21:45

Egen erfaring fra Horsens våbenkontor; Jeg har en Ruger 10/22, en L1A1 og overvejer en g3 :rock:

R2D2
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af R2D2 » 18. jun 2014, 18:14

CQB skrev:
Agamemnon skrev:Jeg søgte tilladelse til en sig sauer 516, sidste år, hos vestegnens politi. Den største udfordring, var de 4 dage, som sagsbehandling og postgang tog. Super hurtig og professionel service, uden nogen form for selvstrammende smagsdommeri . Hvad angår G3 platformen, så kan jeg til fulde forstå din fascination. Det er en smuk og funktionel riffel, hvis du spørger mig.

Ace er fin nok, men den her kunne være et billigere alternativ

http://sai.dk/g3-silencer-suppressor

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 19. jun 2014, 21:43

R2D2 skrev:
CQB skrev:

ja men de kan vist ikke holde har jeg hørt

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 19. jun 2014, 23:56

CQB skrev:
R2D2 skrev:
CQB skrev:

ja men de kan vist ikke holde har jeg hørt
I hvert fald ikke ord[emoji6]

Besvar