Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Busk
- Banned

- Interesser: Våben & ammunition
- Geografisk sted: Sjælland.
- Has thanked: 14 times
God formiddag
Hvordan søger man om tilladelse til at transportere våben. Jeg tænker ikke SKV osv.. men derimod på at oprette en post rute med transport af våben igennem Danmark, eller bare ud til de kunder der køber i min forretning.
Den store tanke er at kører en rute en gang i kvartaler fra den ene af landet til den anden og så tage alle jeres solgte våben med på ruten imod et klækkeligt beløb selfølgelig

Nej jeg tænker 350 kr.-
Jeg hørre gerne jeres kommentarer til ideen, Hvorfor gør andre det ikke og har man konkurrenter..den er jo ikke ligefrem ny.
-
Robse
- Platin Member

- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Uha - du skal læse denne først:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805
nærmere § 10, 9, 18, 22
så er du på vej.
Når der for nuværende ikke er nogen der gør sig i den slags
skyldes det sikkert at:
Behovet er for lille eller svingende til at kunne drive en virksomhed.
Når behovet er lille er det svært at foretage "massetransport" (for at spare
på fragtomkostninger) - derved bliver omkostningen pr. fragtet enhed
for høj i forhold til hvad slutbrugeren alligevel selv kunne hente våbnet til.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
-
Kalthoff
- Platin Member

- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Som jeg forstår reglerne, som Robse linker til ovenfor, er det et krav at enten skal alle virksomhedens ansatte godkendes til våbentransport, eller også skal man sikre at kun det godkendte sæt af medarbejdere kan få adgang til våben og ammunitions forsendelserne.
Derfor er det mest enkeltmandsvirksomheder eller virksomheder der allerede har våbenhandel som hovederhverv, der tilbyder servicen.
Det var såvidt jeg har forstået hovedårsagen til at postvæsenet ophørte med servicen. Det var åbenlyst umuligt at få alle postvæsenets ansatte godkendt, og det var ikke praktisk muligt eller økonomisk rentabelt at holde våben og ammunitions forsendelser for sig hele vejen fra indlevering, over sorteringsanlæg og depoter, til udlevering og så have et sæt af godkendte medarbejdere spredt udover landet der som de eneste kunne køre ture der indeholdt våben og ammunitions pakker.
Busk skrev:Hvorfor gør andre det ikke og har man konkurrenter..den er jo ikke ligefrem ny.
Der er et par enkelte konkurrenter:
http://www.43735555.dk/da/tjenesteydels ... ntransport
http://www.vaabentransport.dk/
-
Busk
- Banned

Tak for info. jeg læser nærmere.... min største konkurrent er nok lov overtræderne! Jeg har en lille mistanke om at mange bare sender deres våben med posten. uanfægtet om det er hagle, revolver osv... Jeg kender da ihvertfald til to andre våbehandlere som ser stort på det.
-
Busk
- Banned

Opfølgning på transport tilladelse:
Forudsat at man har forhandlertilladelse så skriver man bare til det lokalevåbenkontor og anmoder om en tilladelse. Husk at tilføje alt info om virksomheden.
Som i nok kan gætte så har jeg en transport tilladelse nu
Ps. En forhandler uden en transport tilladelse må ikke engang kører retur fra en kunde med et købt våben.
-
Gunrunner
- Bronze Member

- Interesser: Skydning. ;)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
Arrrrhhhh...
Selvfølgelig må en forhandler transportere de våben der står i våbenbogen.
Der står i hvert fald ingen steder at man IKKE må.
Og når et våben er overtaget fra en kunde, så er våbnet i juridisk forstand overdraget til forhandleren, også selvom det ikke fysisk er skrevet i bøgerne endnu.
Jeg tror du skal passe på med ikke at tolke reglerne alt for firkantet.
Transporttilladelserne gives for at man må transportere våben for 3. mand. Altså til transportører der hverken er køber eller sælger i en given transaktion.
Og med hensyn til din transport-ide, så super. Der er mangel på muligheder for at sende våben rundt i landet.
Jeg bruger selv Jh transport. Det er pebret, men det virker.
Og hvis du kan gøre det hurtigere og billigere end dem, så har du din første kunde i mig.