Præcision med din riffel

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af AHSV » 25. jul 2014, 08:00

Bessie4ever skrev:

Hvilken Løbslængde har din 7-08AI ?
60 cm, hvorfor?

Mvh
Anders

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2014, 10:29

Jeg kunne godt tænke mig at bygge sådan en engang
Så hvis Gammeltoft nu siger at kammeret på den igangværende 280rem projekt bliver for spinkle så var det absolut en mulighed
Perfect! Thats is good enough for me

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af AHSV » 25. jul 2014, 11:54

Han har i hvert fald rivalen til det :biggrin: Da du allerede har 280 REM skal du da prøve noget nyt.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2014, 12:32

Uha du røre ved noget jeg har tænkt vanvittigt meget på allerede
Men Jeg har die til 280rem og ikke 7-08 AI
Perfect! Thats is good enough for me

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af AHSV » 25. jul 2014, 13:43

Du kan købe dies til kaliberet hos Sinclair International http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... +Remington

Jeg fik Henrik til at modificere en 7-08 Competition Seater (fjederbelastet) til 7-08 AI.

Men hvis det er en lang lås du bygger på giver det måske mest mening at holde sig til 280'eren.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2014, 14:01

Jep den lange lås bestemmer Schultz&larsen M65
Det er en 7x57 Mauser pibe som skal ændres og kortes af til omkring 50-52 cm
Perfect! Thats is good enough for me

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af AHSV » 25. jul 2014, 14:29

7x57 AI, jeg mener at 7x57 er en af de kalibre der er mest velegnet til improvement og så kan du jo beholde dine hylstre?

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2014, 14:34

Hmm jeg vil ændre pga den ødelægger mine hylster da kammeret er for stort.
Men jeg har tænkt på det. Men igen hylstrene er dyre og diesættet også.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af PeptoBizmo » 25. jul 2014, 14:37

:offtopic:
Kaliberdiskussion er altid hyggeligt, men det kunne I måske tage i en .280 Rem vs. 7-08AI tråd :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af 2duer » 27. jul 2014, 20:55

Min bedste skive med .500 BPE. 447 grain bly med fedtriller og gascheck. De to i midten er venstre løb de to andre højre løb. Afstand 80 m
Vedhæftede filer
.500BPE.jpg
Holland & Holland .500 BPE
.500BPE.jpg (86.34 KiB) Vist 8294 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Mannlicher 308 » 27. jul 2014, 22:08

En på mange måder interessant tråd der med stor tydelighed illustrerer hvordan "skyttesnak" fungerer. Altså - hvis du spørger en skytte, hvor præcist hans riffel skyder, så får du sandsynligvis ikke svar på det spørgsmål, men på hvor præcist den KAN skyde - nogen gange - på en god dag - i medvind - og med stiv pik og tilbage strøget hår... :blink:

Det er da osse OK, hvem vil ikke gerne vise de der fine skiver, men lige som Anders har jeg altså også klipset rigtig mange skiver på skydebanen, og såkaldt "hul i hul" er vel under 1 promille for tre-skuds-grupper; jeg har aldrig set en fem-skuds-gruppe "hul i hul" live (min definition: den største del af hullet i skiven skal være fællesmængde mellem skuddene). Hvis vi så ændrer definitionen til "Skudhullerne rører hinanden" - ja så sker det af og til, at jeg selv laver tre-skuds-grupper og en sjælden gang en fem-skuds. Det forudsætter selvfølgelig god koncentration og et minimum af skydefærdigheder - men det er i øvrigt helt tilfældigt om det bliver "tre-fem skud der rører hinanden" eller "bare" en gruppe på 1/2 MOA (13-14 mm fra hulcentrum til hulcentrum på 100 m).

Når jeg lader selv, går jeg efter, at alle skud holder sig under én MOA (fra bænk) - og det vil så i praksis sige, at jeg oftest laver 1/2 MOA grupper eller mindre, men en gang imellem kommer der en, der sidder et par cm længere væk, uden at jeg følte det var et dårligt skud. Den samme riffel kan med noget fabriksammunition sætte dem lige så fint, men med andet sprede 2-3 MOA.

Jeg vil tro at specialbyggede banerifler med "kæleammunition" og en dygtig skytte med nogenlunde regularitet kan lade hullerne røre hinanden på 100m, men med langt de fleste jagtrifler er det i praksis umuligt at gøre hver gang - men sagtens "en gang imellem".

En moderne jagriffel bør kunne holde sig inden for 2 MOA - med en eller anden egnet jagtkugle, men hos mange ældre (20+ år) ser man ofte det dobbelte.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af 007 » 28. jul 2014, 22:37

Mannlicher 308 skrev:En på mange måder interessant tråd der med stor tydelighed illustrerer hvordan "skyttesnak" fungerer. Altså - hvis du spørger en skytte, hvor præcist hans riffel skyder, så får du sandsynligvis ikke svar på det spørgsmål, men på hvor præcist den KAN skyde - nogen gange - på en god dag - i medvind - og med stiv pik og tilbage strøget hår... :blink:

Det er da osse OK, hvem vil ikke gerne vise de der fine skiver, men lige som Anders har jeg altså også klipset rigtig mange skiver på skydebanen, og såkaldt "hul i hul" er vel under 1 promille for tre-skuds-grupper; jeg har aldrig set en fem-skuds-gruppe "hul i hul" live (min definition: den største del af hullet i skiven skal være fællesmængde mellem skuddene). Hvis vi så ændrer definitionen til "Skudhullerne rører hinanden" - ja så sker det af og til, at jeg selv laver tre-skuds-grupper og en sjælden gang en fem-skuds. Det forudsætter selvfølgelig god koncentration og et minimum af skydefærdigheder - men det er i øvrigt helt tilfældigt om det bliver "tre-fem skud der rører hinanden" eller "bare" en gruppe på 1/2 MOA (13-14 mm fra hulcentrum til hulcentrum på 100 m).

Når jeg lader selv, går jeg efter, at alle skud holder sig under én MOA (fra bænk) - og det vil så i praksis sige, at jeg oftest laver 1/2 MOA grupper eller mindre, men en gang imellem kommer der en, der sidder et par cm længere væk, uden at jeg følte det var et dårligt skud. Den samme riffel kan med noget fabriksammunition sætte dem lige så fint, men med andet sprede 2-3 MOA.

Jeg vil tro at specialbyggede banerifler med "kæleammunition" og en dygtig skytte med nogenlunde regularitet kan lade hullerne røre hinanden på 100m, men med langt de fleste jagtrifler er det i praksis umuligt at gøre hver gang - men sagtens "en gang imellem".

En moderne jagriffel bør kunne holde sig inden for 2 MOA - med en eller anden egnet jagtkugle, men hos mange ældre (20+ år) ser man ofte det dobbelte.
Teoretisk kan mange rifler skyde fantastisk. Skydestilling påvirker også sagerne. Mange vælger at lade skæftet hvile og andre vælger at lade den større på skulder eller fx venstre arm. Det giver en væsentlig forskel når jeg skyder. Er slet ikke oppe på en 1 moa endnu når det er over 600 meter men ville gerne.

Når jeg tænker nøjagtighed i en jagtsituation, så sidder jeg ofte i sn skydestige, men jeg øver aldrig at skyde derfra fx på en skydebane. Det er faktisk lidt for dårligt. Hvad gør I andre?
Mvh

MIg

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Mannlicher 308 » 29. jul 2014, 10:41

007 skrev:
Mannlicher 308 skrev:En på mange måder interessant tråd der med stor tydelighed illustrerer hvordan "skyttesnak" fungerer. Altså - hvis du spørger en skytte, hvor præcist hans riffel skyder, så får du sandsynligvis ikke svar på det spørgsmål, men på hvor præcist den KAN skyde - nogen gange - på en god dag - i medvind - og med stiv pik og tilbage strøget hår... :blink:

Det er da osse OK, hvem vil ikke gerne vise de der fine skiver, men lige som Anders har jeg altså også klipset rigtig mange skiver på skydebanen, og såkaldt "hul i hul" er vel under 1 promille for tre-skuds-grupper; jeg har aldrig set en fem-skuds-gruppe "hul i hul" live (min definition: den største del af hullet i skiven skal være fællesmængde mellem skuddene). Hvis vi så ændrer definitionen til "Skudhullerne rører hinanden" - ja så sker det af og til, at jeg selv laver tre-skuds-grupper og en sjælden gang en fem-skuds. Det forudsætter selvfølgelig god koncentration og et minimum af skydefærdigheder - men det er i øvrigt helt tilfældigt om det bliver "tre-fem skud der rører hinanden" eller "bare" en gruppe på 1/2 MOA (13-14 mm fra hulcentrum til hulcentrum på 100 m).

Når jeg lader selv, går jeg efter, at alle skud holder sig under én MOA (fra bænk) - og det vil så i praksis sige, at jeg oftest laver 1/2 MOA grupper eller mindre, men en gang imellem kommer der en, der sidder et par cm længere væk, uden at jeg følte det var et dårligt skud. Den samme riffel kan med noget fabriksammunition sætte dem lige så fint, men med andet sprede 2-3 MOA.

Jeg vil tro at specialbyggede banerifler med "kæleammunition" og en dygtig skytte med nogenlunde regularitet kan lade hullerne røre hinanden på 100m, men med langt de fleste jagtrifler er det i praksis umuligt at gøre hver gang - men sagtens "en gang imellem".

En moderne jagriffel bør kunne holde sig inden for 2 MOA - med en eller anden egnet jagtkugle, men hos mange ældre (20+ år) ser man ofte det dobbelte.
Teoretisk kan mange rifler skyde fantastisk. Skydestilling påvirker også sagerne. Mange vælger at lade skæftet hvile og andre vælger at lade den større på skulder eller fx venstre arm. Det giver en væsentlig forskel når jeg skyder. Er slet ikke oppe på en 1 moa endnu når det er over 600 meter men ville gerne.

Når jeg tænker nøjagtighed i en jagtsituation, så sidder jeg ofte i sn skydestige, men jeg øver aldrig at skyde derfra fx på en skydebane. Det er faktisk lidt for dårligt. Hvad gør I andre?
Når man indskyder eller afprøver ladninger gælder det først og fremmest om at neutralisere skyttens indflydelse på skuddet, dvs. alle hjælpemidler er et gode - få så meget støtte som muligt under både forskæfte og kolbe. Jeg plejer at lægge riflen til rette i sækkene, så sigtet peger på den A4 skive jeg skyder ind på, og herefter finsigtes der ved at trykke riflen i sækkene, så riflen stadigvæk hviler i sækkene ved skudafgang (men hold godt fast, især ved større kalibre).

Ved træningsskydning gælder nærmest det modsatte, du skal ved træning formindske din afhængighed af hjælpemidler. Til at starte med kunne man fra bænk kun lade forskæftet hvile - det ligner lidt en skydestilling fra et tårn. I øvrigt når du er på jagt, prøv at opnå en skydestilling, hvor ikke kun forskæftet hviler, men hvor også højre albue er støttet - det forbedrer skuddene helt utroligt, for mit vedkommende næsten lige så godt som fra bænk. Dernæst er det en god ting at øve skydning fra den skydestok, man vil tage med på jagt - og i øvrigt tørtræne lydløs og hurtig opstilling af skydestok derhjemme. Knælende/hugsiddende skydestilling kan sagtens komme på tale på en pürsch og med lidt øvelse kan man skyde rigtig præcist fra knælende/hugsiddende (mit livs jagtskud var fra knælende skydestilling :biggrin: ). Jeg har aldrig skudt fra liggende på jagt. Endelig vil jeg foreslå, at man træner fritstående skydning. Først på et stationært mål og med det mål at kunne bestå riffelprøven (5 af 6 skud inden for "stegepanden") - det er slet ikke umuligt. Vigtigste regel er ikke at forsøge at holde sigtet stille, men i stedet "trække" det op/ned/hen over målet og afpasse det med roligt aftræk "når den er der"!

Har man adgang til en Elg/hjortebane er det en rigtig god ting at træne og bør være en forudsætning inden man skyder til vildt i bevægelse. De der skydebiografer, der efterhånden er kommet nogle stykker af (Skjern, Århus, Helsingborg?) er i øvrigt rigtig gode til at træne jagtagtig skydning til bevægelige mål. Men vær gerne 2-3 så mange skytter (eller rifler) som der er standpladser, for riflerne bliver hurtigt MEGET varme.

Knæk og bræk :smile:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Agamemnon » 29. jul 2014, 16:37

Dagens resultat:

Skudafstand/Skydestilling: 100M liggende m. bipod.
Riffel: Remington 700 Police, .300 Win Mag i AICS, JP large frame comp.
Patron: .300 Win Mag i Remington hylster, 72,2 gr N560, 178 gr. Hornady A-Max, COAL 89,30 mm.
Antal skud/spredning: 5 skud med 13mm fra centrum til centrum på de fjernest liggende skud (0.45MOA)
Vedhæftede filer
300 WM 29JUL2014 72.2 gr. N560, 178 gr. Hornady A-Max..jpg
300 WM 29JUL2014 72.2 gr. N560, 178 gr. Hornady A-Max..jpg (22.07 KiB) Vist 8158 gange
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af MadsenRex » 29. jul 2014, 18:25

Agamemnon skrev:Dagens resultat:

Skudafstand/Skydestilling: 100M liggende m. bipod.
Riffel: Remington 700 Police, .300 Win Mag i AICS, JP large frame comp.
Patron: .300 Win Mag i Remington hylster, 72,2 gr N560, 178 gr. Hornady A-Max, COAL 89,30 mm.
Antal skud/spredning: 5 skud med 13mm fra centrum til centrum på de fjernest liggende skud (0.45MOA)
Hvorfor sigter du konsekvent udenom midten, noget jeg ikke ved[emoji28]

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Agamemnon » 29. jul 2014, 18:57

MadsenRex skrev:
Agamemnon skrev:Dagens resultat:

Skudafstand/Skydestilling: 100M liggende m. bipod.
Riffel: Remington 700 Police, .300 Win Mag i AICS, JP large frame comp.
Patron: .300 Win Mag i Remington hylster, 72,2 gr N560, 178 gr. Hornady A-Max, COAL 89,30 mm.
Antal skud/spredning: 5 skud med 13mm fra centrum til centrum på de fjernest liggende skud (0.45MOA)
Hvorfor sigter du konsekvent udenom midten, noget jeg ikke ved[emoji28]
Pip-pip!
Måske fordi jeg først lige har opdaget en dreje-dims på toppen af den sigte-ting, der sidder på min pew-pew-skyde-halløj :grimasse:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 29. jul 2014, 19:17

Der kunne også være vindafdrift! Højtryk nedadgående
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Agamemnon » 29. jul 2014, 19:28

Bessie4ever skrev:Der kunne også være vindafdrift! Højtryk nedadgående
Det er nok nærmere fordi, jeg har skiftet fra 210 grains Berger VLD, til 178 Grains Hornady A-Max, uden at stille på kikkerten.
Bergeren var en fantastisk kugle, men desværre næsten umulig at opdrive. Har prøvet herhjemme, England, Tyskland, Norge og Sverige.... :cry:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af MadsenRex » 29. jul 2014, 19:56

Agamemnon skrev:
Bessie4ever skrev:Der kunne også være vindafdrift! Højtryk nedadgående
Det er nok nærmere fordi, jeg har skiftet fra 210 grains Berger VLD, til 178 Grains Hornady A-Max, uden at stille på kikkerten.
Bergeren var en fantastisk kugle, men desværre næsten umulig at opdrive. Har prøvet herhjemme, England, Tyskland, Norge og Sverige.... :cry:
Jeg tror du er blevet rekylskræk, og bare ikke kan lide høje lyde mere...

Thi hi!

Møz møz[emoji8]

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Præcision med din riffel

Indlæg af 308 W » 29. jul 2014, 20:24

MadsenRex skrev:
Agamemnon skrev:
Bessie4ever skrev:Der kunne også være vindafdrift! Højtryk nedadgående
Det er nok nærmere fordi, jeg har skiftet fra 210 grains Berger VLD, til 178 Grains Hornady A-Max, uden at stille på kikkerten.
Bergeren var en fantastisk kugle, men desværre næsten umulig at opdrive. Har prøvet herhjemme, England, Tyskland, Norge og Sverige.... :cry:
Jeg tror du er blevet rekylskræk, og bare ikke kan lide høje lyde mere...

Thi hi!

Møz møz[emoji8]
Du er da SAI hva [emoji6]

Sendt fra min GT-I9300

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bessie4ever » 29. jul 2014, 20:26

:rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af MadsenRex » 29. jul 2014, 20:29

308 W skrev:
MadsenRex skrev:
Agamemnon skrev:
Bessie4ever skrev:Der kunne også være vindafdrift! Højtryk nedadgående
Det er nok nærmere fordi, jeg har skiftet fra 210 grains Berger VLD, til 178 Grains Hornady A-Max, uden at stille på kikkerten.
Bergeren var en fantastisk kugle, men desværre næsten umulig at opdrive. Har prøvet herhjemme, England, Tyskland, Norge og Sverige.... :cry:
Jeg tror du er blevet rekylskræk, og bare ikke kan lide høje lyde mere...

Thi hi!

Møz møz[emoji8]
Du er da SAI hva [emoji6]

Sendt fra min GT-I9300
Ha ha ha, det var denne aftens bedste kommentar!!! Konge!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Bofhenator » 29. jul 2014, 22:37

MadsenRex skrev:
Agamemnon skrev:Dagens resultat:

Skudafstand/Skydestilling: 100M liggende m. bipod.
Riffel: Remington 700 Police, .300 Win Mag i AICS, JP large frame comp.
Patron: .300 Win Mag i Remington hylster, 72,2 gr N560, 178 gr. Hornady A-Max, COAL 89,30 mm.
Antal skud/spredning: 5 skud med 13mm fra centrum til centrum på de fjernest liggende skud (0.45MOA)
Hvorfor sigter du konsekvent udenom midten, noget jeg ikke ved[emoji28]
Tror han prøver at skyde den sorte streg væk, ligesom skydeteltet på bakken hvor man skal skyde den lille flyver helt væk?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af Agamemnon » 29. jul 2014, 22:57

Bofhenator skrev:
MadsenRex skrev:
Agamemnon skrev:Dagens resultat:

Skudafstand/Skydestilling: 100M liggende m. bipod.
Riffel: Remington 700 Police, .300 Win Mag i AICS, JP large frame comp.
Patron: .300 Win Mag i Remington hylster, 72,2 gr N560, 178 gr. Hornady A-Max, COAL 89,30 mm.
Antal skud/spredning: 5 skud med 13mm fra centrum til centrum på de fjernest liggende skud (0.45MOA)
Hvorfor sigter du konsekvent udenom midten, noget jeg ikke ved[emoji28]
Tror han prøver at skyde den sorte streg væk, ligesom skydeteltet på bakken hvor man skal skyde den lille flyver helt væk?
Been there, done that.
Fik faktisk den lille jetjager med hjem... Har den liggende (lamineret) et sted i gemmerne.
Dét har jeg så, til gengæld, kun formået at gøre den ene gang, og regner bestemt ikke med at kunne gøre det igen. :giggle:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Præcision med din riffel

Indlæg af TheDarkSide » 30. jul 2014, 18:10

007 skrev: Når jeg tænker nøjagtighed i en jagtsituation, så sidder jeg ofte i sn skydestige, men jeg øver aldrig at skyde derfra fx på en skydebane. Det er faktisk lidt for dårligt. Hvad gør I andre?
Jeg træner normalt kun liggende og siddende med bipod på skydebanen. Jeg føler at det er tilstrækkeligt for mig at træne aftræk og vejrtrækning p den måde og det kan jeg overføre til andre skydestillinger. På jagt bruger jeg en 4-benet skydestok, hvis jeg da ikke skyder liggende eller siddende m. bipod og fra sådan en kan jeg skyde råvildt ud til 200 meter så længe der ikke er for meget vind. Det er lidt det samme, når jeg får mig klemt op i en stige. Med højre albue støttet og forskæftet understøttet kan jeg skyde et rådyr ud til 150 meter. Det er nogle erfaringer jeg har gjort mig ved at gå på jagt. Går man meget på jagt så lærer man hurtigt at skyde med sin riffel. Jeg skyder da også gerne 30 skud på jagt med riflen om året, mest klovbærende vildt og ræv, men jeg afstår heller ikke for en krage eller skade. Når man har skudt forbi et par gange eller værre, anskudt så lærer man at tænke sig om en ekstra gang. Jeg startede ikke med at skyde på 200 meter fra skydestok, men holdte mig i starten til 100 meter osv. Det er nu også den afstand jeg normalt holder mig til ved rådyr.

Besvar