Må jeg købe en Jagtriffel?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydjylland
- Geografisk sted: 6600
Må jeg købe en Jagtriffel?
Hej jeg har lige bestået den ny jagtprøve og har fået mit jagtprøve bevis, nu mangler jeg bare at bestå en haglprøve :).
Men jeg har fået printet mit midlertidig jagttegn ud, og tænker om man ikke med den kan købe jagtriffel eller skal man først have bestået haglprøven før jeg kan få købt en :) håber i kan give nogen svar! :)
Men jeg har fået printet mit midlertidig jagttegn ud, og tænker om man ikke med den kan købe jagtriffel eller skal man først have bestået haglprøven før jeg kan få købt en :) håber i kan give nogen svar! :)
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Re: Må jeg købe en Jagtriffel?
Du kan så snart du har bestået jagtprøven og har jagttegn, gå ud og købe en riffel og få våbentilladelse til den.
Du må først gå til riffelprøven når du har bestået haglprøven, men din anskaffelse af våben er ikke betinget af haglprøven.
Søg og du skal finde m.h.t. anbefalinger af rifelkøb og du kan altid spørge her i forum, når der er noget du ikke kan finde.
Du må først gå til riffelprøven når du har bestået haglprøven, men din anskaffelse af våben er ikke betinget af haglprøven.
Søg og du skal finde m.h.t. anbefalinger af rifelkøb og du kan altid spørge her i forum, når der er noget du ikke kan finde.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning. ;)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
^^ What he said.Kleth skrev:Du kan så snart du har bestået jagtprøven og har jagttegn, gå ud og købe en riffel og få våbentilladelse til den.
Der er frit slag i bolledejen med hensyn til at købe jagtvåben.
Jeg har endda en kammerat der har fået forhåndsgodkendt at han kan tage riffelprøven med en AR-15, registreret til jagt i udlandet.
Såeh. Fuld gas. ;)
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Hold da op.. Der vælter da mindst et par ældre prøvesagkyndige, når din kammerat dukker op med en AR15Gunrunner skrev:Jeg har endda en kammerat der har fået forhåndsgodkendt at han kan tage riffelprøven med en AR-15, registreret til jagt i udlandet.
Såeh. Fuld gas. ;)

Men flot hvis der en ændring på vej i hele jagt miljøet.. Så smagsdommeri ikke længere er et problem.
Giv lige en tilbagemelding, om de rent faktisk kan fordøje den riffel, når han først er til prøven.
Dixi !
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Hvis han ellers har en tilladelse til riflen, kan de ikke dømme ham ude på det. Du må gerne tage riffeltegnet med en halvautomatisk jagtriffel, og en Ar 15, som almindeligvis er i kaliber .223 Rem, overholder krav om kuglevægt og hastighed til rådyr, så det er der overhovedet ikke noget i vejen for.
Den kan forresten ikke være registreret til jagt i udlandet. Våbentilladelsen er den helt almindelige som vi alle har. Det kan godt tænkes at han har fået tilladelsen med begrundelsen "jagt i udlandet", men det vil ikke fremgå af tilladelsen.
Da riflen normalt ikke bæres med udtaget bundstykke, giver det nogle særlige udfordringer at demonstrere sikker våbenhåndtering, men det er da til at overkomme.
Den kan forresten ikke være registreret til jagt i udlandet. Våbentilladelsen er den helt almindelige som vi alle har. Det kan godt tænkes at han har fået tilladelsen med begrundelsen "jagt i udlandet", men det vil ikke fremgå af tilladelsen.
Da riflen normalt ikke bæres med udtaget bundstykke, giver det nogle særlige udfordringer at demonstrere sikker våbenhåndtering, men det er da til at overkomme.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Kleth
- Platin Member
Lad os høre om det lykkes din kammerat!
Naturstyrelsen skriver:
"Det medbragte våben og ammunition skal opfylde kravene til jagt på råvildt jvf. Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."
Og Restinformation skriver i bekendtgørelsen :
" 2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner."
Instruktionen fra Jæger forbundet skriver at det er i forhold til anslagsenergi og ikke noget om halvautomater.
Så din kammerat skal være sikker på at de prøvesagkyndige er helt klar over at den ikke er plomberet, eller bare tage chancen.
Personligt er jeg indifferent, for det drejer sig jo om at kunne betjene våbnet sikkert og så ramme.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Naturstyrelsen skriver:
"Det medbragte våben og ammunition skal opfylde kravene til jagt på råvildt jvf. Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."
Og Restinformation skriver i bekendtgørelsen :
" 2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner."
Instruktionen fra Jæger forbundet skriver at det er i forhold til anslagsenergi og ikke noget om halvautomater.
Så din kammerat skal være sikker på at de prøvesagkyndige er helt klar over at den ikke er plomberet, eller bare tage chancen.
Personligt er jeg indifferent, for det drejer sig jo om at kunne betjene våbnet sikkert og så ramme.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Kleth
- Platin Member
Da fruen var til riffelprøven på Handbjerg havde den tilforordnet krævet at de alle skulle kigge gennem piben fra mundingen.........Lassescout skrev: Da riflen normalt ikke bæres med udtaget bundstykke, giver det nogle særlige udfordringer at demonstrere sikker våbenhåndtering, men det er da til at overkomme.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Det kan jo også være nødvendigt i en halvauto, hvor du ikke bare lige kan udtage bundstykket.Kleth skrev:Da fruen var til riffelprøven på Handbjerg havde den tilforordnet krævet at de alle skulle kigge gennem piben fra mundingen.........Lassescout skrev: Da riflen normalt ikke bæres med udtaget bundstykke, giver det nogle særlige udfordringer at demonstrere sikker våbenhåndtering, men det er da til at overkomme.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Kleth
- Platin Member
Det gjorde vi da med M/75 og det virker. Bare sjovt at alle skulle gøre det uanset våbentype.
-
- Platin Member
Kleth, jeg tror du overtolker. Det der står i bek om jagttegn er følgende:
Sådan som jeg læser det, er det altså udelukkende kravet til kuglvægt og anslagsenergi til rådyr der skal være opfyldt. Der kørte en gammel diskussion for år tilbage om man måtte bruge træningsammunition til prøven, fordi visse prøvesagkyndige havde forlangt, at den blev aflagt med blødnæset jagtammunition. Siden er det blevet præciseret at kravet til ammunitionen kun angår kuglevægt og anslagsenergi. Man kan derfor efter min mening godt aflægge prøven med en halvatomatisk riffel der kan indeholde mere end to patroner, selvom den ikke kan bruges til jagt i Danmark.Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som opfylder kravene til jagt på råvildt, for så vidt angår kuglevægt og anslagsenergi, jf. bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Hilsen Lasse.
- Kleth
- Platin Member
Det gør jeg sikkert, men gør jeg det, er der sikkert også andre der gør det. Jægerforbundets beskrivelse er mere præcis da der specifikt står i forhold anslagsenergi. Jeg er bare nysgerrig for Naturstyrelsens instruks åbner for individuel fortolkning dermed inkonsistens mellem prøve steder og sagkyndige.
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Det er altså ikke korrekt , medmindre reglerne er ændret , bestået jagtprøve giver et bevis på det og kun det , jagttegnet kommer ikke før politiet har godkendt manden , og det sker ikke før EFTER bestået jagtprøve , så før det rigtige jagttegn er kommet kan man ikke købe våben , medmindre godkendelsen sker før nu om dage ???Kleth skrev:Du kan så snart du har bestået jagtprøven og har jagttegn, gå ud og købe en riffel og få våbentilladelse til den.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
-
- Platin Member
Men både bekendtgørelse om jagttegn, der fastsætter reglerne, og DJ hjemmesiden skriver soleklart " Mht. kuglevægt og anslagsenergi ". Kan du linke til NS instruks, eller er den kun for de prøvesagkyndige ?Kleth skrev:Det gør jeg sikkert, men gør jeg det, er der sikkert også andre der gør det. Jægerforbundets beskrivelse er mere præcis da der specifikt står i forhold anslagsenergi. Jeg er bare nysgerrig for Naturstyrelsens instruks åbner for individuel fortolkning dermed inkonsistens mellem prøve steder og sagkyndige.
jeg kan godt se, at denne oversigt åbner fortolkningsmulighed, men der er vel ingen prøvesagkyndig der nøjes med at læse den ? http://naturstyrelsen.dk/75583
Hilsen Lasse.
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Øv, nu bliver jeg da helt træt af jeg ikke tog min Tokarev SVT-40, med til riffelprøven.Lassescout skrev:Hvis han ellers har en tilladelse til riflen, kan de ikke dømme ham ude på det. Du må gerne tage riffeltegnet med en halvautomatisk jagtriffel, og en Ar 15, som almindeligvis er i kaliber .223 Rem, overholder krav om kuglevægt og hastighed til rådyr, så det er der overhovedet ikke noget i vejen for.
.

Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
- Kleth
- Platin Member
Bemærk jeg skrev "og har jagttegn" ikke "kvittering for bestået jagtprøve" for du får ikke ej heller det midlertidige jagttegn før, som du skriver at politiet har godkendt manden.Keldda skrev: Det er altså ikke korrekt , medmindre reglerne er ændret , bestået jagtprøve giver et bevis på det og kun det , jagttegnet kommer ikke før politiet har godkendt manden , og det sker ikke før EFTER bestået jagtprøve , så før det rigtige jagttegn er kommet kan man ikke købe våben , medmindre godkendelsen sker før nu om dage ???
Trådstarter skrev at han allerede har det midlertidige jagttegn.
- Kleth
- Platin Member
Det er Naturstyrelsen, der er upræcise:Lassescout skrev:Men både bekendtgørelse om jagttegn, der fastsætter reglerne, og DJ hjemmesiden skriver soleklart " Mht. kuglevægt og anslagsenergi ". Kan du linke til NS instruks, eller er den kun for de prøvesagkyndige ?Kleth skrev:Det gør jeg sikkert, men gør jeg det, er der sikkert også andre der gør det. Jægerforbundets beskrivelse er mere præcis da der specifikt står i forhold anslagsenergi. Jeg er bare nysgerrig for Naturstyrelsens instruks åbner for individuel fortolkning dermed inkonsistens mellem prøve steder og sagkyndige.
jeg kan godt se, at denne oversigt åbner fortolkningsmulighed, men der er vel ingen prøvesagkyndig der nøjes med at læse den ? http://naturstyrelsen.dk/75583
Retsinformation
Så det kan refereres, hvis de nægter en at aflægge prøven med et lovligt våben og den fornødne projektilvægt og anslagsenergi§ 28. Riffelprøven aflægges på godkendte skydebaner. Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som opfylder kravene til jagt på råvildt, for så vidt angår kuglevægt og anslagsenergi, jf. bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Stk. 2. Aspiranten skal medbringe våbentilladelse, det våben, som prøven ønskes aflagt med, samt den fornødne ammunition.

- Imcses
- Silver Member
- Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Sv: Må jeg købe en Jagtriffel?
Når du har bestået 1 del af jagttegnet uden selve skydeprøven , får du jagttegn tilsendt og den kan du købe riffel på og få tilladelse til hos politiet.Keldda skrev:Det er altså ikke korrekt , medmindre reglerne er ændret , bestået jagtprøve giver et bevis på det og kun det , jagttegnet kommer ikke før politiet har godkendt manden , og det sker ikke før EFTER bestået jagtprøve , så før det rigtige jagttegn er kommet kan man ikke købe våben , medmindre godkendelsen sker før nu om dage ???Kleth skrev:Du kan så snart du har bestået jagtprøven og har jagttegn, gå ud og købe en riffel og få våbentilladelse til den.
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
"midlertidig jagttegn" ?? der kan vel kun refereres til beviset på bestået prøve .?? reglerne ER jo ændret på området , men jeg har ikke hørt om andre midlertidige jagttegnKleth skrev:Bemærk jeg skrev "og har jagttegn" ikke "kvittering for bestået jagtprøve" for du får ikke ej heller det midlertidige jagttegn før, som du skriver at politiet har godkendt manden.Keldda skrev: Det er altså ikke korrekt , medmindre reglerne er ændret , bestået jagtprøve giver et bevis på det og kun det , jagttegnet kommer ikke før politiet har godkendt manden , og det sker ikke før EFTER bestået jagtprøve , så før det rigtige jagttegn er kommet kan man ikke købe våben , medmindre godkendelsen sker før nu om dage ???
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Så vidt jeg ved, kan man når politiet har godkendt en, printe et midlertidig jagttegn ud, fra jagttegn.dk, formentlig for at man ikke skal til at lave et jagttegn, hvor der står hagljagt ikke er tilladt, og så trykke et nyt, når jægeren har bestået haglprøven :-)Keldda skrev:"midlertidig jagttegn" ?? der kan vel kun refereres til beviset på bestået prøve .?? reglerne ER jo ændret på området , men jeg har ikke hørt om andre midlertidige jagttegnKleth skrev:Bemærk jeg skrev "og har jagttegn" ikke "kvittering for bestået jagtprøve" for du får ikke ej heller det midlertidige jagttegn før, som du skriver at politiet har godkendt manden.Keldda skrev: Det er altså ikke korrekt , medmindre reglerne er ændret , bestået jagtprøve giver et bevis på det og kun det , jagttegnet kommer ikke før politiet har godkendt manden , og det sker ikke før EFTER bestået jagtprøve , så før det rigtige jagttegn er kommet kan man ikke købe våben , medmindre godkendelsen sker før nu om dage ???
-
- Bronze Member
Jeg har lige været møllen igennem.The_Moose skrev:Så vidt jeg ved, kan man når politiet har godkendt en, printe et midlertidig jagttegn ud, fra jagttegn.dk, formentlig for at man ikke skal til at lave et jagttegn, hvor der står hagljagt ikke er tilladt, og så trykke et nyt, når jægeren har bestået haglprøven :-)
Når man består sin jagtprøve, så får man adgang til at betale jagttegns-gebyret online. Når man har betalt gebyret og er blevet godkendt, så kan man udskrive et midlertidigt jagttegn, som giver ret til at komme på skydebanen, købe våben osv.
I løbet af en uges tid, så kommer der et "rigtigt" plastic-kort med posten, altså et jagttegn, hvorpå der står "Dette kort giver IKKE tilladelse til at udøve jagt".
Når man så består haglprøven, så kommer der et NYT plastic-kort hvor der så står "hagljagt tilladt" osv... Fuldstændigt ligesom i "gamle dage"...
Men man har altså et fint plastic-kort, også selvom man ikke har bestået haglprøven... Det ved jeg... For jeg har et i min tegnebog lige nu...

Håber dog at bestå haglprøven i nærmeste fremtid.

- Ninja_Moose
- Gold Member
Det var da et frygteligt spild af resourcer, at lave et plastickort, der alligevel skal skiftes ud :-SGunrunner skrev:Jeg har lige været møllen igennem.The_Moose skrev:Så vidt jeg ved, kan man når politiet har godkendt en, printe et midlertidig jagttegn ud, fra jagttegn.dk, formentlig for at man ikke skal til at lave et jagttegn, hvor der står hagljagt ikke er tilladt, og så trykke et nyt, når jægeren har bestået haglprøven :-)
Når man består sin jagtprøve, så får man adgang til at betale jagttegns-gebyret online. Når man har betalt gebyret og er blevet godkendt, så kan man udskrive et midlertidigt jagttegn, som giver ret til at komme på skydebanen, købe våben osv.
I løbet af en uges tid, så kommer der et "rigtigt" plastic-kort med posten, altså et jagttegn, hvorpå der står "Dette kort giver IKKE tilladelse til at udøve jagt".
Når man så består haglprøven, så kommer der et NYT plastic-kort hvor der så står "hagljagt tilladt" osv... Fuldstændigt ligesom i "gamle dage"...
Men man har altså et fint plastic-kort, også selvom man ikke har bestået haglprøven... Det ved jeg... For jeg har et i min tegnebog lige nu...![]()
Håber dog at bestå haglprøven i nærmeste fremtid.
-
- Bronze Member
Mjaeh... Så dyre er det kort vel trods alt heller ikke... Og der kan jo godt gå et godt stykke tid fra man består jagtprøven til man føler sig i stand til at tage haglprøven. Det er rart nok at det er et "rigtigt" kort, og ikke bare et stykke papir.The_Moose skrev:Det var da et frygteligt spild af resourcer, at lave et plastickort, der alligevel skal skiftes ud :-S
... Og kortet skal jo alligevel også skiftes når man tager riffelprøven... Og igen ved bueprøven... ;)
- Ninja_Moose
- Gold Member
Så vidt jeg husker, fra da jeg bestod riffelprøven, så skulle jeg bare rende rundt med en lap papir resten af det år, og så stod det først på mit jagttegn året efter :-) Det synes jeg da var mere hensigtsmæssigtGunrunner skrev:Mjaeh... Så dyre er det kort vel trods alt heller ikke... Og der kan jo godt gå et godt stykke tid fra man består jagtprøven til man føler sig i stand til at tage haglprøven. Det er rart nok at det er et "rigtigt" kort, og ikke bare et stykke papir.The_Moose skrev:Det var da et frygteligt spild af resourcer, at lave et plastickort, der alligevel skal skiftes ud :-S
... Og kortet skal jo alligevel også skiftes når man tager riffelprøven... Og igen ved bueprøven... ;)

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Nej, det skal det så ikke. Du får en fin seddel, hvoraf det fremgår at prøven er bestået. Den tager du så med på jagt, indtil året efter, hvor det så kommer til at fremgå på jagttegnet. Sådan er det i hvert tilfælde med riffel.Gunrunner skrev:Mjaeh... Så dyre er det kort vel trods alt heller ikke... Og der kan jo godt gå et godt stykke tid fra man består jagtprøven til man føler sig i stand til at tage haglprøven. Det er rart nok at det er et "rigtigt" kort, og ikke bare et stykke papir.The_Moose skrev:Det var da et frygteligt spild af resourcer, at lave et plastickort, der alligevel skal skiftes ud :-S
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
Jeg mener nu at beståelse af hhv. Haglskydeprøven og riffelprøven IKKE giver nyt jagttegn (kort). Derimod skal man medbringe beviset for bestået prøve sammen med sit jagttegn under udøvelse af jagt. Året efter når man ordinært modtager det nye jagttegn vil de nye "rettigheder" fremgå af dette. Jeg har for eksempel bestået riffelprøven i foråret men ikke modtaget nyt jagttegn.