Apporterende hund?
Apporterende hund?
Her forleden overhørte jeg nogle "jægere" snakke om, hvordan de sidste år - flere gange - var på andejagt med en helt almindelig familiehund, som ikke var trænet til apportering/jagt overhovedet. Det skulle ifølge dem være helt lovligt.
Det kan da ikke passe? Eller er jeg helt forkert på den?
"Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikkeklovbærende vildt på og fra landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund medbringes"
Det kan da ikke passe? Eller er jeg helt forkert på den?
"Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikkeklovbærende vildt på og fra landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund medbringes"
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: Apporterende hund?
Du har jo selv svaret ;-) hvad "egnet" så dækker er jo lidt en gummiparagraf, men hvis hundens ejer delv mener det er uegnet er der næppe meget at diskutere...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
At en hund er egnet til apportere, er jo ikke det samme som at den er trænet til det :-)
Nu kræver lovgivningen jo bare ikke at man har øvet med hunden forinden, så hvis hunden er af en race der egner sig til apportering, så er det jo lovligt at benytte den til jagt :-)
Nu kræver lovgivningen jo bare ikke at man har øvet med hunden forinden, så hvis hunden er af en race der egner sig til apportering, så er det jo lovligt at benytte den til jagt :-)
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Spændende, du læser det som det er racen og ikke individdet der skal være egnet?The_Moose skrev:At en hund er egnet til apportere, er jo ikke det samme som at den er trænet til det :-)
Hvad så med det modsatte? Må man ikke bruge en race der ikke er avlet til apportering selvom kræet kan (der er enkelte racer der er specifikt nævnt at de ikke må bruges, det er ikke dem jeg tænker på)?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Nu er jeg slet ikke hundeekspert, men jeg tror der er nogen hunde der er mindre egnede til apportering end andre :-)Bofhenator skrev:Spændende, du læser det som det er racen og ikke individdet der skal være egnet?The_Moose skrev:At en hund er egnet til apportere, er jo ikke det samme som at den er trænet til det :-)
Hvad så med det modsatte? Må man ikke bruge en race der ikke er avlet til apportering selvom kræet kan (der er enkelte racer der er specifikt nævnt at de ikke må bruges, det er ikke dem jeg tænker på)?
Jeg læser det egentlig som at individet er egnet til at apportere, men det betyder jo ikke at individet har lært at apportere endnu.
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Jeg har en papilon krydsning , hun er faktisk dygtig til af finde vildt/fugle, også anskudte , hun kan godt slæbe en fasan , meen ,,, hun kan ikke bunde hvis der står vand i stubbene
så har købt en gul lab 

står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Joffes
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Spejder og Musik
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
Jeg forstår det som en hund med træning inden for apportering.
Når det er sagt, så til min jagttegnsundervisning fik jeg at vide, at det handlede om racen, da der jo blandt andet ikke må drives jagt med hunde af racen mynde og et par andre racer.
Når det er sagt, så til min jagttegnsundervisning fik jeg at vide, at det handlede om racen, da der jo blandt andet ikke må drives jagt med hunde af racen mynde og et par andre racer.
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
- Keldda
- Platin Member
Det handler overhovedet ikke om racen , en schaefer kan apportere på lige fod med alle andre , men min den lille kan ikke i vådområder , og det er nok så væsentligt , selv om den måske er egnet på tør jord , at mynder og hunde af mynderacen ikke må bruges til jagt skyldes de kan løbe vildtet op , og ikke andet
Så dvs. at man - med en helt almindelig utrænet Labrador - på lovlig vis, kan tage på f.eks. et andetræk og Sheriffen vil intet kunne stille op?

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Tjaa, han vil jo altid kunne give dig en bøde, som du så må i retten med hvis du vil undgå...Albanezo skrev:Så dvs. at man - med en helt almindelig utrænet Labrador - på lovlig vis, kan tage på f.eks. et andetræk og Sheriffen vil intet kunne stille op?![]()
Men jeg synes da bare vi skal være glade for at der ikke er specifikke krav til hvor dygtig en hund skal være - det ville være et helvede at administrere sådanne regler...
Hilsen Kenneth
- Keldda
- Platin Member
nemlig , men hvad kan det bruges til ?? hvad er der ved at plaffe en and man ikke kan få fat på ??Albanezo skrev:Så dvs. at man - med en helt almindelig utrænet Labrador - på lovlig vis, kan tage på f.eks. et andetræk og Sheriffen vil intet kunne stille op?![]()
Men æææ utrænet lab ?? de er da født til det og elsker det fra dag 1

Tak for svarene.
Jeg synes, at der burde være en eller anden regel om det - men det bestemmer jeg ikke.
God dag til jer alle
Jeg synes, at der burde være en eller anden regel om det - men det bestemmer jeg ikke.
God dag til jer alle
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland KBH
- Been thanked: 1 time
Det er da bare en bestået anerkendt apporteringsprøve, det ville da være ganske enkelt at administrere.Kenneth Jensen skrev:Tjaa, han vil jo altid kunne give dig en bøde, som du så må i retten med hvis du vil undgå...Albanezo skrev:Så dvs. at man - med en helt almindelig utrænet Labrador - på lovlig vis, kan tage på f.eks. et andetræk og Sheriffen vil intet kunne stille op?![]()
Men jeg synes da bare vi skal være glade for at der ikke er specifikke krav til hvor dygtig en hund skal være - det ville være et helvede at administrere sådanne regler...
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Man kan jo sammenligne lidt med regler for søgning efter anskudt hjortevildt, som er noget mere udspecificerede, men der har vi det igen - noget vildt regnes for finere end andet. Når det er sagt, så har jeg set en ruhåret gravhund svømmende apportere en anskudt krikand fra et vandhul i et moseområde, og den havde aldrig fået så meget som 5 min. træning.
- Keldda
- Platin Member
Jaa ,Gråskæg skrev:Man kan jo sammenligne lidt med regler for søgning efter anskudt hjortevildt, som er noget mere udspecificerede, men der har vi det igen - noget vildt regnes for finere end andet. Når det er sagt, så har jeg set en ruhåret gravhund svømmende apportere en anskudt krikand fra et vandhul i et moseområde, og den havde aldrig fået så meget som 5 min. træning.

- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Hel enig Keldda - vi har absolut ikke brug for flere detaljerede regler og forbud!! Vi har en bestemmelse, som ikke har givet anledning til problemer, så hvorfor i alverden begynde at røre ved det!!
( eller måske som en NVF.er skrev engang: "Skytte er skytte værst" - man kunne sige: "Jæger er jæger værst".
( eller måske som en NVF.er skrev engang: "Skytte er skytte værst" - man kunne sige: "Jæger er jæger værst".
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!