Etablering af skydebane under jorden.
-
- Banned
- Interesser: Våben & ammunition
- Geografisk sted: Sjælland.
- Has thanked: 14 times
Etablering af skydebane under jorden.
God formiddag
Det har med min nye titel som våbenhandler allerede vist sig et øget behov for test & demonstration af salgsvåben. Set fra mit synspunkt vil jeg gerne være sikker på at det pågældende våben rent faktisk fungere optimalt inden salg men jeg vil ligeledes gerne kunne lade en potentiel køber afprøve det pågældende våben. dette være sig uanset om vi taler pistol eller riffel.
Tanken var så at ringe efter fætter med rendegraveren og så droppe 5 meter kloarkrør i en rende under jorden, samt støbe et lille 2x2 meter rum for enden af røret, dette under jorden og med en loftlem i jordoverflade. På arbejdet har vi hardox plader, gumme måtter & små udsugningsanlæg som jeg så vil bruge til henholdvis bagstop og fjernelse af røg. Vupti så kan der skydes løs!!!
Men hvad siger loven?? & er der lovmessigt forskel på om det bare er min der test skyder våben eller udefrakommende. det skal vel ikke godkendes som reel skydebane eller hvad....
FYI. Jeg bor laaangt ude på landet med massere af jord:-)
Det har med min nye titel som våbenhandler allerede vist sig et øget behov for test & demonstration af salgsvåben. Set fra mit synspunkt vil jeg gerne være sikker på at det pågældende våben rent faktisk fungere optimalt inden salg men jeg vil ligeledes gerne kunne lade en potentiel køber afprøve det pågældende våben. dette være sig uanset om vi taler pistol eller riffel.
Tanken var så at ringe efter fætter med rendegraveren og så droppe 5 meter kloarkrør i en rende under jorden, samt støbe et lille 2x2 meter rum for enden af røret, dette under jorden og med en loftlem i jordoverflade. På arbejdet har vi hardox plader, gumme måtter & små udsugningsanlæg som jeg så vil bruge til henholdvis bagstop og fjernelse af røg. Vupti så kan der skydes løs!!!
Men hvad siger loven?? & er der lovmessigt forskel på om det bare er min der test skyder våben eller udefrakommende. det skal vel ikke godkendes som reel skydebane eller hvad....
FYI. Jeg bor laaangt ude på landet med massere af jord:-)
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Etablering af skydebane under jorden.
Hvad loven siger: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1794
Sådan en skydebane skal godkendes.
Sådan en skydebane skal godkendes.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Indendørs skydebaner skal godkendes af politiet, men den skal IKKE miljøgodkendes.
Miljøgodkendelser med nabohøringer støjmålinger osv. Det er for Udendørs skydebaner.
Ring dit lokale politi, og få fat i den skydebanesagkyndige, og aftal et møde/eftersyn af ejendommen.
Her er bekendtgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1794
Miljøgodkendelser med nabohøringer støjmålinger osv. Det er for Udendørs skydebaner.
Ring dit lokale politi, og få fat i den skydebanesagkyndige, og aftal et møde/eftersyn af ejendommen.
Her er bekendtgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1794
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
og det kan absolut betale sig, at du allerede fra starten bygger et kuglefang der rent faktisk kan godkendes!
Så det gælder om at lave sit forarbejde. Det er allerede sagt: Kontakt dit lokale politi, og find ud af hvilke krav du skal opfylde for at få banen godkendt.
Så det gælder om at lave sit forarbejde. Det er allerede sagt: Kontakt dit lokale politi, og find ud af hvilke krav du skal opfylde for at få banen godkendt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Lige præcis. Til en indendørsbane ville jeg normalt anbefale at kigge på Skydebaneforeningen Danmarks bog om 15m skydebaner, men når der skal skydes med (jagt)rifler, så skal der mere til.Refraktorius skrev:og det kan absolut betale sig, at du allerede fra starten bygger et kuglefang der rent faktisk kan godkendes!
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 35 times
Hatting fik vist lov selv at bygge en miniaturebane. Den består i al sin enkelthed i et stålrør med opfyld af gummigranulat. Røret er vinklet, så man skyder nedad. Det kan kun bruges til funktionstest, men det var vist også nok for dig. Prøv at kontakte ham.
Mvh Great Dane
-
- Banned
- Interesser: Våben & ammunition
- Geografisk sted: Sjælland.
Super, det var lige det jeg havde i tankene. takkerGreat Dane skrev:Hatting fik vist lov selv at bygge en miniaturebane. Den består i al sin enkelthed i et stålrør med opfyld af gummigranulat. Røret er vinklet, så man skyder nedad. Det kan kun bruges til funktionstest, men det var vist også nok for dig. Prøv at kontakte ham.
- Warrernoia
- Silver Member
- Interesser: Håndskydevåben
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 28 times
Husk at du som våbenhandler IKKE har tilladelse til at selv at prøveskyde våben i din våbenbog og for særlige farlige skydevåben (pistoler og halvautomater) må du under ingen omstændigheder overlade våben til potentielle kunder med henblik på prøveskydning. Politidirektøren kan ikke dispensere for dette, det kræver tilladelse fra justitsministeriet.Busk skrev:Super, det var lige det jeg havde i tankene. takkerGreat Dane skrev:Hatting fik vist lov selv at bygge en miniaturebane. Den består i al sin enkelthed i et stålrør med opfyld af gummigranulat. Røret er vinklet, så man skyder nedad. Det kan kun bruges til funktionstest, men det var vist også nok for dig. Prøv at kontakte ham.
Med en bøssemagertilladelse må du selv prøveskyde våben i din bog.
/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
dvs. man kan få tilladelse til at handle med en brugt (og ny) vare, hvor man ved salg til privatkunde skal kunne overholde krav om reklamationsret,Warrernoia skrev:Husk at du som våbenhandler IKKE har tilladelse til at selv at prøveskyde våben i din våbenbog og for særlige farlige skydevåben (pistoler og halvautomater) må du under ingen omstændigheder overlade våben til potentielle kunder med henblik på prøveskydning. Politidirektøren kan ikke dispensere for dette, det kræver tilladelse fra justitsministeriet.Busk skrev:Super, det var lige det jeg havde i tankene. takkerGreat Dane skrev:Hatting fik vist lov selv at bygge en miniaturebane. Den består i al sin enkelthed i et stålrør med opfyld af gummigranulat. Røret er vinklet, så man skyder nedad. Det kan kun bruges til funktionstest, men det var vist også nok for dig. Prøv at kontakte ham.
/Warrernoia
men som man samtidig ikke har tilladelse til at afprøve med henblik på at sikre funktionalitet inden overdragelse til kunden ?

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Warrernoia
- Silver Member
- Interesser: Håndskydevåben
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 28 times
Korrekt, det er en anelse absurd. Man får tilladelse til at erhverve, besidde og bære, men ikke anvende. Og ifølge cirkulæret er fri overdragelse no-go for særligt farlige skydevåben. Det er et regelsæt som ifølge et unavngivet våbenkontor ikke håndhæves særlig hårdt, men det er stadig ulovligt og måske blot lovsjusk/forglemmelse, når man sammenligner med reglerne for overdragelse af foreningsvåben på SKV.Robse skrev:dvs. man kan få tilladelse til at handle med en brugt (og ny) vare, hvor man ved salg til privatkunde skal kunne overholde krav om reklamationsret,Warrernoia skrev:Husk at du som våbenhandler IKKE har tilladelse til at selv at prøveskyde våben i din våbenbog og for særlige farlige skydevåben (pistoler og halvautomater) må du under ingen omstændigheder overlade våben til potentielle kunder med henblik på prøveskydning. Politidirektøren kan ikke dispensere for dette, det kræver tilladelse fra justitsministeriet.Busk skrev:Super, det var lige det jeg havde i tankene. takkerGreat Dane skrev:Hatting fik vist lov selv at bygge en miniaturebane. Den består i al sin enkelthed i et stålrør med opfyld af gummigranulat. Røret er vinklet, så man skyder nedad. Det kan kun bruges til funktionstest, men det var vist også nok for dig. Prøv at kontakte ham.
/Warrernoia
men som man samtidig ikke har tilladelse til at afprøve med henblik på at sikre funktionalitet inden overdragelse til kunden ?
/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein