Har du en idé om hvor meget administration der vil være i en sådan løsning. Personligt ser jeg hellere at de skattekroner bruges på bedre kræftbehandling.Ninja_Moose skrev:
Hvad med i stedet at sende et jagttegn til dem der ikke har indberettet, hvor der ikke står hhv. "Hagljagt tilladt" og "Riffeljagt tilladt"
Og så kan man allernådigst få lov at få et nyt plastickort, efter man har indberettet og betalt et klækkeligt gebyr for trykningen af et nyt kort :-)
Ingen vildtindberetning – intet jagttegn!!!
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Re: Ingen vildtindberetning – intet jagttegn!!!
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Administrationen skal jo dækkes ind af det klækkelige gebyr man skal betale for at få et nyt kort, med påtrykt hagljagt og riffeljagt tilladt :-)The Yeti skrev:Har du en idé om hvor meget administration der vil være i en sådan løsning. Personligt ser jeg hellere at de skattekroner bruges på bedre kræftbehandling.Ninja_Moose skrev:
Hvad med i stedet at sende et jagttegn til dem der ikke har indberettet, hvor der ikke står hhv. "Hagljagt tilladt" og "Riffeljagt tilladt"
Og så kan man allernådigst få lov at få et nyt plastickort, efter man har indberettet og betalt et klækkeligt gebyr for trykningen af et nyt kort :-)
Men næh, jeg har ingen idé om hvad det ville koste i administration, jeg er ikke økonom eller embedsmand, jeg kom bare med et knap så hul-i-hovedet forslag (synes jeg da selv) end at miste jagttegnet for glemt indberetning.
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 19 times
Med den indstilling kommer du ikke langt her i tilværelsen.Nicolasd skrev:Være sit ansvar bevidst overfor hvem? Overfor en eller anden tilfældig embedsmand? Ham er jeg "rent ud sag pisse ligeglad" med, og det er jeg vel i min gode ret til at være.Radis skrev: Udfyld dit skema, eller lad være med at være jæger.
Ellers er du ikke dit ansvar bevidst.
Man kan jo gøre op med sig selv (sådan som du har stilt det op): Ville jeg gå på jagt og være rent ud sagt pisse ligeglad.
Eller ville man beholde sit arbejde, sin frihed og følge loven? (måske kommende lov)
Jeg har et ansvar overfor de mennesker og dyr, som påvirkes af min jagt, og ikke så meget andet.
Det er jo helt åbenlyst, at vi indtil nu har klaret os ganske fint uden flere regler og straffe, end dem vi har i dag. Så hvilket ansvar, man ikke lever op til, det er ret uklart, og det viser også, at det her er makework. Embedsvældet skal jo generere mere arbejde til sig selv.
Og imens fyrer de folk på hospitalerne og aflyser julen på plejehjemmene. Ah, vores kære ledere.
Men hvordan syntes du det er gået med vores jagttider igennem de sidste f.eks. 10 år? Er de overordnet set blevet forbedret til jægernes fordel?
Jo mere en fyldestgørende samlet vildtstatestik vi har, des bedre grundlag er der at træffe beslutninger ud fra.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Ach mein Gott..!!
Endnu en totalt uproportional "Så kan de fanme bare lære det" regel rettet mod en gruppe af våbenbrugere i det danske samfund!?
Jeg bliver så træt...
Mon Danmarks Jægerforbund også bare falder til patten denne gang? Spoiler; det gør de sq nok... Men, jeg ville unægteligt elske at tage fejl her. Måske endda overveje at melde mig ind igen hvis det var...
Selvfølgelig skal vi huske at indberette - men vi skal ikke gøre det med et veritabelt Damocles sværd hængende over hovedet. Det er totalt uproportionalt!
Den nærmeste allegori er vel at få klippet kørekortet (med deraf følgende ny køreprøve) hvis man glemmer at få synet sin bil... Lige bortset fra at man er ikke tvunget til at afhænde sin(e) bil(er) blot fordi man mister kørekortet, mens man som jæger godt kan kysse sine våben farvel hvis jagttegnet ryger..!
Endnu en totalt uproportional "Så kan de fanme bare lære det" regel rettet mod en gruppe af våbenbrugere i det danske samfund!?
Jeg bliver så træt...
Mon Danmarks Jægerforbund også bare falder til patten denne gang? Spoiler; det gør de sq nok... Men, jeg ville unægteligt elske at tage fejl her. Måske endda overveje at melde mig ind igen hvis det var...
Selvfølgelig skal vi huske at indberette - men vi skal ikke gøre det med et veritabelt Damocles sværd hængende over hovedet. Det er totalt uproportionalt!
Den nærmeste allegori er vel at få klippet kørekortet (med deraf følgende ny køreprøve) hvis man glemmer at få synet sin bil... Lige bortset fra at man er ikke tvunget til at afhænde sin(e) bil(er) blot fordi man mister kørekortet, mens man som jæger godt kan kysse sine våben farvel hvis jagttegnet ryger..!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Med mindre du ved noget og statistik jeg ikke ved, og jeg har trods alt haft faget på uni, så tror jeg godt at vi kan slå fast at man ikke ville vide mere om bestanden ved at få de sidste indberetninger ind. Hvis man spurgte om lidt mere hos den enkelte jæger kunne man skabe samme billede over bestanden med blot 1.500 tilfældige indberetninger som man kan ved at granske alle. Der er en masse andre parametre der gør at indberetningerne ikke bliver 100 % præcise, men det er heller ikke nødvendigt for det man gerne vil vide noget om er udviklingen. I den forbindelse vil "modefænomener" i øvrigt være et problem. Bliver det fx mere og mere populært at jage ræv, så stiger afskydningen (og bestanden falder måske). Her kunne man nemt ende med konklusionen at bestanden er stigende hvis man alene kigger på indberetningerne. Bruger man dem derimod som et af flere input og fx også medregner de ræve der bliver opsamlet på vejene så ville man have en meget mere robust model.Radis skrev:Nicolasd skrev:Radis skrev:
Jo mere en fyldestgørende samlet vildtstatestik vi har, des bedre grundlag er der at træffe beslutninger ud fra.
Men uanset de sidste indberetninger betyder ikke noget i det store billede.
P.s. Jeg har alle år selv indberettet da jeg gerne bidrager til videnen om bestandene. Så min modstand her er alene mod yderligere byrokrati og spild af skattekroner.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Nicolasd
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 29 times
Hahaha hvad i alverden mener du med det? Er du nået langt ved at ville have unødigt bureaukrati? Er det den eneste vej frem i livet?Radis skrev:Med den indstilling kommer du ikke langt her i tilværelsen.Nicolasd skrev: Være sit ansvar bevidst overfor hvem? Overfor en eller anden tilfældig embedsmand? Ham er jeg "rent ud sag pisse ligeglad" med, og det er jeg vel i min gode ret til at være.
Jeg har et ansvar overfor de mennesker og dyr, som påvirkes af min jagt, og ikke så meget andet.
Det er jo helt åbenlyst, at vi indtil nu har klaret os ganske fint uden flere regler og straffe, end dem vi har i dag. Så hvilket ansvar, man ikke lever op til, det er ret uklart, og det viser også, at det her er makework. Embedsvældet skal jo generere mere arbejde til sig selv.
Og imens fyrer de folk på hospitalerne og aflyser julen på plejehjemmene. Ah, vores kære ledere.
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 19 times
Nej. Jeg ser blot ingen grund til at bringe mig selv unødigt i problemer.Nicolasd skrev:Hahaha hvad i alverden mener du med det? Er du nået langt ved at ville have unødigt bureaukrati? Er det den eneste vej frem i livet?Radis skrev:Med den indstilling kommer du ikke langt her i tilværelsen.Nicolasd skrev: Være sit ansvar bevidst overfor hvem? Overfor en eller anden tilfældig embedsmand? Ham er jeg "rent ud sag pisse ligeglad" med, og det er jeg vel i min gode ret til at være.
Hvis du ville hamle op med staten. Så gå ind i politik. Ellers har du tabt.
- Nicolasd
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 29 times
Det har du ret i. Hvis der kom 3 hærdebræde bandetyper og ville have min iPhone, så fik de da den, men det er jo ikke fordi, jeg føler noget ansvar overfor dem, eller mener, at der skal være mere af den slags.Radis skrev: Nej. Jeg ser blot ingen grund til at bringe mig selv unødigt i problemer.
Hvis du ville hamle op med staten. Så gå ind i politik. Ellers har du tabt.
Det samme med offentligt bureaukrati og regler. Der kommer bevæbnede mænd i mørke uniformer, hvis jeg ikke makker ret, så det gør jeg som regel. Men det er jo kun pga. truslen om vold, at jeg lystrer.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Jeg forstår stadig ikke dem der mener det er en helt fin konsekvens af et forholdsmæssigt "lille" problem.. Specielt taget i betragtning af sideulemperne med risiko ulovlig våbenbesiddelse, med dertil hørende straf, samt den tidsmæssige og økonomiske del for at tage et nyt tegn...
Proportionerne er sgu meget skæve i det her..
Proportionerne er sgu meget skæve i det her..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Det hele lugter slemt af den tendens vi allerede et stykke tid har oplevet hos vores lovgivere, -håndhævere og embedsmænd; "Hvis målgruppen er våbenbrugere, så skal der bare skrues op for konsekvenserne - skid på proportionerne og udelad alle betragtninger om rimelighed og samfundsmæssig nyttighed. Højere, vildere!"

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Platin Member
Lige præcis.. For vi er jo alle sammen bare nogle våbengale lystmordere, ikke sandt.... Så derfor skal vi trynes..Elbæk skrev:Det hele lugter slemt af den tendens vi allerede et stykke tid har oplevet hos vores lovgivere, -håndhævere og embedsmænd; "Hvis målgruppen er våbenbrugere, så skal der bare skrues op for konsekvenserne - skid på proportionerne og udelad alle betragtninger om rimelighed og samfundsmæssig nyttighed. Højere, vildere!"

M.v.h. Timber

- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Det startede for snart 16 år siden. Undtagelserne som sætter grundloven ud af kraft. Hjemmet er ukrænkelig, men hvis du er husdyrproducent må relevante myndigheder ransage din bolig uden dommerkendelse. Loven blev afprøvet, tilpasset lidt og ny bruger skat den også. Hjemmet er ukrænkeligt, men har du byggematerialer på din grund må skat kontrollerer din ejendom uden dommerkendelse.
Den her med manglende indberetning af vildtudbytte skal lige afprøves og så rulles den ud andre steder hvor den kan gøre gavn. Curlingstat.
Via sky
Den her med manglende indberetning af vildtudbytte skal lige afprøves og så rulles den ud andre steder hvor den kan gøre gavn. Curlingstat.
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
-
- Gold Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Præcis. Meget gennemskuende og klart indlæg.Carsten Bo skrev:Det startede for snart 16 år siden. Undtagelserne som sætter grundloven ud af kraft. Hjemmet er ukrænkelig, men hvis du er husdyrproducent må relevante myndigheder ransage din bolig uden dommerkendelse. Loven blev afprøvet, tilpasset lidt og ny bruger skat den også. Hjemmet er ukrænkeligt, men har du byggematerialer på din grund må skat kontrollerer din ejendom uden dommerkendelse.
Frihed frem for alt
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Nej det bliver aldeles ikke svært. Der findes i forvejen stopkoder, hvis man f.eks. har overtrådt relevant lovgivning, som gør, at der først skal indhentes tilladelse fra Politiet, før jagttegn evt. kan udstedes/genudstedes. (Også selv om man er tilmeldt BS). Selvfølgelig er hverken du eller andre blevet straffet for ikke at indberette, da det indtil nu ikke har været ulovligt at lade være.Ninja_Moose skrev:Jeg tror nok jeg har indberettet udbytte hvert år, jeg er i hvert fald aldrig blevet straffet for ikke at gøre det (og har heller aldrig hørt om andre der er blevet det). Men jeg betaler jagttegnet med betalingsservice, så en løsning der hedder man ikke kan betale det før indberetningen er sket, bliver jo lidt svær at administrere med dem der har det tilmeldt BSHvad med i stedet at sende et jagttegn til dem der ikke har indberettet, hvor der ikke står hhv. "Hagljagt tilladt" og "Riffeljagt tilladt". Og så kan man allernådigst få lov at få et nyt plastickort, efter man har indberettet og betalt et klækkeligt gebyr for trykningen af et nyt kort :-)
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Nej, det mente jeg jo heller ikke, derfor undrede jeg mig over dette indlæg:Gråskæg skrev: Selvfølgelig er hverken du eller andre blevet straffet for ikke at indberette, da det indtil nu ikke har været ulovligt at lade være.
Timber skrev:Jeg har haft jagttegn i 24 år nu, og har stort set altid sendt indberetningen ind.. De 2 gange jeg har glemt det, har jeg også accepteret bøden på de 250kr,- mener jeg det var... Fair nok, og videre... Men skal jeg nu til at miste mit jagtegn bare p.g.a. en evt. forglemmelse???
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvis det skal sanktioneres så kraftigt, at man ikke indberetter nedlagt vildt, så bør det vel også kontrolleres lige så nidkært, at man udfylder skemaet fyldestgørende?
Misforstå mig ikke - jeg deltager gerne i det "videnskabelige eksperiment" (upåagtet de åbenlyse statistiske fejlkilder, der skriger til himlen) - men det står jo enhver frit at blot udfylde et stort NUL, såfremt vedkommende ikke "vil spilde mere tid på den sag". Hvad kan vi så bruge det til?.. så er det da statistikken mere gavnlig, at skeamet slet ikke udfyldes.
... og jeg fastholder udsagnet; frænde er frænde værst.
Misforstå mig ikke - jeg deltager gerne i det "videnskabelige eksperiment" (upåagtet de åbenlyse statistiske fejlkilder, der skriger til himlen) - men det står jo enhver frit at blot udfylde et stort NUL, såfremt vedkommende ikke "vil spilde mere tid på den sag". Hvad kan vi så bruge det til?.. så er det da statistikken mere gavnlig, at skeamet slet ikke udfyldes.

... og jeg fastholder udsagnet; frænde er frænde værst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Nja, de kalder der administrationsgebyr, jeg kalder det bøde... Husker som sagt ikke beløbet, men året efter blev der pålagt noget gebyr af en slags.. Det var det jeg mente med bøde...Ninja_Moose skrev:Nej, det mente jeg jo heller ikke, derfor undrede jeg mig over dette indlæg:Gråskæg skrev: Selvfølgelig er hverken du eller andre blevet straffet for ikke at indberette, da det indtil nu ikke har været ulovligt at lade være.
Timber skrev:Jeg har haft jagttegn i 24 år nu, og har stort set altid sendt indberetningen ind.. De 2 gange jeg har glemt det, har jeg også accepteret bøden på de 250kr,- mener jeg det var... Fair nok, og videre... Men skal jeg nu til at miste mit jagtegn bare p.g.a. en evt. forglemmelse???

M.v.h. Timber

- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Her er lidt mere.
http://www.maskinbladet.dk/artikel/mynd ... ssikkerhed
http://www.maskinbladet.dk/artikel/mynd ... ssikkerhed
Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten
-
- Bronze Member
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Jeg orker ikke lige for nuværende at læse samtlige indlæg, men en løsning som kræves i ovenstående citat eksisterer jo allerede! Det er faktisk muligt at lave løbende vildtindberetning!Marius skrev: Hvis de laver en løsning, hvor man kan indberette løbende kan det til nøds accepteres, men som det har været tidligere har systemet været hårdt belastet op til fristen.
-
- Platin Member
Finder du det så velfungerende?skbhunter skrev:Jeg orker ikke lige for nuværende at læse samtlige indlæg, men en løsning som kræves i ovenstående citat eksisterer jo allerede! Det er faktisk muligt at lave løbende vildtindberetning!Marius skrev: Hvis de laver en løsning, hvor man kan indberette løbende kan det til nøds accepteres, men som det har været tidligere har systemet været hårdt belastet op til fristen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Takker, du har saftsuseme ret! Så er der indberettet.skbhunter skrev:Jeg orker ikke lige for nuværende at læse samtlige indlæg, men en løsning som kræves i ovenstående citat eksisterer jo allerede! Det er faktisk muligt at lave løbende vildtindberetning!Marius skrev: Hvis de laver en løsning, hvor man kan indberette løbende kan det til nøds accepteres, men som det har været tidligere har systemet været hårdt belastet op til fristen.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Bronze Member
Jeg gjorde blot opmærksom på, at en ønsket funktionalitet allerede eksisterede!C-X skrev:Finder du det så velfungerende?skbhunter skrev:Jeg orker ikke lige for nuværende at læse samtlige indlæg, men en løsning som kræves i ovenstående citat eksisterer jo allerede! Det er faktisk muligt at lave løbende vildtindberetning!Marius skrev: Hvis de laver en løsning, hvor man kan indberette løbende kan det til nøds accepteres, men som det har været tidligere har systemet været hårdt belastet op til fristen.
Jeg vil mene, at interfacen ved indberetningen kunne gøres endnu bedre, men NS tilbyder faktisk en gratis jagtlog til den enkelte jæger.
Jeg bruger rask væk hundredevis af timer på min hobby, så synes jeg sq det ville være for slapt, hvis ikke jeg gad bruge 5 minutter på at lave vildtindberetning!
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Jeg har ikke læst at nogen ikke gider at indberette - blot at sanktionen med mistet jagttegn er overdreven.skbhunter skrev:....Jeg bruger rask væk hundredevis af timer på min hobby, så synes jeg sq det ville være for slapt, hvis ikke jeg gad bruge 5 minutter på at lave vildtindberetning!
Men når man kan indberette året rundt, så er problemet jo løst.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Platin Member
Måske, hvis man ret beset har noget at indberette. Det er ikke alle danske jægere, der jager i DanmarkMarius skrev:Jeg har ikke læst at nogen ikke gider at indberette - blot at sanktionen med mistet jagttegn er overdreven.skbhunter skrev:....Jeg bruger rask væk hundredevis af timer på min hobby, så synes jeg sq det ville være for slapt, hvis ikke jeg gad bruge 5 minutter på at lave vildtindberetning!
Men når man kan indberette året rundt, så er problemet jo løst.

Lidt spydigt - hvis det ikke rammer mig, så er der ikke noget problem.
Som du selv nævner, så hænger proportionerne ingenlunde sammen.
-
- Bronze Member
Jeg er enig i at sanktionerne ikke rigtig står mål med "forbrydelsen".
Hvis man synes at det er besværligt at indberette, så synes jeg at man skal tage ja-hatten på og prøve igen. Det er faktisk ikke særlig svært, hvis man gider at lære det!
Hvis man ikke har nedlagt noget vildt i DK, så indberetter man bare et stort rundt NUL - det er endnu nemmere, end hvis man har nedlagt vildt.
Du har dog fuldstændig ret - sanktionen kommer aldrig til at ramme mig ;-)
Hvis man synes at det er besværligt at indberette, så synes jeg at man skal tage ja-hatten på og prøve igen. Det er faktisk ikke særlig svært, hvis man gider at lære det!
Hvis man ikke har nedlagt noget vildt i DK, så indberetter man bare et stort rundt NUL - det er endnu nemmere, end hvis man har nedlagt vildt.
Du har dog fuldstændig ret - sanktionen kommer aldrig til at ramme mig ;-)