Opinel uden lås som lovlig lommekniv?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Necator
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og foldeknive
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af Necator » 15. aug 2014, 09:46

Allerførst - håber jeg er i det rette forum. Jeg holder meget af Opinels klassiske lommeknive, og kunne godt tænke mig at have en i tasken til daglig, men låsen gør det umuligt. Nu kommer så spørgsmålet - jeg kan se flere her, som har fjernet låsen på deres Opinel, hvilket virker som en ret enkel operation. Hvis jeg gør det, og sørger for at vælge en Opinel no. 6, hvor bladet er kort nok, er den så lovlig til daglig brug (EDC?). Grunden til mit spørgsmål er, at min Opinel no 7 godt kan åbnes med en hånd. Det er forbundet med ret megen besvær, og ikke uden risiko for at skære sig, men det kan lade sig gøre. Håber I kan hjælpe.

Henrik

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Opinel uden lås som lovlig lommekniv?

Indlæg af DeVille » 15. aug 2014, 09:58

Efter min forståelse, er det ikke så vigtigt hvor vidt den med møj besvær kan åbnes med en hånd, men rettere om den er designet til det. Ud fra de billeder jeg kan se af no 7 på nettet, er den ikke værre end en almnindelig schweizerkniv.

Så længe den ikke har "thumb studs" o.l. er der så vidt jeg ved ingen problemer.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 15. aug 2014, 10:14

Helt enig med PLH.
En Opinel er ikke enhåndsbetjent.

Hvis man vipper låseringen af, så er den heller ikke med låst klinge mere.
(Men vær opmærksom på længden. En No7 skal kortes en smule for at komme under 7cm klingelængde)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Necator
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Necator » 15. aug 2014, 10:34

Tak for svarene. Jeg havde i givet fald tænkt mig at købe en no. 6, den skulle holde sig på de 7 cm. Der skal alligevel en god del af bladet på 7'eren, det er næsten 8 cm.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Scott » 15. aug 2014, 18:35

Jamen er der så en fjeder til at holde klinge ude?
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Necator
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Necator » 15. aug 2014, 18:47

Nej, men bladet sidder tilpas stramt til at den godt kan bruges uden lås.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 15. aug 2014, 18:48

Scott skrev:Jamen er der så en fjeder til at holde klinge ude?
Nej ingen fjeder. Meget simpel kniv.
Jeg har selv Opinel og er meget glad for dem.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 15. aug 2014, 18:50

Necator skrev:Nej, men bladet sidder tilpas stramt til at den godt kan bruges uden lås.
Der er meget forskel på, hvor stramt bladet går. Og det ændre sig også i løbet af knivens levetid.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Necator
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Necator » 15. aug 2014, 19:05

Det er rigtigt, og den kan på et tidspunkt vise sig ubrugelig, men når jeg nu holder af Opinel :-)

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 15. aug 2014, 21:24

De fleste foldeknive kan blive enhåndsbetjente efterhånden som de bliver slidt.

Min 10+ år gamle Gerber Gator (den med det lækre gummiskæfte og "bølgeskær" på det halve af bladet er både over 7 cm og låsbar og dermed fy-fy i det daglige, til gengæld er den ved at være så slidt at den kan "kastes" op med en passende bevægelse med arm og håndled.

Men da den ikke er beregnet til det, er det ikke ulovligt, endnu ihvertfald..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. aug 2014, 13:36

Wildlife skrev:De fleste foldeknive kan blive enhåndsbetjente efterhånden som de bliver slidt.

Min 10+ år gamle Gerber Gator (den med det lækre gummiskæfte og "bølgeskær" på det halve af bladet er både over 7 cm og låsbar og dermed fy-fy i det daglige, til gengæld er den ved at være så slidt at den kan "kastes" op med en passende bevægelse med arm og håndled.

Men da den ikke er beregnet til det, er det ikke ulovligt, endnu ihvertfald..
Gerber Gator har været ulovlig siden 2010. Rigspolitiet mener åbenbart at den er enhåndsbetjent fordi man (navnlig efter slid) kán åbne den med en hånd - på trods af at den hverken er forsynet med stud, hul el. lign.

Jeg kan huske vi fik et officielt brev fra vores leverandører (Hanghøi og STM Sport) om sagen - jeg opfordrede dem til at tage spørgsmålet i retten, men ingen af dem ville lægge sig ud med rigspolitiet :wall: Det mener jeg at de burde have gjort i denne sag, da det er åbenlyst at rigspolitiet her har foretaget deres vurdering uden baggrund i lovens bogstav...
Senest rettet af Elbæk 21. aug 2014, 13:42, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 21. aug 2014, 13:41

Elbæk skrev: Gerber Gator har været ulovlig siden 2010. Rigspolitiet mener åbenbart at den er enhåndsbetjent fordi man (navnlig efter slid) kán åbne den med en hånd - på trods af at den hverken er forsynet med stud, hul el. lign.
Jeg kan huske vi fik et officielt brev fra vores leverandører (Hanghøi og STM Sport) om sagen - jeg opfordrede dem til at tage spørgsmålet i retten, men ingen af dem ville lægge sig ud med rigspolitiet :wall: Det mener jeg at de burde have gjort i denne sag...
*Suk* :wall:

Så må jeg jo tage en tur i retten hvis jeg måtte få ballade som følge af det en dag... Jeg tvivler dog på at det bliver et problem nogensinde, jeg har aldrig oplevet at blive stoppet af politiet på vej på jagt eller fisketur. Har dog mødt politiet en enkelt gang da jeg fiskede på en havn, hvor de blot smilte og spurgte om jeg havde fanget noget :)

De må jo alligevel heller ikke visitere folk uden konkret mistanke, medmindre man render rundt i en visitationszone.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. aug 2014, 13:44

Wildlife skrev:
Elbæk skrev: Gerber Gator har været ulovlig siden 2010. Rigspolitiet mener åbenbart at den er enhåndsbetjent fordi man (navnlig efter slid) kán åbne den med en hånd - på trods af at den hverken er forsynet med stud, hul el. lign.
Jeg kan huske vi fik et officielt brev fra vores leverandører (Hanghøi og STM Sport) om sagen - jeg opfordrede dem til at tage spørgsmålet i retten, men ingen af dem ville lægge sig ud med rigspolitiet :wall: Det mener jeg at de burde have gjort i denne sag...

Så må jeg jo tage en tur i retten hvis jeg måtte få ballade som følge af det en dag... Jeg tvivler dog på at det bliver et problem nogensinde, jeg har aldrig oplevet at blive stoppet af politiet på vej på jagt eller fisketur. Har dog mødt politiet en enkelt gang da jeg fiskede på en havn, hvor de blot smilte og spurgte om jeg havde fanget noget :)

De må jo alligevel heller ikke visitere folk uden konkret mistanke, medmindre man render rundt i en visitationszone.
Det er op til en selv... Personligt gider jeg ikke risikere mit jagttegn og mine våbentilladelser pga. en kniv :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Necator
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Necator » 21. aug 2014, 13:49

Glider måske lidt væk fra emnet, men bare så jeg er helt sikker: Hvis jeg har en foldekniv under 7 cm, ej enhåndsbetjent og uden lås (fx min lille Löewenmesser), må jeg så have den med mig overalt, eller er det ulovligt på fx værtshuse, stadions etc? Jeg har ikke noget specifikt ønske om at medbringe en kniv disse steder, ejheller noget formål med det, men den ligger i tasken det meste af tiden, og er således med.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 21. aug 2014, 13:51

Necator skrev:Glider måske lidt væk fra emnet, men bare så jeg er helt sikker: Hvis jeg har en foldekniv under 7 cm, ej enhåndsbetjent og uden lås (fx min lille Löewenmesser), må jeg så have den med mig overalt, eller er det ulovligt på fx værtshuse, stadions etc? Jeg har ikke noget specifikt ønske om at medbringe en kniv disse steder, ejheller noget formål med det, men den ligger i tasken det meste af tiden, og er således med.
Ja, det er lovligt. Men det kan være at lokale regler på stadions og værtshuse gør at de ikke vil have gæster der medbringer knive, så de kan ske at nægte dig adgang. Men det er ikke straffelovsmæssigt, men deres regler for ophold på privat område.

Bemærk dog at de 7 cm regnes for HELE klingen og ikke kun den skarpe del.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. okt 2014, 12:02

Elbæk skrev:
Wildlife skrev:

Det er op til en selv... Personligt gider jeg ikke risikere mit jagttegn og mine våbentilladelser pga. en kniv :razz:
Næh, det kan jeg godt følge dig i.

Jeg har forespurgt hos ordensmagten om det er muligt at søge tilladelse til den, så må jeg se om jeg får besøg af specialstyrkerne om lidt, eller om vedkommende fra våbenkontoret ringer tilbage som aftalt..

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. okt 2014, 13:21

Wildlife skrev:
Jeg har forespurgt hos ordensmagten om det er muligt at søge tilladelse til den, så må jeg se om jeg får besøg af specialstyrkerne om lidt, eller om vedkommende fra våbenkontoret ringer tilbage som aftalt..
En flink fyr fra våbenkontoret i Holstebro ringede tilbage med besked om at ikke skulle være noget problem med en Gerber Gator, såfremt det er modellen uden "knob" på bladet, da den så ikke er lavet til at blive åbnet med en hånd.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 6. okt 2014, 13:52

En samtale han meget belejligt har glemt hvis der kommer ballade ud af det og også en samtale han ikke vil verificere på skrift:)

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. okt 2014, 13:55

Cp-medic skrev:En samtale han meget belejligt har glemt hvis der kommer ballade ud af det og også en samtale han ikke vil verificere på skrift:)
Jeg må indrømme at jeg nogle gange tror på det bedste i folk, hvis det måtte give problemer kan jeg i det mindste henvise til en samtale med våbenkontoret d. 6. oktober hvor jeg nævnte at jeg havde hørt rygter om at den var ulovlig, men ikke kunne finde noget på det og de gav mig ret i at den ikke var ulovlig.

Som borger kan jeg altså ikke altid gå og mistro staten til hver en tid, så måtte det give problemer en dag, så tager jeg den derfra. Jeg gider ikke gå og være nervøs hele livet, nu har jeg gjort hvad jeg kunne for at opklare sagen og det er godt nok til mig.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. okt 2014, 13:56

Arrhh, helt ærligt.
Ta' en chance, vind en bamse :biggrin:
(JA, jeg har faktisk engang stået i en bamsebod i et omrejsende tivoli)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 6. okt 2014, 18:19

Jeg forstår det ikke...

Hvordan kan man vælge at stole på en enkelt betjents "gratis" (for ham, for du kan ikke bevise at han har sagt det, skulle der opstå en sag - og jeg kan love dig at betjente bliver "glemsomme" når nogen højere oppe i fødekæden er uenige med dem) vurdering, frem for rigspolitiets fysiske test og følgende vurdering af kniven (en vurdering foretaget på forespørgsel af Odense politi)?

Den danske importør af Gerber (STM Sport) holdt ikke op med at importere deres mest solgte kniv - og sendte en skrivelse ud til alle deres kunder - bare sådan lige fordi. De gjorde det fordi rigspolitiet stod med kniven for struben på dem (pun intended)!

Jeg er ligeså træt af at Gerber Gator er kommet i den (som jeg også ser det) forkerte "kasse" hos rigspolitiet - men, så længe den ligger der, så er der ikke så meget at rafle om. Altså med mindre at man virkelig gider tage hele turen i retten (hvis og såfremt, osv.). Det skal man selvfølgelig være velkommen til, men er kampen værd at tage over en billig massefremstillet kniv i gummi og rustfrit stål?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 7. okt 2014, 12:58

Elbæk skrev:Jeg forstår det ikke...
Det behøver du jo heller ikke - Holdninger er jo per definition subjektive. :smile:
Elbæk skrev: Hvordan kan man vælge at stole på en enkelt betjents "gratis" (for ham, for du kan ikke bevise at han har sagt det, skulle der opstå en sag - og jeg kan love dig at betjente bliver "glemsomme" når nogen højere oppe i fødekæden er uenige med dem) vurdering, frem for rigspolitiets fysiske test og følgende vurdering af kniven (en vurdering foretaget på forespørgsel af Odense politi)?
Hvor kan man se resultatet af den "test og vurdering" henne?

Hvis det holdes hemmeligt for borgerne er det svært at forholde sig til det, og jeg tvivler på at en dommer vil forvente at man søger aktindsigt i politiets arbejde for at sikre sig at det svar man fik telefonisk er det rette svar.
Elbæk skrev: Jeg er ligeså træt af at Gerber Gator er kommet i den (som jeg også ser det) forkerte "kasse" hos rigspolitiet - men, så længe den ligger der, så er der ikke så meget at rafle om. Altså med mindre at man virkelig gider tage hele turen i retten (hvis og såfremt, osv.). Det skal man selvfølgelig være velkommen til, men er kampen værd at tage over en billig massefremstillet kniv i gummi og rustfrit stål?
Det er skam ikke pga en massefremstillet kniv, det er mere et spørgsmål om ret og rimelighed.

Jeg har som borger gjort følgende:

1. Hørt nogle rygter om at en given model kniv skulle være blevet vurderet ulovlig.
2. Ikke kunnet finde noget officielt om det på nettet, det eneste jeg har kunnet finde var debatindlæg fra forskellige personer der havde hørt noget om noget..
3. Kontaktet rette myndighed for at høre nærmere om sagen, og fik besked om at det ikke var noget problem så længe den blev anvendt til et anderkendelsesværdigt formål.
4. Kniven er købt lovligt i Danmark og jeg har ikke kunnet finde noget om at den skulle være ulovlig og politiets våbenafdeling mente heller ikke den var ulovlig.
5. Jeg har tillid til at, såfremt rette myndighed måtte have taget fejl, vil en sag blive behandlet fornuftigt i en eventuel retsag, såfremt det måtte komme dertil.

Så set herfra kan jeg ikke se at den skulle være dømt ulovlig, måske er jeg optimistisk, andre vil måske kalde det naivt, men sådan er det jo så. Der må være solgt tusindevis af Gators i Danmark, så jeg kan næppe være den eneste der ville stå med problemer, hvis den er ulovlig, da det jo tydeligvis ikke er noget den brede offentlighed må informeres om.

Jeg er ikke helt så skeptisk i forhold til retssystemet og politiet som andre er, men jeg kender måske bare for mange betjente og jurister.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 7. okt 2014, 13:40

Jeg prøver på at fremskaffe benævnte dokument. Det vil givetvis ikke være til off. fremvisning, men så kan det sendes til en admin for bekræftelse.

Jeg gider ikke sidde og læse antydninger om at det her er noget jeg/vi sidder og finder på! Hvorfor spilde sin tid på det?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 7. okt 2014, 13:45

Elbæk skrev:Jeg prøver på at fremskaffe benævnte dokument. Det vil givetvis ikke være til off. fremvisning, men så kan det sendes til en admin til bekræftelse.
Hvis ikke en sådan skrivelse er offentligt tilgængelig, findes den i mine øjne ikke...
Elbæk skrev: Jeg gider ikke sidde og læse antydninger om at det her er noget jeg/vi sidder og finder på! Hvorfor spilde sin tid på det?
Det siger jeg skam heller ikke, bare at jeg ikke kan bruge det til noget hvis det er hemmeligt at en given knivmodel skulle være ulovlig, så har man jo som borger ikke en jordisk chance for at holde sig indenfor loven...

Jeg skal nok lade være med at forstyrre dig yderligere i denne tråd..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 7. okt 2014, 14:05

Elbæk skrev:Jeg prøver på at fremskaffe benævnte dokument. Det vil givetvis ikke være til off. fremvisning, men så kan det sendes til en admin for bekræftelse.

Jeg gider ikke sidde og læse antydninger om at det her er noget jeg/vi sidder og finder på! Hvorfor spilde sin tid på det?
Hvis det findes, så kan man vel søge aktindsigt.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst