Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Renico12 » 3. mar 2014, 11:45

Nogle der har set på den nye Ruger American?(syntetisk riffel) 4.000kr fra ny i kaliber 308w eller 30-06. Den får en rigtig god anmeldelse på Team Wild, som er en populær Youtube jagtside. (og de er ellers ikke kendt for at bruge "billigt" grej).

Vil meget gerne prøve at stå med den, men som jeg lige ser det er den eneste forhandler Hunters House.

http://www.ruger.com/products/americanRifle/models.html
Senest rettet af Refraktorius 3. mar 2014, 12:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Erfaringer med Ruger American

Indlæg af Mannlicher 308 » 3. mar 2014, 12:24

Jeg har ikke en American, men et Ruger haglgevær (Red Label O/U i gunmetal og syntet) - det er kram. Blandt amerikanere har Ruger et ry som solidt grej. Ikke med de store finesser, den slags er for fimsede europæere, men det virker - hver gang! Jeg har dog hørt, at aftrækket på Ruger American skulle være væsentlig bedre end hvad man ellers har set på amerikanske rifler.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med Ruger American

Indlæg af Renico12 » 3. mar 2014, 12:45

Ja jeg har også kun hørt godt om den, den eneste erfaring jeg har med Ruger, det var en guide i Polen som havde en af deres syntetiske rifler i 300 win mag. Det er den med den tynde kolbe på og det var sgu også godt kram!

PS. Sådan en syntet Red Label har jeg kigget på en del gange, men kigger altid automatisk væk når jeg når ned til prisen :giggle:

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. feb 2005, 22:04
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Consul74 » 9. mar 2014, 01:07

Jeg har lige stået med en i hånden.i en butik i Maribo. Virker til at være en udemærket riffel.Bedre end Remingtons og Savages billig modeller.
Mercia er jo Ruger importør i dag. og ikke HH.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Tangloppen » 10. nov 2014, 19:43

Nogen der har rodet mere med denne riffel?
Kan se de står til 4000,-, og er på udkik efter en billig begynderriffel, så tænker at dette måske kunne være en start, omend jeg ikke gider smide penge efter den, såfremt aftræk er hø, eller at der skulle være andre graverende "fejl".
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

SBM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. sep 2014, 09:25
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af SBM » 11. nov 2014, 11:10

Tangloppen skrev:Nogen der har rodet mere med denne riffel?
Kan se de står til 4000,-, og er på udkik efter en billig begynderriffel, så tænker at dette måske kunne være en start, omend jeg ikke gider smide penge efter den, såfremt aftræk er hø, eller at der skulle være andre graverende "fejl".
Du kan læse min anmeldelse af riflen her http://www.vaabentips.dk/reviews/ruger-american/

For mig er det den bedste riffel i dette pris segment, da den er billig, effektiv, pålidelig og ikke så meget pjat. Præcision er heller ikke noget problem, så synes det er et fantastisk godt startsæt.
Remington 700 med Leupold VX-II 3-9x50.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Scout » 11. nov 2014, 16:28

Forummedlem 'Elbæk' har sådan en fætter, så vidt jeg husker (/efter hvad fyren har skrevet her inde) - skriv medlemmet en PM.

Han plejer gerne at ville dele sin viden - sikkert også om Ruger American.

Andet forslag; brug forummets søgefunktion. Søgeord 'Ruger American.'

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Elbæk » 13. nov 2014, 22:48

Ruger American Rifle er en værktøjsriffel/skydemaskine. Hverken mere eller mindre...

Jeg er overvejende glad for min - men mindre imponeret over Rugers kundeservice; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=56746

Generelt kan siges om Ruger American Rifle at den er velskydende, for en let riffel med så tynd en pibe, i .308 Win - og åbenbart ikke helt så velskydende i 30-06.

Det er en utroligt billig riffel, hvor alle pengene er smidt efter en fornuftig koldhamret pibe, et over-size bundstykke som har en udmærket gang, originale Weaver baser i aluminium (altid et plus), en velfungerende rekyldæmpende kolbekappe i blød gummi, en ergonomisk og let betjent kolbehals sikring og et justerbart aftræk som vil kunne tilfredsstille de fleste.
Men, det er så vitterlig også dér hvor pengene er lagt! For, finishen (navnlig på låsestolen) er meget simpel og ikke ret robust. Skæftet er meget let og (åbenbart) næsten notorisk skævt, piben på min .308 er kun lige knap fritliggende - men det er tilsyneladende ikke noget som gør noget/det helt store ved præcisionen/konsistensen, (30-06'erne har derimod, kan jeg læse mig til, problemer med at opnå et konsistent skudbillede). De indstøbte ribber som skal udgøre skæftets netskæringer er decideret ikke fungerende. Oven i dette har den lille pin, som holder låsen til bundstykket, det med at vandre ud af sit leje ved repetering og skud, det betyder oftest ikke noget - med efter mange (25+) skud i træk, har jeg én gang prøvet pludselig at sidde med bundstykket i hånden, jeg har dog ikke siden kunnet fremprovokere dette (det hjælper at stramme skæftet godt ned, for så hviler pin'en på kanten af skæftet) og jeg er sikker på at det kan løses med en gang Loctite.
De negative/mindre gode ting jeg skitserer ovenfor er veldokumentere hos andre Ruger American Rifle ejere - ligesom det desværre også lader til at det ikke er ting som Ruger mener at de skal gøre noget ved, med mindre man kan påvise at noget af det går ud over riflens konsistens/træfsikkerhed eller sikkerhed. Heldigvis er dette ikke tilfældet ved min.

Jeg købte min Ruger American Rifle på baggrund af dette review: http://youtu.be/Umn6kFpL-E4

Og jeg giver Nutnfancy ret i de fleste af hans betragtninger. Ikke mindst i at Ruger American, sammenlignet med de andre rifler i klassen, er den som har det bedste aftræk og den bedste låsegang.

Jeg har selv håndteret både Mossberg 4X4 og Savage Axis - og byggekvaliteten er umiddelbart den samme som Ruger American Rifle (fun fact; alle disse har haft ligeså skæve forskæfter som min Ruger, det er åbenbart svært at styre produktions tolerancerne på de lette plastic skæfter). Der hvor Ruger American Rifle adskiller sig fra de to er primært på aftrækket; det ér bare markant bedre.

Jeg har skudt ca. 100 skud med min American Rifle - og glæder mig over at den skyder ens med Norma Jaktmatch 9,7 g og Sako Super Hammerhead 11,7 g. Jeg kan, uden ellers at skyde imponerende godt med grovkaliber, samle inden for en 5'er på 100 m. Jeg oplever ikke rigtig de flyvere som andre Ruger American Rifle ejere (igen; primært 30-06) rapporterer, ikke nogen som ikke kan tilskrives skytten i hvert fald :blink:
Når det nu er en .308 falder spørgsmålet om den kan skyde med AMA 7.62x51 jo ret naturligt - og det kan den sagtens, problemet er mere at åbne bundstykket bagefter :giggle: Jeg skød ét skud med AMA i min - og dét har jeg så ikke tænkt mig at gøre igen, bundstykket sad ikke uhjælpeligt fast, men jeg nåede da at få koldsved, før det lykkedes mig at flå det op ved et ikke ubetydeligt opbud af kræfter og beslutsomhed :wall:

Jeg valgte at købe en ny Ruger American Rifle, fordi jeg gerne ville have en helt ny riffel at gå til riffelprøve med og gøre mig mine indledende erfaringer med - i en god all-round kaliber - og til en pris hvor den kan "afskrives", når jeg en dag får tegnet mig et godt nok billede af mine behov og præferencer til at smide betydeligt flere penge efter en riffel.

Kan jeg anbefale en Ruger American Rifle? Ja, hvis man er klar over at man køber en meget billig riffel - som man givetvis ikke skal regne med at kunne få ret meget for den dag den skal videre (hvis den skal det). Baseret på andres erfaringer vil jeg anbefale at man ikke køber den i 30-06 - personligt ville jeg heller ikke selv bryde mig om at skyde med noget større end .308 i så let en riffel, men nu er jeg også lidt en tøsedreng når det kommer til rekyl :giggle:

Man kan sige meget godt om at bruge samme beløb på en brugt riffel - for mit vedkommende valgte jeg en ny, for at være sikker på at jeg ikke købte katten i sækken. Men må dog erkende, efter at have gjort mig nogle erfaringer med riflen, at man nok altid vil få lidt kat, når man køber så billig en ny riffel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

SBM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. sep 2014, 09:25
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af SBM » 14. nov 2014, 08:41

Må man spørge, hvad du gav af pris på den?
Remington 700 med Leupold VX-II 3-9x50.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Elbæk » 14. nov 2014, 09:28

Den blev købt til "tak for sidst" pris hos en gammel arbejdsgiver :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Elbæk » 8. mar 2015, 12:25

Update: Jeg har, her til morgen solgt min Ruger American Rifle.

Hovedårsagen til dette er et jeg skal lave plads i skabet og på kontoen til andre projekter (først og fremmest en Mossberg MVP Predator i .308 Win og - måske - en Marlin 336C i .30/30 Win)

Men, ærgrelsen over Rugers ringe og ligegyldige service spiller helt sikkert også ind. Jeg er ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en Ruger igen!

Jeg vil stadig anbefale riflen, "som den bedste af de billigste" - men også sige at man, måske, så skal overveje at spare sammen lidt længere tid og gå en klasse op i pris, hvis man påtænker at investere i en fabriksny riffel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Luluselsker » 10. feb 2019, 22:21

Elbæk skrev:
8. mar 2015, 12:25
Update: Jeg har, her til morgen solgt min Ruger American Rifle.

Hovedårsagen til dette er et jeg skal lave plads i skabet og på kontoen til andre projekter (først og fremmest en Mossberg MVP Predator i .308 Win og - måske - en Marlin 336C i .30/30 Win)

Men, ærgrelsen over Rugers ringe og ligegyldige service spiller helt sikkert også ind. Jeg er ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en Ruger igen!

Jeg vil stadig anbefale riflen, "som den bedste af de billigste" - men også sige at man, måske, så skal overveje at spare sammen lidt længere tid og gå en klasse op i pris, hvis man påtænker at investere i en fabriksny riffel.
Kunne du anbefale den evt i 450 bushmaster mon?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Elbæk » 11. feb 2019, 00:23

Luluselsker skrev:
10. feb 2019, 22:21
Elbæk skrev:
8. mar 2015, 12:25
Update: Jeg har, her til morgen solgt min Ruger American Rifle.

Hovedårsagen til dette er et jeg skal lave plads i skabet og på kontoen til andre projekter (først og fremmest en Mossberg MVP Predator i .308 Win og - måske - en Marlin 336C i .30/30 Win)

Men, ærgrelsen over Rugers ringe og ligegyldige service spiller helt sikkert også ind. Jeg er ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en Ruger igen!

Jeg vil stadig anbefale riflen, "som den bedste af de billigste" - men også sige at man, måske, så skal overveje at spare sammen lidt længere tid og gå en klasse op i pris, hvis man påtænker at investere i en fabriksny riffel.
Kunne du anbefale den evt i 450 bushmaster mon?
Det virker til at være en sjov kaliber, uden at jeg dog har nogen erfaring med den eller specifik viden om den. Jeg har selv overvejet en Ruger American Ranch i den kaliber, men det bliver nok snarere, i den klasse, en Marlin 1895 i 45/70 Govt.

Jeg hár dog en Ruger American Ranch, i 5.56 mm NATO. Den har jeg haft siden efteråret 2016 - og jeg er rigtig glad for den, den kan i hvert fald vælte en buk :smile:

Jeg skriver mere uddybende om riflen her; viewtopic.php?f=36&t=66175

20180520_211534.jpg
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Luluselsker » 11. feb 2019, 09:12

Elbæk skrev:
11. feb 2019, 00:23
Luluselsker skrev:
10. feb 2019, 22:21
Elbæk skrev:
8. mar 2015, 12:25
Update: Jeg har, her til morgen solgt min Ruger American Rifle.

Hovedårsagen til dette er et jeg skal lave plads i skabet og på kontoen til andre projekter (først og fremmest en Mossberg MVP Predator i .308 Win og - måske - en Marlin 336C i .30/30 Win)

Men, ærgrelsen over Rugers ringe og ligegyldige service spiller helt sikkert også ind. Jeg er ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en Ruger igen!

Jeg vil stadig anbefale riflen, "som den bedste af de billigste" - men også sige at man, måske, så skal overveje at spare sammen lidt længere tid og gå en klasse op i pris, hvis man påtænker at investere i en fabriksny riffel.
Kunne du anbefale den evt i 450 bushmaster mon?
Det virker til at være en sjov kaliber, uden at jeg dog har nogen erfaring med den eller specifik viden om den. Jeg har selv overvejet en Ruger American Ranch i den kaliber, men det bliver nok snarere, i den klasse, en Marlin 1895 i 45/70 Govt.

Jeg hár dog en Ruger American Ranch, i 5.56 mm NATO. Den har jeg haft siden efteråret 2016 - og jeg er rigtig glad for den, den kan i hvert fald vælte en buk :smile:

Jeg skriver mere uddybende om riflen her; viewtopic.php?f=36&t=66175


20180520_211534.jpg
Smukt den laves nemlig med remage systemet så der er 300blk og 223 direkte swap på 450eren
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af 458hunter » 11. feb 2019, 11:14

Luluselsker skrev:
11. feb 2019, 09:12
Elbæk skrev:
11. feb 2019, 00:23
Luluselsker skrev:
10. feb 2019, 22:21
Elbæk skrev:
8. mar 2015, 12:25
Update: Jeg har, her til morgen solgt min Ruger American Rifle.

Hovedårsagen til dette er et jeg skal lave plads i skabet og på kontoen til andre projekter (først og fremmest en Mossberg MVP Predator i .308 Win og - måske - en Marlin 336C i .30/30 Win)

Men, ærgrelsen over Rugers ringe og ligegyldige service spiller helt sikkert også ind. Jeg er ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en Ruger igen!

Jeg vil stadig anbefale riflen, "som den bedste af de billigste" - men også sige at man, måske, så skal overveje at spare sammen lidt længere tid og gå en klasse op i pris, hvis man påtænker at investere i en fabriksny riffel.
Kunne du anbefale den evt i 450 bushmaster mon?
Det virker til at være en sjov kaliber, uden at jeg dog har nogen erfaring med den eller specifik viden om den. Jeg har selv overvejet en Ruger American Ranch i den kaliber, men det bliver nok snarere, i den klasse, en Marlin 1895 i 45/70 Govt.

Jeg hár dog en Ruger American Ranch, i 5.56 mm NATO. Den har jeg haft siden efteråret 2016 - og jeg er rigtig glad for den, den kan i hvert fald vælte en buk :smile:

Jeg skriver mere uddybende om riflen her; viewtopic.php?f=36&t=66175


20180520_211534.jpg
Smukt den laves nemlig med remage systemet så der er 300blk og 223 direkte swap på 450eren
Min Ranch i 450B er lige landet i DK og er på vej til mig. Jeg deler gerne erfaringer med både riffel og kaliber, når heg har fået lavet et par ladninger til den.

Hvad er det med Remage system? Er det så man kan skifte kaliber - vil tro du forveksler med Precision Rifle modellerne? Umiddelbart er 450B og 223/300blk ikke samme hylsterbund, så der skal i hvert fald et andet bundstykke til også, men hvis riflen ellers er noget værd, så kunne jeg godt overveje en 300blk også.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Nogen af jer der har Erfaringer med Ruger American?

Indlæg af Luluselsker » 11. feb 2019, 13:47

hvad måtte du slippe for den? `

og hvem har importeret
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar