Jeg har samlertilladelse til skydevåben, og som sådan skal jeg, ifølge min tilladelse og i følge:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802
indsende lister en gang imellem
så indsendte jeg en opdateret våbenliste, da der står: "ved til- eller afgang af våben til samlingen "
Jeg har set, at der i forbindelse med de 2 nye våbenkontorer er kommet nogle underlige formularer på politiets hjemmeside vedrørende tilgang og afgang af våben i våbensamlingen. Se her:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/3614 ... A_1014.pdf
Og
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/6E6F ... 6_1014.pdf
Disse har en masse felter til oplysning af både løbslængde, sælger og købers navn og meget andet.
Dem anvendte jeg ikke, men indsendte blot en "hjemmelavet" liste, der indeholdt de oplysninger, som er angivet i cirkulæret:
"en liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben"
Jeg fik følgende svar retur:
Jeg blev en smule overrasket, og sendte følgende til våbenkontoret:
"Hej :-)
Jeg indsendte 10 oktober en opdateret liste vedrørende mine skydevåben, som jeg har tilladelse til i henhold til våbencirkulæret CIR1H nr 9597 af 30/10/2013 § 13 nr. 1 stk. 4.
Jeg modtog lørdag 25 oktober et brev retur fra Jer (indscannet kopi er vedhæftet som PDF-fil), hvori I udbeder Jer yderligere oplysninger omkring patrontype, pibelængde M.V.
Jeg skal henholde mig til det samme, af justitsministeriet udstedte, cirkulære CIR1H nr 9597 af 30/10/2013, hvori der i § 13 stk. 7 klart står:
"En liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer".
Jeg har nederst i denne e-mail, endnu engang, lagt en liste som foreskrevet af justitsministeriet, med oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, på de våben som jeg ejer og har tilladelse til, jævnfør samme cirkulæres § 13 nr. 1 stk. 4.
Er der uklarheder angående mine oplysninger i denne liste, står jeg naturligvis til fuld disposition med hensyn til afklaring af disse.
Ønskes der yderligere oplysninger end de i justitsministeriets cirkulære opgivne (type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer) må jeg anmode om, at der henvises til lov/bekendtgørelse hvori dette menes at have lovmæssig hjemmel.
Med venlig hilsen
Niels Stig Holde Langenge"
Jeg har i dag modtaget fra våbenkontoret:
En kvitteret liste, lavet ud fra den liste jeg indsendte.
Den kvitterede liste jeg har modtaget retur, ser sådan ud: (Jeg viser kun et lille uddrag af listen)
Som det ses, så indeholder listen:
Våbenart/våbentype - (Okay, passer fint)
Fabrikat/model - (Okay, men de har godt nok forkortet mine beskrivelser en HEL del

)
Kaliber - (Okay, men igen har de forkortet en del

)
Våbennummer - (Okay, og de har også godtaget mine egne numre, i de tilfælde, hvor der ikke er nummer i skyderen)
Ident. nummer - (Det er et nummer de selv har fundet på. I det øverste tilfælde ses det tydeligt, at de kende våbenet fra tidligere)
Dato - (Den er helt ud i skoven, men det må de selv om. Den dato de skriver, har intet at gøre med den dato jeg har tilmeldt våbenet)
Deres dato og ident. nummer må de selv om, det er deres eget.
De øvrige felter lever fint op til de oplysninger jeg har indsendt, og som er krævet i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802
DE HAR HERMED GODKENDT MIN EGEN HELT HJEMMELAVEDE LISTE.
EN LISTE INDEHOLDENDE (og KUN indeholdende):
"oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,"
Jeg vil derfor opfordre andre med samlertilladelse til skydevåben til, IKKE at anvende deres formular til tilgang og afgang af våben i våbensamling, ej heller at bruge deres formular til liste over skydevåben i våbensamling.
Men blot at indsende en liste, en gang årligt, samt ved tilgang og ved afgang, der indeholder:
"oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!