Skydning af ræv med skab i parcelhuskvarter

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 30. jan 2015, 00:02

Jeg har fået en henvendelse fra en af min kones veninder. De har en ræv der kommer næsten hver dag i deres have og har meget tydelige spor af skab eller anden sygdom, hvor pelsen er faldet af visse steder og den ser underernæret ud. Hun spurgte om ikke jeg kunne komme ud og aflive/skyde den. Jeg kender til jagt reglerne når det kommer til egen grund osv. Men i et parcelhus kvarter må jeg indrømme der er jeg på bar bund. Råd og erfaringer må meget gerne deles.
Vh Hammertime
Sendt fra min GT-I9001 med Tapatalk2
Legends never die

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: Skydning af ræv med skab i parcelhuskvarter

Indlæg af Kleth » 30. jan 2015, 06:11

Det sikre valg lovmæssigt er at anvende en rævefælde. Hvis du ikke har eller kan låne, så har den lokale jagtforenings reguleringskorps sikkert.

Jeg er ret sikker på at det kræver accept fra politiet, før du må skyde i et parcelhuskvarter. Så det kan også give nogle problemer med aflivningen, hvis ræven bliver fanget.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 30. jan 2015, 06:48

Du får ikke lov at skyde i et parselhuskvarter. I min jagtforening har vi rævefælder som vi sætter op. De er ret effektive mod byræve da de ikke er så forsigtige. Min erfaring med skabsræve er, at fælden skal sættes op straks, ellers går ræven hurtigt til. Men som Kleth siger, så kontakt jagtforeningen.

Husk i øvrigt at være særligt opmærksom ved omgang af skabsræv, da skaben nemt kan overføres til egen hund!

Knæk og bræk!

Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 30. jan 2015, 06:51

Vi snakkede om det til teori sidste gang, det er nærmest umuligt for dig at få lov til at regulere i et parcelhus kvarter med mindre det er på din egen grund og du har tilladelse. Fælder er din bedste mulighed!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 30. jan 2015, 06:55

Og så må jeg hellere tilføje at jeg ikke kender alle reglerne for opstilling af fælder men mon ikke det også kræver tilladelse. Med mindre din søster sætter en op på hendes egen grund.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. jan 2015, 07:07

Så vidt jeg kan læse paragraffer til så er der ingen forskel på regulering i bymæssig bebyggelse og andre steder?

Hvis du kan afgive dit skud sikkerhedsmæssigt forsvarligt på din kones venindes grund uden at være til unødig røg og støj (lyddæmper) for naboerne, så kan jeg ikke finde paragraffen der siger det må man ikke i et parcelhuskvarter.

At det så kan være en ide at informere politiet inden er en anden snak, men du skal ikke have lov.

Men det er naturligvis nemmere at sætte en fælde op på venindens grund og efterfølgende aflive det syge dyr.

Fik jeg nævnt skuddet naturligvis skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt...

Hvis der er en paragraf jeg har overset, om at regulering ikke må foretages i byzone uden tilladelse fra sheriffen/NST/den lokale degn, ser jeg frem til at blive klogere :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 30. jan 2015, 07:16

Du må sætte fælde op
Regulering uden forudgående tilladelse:

§ 5. I forsvarlige indhegninger med frilandsgrise og fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns og andefugle må ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar. I en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger må ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar, herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme må ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar, herunder ved brug af fælder.

Og sådan skal det gøres
Kapitel 7
Brug af fælder
§ 32. For fælder til brug ved regulering af pattedyr og fugle gælder følgende bestemmelser:
1) Fælden skal indrettes således, at fangne dyr ikke skades eller dræbes. Fælden skal konstrueres således, at fangne dyr ikke kan komme i fysisk kontakt med hinanden. Fangne dyr skal kunne besigtiges i fælden, når denne er lukket.
2) Fælden må anvendes hele døgnet og skal efterses hver dag morgen og aften, jf. dog stk. 4.
3) Når fælden efterses, skal fangne dyr straks udtages. Dyr, som ikke må reguleres ved fangst i fælde, eller som ikke må reguleres ved fangst i den pågældende fælde, eller på det pågældende sted eller tidspunkt, skal straks frigives jf. dog stk. 2, 5. pkt.
4) Dyr, som ikke straks slippes fri, skal aflives i fælden eller umiddelbart efter udtagelsen af fælden.
5) Fælden må ikke nedgraves.
6) Fælden skal være tydeligt forsynet med den ansvarliges kontaktoplysninger.
7) Fælden skal være lukket for fangst på steder og i perioder, hvor fældefangst af de dyr, som fælden er beregnet til, ikke må fanges.
8) Fælden skal være flytbar og kasseformet med faste, solide hjørner.
Stk. 2. For fælder til brug ved regulering af pattedyr gælder, at fælden udvendigt ikke må være større end 60 (H) x 60 (B) x 250 (L) cm. Indgangsåbninger skal være placeret i enden af fælden. For fælder til fangst af ræv og mårhund må indgangsåbningen maksimalt være 60 (H) x 60 (B) cm. For fælder til fangst af andre pattedyr må indgangsåbningen maksimalt være 30 (H) x 30 (B) cm. Ved bifangst af pattedyr, som nævnt i § 8, stk. 1, i en fælde med en indgangsåbning på mellem 30 (H) x 30 (B) cm. og 60 (H) x 60 (B) cm., gælder kravet i stk. 1, nr. 3, 2. pkt., om frigivelse, ikke. Fælder til brug ved regulering af pattedyr skal være overdækkede, således at lokkemad ikke kan ses gennem fældens overside og sider, men kun gennem fældens ender.
Stk. 3. For fælder til brug ved regulering af fugle gælder, at fælden udvendigt ikke må være større end 60 (H) x 60 (B) x 250 (L) cm. Indgangsåbninger skal være placeret ovenpå fælden eller skråtstillet med en hældning på 40-50 grader. Indgangsåbninger placeret ovenpå fælden må maksimalt være 40 (H) x 40 (B) cm., og skråtstillet maksimalt 60 (H) x 40 (B) cm. Til fangst af fugle må ikke anvendes kød og ådsler.
Stk. 4. Eftersyn morgen og aften, jf. stk. 1, nr. 2, kan erstattes af en elektronisk kommunikationsenhed (f.eks. sms-sender), der giver besked, så snart fælden er udløst. Fra beskeden er sendt, må der maksimalt gå 12 timer inden fælden tilses fysisk. Kommunikationsenheden skal foretage et elektronisk fældeopsyn morgen og aften, således at det sikres, at kommunikationsenheden virker efter hensigten og fælden ikke er udløst (statusbesked). Såfremt en statusbesked udebliver eller melder om fejl, må der maksimalt gå 12 timer inden fælden tilses fysisk. Ved opsætning af en fælde med elektronisk kommunikationsenhed skal fælden tilses fysisk minimum en gang dagligt de første tre dage med henblik på at sikre, at kommunikationsenheden er aktiv og fungerer korrekt.
Stk. 5. Naturstyrelsen kan i særlige tilfælde og efter betingelserne i § 26 gøre undtagelse fra reglerne i stk. 1, 2 og 3.
Stk. 6. Regulering ved brug af fælder i henhold til § 17, stk. 1 og stk. 3, må kun foretages af personer, der har gyldigt jagttegn.
Og Bofh kan meget vel have ret, og det vil ikke skade at tale med etaten, hvis du kan få reguleringstilladelsen fra NS.
Jeg vil stadig mene at den hurtige og nemme løsning er at bruge fælde og så aflive med en dæmpet .22lr.
Regulering efter forudgående tilladelse:

§ 24. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med fårehold i fårenes læmningsperiode. I en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger må ræv reguleres i fårenes læmningsperiode herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med frilandsgrise og fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns og andefugle i perioden 1. marts - 31. maj. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til at regulering af ræv kan ske med riflet våben fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at regulering af ræv i medfør af stk. 1-3, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member

Indlæg af AirPellet » 30. jan 2015, 09:56

Man skal ikke have foregående tilladelse til at regulere ræv i byområder og slet ikke skabsræve, da der her er tale om en human aflivning af et sygt dyr. Det er som sagt god skik at informere polisen at der skydes inden selve affangningen.

Hvis du bor i Storkøbenhavn kan jeg hjælpe med fælle. Skriv PB. :-)

Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 30. jan 2015, 19:26

Tusind tak. Nu er det ikke tætbeboet. Huset har en stor mark i baghaven og det er fra denne side ræven kommer ind i haven. Men grundplanen er klacificeret som parcelhuskvarter. Men det er en klynge af 5 huse rundt om en rundkørsel alle bagvendt ud til åben mark. Men fælde lyder som et godt bud eller en dæmpet 22. jeg prøver min forening og NS. Syntes ikke dyret skal lide længere end højst nødvendigt og vi har mange hundeejere og hønessejere i området.

Sent from my iPad using Tapatalk
Legends never die

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 31. jan 2015, 22:46

Jeg ville prøve med fælde + aflivning ved skydning.

Jeg har selv en mårfælde stående for at fange sådan et kræ (altså, en mår) og der er aftalen med politiet at jeg lige giver dem et kald når dyret går i fælden, så de ved hvorfor der bliver skudt i villakvarteret, når den bliver aflivet.

Det havde de det helt fint med, så det vil undre mig hvis andre politikredse ikke også kan se det praktiske i sådan en aftale.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member

Indlæg af AirPellet » 1. feb 2015, 08:07

Hvad vil du bruge til at affange den mår med Wildlife?
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 1. feb 2015, 08:20

AirPellet skrev:Hvad vil du bruge til at affange den mår med Wildlife?
Salonriffel, så spørgsmålet er nok om der er nogen der hører det..

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member

Indlæg af AirPellet » 1. feb 2015, 08:24

En salonriffel siger ikke meget ude i det fri. Jeg har affanget flere ræve i fælder med salonriffel i villakvarterer. Men jeg syntes også det er god stil at advisere polisen inden man skyder. Så ved vagthavende at det sker og kan berolige bekymrede borgere der måtte ringe.
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 1. feb 2015, 08:36

AirPellet skrev:En salonriffel siger ikke meget ude i det fri. Jeg har affanget flere ræve i fælder med salonriffel i villakvarterer. Men jeg syntes også det er god stil at advisere polisen inden man skyder. Så ved vagthavende at det sker og kan berolige bekymrede borgere der måtte ringe.
Lige præcis :razz: - Hvis det sparer dem en unødig tur med høj fart og blå blink er det ikke nogen dårlig idé.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member

Indlæg af AirPellet » 1. feb 2015, 08:43

Nemlig og kan også spare dig for en tur på maven med et knæ i ryggen Benjamin! ;-)
Senest rettet af AirPellet 1. feb 2015, 08:45, rettet i alt 1 gang.
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 1. feb 2015, 08:44

AirPellet skrev:Nemlig og kan også spare dig for en tur på maven med et knæ i rygge Benjamin! ;-)
Bare rolig, jeg er nået ind til kaffekoppen igen inden de når helt herud :giggle:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 1. feb 2015, 09:09

Wildlife skrev:
AirPellet skrev:Nemlig og kan også spare dig for en tur på maven med et knæ i rygge Benjamin! ;-)
Bare rolig, jeg er nået ind til kaffekoppen igen inden de når helt herud :giggle:
Og du tror, at du er fredet i dit eget hus?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 1. feb 2015, 09:18

Gråskæg skrev:
Wildlife skrev:
Jeg har et (naivt) håb om at man kan tale dem til fornuft når de dukker op og banker på / sparker døren ind...

Måske tager jeg fejl og bliver skudt i mit eget bryggers - Men det er jo derfor jeg vælger at ringe til dem inden jeg skyder naboen måren

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 1. feb 2015, 09:22

Wildlife skrev:
Gråskæg skrev:
Wildlife skrev:
Jeg har et (naivt) håb om at man kan tale dem til fornuft når de dukker op og banker på / sparker døren ind...

Måske tager jeg fejl og bliver skudt i mit eget bryggers - Men det er jo derfor jeg vælger at ringe til dem inden jeg skyder naboen måren
Nu må du få styr på det, nabokonen skal knaldes og måren skal skydes. :fun:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 10. feb 2015, 20:57

Hørt udtrykket... "SSS"??
:sniper:
:graver:
:neutral:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 11. feb 2015, 08:06

Morten273 skrev:Hørt udtrykket... "SSS"??
Ja, det nævnes typisk i sammenhæng med "opfordring til ulovligheder", og efterfølges på fora af lyden af et alubat mod brugerprofil...
:modbat:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 11. feb 2015, 13:32

Refraktorius skrev:
Morten273 skrev:Hørt udtrykket... "SSS"??
Ja, det nævnes typisk i sammenhæng med "opfordring til ulovligheder", og efterfølges på fora af lyden af et alubat mod brugerprofil...
:modbat:
Sådan skulle det bestemt ikke tolkes. Beklager hvis det kunne forståes således.

Besvar